Sivu 1/2

lämmönvaihdin

Lähetetty: 26 Joulu 2007 21:16
Kirjoittaja petrooli
Kun olen miettinyt vaihtoehtoja volvo md 17 :sen marinoimiseksi niin tälläiseen törmäsin. hinta ei vaikuta kovin pahalta, mutta arveluttaa että kiertovesipumppu on sähköinen.
http://www.martec.se/
ja sieltä kylningar......
siis hintaa noin 680 euroo ruottissa
hehee näköjään mepratuote myy samaa...932egua

Lähetetty: 27 Joulu 2007 13:27
Kirjoittaja Nuts
Mårå

Minulla Martecin sarja Volvon MD2B dieselissä. Sähköpumpulla sekin on ja toimii aivan loistavasti. Tämä Jabscon pumppu on nimen omaan tehty lämpimille nesteille ja jatkuvaan käyttöön.

t. n

Lähetetty: 27 Joulu 2007 15:42
Kirjoittaja Kapu III
Niinhän nuo pumput on vissiin kaikissa uusissa diesel autoissakin sähköisiä tätä nykyä.

Lähetetty: 03 Tammi 2008 20:37
Kirjoittaja teekoo
Olen harkinnut myös sähköpumppua. Nuts, miten olet kytkenyt pumppusi, käynnistyykö kenties automaattisesti virtalukosta?
Jos ajatellaan turvallisuutta, kuinka varma sähköpumppu on? Kuinka kauan koneella voisi ajaa jos sähköt häviäisivät?

Lähetetty: 03 Tammi 2008 23:20
Kirjoittaja simo
vanhassa MD17C koneessani vesipumput (meri/makea) olivat päällekkäin. Ei sähköhuolia
Kuva

ps. täältä vanhoja esitteitä ja manuaaleja:

http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... on_engines

ps2. täällä marinointi osaamista ja osia:
http://www.venevarustaja.fi/

Lähetetty: 04 Tammi 2008 10:11
Kirjoittaja Fiskarsson
Löytyykö tuollaisia kaksikerrospumppuja vielä tänä päivänä jostain?

Lähetetty: 04 Tammi 2008 12:38
Kirjoittaja simo
joku ko. mallin omistaja laittaa koodin tänne ja sitten KVG.
Ettei olis ollu kaksi samanlaista pumppua koottu päällekkäin???

Tuolla ainakin tietävät:
http://www.jabsco.com/products/marine/e ... /index.htm

Lähetetty: 06 Tammi 2008 19:08
Kirjoittaja petrooli
mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html

Lähetetty: 07 Tammi 2008 19:17
Kirjoittaja matti
petrooli kirjoitti:mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html

Mulla on samanlainen luulo-tai oikeastaan tieto; joskus ammoin olen käytänyt venettä jossa oli tuollainen paripumppu-siitä kului se makea-kuumapuoli alta aikayksikön, tosin siinä oli pakkasneste sisällä- ei ainakaan se kumisiipipumppu kestänyt nestettä.

Matti

Lähetetty: 07 Tammi 2008 19:49
Kirjoittaja Veli-Matti
On olemassa kahdenlaisia kummipyöräpumppuja - toiset on tarkoitettu pelkästään viileän veden kierrättämiseen ja toisilla kestää kierrättää myös kuumia nesteitä. Käsittääkseni ero on pumpun tiivistyksessä.

Lähetetty: 07 Tammi 2008 22:27
Kirjoittaja petrooli
Jonsosonin sivuita lueskelin että siipipyöräpumppu soveltuu jos nesteen lämpötila ei ylitä 55 astetta ja joltain muulta sivulta luin et glykoli pitoisuus ei saa olla yli 60 prosenttia (tuskin kellään onkaan)
Mää luulen että pumpussa nimenomaan siipipyörä on se joka siipeen ottaa kuumasta nesteestä, stefathan on ihan normikamaa ( tietty rosteri jouset) ja niitten kai pitäs kestää. jonssonilla oli sekä neopreenisia ja nitriilikumisia siipipyöriä nitriilikuminen sietää öljyjä jos koneessa ikäänkuin menisi vedet ja öljyt sekaisin :)
Toisaalta ei tuo jonssonin sähkönenkäänpumppu enää niin kauhialta kuullosta lupaavat jollekkin mallille 5000 tuntia käyttöikää, kyllä siinä jo mun pentium alkaa aiemmin väsyä,

Lähetetty: 08 Tammi 2008 07:03
Kirjoittaja matti
Tarkennan vielä tuota edellistä kirjoittamaani; siipipyörä kyllä kesti mutta pumpun pesä kului aivan mahdottomasti verrattuna raakavesipuoleen, muutamassa(kymmenessä) tunnissa piloille.

Matti

Lähetetty: 08 Tammi 2008 08:09
Kirjoittaja Fiskarsson
Käsittääkseni nitriilikumi ei kestä vettä, öljyä kylläkin. Neopreenikumi kestää vettä ja kemikaaleja kohtuullisesti, joten voisi olettaa siipipyörän olevan valmistettu neopreenistä. Ostin meriveden kanssa tekemisiin tulevia o-renkaita ja myyjä suositteli EPDM-kumista valmistettu o-renkaita.

Olisiko mahdollista, että vesipumppu olisi kavitoinut, jolloin pumpun ulkokehä pääsi kulumaan nopeasti piloille?.

Lähetetty: 08 Tammi 2008 08:58
Kirjoittaja simo
kyllä se mun käytössä olleessa moottorissa kesti ainakin 2900h. Siipipyöriä vaihdettiin parin kolmen vuoden välein varmuuden vuoksi, ettei tarvitse merellä remonttia tehdä. Vanhat siivet olivat mukana varaosina.

moottori on vielä nykyäänkin ajossa sukulaismiehellä.

Neopreeni siipipyörän käyttölämpötila on 4-80C ja öljynkestävän siipipyörän 10-90C.

Lähetetty: 08 Tammi 2008 09:32
Kirjoittaja aaltosa
Fiskarsson kirjoitti:Käsittääkseni nitriilikumi ei kestä vettä, öljyä kylläkin.
Kyllä nitriilikumi vettä kestää. En nyt tarkkaan muista, mutta 100 asteen paikkeille asti. Höyryä se ei kuitenkaan kestä ollenkaan.