lämmönvaihdin
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
lämmönvaihdin
Kun olen miettinyt vaihtoehtoja volvo md 17 :sen marinoimiseksi niin tälläiseen törmäsin. hinta ei vaikuta kovin pahalta, mutta arveluttaa että kiertovesipumppu on sähköinen.
http://www.martec.se/
ja sieltä kylningar......
siis hintaa noin 680 euroo ruottissa
hehee näköjään mepratuote myy samaa...932egua
http://www.martec.se/
ja sieltä kylningar......
siis hintaa noin 680 euroo ruottissa
hehee näköjään mepratuote myy samaa...932egua
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
vanhassa MD17C koneessani vesipumput (meri/makea) olivat päällekkäin. Ei sähköhuolia

ps. täältä vanhoja esitteitä ja manuaaleja:
http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... on_engines
ps2. täällä marinointi osaamista ja osia:
http://www.venevarustaja.fi/

ps. täältä vanhoja esitteitä ja manuaaleja:
http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... on_engines
ps2. täällä marinointi osaamista ja osia:
http://www.venevarustaja.fi/
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
joku ko. mallin omistaja laittaa koodin tänne ja sitten KVG.
Ettei olis ollu kaksi samanlaista pumppua koottu päällekkäin???
Tuolla ainakin tietävät:
http://www.jabsco.com/products/marine/e ... /index.htm
Ettei olis ollu kaksi samanlaista pumppua koottu päällekkäin???
Tuolla ainakin tietävät:
http://www.jabsco.com/products/marine/e ... /index.htm
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
petrooli kirjoitti:mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html
Mulla on samanlainen luulo-tai oikeastaan tieto; joskus ammoin olen käytänyt venettä jossa oli tuollainen paripumppu-siitä kului se makea-kuumapuoli alta aikayksikön, tosin siinä oli pakkasneste sisällä- ei ainakaan se kumisiipipumppu kestänyt nestettä.
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
On olemassa kahdenlaisia kummipyöräpumppuja - toiset on tarkoitettu pelkästään viileän veden kierrättämiseen ja toisilla kestää kierrättää myös kuumia nesteitä. Käsittääkseni ero on pumpun tiivistyksessä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Jonsosonin sivuita lueskelin että siipipyöräpumppu soveltuu jos nesteen lämpötila ei ylitä 55 astetta ja joltain muulta sivulta luin et glykoli pitoisuus ei saa olla yli 60 prosenttia (tuskin kellään onkaan)
Mää luulen että pumpussa nimenomaan siipipyörä on se joka siipeen ottaa kuumasta nesteestä, stefathan on ihan normikamaa ( tietty rosteri jouset) ja niitten kai pitäs kestää. jonssonilla oli sekä neopreenisia ja nitriilikumisia siipipyöriä nitriilikuminen sietää öljyjä jos koneessa ikäänkuin menisi vedet ja öljyt sekaisin
Toisaalta ei tuo jonssonin sähkönenkäänpumppu enää niin kauhialta kuullosta lupaavat jollekkin mallille 5000 tuntia käyttöikää, kyllä siinä jo mun pentium alkaa aiemmin väsyä,
Mää luulen että pumpussa nimenomaan siipipyörä on se joka siipeen ottaa kuumasta nesteestä, stefathan on ihan normikamaa ( tietty rosteri jouset) ja niitten kai pitäs kestää. jonssonilla oli sekä neopreenisia ja nitriilikumisia siipipyöriä nitriilikuminen sietää öljyjä jos koneessa ikäänkuin menisi vedet ja öljyt sekaisin

Toisaalta ei tuo jonssonin sähkönenkäänpumppu enää niin kauhialta kuullosta lupaavat jollekkin mallille 5000 tuntia käyttöikää, kyllä siinä jo mun pentium alkaa aiemmin väsyä,
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Käsittääkseni nitriilikumi ei kestä vettä, öljyä kylläkin. Neopreenikumi kestää vettä ja kemikaaleja kohtuullisesti, joten voisi olettaa siipipyörän olevan valmistettu neopreenistä. Ostin meriveden kanssa tekemisiin tulevia o-renkaita ja myyjä suositteli EPDM-kumista valmistettu o-renkaita.
Olisiko mahdollista, että vesipumppu olisi kavitoinut, jolloin pumpun ulkokehä pääsi kulumaan nopeasti piloille?.
Olisiko mahdollista, että vesipumppu olisi kavitoinut, jolloin pumpun ulkokehä pääsi kulumaan nopeasti piloille?.
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
kyllä se mun käytössä olleessa moottorissa kesti ainakin 2900h. Siipipyöriä vaihdettiin parin kolmen vuoden välein varmuuden vuoksi, ettei tarvitse merellä remonttia tehdä. Vanhat siivet olivat mukana varaosina.
moottori on vielä nykyäänkin ajossa sukulaismiehellä.
Neopreeni siipipyörän käyttölämpötila on 4-80C ja öljynkestävän siipipyörän 10-90C.
moottori on vielä nykyäänkin ajossa sukulaismiehellä.
Neopreeni siipipyörän käyttölämpötila on 4-80C ja öljynkestävän siipipyörän 10-90C.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal