lämmönvaihdin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja petrooli » 26 Joulu 2007 21:16

Kun olen miettinyt vaihtoehtoja volvo md 17 :sen marinoimiseksi niin tälläiseen törmäsin. hinta ei vaikuta kovin pahalta, mutta arveluttaa että kiertovesipumppu on sähköinen.
http://www.martec.se/
ja sieltä kylningar......
siis hintaa noin 680 euroo ruottissa
hehee näköjään mepratuote myy samaa...932egua

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 27 Joulu 2007 13:27

Mårå

Minulla Martecin sarja Volvon MD2B dieselissä. Sähköpumpulla sekin on ja toimii aivan loistavasti. Tämä Jabscon pumppu on nimen omaan tehty lämpimille nesteille ja jatkuvaan käyttöön.

t. n

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 27 Joulu 2007 15:42

Niinhän nuo pumput on vissiin kaikissa uusissa diesel autoissakin sähköisiä tätä nykyä.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 03 Tammi 2008 20:37

Olen harkinnut myös sähköpumppua. Nuts, miten olet kytkenyt pumppusi, käynnistyykö kenties automaattisesti virtalukosta?
Jos ajatellaan turvallisuutta, kuinka varma sähköpumppu on? Kuinka kauan koneella voisi ajaa jos sähköt häviäisivät?

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 03 Tammi 2008 23:20

vanhassa MD17C koneessani vesipumput (meri/makea) olivat päällekkäin. Ei sähköhuolia
Kuva

ps. täältä vanhoja esitteitä ja manuaaleja:

http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... on_engines

ps2. täällä marinointi osaamista ja osia:
http://www.venevarustaja.fi/
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 04 Tammi 2008 10:11

Löytyykö tuollaisia kaksikerrospumppuja vielä tänä päivänä jostain?

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 04 Tammi 2008 12:38

joku ko. mallin omistaja laittaa koodin tänne ja sitten KVG.
Ettei olis ollu kaksi samanlaista pumppua koottu päällekkäin???

Tuolla ainakin tietävät:
http://www.jabsco.com/products/marine/e ... /index.htm
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 06 Tammi 2008 19:08

mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Tammi 2008 19:17

petrooli kirjoitti:mää kun oon luullut että siipipyörä pumppu olis jotenkin huono kuuman "veden" kierrätykseen, ettei kestäs?
jos se kestää niin laitan sitten raakaves pumpun kierrättää glykolia ja värkkäilen kuivan pakoputken... hiukka hirvittää sitten taas mihin sfääreihin konetilan lämmöt nousee. tuolta löytyi kölijäähdytys setti jonka vois kopioida puuveneeseenkin.
http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html

Mulla on samanlainen luulo-tai oikeastaan tieto; joskus ammoin olen käytänyt venettä jossa oli tuollainen paripumppu-siitä kului se makea-kuumapuoli alta aikayksikön, tosin siinä oli pakkasneste sisällä- ei ainakaan se kumisiipipumppu kestänyt nestettä.

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2008 19:49

On olemassa kahdenlaisia kummipyöräpumppuja - toiset on tarkoitettu pelkästään viileän veden kierrättämiseen ja toisilla kestää kierrättää myös kuumia nesteitä. Käsittääkseni ero on pumpun tiivistyksessä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 07 Tammi 2008 22:27

Jonsosonin sivuita lueskelin että siipipyöräpumppu soveltuu jos nesteen lämpötila ei ylitä 55 astetta ja joltain muulta sivulta luin et glykoli pitoisuus ei saa olla yli 60 prosenttia (tuskin kellään onkaan)
Mää luulen että pumpussa nimenomaan siipipyörä on se joka siipeen ottaa kuumasta nesteestä, stefathan on ihan normikamaa ( tietty rosteri jouset) ja niitten kai pitäs kestää. jonssonilla oli sekä neopreenisia ja nitriilikumisia siipipyöriä nitriilikuminen sietää öljyjä jos koneessa ikäänkuin menisi vedet ja öljyt sekaisin :)
Toisaalta ei tuo jonssonin sähkönenkäänpumppu enää niin kauhialta kuullosta lupaavat jollekkin mallille 5000 tuntia käyttöikää, kyllä siinä jo mun pentium alkaa aiemmin väsyä,

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Tammi 2008 07:03

Tarkennan vielä tuota edellistä kirjoittamaani; siipipyörä kyllä kesti mutta pumpun pesä kului aivan mahdottomasti verrattuna raakavesipuoleen, muutamassa(kymmenessä) tunnissa piloille.

Matti

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 08 Tammi 2008 08:09

Käsittääkseni nitriilikumi ei kestä vettä, öljyä kylläkin. Neopreenikumi kestää vettä ja kemikaaleja kohtuullisesti, joten voisi olettaa siipipyörän olevan valmistettu neopreenistä. Ostin meriveden kanssa tekemisiin tulevia o-renkaita ja myyjä suositteli EPDM-kumista valmistettu o-renkaita.

Olisiko mahdollista, että vesipumppu olisi kavitoinut, jolloin pumpun ulkokehä pääsi kulumaan nopeasti piloille?.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 08 Tammi 2008 08:58

kyllä se mun käytössä olleessa moottorissa kesti ainakin 2900h. Siipipyöriä vaihdettiin parin kolmen vuoden välein varmuuden vuoksi, ettei tarvitse merellä remonttia tehdä. Vanhat siivet olivat mukana varaosina.

moottori on vielä nykyäänkin ajossa sukulaismiehellä.

Neopreeni siipipyörän käyttölämpötila on 4-80C ja öljynkestävän siipipyörän 10-90C.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 08 Tammi 2008 09:32

Fiskarsson kirjoitti:Käsittääkseni nitriilikumi ei kestä vettä, öljyä kylläkin.
Kyllä nitriilikumi vettä kestää. En nyt tarkkaan muista, mutta 100 asteen paikkeille asti. Höyryä se ei kuitenkaan kestä ollenkaan.

Vastaa Viestiin