sinkkianoidi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
orust
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Kesä 2007 18:42

sinkkianoidi

Viesti Kirjoittaja orust » 21 Joulu 2007 00:58

moro, voisiko joku valaista minua kyseisestä palasesta minkä olen havainnut veneitten peräsimissä , mitä virkaa , onko tarkaa missä kohti pala on, entä kiinnitys ??
kiitollinen vastauksista , terv epätietoinen

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21 Joulu 2007 02:19

Uhrautuu peräsimen, potkurin, kalaraudan puolesta yms. eli syöpyy pois ennemmin kuin ne. No ei oikeastaan kunhan on kiinni jossain kohtaa. Löytyyhän niitä akseliinkin kiinnitettäviä malleja. Kiinnitys hitsaamalla mahdollisimman "puhtaaseen" kohtaan, että saa kunnon kontaktin
Se peräsimessä taitaa olla samanlainen mitä esim. biltemassa myydän ja joka kiinnitetään pultilla eli peräsimeen reikä palaset molemmille puolille ja pultti läpi ja kiristys.
E mare libertas

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 21 Joulu 2007 12:13

Tarkentaisin tuota Anden vastausta vielä hieman; peräsimessä kiinni oleva sinkki ei juurikaan suojaa potkuria=sinkki on oltava sähköä johtavassa kiinnityksessä-pultti-hitsaus-johto tms suojattavaan kohteeseen.
Potkuri kun tuppa olemaan irti kumilaakerilla muusta kuin akselista. Jos on messinki potkuri ja happoakseli tulee potkuri suojata potkurimutterianodilla tai akselisinkillä=sinkki joka on akselin ympäri potkurin etupuolella.
Ilman ko suojausta messinkipotkuri rokahtaa-siis syöpyy- on kokemusta.

Matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 21 Joulu 2007 23:04

Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.

orust
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Kesä 2007 18:42

Viesti Kirjoittaja orust » 21 Joulu 2007 23:26

moro , ja kiitos tiedoista, veneessä mitä olen katsonut kaikki rosteria ,kalarauta, peräsin, vakaimet ,potkuri todennäköisesti pronssia ja peräsimessä näkyy olevan reiät valmiina niin siinä kai palaset siinä sitten jo ollut , miten usein nämä sinkit vaihdettava ?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 22 Joulu 2007 08:42

Ne on syytä vaihtaa silloin, kun kiinnitysrauta on näkyvissä, silloin on oletettavissa, että sinkki loppuu seuraavan sesongin aikana, jolloin jäljelle jää pelkkä kiinnitysrauta. Sinkkiä ei saa maalata, vanhat puoliksi kuluneet sinkit kannattaa kaapia puhtaaksi vaikka porakoneteräsharjalla. Unohdin ed kirjoituksessa mainita, että sähköparin aiheuttama syöpyminen on nopeampaa merivedessä, suolaisuuden takia, vaikkei merivetemme Itämeren altailla olekkaan kovin suolaista.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Joulu 2007 08:57

bonito kirjoitti:Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.
Anteeksi epätarkkuuteni.
Kuten kirjoitin potkuri rokahtaa, kuten sinäkin kirjoitit, että potkurissa öleva sinkki uhrautuu= pintaan tulee sellaisia pienenpieniä "nyppyjä" joita ei tule kun on akselisinkki.
Kavitaatiosyöpymä on tuttu en sekoita sitä galvaaniseen syöpymään.

Matti

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Zn

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Tammi 2008 12:09

Moi

Tuossa Orust:in järjestelmässä peräsimessä ei mielestäni tarvitse olla sinkkiä jos se kerran on haponkestävää. Potkuri pronssisena kyllä vaatii anodin, jotta vältetään epäjalompien lejeeringin ainesosien syöpyminen.

Ja kannattaa muistaa se sähköinen kontakti suojattavaan kohteeseen. Muuten sinkki on aivan turha. (kumma kyllä monesti näkee täysin turhia sinkkejä esim puuveneiden pohjissa ja peräsimissä ilman mitään sähköistä yhteyttä syöpyviin osiin. Mistähän tällainen virheellinen tapa on levinnyt?

Nortti

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 03 Tammi 2008 13:56

Totta puhut,ei ole mitään järkeä laittaa sinkkejä jos on happosta osat, takuuvarmasti sinkit häviää, potkuriakselin kaulalle voi harkita sinkkiä, jos on tilaa.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03 Tammi 2008 14:12

Jooh ... tuotanoin... mulla veneessä kaikki metallit RST tai HST,myös potkuri.
ostaessani veneen aikoinaan peräsimessä oli vastakkain juuri samoin kuin oli orustillakin. sen kummemmin ajattelematta olen siihen uudet vaihtanut tilalle kun vanhat olivat syöpyneet pois. Eli tuumaattako että anodeita ei enää tarvisi laittaa ja alunpitäenkin on olleet turhaan??

niin ja tarkennus asennukseen yleisesti. kannattaa putsata anodin kiinnityskohta ja asennuksen jälkeen todentaa kontakti vaikkapa yleismittarilla. samalla löytää kaikki osat jotka se suojaakin.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 03 Tammi 2008 14:48

Mitä niillä suojataan? et todellakaan tarvitse.

matikainen2
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Marras 2004 20:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matikainen2 » 03 Tammi 2008 17:14

Mistä muuten erottaa, onko haponkestävä peräsin vai ei,, kun ei niissä tohdi lukea mitään. Ittelläni on Suurnäkin Kotkassa valmistama siimavene.
Siinä pitäis olla happoset pellitykset etc. kai ne on loputkin. : ))
T: Ripa

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 03 Tammi 2008 22:33

Koeta magneetilla, se ei pysy hk:ssä, jos on ruostumaton, siinä voi magneetti pysyä, sitten voit kokeilla rälläkällä leikata mustaa rautaa ja sitten jotain peräsimen kulmaa. Mustassa on vaaleat, sädehtivät kipinät, kuin tähtisadetikussa, ruostumattoman ja haponk kipinät ovat vain pyöreitä ja tummemman punaiset.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03 Tammi 2008 22:45

Normi rosterissa ei kyllä magneetti pysy. ne on erikois ruostumattomia teräksiä joihin magneetti ottaa, esim eräät potkuriakseli HST:t.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 04 Tammi 2008 09:00

Näin on, on olemassa "huonoa"ruostumatonta, johon ottaa magneetti, mutta on aika harvinaista. Potkuriakseliteräs on magneettista sen takia, että se on jäykempää, taitaa olla Aisi 329. Ennen kun sitä ei ollut, tehtiin akselit haposta Aisi 316, joka on "vetelämpää", akseli saattoi mennä mutkalle, jos sait esim. köyden potkuriin.

Vastaa Viestiin