Sivu 1/3
sinkkianoidi
Lähetetty: 21 Joulu 2007 00:58
Kirjoittaja orust
moro, voisiko joku valaista minua kyseisestä palasesta minkä olen havainnut veneitten peräsimissä , mitä virkaa , onko tarkaa missä kohti pala on, entä kiinnitys ??
kiitollinen vastauksista , terv epätietoinen
Lähetetty: 21 Joulu 2007 02:19
Kirjoittaja Ande
Uhrautuu peräsimen, potkurin, kalaraudan puolesta yms. eli syöpyy pois ennemmin kuin ne. No ei oikeastaan kunhan on kiinni jossain kohtaa. Löytyyhän niitä akseliinkin kiinnitettäviä malleja. Kiinnitys hitsaamalla mahdollisimman "puhtaaseen" kohtaan, että saa kunnon kontaktin
Se peräsimessä taitaa olla samanlainen mitä esim. biltemassa myydän ja joka kiinnitetään pultilla eli peräsimeen reikä palaset molemmille puolille ja pultti läpi ja kiristys.
Lähetetty: 21 Joulu 2007 12:13
Kirjoittaja matti
Tarkentaisin tuota Anden vastausta vielä hieman; peräsimessä kiinni oleva sinkki ei juurikaan suojaa potkuria=sinkki on oltava sähköä johtavassa kiinnityksessä-pultti-hitsaus-johto tms suojattavaan kohteeseen.
Potkuri kun tuppa olemaan irti kumilaakerilla muusta kuin akselista. Jos on messinki potkuri ja happoakseli tulee potkuri suojata potkurimutterianodilla tai akselisinkillä=sinkki joka on akselin ympäri potkurin etupuolella.
Ilman ko suojausta messinkipotkuri rokahtaa-siis syöpyy- on kokemusta.
Matti
Lähetetty: 21 Joulu 2007 23:04
Kirjoittaja bonito
Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.
Lähetetty: 21 Joulu 2007 23:26
Kirjoittaja orust
moro , ja kiitos tiedoista, veneessä mitä olen katsonut kaikki rosteria ,kalarauta, peräsin, vakaimet ,potkuri todennäköisesti pronssia ja peräsimessä näkyy olevan reiät valmiina niin siinä kai palaset siinä sitten jo ollut , miten usein nämä sinkit vaihdettava ?
Lähetetty: 22 Joulu 2007 08:42
Kirjoittaja bonito
Ne on syytä vaihtaa silloin, kun kiinnitysrauta on näkyvissä, silloin on oletettavissa, että sinkki loppuu seuraavan sesongin aikana, jolloin jäljelle jää pelkkä kiinnitysrauta. Sinkkiä ei saa maalata, vanhat puoliksi kuluneet sinkit kannattaa kaapia puhtaaksi vaikka porakoneteräsharjalla. Unohdin ed kirjoituksessa mainita, että sähköparin aiheuttama syöpyminen on nopeampaa merivedessä, suolaisuuden takia, vaikkei merivetemme Itämeren altailla olekkaan kovin suolaista.
Lähetetty: 22 Joulu 2007 08:57
Kirjoittaja matti
bonito kirjoitti:Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.
Anteeksi epätarkkuuteni.
Kuten kirjoitin potkuri rokahtaa, kuten sinäkin kirjoitit, että potkurissa öleva sinkki uhrautuu= pintaan tulee sellaisia pienenpieniä "nyppyjä" joita ei tule kun on akselisinkki.
Kavitaatiosyöpymä on tuttu en sekoita sitä galvaaniseen syöpymään.
Matti
Zn
Lähetetty: 03 Tammi 2008 12:09
Kirjoittaja Northling
Moi
Tuossa Orust:in järjestelmässä peräsimessä ei mielestäni tarvitse olla sinkkiä jos se kerran on haponkestävää. Potkuri pronssisena kyllä vaatii anodin, jotta vältetään epäjalompien lejeeringin ainesosien syöpyminen.
Ja kannattaa muistaa se sähköinen kontakti suojattavaan kohteeseen. Muuten sinkki on aivan turha. (kumma kyllä monesti näkee täysin turhia sinkkejä esim puuveneiden pohjissa ja peräsimissä ilman mitään sähköistä yhteyttä syöpyviin osiin. Mistähän tällainen virheellinen tapa on levinnyt?
Nortti
Lähetetty: 03 Tammi 2008 13:56
Kirjoittaja baden2
Totta puhut,ei ole mitään järkeä laittaa sinkkejä jos on happosta osat, takuuvarmasti sinkit häviää, potkuriakselin kaulalle voi harkita sinkkiä, jos on tilaa.
Lähetetty: 03 Tammi 2008 14:12
Kirjoittaja KS1030
Jooh ... tuotanoin... mulla veneessä kaikki metallit RST tai HST,myös potkuri.
ostaessani veneen aikoinaan peräsimessä oli vastakkain juuri samoin kuin oli orustillakin. sen kummemmin ajattelematta olen siihen uudet vaihtanut tilalle kun vanhat olivat syöpyneet pois. Eli tuumaattako että anodeita ei enää tarvisi laittaa ja alunpitäenkin on olleet turhaan??
niin ja tarkennus asennukseen yleisesti. kannattaa putsata anodin kiinnityskohta ja asennuksen jälkeen todentaa kontakti vaikkapa yleismittarilla. samalla löytää kaikki osat jotka se suojaakin.
Lähetetty: 03 Tammi 2008 14:48
Kirjoittaja baden2
Mitä niillä suojataan? et todellakaan tarvitse.
Lähetetty: 03 Tammi 2008 17:14
Kirjoittaja matikainen2
Mistä muuten erottaa, onko haponkestävä peräsin vai ei,, kun ei niissä tohdi lukea mitään. Ittelläni on Suurnäkin Kotkassa valmistama siimavene.
Siinä pitäis olla happoset pellitykset etc. kai ne on loputkin. : ))
T: Ripa
Lähetetty: 03 Tammi 2008 22:33
Kirjoittaja bonito
Koeta magneetilla, se ei pysy hk:ssä, jos on ruostumaton, siinä voi magneetti pysyä, sitten voit kokeilla rälläkällä leikata mustaa rautaa ja sitten jotain peräsimen kulmaa. Mustassa on vaaleat, sädehtivät kipinät, kuin tähtisadetikussa, ruostumattoman ja haponk kipinät ovat vain pyöreitä ja tummemman punaiset.
Lähetetty: 03 Tammi 2008 22:45
Kirjoittaja KS1030
Normi rosterissa ei kyllä magneetti pysy. ne on erikois ruostumattomia teräksiä joihin magneetti ottaa, esim eräät potkuriakseli HST:t.
Lähetetty: 04 Tammi 2008 09:00
Kirjoittaja bonito
Näin on, on olemassa "huonoa"ruostumatonta, johon ottaa magneetti, mutta on aika harvinaista. Potkuriakseliteräs on magneettista sen takia, että se on jäykempää, taitaa olla Aisi 329. Ennen kun sitä ei ollut, tehtiin akselit haposta Aisi 316, joka on "vetelämpää", akseli saattoi mennä mutkalle, jos sait esim. köyden potkuriin.