sinkkianoidi
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20 Kesä 2007 18:42
sinkkianoidi
moro, voisiko joku valaista minua kyseisestä palasesta minkä olen havainnut veneitten peräsimissä , mitä virkaa , onko tarkaa missä kohti pala on, entä kiinnitys ??
kiitollinen vastauksista , terv epätietoinen
kiitollinen vastauksista , terv epätietoinen
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Uhrautuu peräsimen, potkurin, kalaraudan puolesta yms. eli syöpyy pois ennemmin kuin ne. No ei oikeastaan kunhan on kiinni jossain kohtaa. Löytyyhän niitä akseliinkin kiinnitettäviä malleja. Kiinnitys hitsaamalla mahdollisimman "puhtaaseen" kohtaan, että saa kunnon kontaktin
Se peräsimessä taitaa olla samanlainen mitä esim. biltemassa myydän ja joka kiinnitetään pultilla eli peräsimeen reikä palaset molemmille puolille ja pultti läpi ja kiristys.
Se peräsimessä taitaa olla samanlainen mitä esim. biltemassa myydän ja joka kiinnitetään pultilla eli peräsimeen reikä palaset molemmille puolille ja pultti läpi ja kiristys.
E mare libertas
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Tarkentaisin tuota Anden vastausta vielä hieman; peräsimessä kiinni oleva sinkki ei juurikaan suojaa potkuria=sinkki on oltava sähköä johtavassa kiinnityksessä-pultti-hitsaus-johto tms suojattavaan kohteeseen.
Potkuri kun tuppa olemaan irti kumilaakerilla muusta kuin akselista. Jos on messinki potkuri ja happoakseli tulee potkuri suojata potkurimutterianodilla tai akselisinkillä=sinkki joka on akselin ympäri potkurin etupuolella.
Ilman ko suojausta messinkipotkuri rokahtaa-siis syöpyy- on kokemusta.
Matti
Potkuri kun tuppa olemaan irti kumilaakerilla muusta kuin akselista. Jos on messinki potkuri ja happoakseli tulee potkuri suojata potkurimutterianodilla tai akselisinkillä=sinkki joka on akselin ympäri potkurin etupuolella.
Ilman ko suojausta messinkipotkuri rokahtaa-siis syöpyy- on kokemusta.
Matti
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20 Kesä 2007 18:42
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Ne on syytä vaihtaa silloin, kun kiinnitysrauta on näkyvissä, silloin on oletettavissa, että sinkki loppuu seuraavan sesongin aikana, jolloin jäljelle jää pelkkä kiinnitysrauta. Sinkkiä ei saa maalata, vanhat puoliksi kuluneet sinkit kannattaa kaapia puhtaaksi vaikka porakoneteräsharjalla. Unohdin ed kirjoituksessa mainita, että sähköparin aiheuttama syöpyminen on nopeampaa merivedessä, suolaisuuden takia, vaikkei merivetemme Itämeren altailla olekkaan kovin suolaista.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Anteeksi epätarkkuuteni.bonito kirjoitti:Minä taas puolestani tarkentaisin Matin juttua, kun tuskin kellään on messinkipotkuria, ne on pronssia, joka ei syövy happosesta akselista, koska molemmat ovat ns jaloja metalleja. Pronssissa on kuparia ja tinaa, messingissä taas kuparia ja sinkkiä, jolloin sinkki epäjalona metallina muodostaa haponk kanssa sähköparin, jolloin messingissä oleva sinkki uhrautuu, siksi käytetään sinkkianodeja. Jos pronssipotkuriin tulee pieniä pistesyöpymiä, ne ovat kavitaatiosta johtuvia. Noista sinkeistä löytyy jostain vanhasta Kipparista kaaviokuva, miten niitä sijoitetaan veneisiin, ei niitä ihan sikinsokin laiteta.
Kuten kirjoitin potkuri rokahtaa, kuten sinäkin kirjoitit, että potkurissa öleva sinkki uhrautuu= pintaan tulee sellaisia pienenpieniä "nyppyjä" joita ei tule kun on akselisinkki.
Kavitaatiosyöpymä on tuttu en sekoita sitä galvaaniseen syöpymään.
Matti
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Zn
Moi
Tuossa Orust:in järjestelmässä peräsimessä ei mielestäni tarvitse olla sinkkiä jos se kerran on haponkestävää. Potkuri pronssisena kyllä vaatii anodin, jotta vältetään epäjalompien lejeeringin ainesosien syöpyminen.
Ja kannattaa muistaa se sähköinen kontakti suojattavaan kohteeseen. Muuten sinkki on aivan turha. (kumma kyllä monesti näkee täysin turhia sinkkejä esim puuveneiden pohjissa ja peräsimissä ilman mitään sähköistä yhteyttä syöpyviin osiin. Mistähän tällainen virheellinen tapa on levinnyt?
Nortti
Tuossa Orust:in järjestelmässä peräsimessä ei mielestäni tarvitse olla sinkkiä jos se kerran on haponkestävää. Potkuri pronssisena kyllä vaatii anodin, jotta vältetään epäjalompien lejeeringin ainesosien syöpyminen.
Ja kannattaa muistaa se sähköinen kontakti suojattavaan kohteeseen. Muuten sinkki on aivan turha. (kumma kyllä monesti näkee täysin turhia sinkkejä esim puuveneiden pohjissa ja peräsimissä ilman mitään sähköistä yhteyttä syöpyviin osiin. Mistähän tällainen virheellinen tapa on levinnyt?
Nortti
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Jooh ... tuotanoin... mulla veneessä kaikki metallit RST tai HST,myös potkuri.
ostaessani veneen aikoinaan peräsimessä oli vastakkain juuri samoin kuin oli orustillakin. sen kummemmin ajattelematta olen siihen uudet vaihtanut tilalle kun vanhat olivat syöpyneet pois. Eli tuumaattako että anodeita ei enää tarvisi laittaa ja alunpitäenkin on olleet turhaan??
niin ja tarkennus asennukseen yleisesti. kannattaa putsata anodin kiinnityskohta ja asennuksen jälkeen todentaa kontakti vaikkapa yleismittarilla. samalla löytää kaikki osat jotka se suojaakin.
ostaessani veneen aikoinaan peräsimessä oli vastakkain juuri samoin kuin oli orustillakin. sen kummemmin ajattelematta olen siihen uudet vaihtanut tilalle kun vanhat olivat syöpyneet pois. Eli tuumaattako että anodeita ei enää tarvisi laittaa ja alunpitäenkin on olleet turhaan??
niin ja tarkennus asennukseen yleisesti. kannattaa putsata anodin kiinnityskohta ja asennuksen jälkeen todentaa kontakti vaikkapa yleismittarilla. samalla löytää kaikki osat jotka se suojaakin.
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2004 20:32
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Koeta magneetilla, se ei pysy hk:ssä, jos on ruostumaton, siinä voi magneetti pysyä, sitten voit kokeilla rälläkällä leikata mustaa rautaa ja sitten jotain peräsimen kulmaa. Mustassa on vaaleat, sädehtivät kipinät, kuin tähtisadetikussa, ruostumattoman ja haponk kipinät ovat vain pyöreitä ja tummemman punaiset.
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Näin on, on olemassa "huonoa"ruostumatonta, johon ottaa magneetti, mutta on aika harvinaista. Potkuriakseliteräs on magneettista sen takia, että se on jäykempää, taitaa olla Aisi 329. Ennen kun sitä ei ollut, tehtiin akselit haposta Aisi 316, joka on "vetelämpää", akseli saattoi mennä mutkalle, jos sait esim. köyden potkuriin.