Sivu 1/1

Konekoppa

Lähetetty: 22 Marras 2007 14:29
Kirjoittaja Teemuki
Siirrynpä sitte seuraavaan mieltä kaihertavaan aiheeseen..

Mun uusi lapseni Wiku w1 ei pidä kovaa ääntä, itseasiassa starttimoottori (siis Skodan sellainen) on äänekkäämpi kuin itse moottori (..riippuu tietty kierroksista, nyt puhun tyhjäkäynnistä). Vanha konekoppa oli kuulemma huono, paatin edellinen omistaja heitti sillä vesilintua ja käytti venettä ilman koppaa. Vene on siis avonainen..

Minä ajattelin rukata kätevän konekoppa-pöytä-kahvikuppiteline -yhdistelmän moottorin suojaksi. Ja vaikka käyntiääni ei mahdoton olekaan, niin hiljeneepä vielä lisää sitte.


Jotakuinkin tällainen konstruktio on mielessä:

- Kopan saa nostettua kokonaan pois

- Alareunoihin kulmakumia ettei liuvu tai tärise, saumoihin tiivisteet

- Avattava luukku kaasuttimen kohdalle ryyppyä varten tai sitte teen jonkinlaisen kaukosäätösysteemin

- Saranoitu päällikansi, joka on jaettu lokeroihin että saa tavarat pysymään, kuitenkin niin, että kansi ei ole vatupassissa --> sadevesi valuu pois (ja siis "lokerot" tietty niin, että vesi ei jää seisomaan).

- Kopan sivulle tai eteen saranoitu pöytälevy taittuvine jalkoineen

------------------


MUTTA, kysymyksiä herättää mm. moottorin ilmansaanti ja jäähdytys.

Mun mielestä moottori saa riittävästi ilmaa pilssin kautta, olenko oikeassa? En ajatellu väsätä tuuletusaukkoja.. Teen kopan muuten veneen tyyliin sopivasta höylälaudasta, en levystä.

Ja sitte se jäähdytys. Kuinka suuri osa jäähdytystä on lämmön siirtyminen moottorin pinnalta ilmaan? Pitääkö sittekin tehdä tuuletusaukkoja? Mun edellisissä Wikuissa ongelma oli liian kylmä käynti.. toisaalta tämä nykyinen on mun eka w1, aiemmat on ollu isompia.


Hmm.. no, viimeistään kokeilemalla selviää, mut mitenkäs muut ovat asian ratkaisseet?



Teemu

Lähetetty: 23 Marras 2007 15:59
Kirjoittaja MÖsteri
Terve!

Minä tein konekopan W1:lle viime talvena, ja olen ollut varsin tyytyväinen tulokseen.

Kuva

Tuossa se näkyy jollain tavalla.. Selostuksessa loput:

Rakenne: 15 mm paksua höylättyä mäntylautaa. Laudan leveys 150 mm, kolme lautaa päällekäin tekee riittävän korkeuden. Kulmissa on pystyssä 50x50 rimaa, johon höyläsin simssillä huullokset lautojen päitä varten. Kulmat on hienoisesti pyöristetty. Sivuseinät kallistuvat sisään muutaman asteen. Kansi liimattu rimojen varaan samoista laudoista.
-Liitokset on tehty liimalla ja messinkiruuveilla, jotka on tapitettu.
-Lakattu unicalla riittävän moneen kertaan.

Mitoitus:
-korkeuden määräsi vaihde/kytkinkeppi
-leveyden pakoputken jäähdytysveden hana (auki ollessa!!)
-Pituus: Edessä vauhtipyöräkopan etupuolelle. Takana siten, että peitää potkuriakselin laipan.

Ominaisuuksia:
-Kansi on irtonainen eli poisnostettava. Kannen voi myös liuttaa eteenpäin, jolloin moottori on käsillä, esim vaihdetta, kaasua jne varten.
-Kantta kiertävät reunalistat, jotka pitävät pikkutavarat (känny, gps, olut, trangia, perunalastut, merikartta...) ajossa ja muutenkin kannen päällä. Vesi poistuu reikien kautta, koska kansi viettää taaksepäin.
-Takaseinässä ylin lauta on sanaroitu, aukeaa taaksepäin. Tämän luukun kautta voi kantta nostamatta käytää vaihdetta, kaasua, säätää magneettoa ja kiertää vaseliinikuppia.
-Takaseinässä on kytkimen takana hylly, jossa on paikka ryyppykannulle, vaseliinipurkille (vanha pilttipurkki) ja keskellä hyllyä on kannellinen kotelo perustyökaluille.
-Koppa kestää reilusti vaikka päällä hyppimistä. Eli siinä voi istua huoletta.

-Kopassa ei ole erillistä aukkoa kaasuttimen kohdalla. Annan ryypyn ryyppykyppiin kannulla ja veivillä käyntiin. Veiville on toki reikä etuseinässä.

-Kiinni ollessaan lautainen koppa vaimentaa ääntä todella paljon. Lisä-äänieristystä en ole kaivannut. Kone kuitenkin on jäähtynyt aivan riittävästi, ja ilmaa se kyllä saa.

Talvikäyttö:
-Merihenkisenä yöpöytänä.

Lähetetty: 23 Marras 2007 16:04
Kirjoittaja Veli-Matti
"Takaseinässä ylin lauta on sanaroitu, aukeaa taaksepäin. Tämän luukun kautta voi kantta nostamatta käytää vaihdetta, kaasua, säätää magneettoa ja kiertää vaseliinikuppia.
-Takaseinässä on kytkimen takana hylly, jossa on paikka ryyppykannulle, vaseliinipurkille (vanha pilttipurkki) ja keskellä hyllyä on kannellinen kotelo perustyökaluille.
-Koppa kestää reilusti vaikka päällä hyppimistä. Eli siinä voi istua huoletta.

-Kopassa ei ole erillistä aukkoa kaasuttimen kohdalla. Annan ryypyn ryyppykyppiin kannulla ja veivillä käyntiin. Veiville on toki reikä etuseinässä."

Voi p***a! mää taija hävittää tutkavenneen - tai sitte katella nostalkiavenneen lisäksi ;-(

Lähetetty: 23 Marras 2007 19:07
Kirjoittaja MÖsteri
Heh... No tuohon mun paattiin sit taas ei saa sitä tutkaa millään. Jaa paitsi jos nousee kopan päälle ja vetää kultakalamaljan päähän :=D

Pari kuvaa vielä, joissa koppa näkyy:

Kuva

Siinä näkyy kulmarimojen idea ja ryyppykannun sovitusta.

Kuva

Siinä on näkyvillä takaseinän manusluukku ja kannen valuma-aukot vettä varten.

Kuva

Juhannusaamu siellä jossain... En kyllä tiedä kuka tuon olvin tuohon asetti koristeeksi, Nalle on parempaa... ;=)

Oo--

Lähetetty: 26 Marras 2007 12:30
Kirjoittaja Teemuki
Kiitos vinkeistä, en mä yhtä hienoa, kuin tuo edellisten kuvien yksilö, saa millään aikaiseksi..


Teemu

Lähetetty: 27 Marras 2007 13:12
Kirjoittaja MÖsteri
Hienoa ja hienoa... Kun on höylättyä ja lakattua mäntylautaa oleva laatikko, niin tuolta se vaan näyttää. Nuo kulmien liitokset on aika helpot tehdä (melko) tiiviksi, siinä ei tarvitse muuta osata kuin mitata ja sahata suoraan.

Tapit ruuvinkantojen päälle syntyy bilteman poralla. Nuo kulmarimat oli ihan mukava höyläillä 50x50 rimasta, vaikka olikin huonoa ja oksaista ripaa.

Teet semmoisen kun tulee ;=)

(Jotkut kuulemma heittää wikun päälle vanhan karvalakkinsa sateensuojaksi...)