Sivu 1/2
Wickströmien menovesi
Lähetetty: 20 Marras 2007 12:47
Kirjoittaja Teemuki
Hei kaikki!
Viiden vuoden Wickströmittömän kauden jälkeen olen taas onnellisesti sellaisen omistaja.. w1 ja jämerä meriläinen ympärillä.
Aiheesta on puhuttu ja väännetty paljon, mutta otanpa sen nyt kuitenkin taas esiin.
Kun viimeksi wikuilin, käytin menovetenä ainoastaan 95 + venttiilien suoja-aine -yhdistelmää. Hyvin tuntui toimivan, pisimmät ajorupeamat kahdeksan tuntia putkeen. Pari kertaa kaudessa sai putsata katkojan kärjet, mutta esim. suuttimeen en koskenut kuunapäivänä.
Mietin tässä joutessani (kaupungin virkamies kun olen...

, että pitäisikös kokeilla nyt sitte muitakin polttoainesotkuja? Tankkeja on vain yksi, joten masiinan pitäisi käynnistyä, käydä ja sammua samalla litkulla. Edellinen omistaja käytti pelkkää 95:sta.
En pahemmin moottoreista ymmärrä, mutta näin äkkiseltään olisin valmis pitäytymään 95+venttiilien suoja-aine -linjalla.. Kertokaa ihmiset kokemuksia ja antakaa vinkkejä!
..Joo, mulla on muuten moottorissa Skodan startti ja laturi, edellisen omistajan asentamia. Tuntuvat ihan toimivilta virityksiltä.
Teemu
Lähetetty: 20 Marras 2007 15:20
Kirjoittaja Veli-Matti
Minä ajelin vielä toissa kesänä pääasiallisesti kerosiinilla mutta kun sen saanti meni kohtuuttoman vaikeaksi (ja pyydetty hinta nousi lähelle 80 senttiä) viime kesä meni sitten ysivitosella. Ja ihan hyvä niin - kanistereitten kanssa lotraaminen jäi pois.
Olisi loppujen lopuksi ollut melkoinen vaiva sekoitella apauttiarallaa 750l menovettä kun kerosiini vaatii Valmetissa kunnolla toimiakseen sekaan 1/3 ysivitosta. Tosin ehkä reilut parisataa euroa tuli takkiin polttoainekuluissa mutta mitäpä siitä...
Wiku kyllä käy melkeinpä millä vaan kunhan sen säätelee kohdilleen ja sekoittaa tarpeen mukaan joukkoon bensiiniä mutta kannattaako se?
Tärpätti on yksi vaihtoehto mutta jos ei ole töissä tärpättitehtaalla tai omaa sinne hyviä suhteita niin on kalliimpaa kuin bensiini ja pelaa huonommin.
Lähetetty: 20 Marras 2007 22:19
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Veli-Matti kirjoitti:Minä ajelin vielä toissa kesänä pääasiallisesti kerosiinilla mutta kun sen saanti meni kohtuuttoman vaikeaksi (ja pyydetty hinta nousi lähelle 80 senttiä) viime kesä meni sitten ysivitosella. Ja ihan hyvä niin - kanistereitten kanssa lotraaminen jäi pois.
Olisi loppujen lopuksi ollut melkoinen vaiva sekoitella apauttiarallaa 750l menovettä kun kerosiini vaatii Valmetissa kunnolla toimiakseen sekaan 1/3 ysivitosta. Tosin ehkä reilut parisataa euroa tuli takkiin polttoainekuluissa mutta mitäpä siitä...
Wiku kyllä käy melkeinpä millä vaan kunhan sen säätelee kohdilleen ja sekoittaa tarpeen mukaan joukkoon bensiiniä mutta kannattaako se?
Tärpätti on yksi vaihtoehto mutta jos ei ole töissä tärpättitehtaalla tai omaa sinne hyviä suhteita niin on kalliimpaa kuin bensiini ja pelaa huonommin.
Ensi vuoden alustahan moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotetun polttoaineen tankkaus on kielletty. Kielto sisältää siis LäPÖ:n ja MoPÖ:n lisäksi kaikki muutkin nestemäiset polttoaineet jopa veden. Joillekin tosi vanhoille koneille tuo voi olla ongelma, mutta kaipa niille dieselistä ja bensasta jonkinlaisen seoksen saa.
Lähetetty: 20 Marras 2007 22:58
Kirjoittaja Ande
Öööh jopa veden..? Ei jumatsuikka sentään enkö mä saakkaan enää buustata wanhaa wikua turbolla je vedellä? :D
Lähetetty: 21 Marras 2007 09:20
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Ande kirjoitti:Öööh jopa veden..? Ei jumatsuikka sentään enkö mä saakkaan enää buustata wanhaa wikua turbolla je vedellä? :D
Näin se vaan on. Joku korvaavuusperiaate olevinaan mikä tuon määrää.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf
Sivu 4 "Lisäksi niin sanotun
korvaavuusperiaatteen mukaan mineraaliöljyt
ja kaikki muutkin tuotteet kuten vesi tai biopolttoaineet,
jotka luovutetaan käytettäviksi
polttoaineena ottomoottoreissa, rinnastetaan
moottoribensiiniin ja verotetaan sen mukaisesti.
Vastaavasti kaikki tuotteet, jotka luovutetaan
käytettäviksi polttoaineena dieselmoottoreissa,
katsotaan dieselöljyksi ja verotetaan
dieselöljynä."
Sivu 39 ehdotettu lakiteksti
"Edellä 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettujen nestemäisten
polttoaineiden lisäksi kaikkia muitakin
tuotteita, joita käytetään tai jotka on
tarkoitettu käytettäviksi taikka joita myydään
moottoripolttoaineina tai moottoripolttoaineen
apuaineena, lisäaineena tai moottoripolttoaineiden
tilavuutta lisäävinä aineina, on
verotettava verotaulukossa säädetyn vastaavan
moottoripolttoaineen verotason mukaisesti."
Lähetetty: 21 Marras 2007 10:12
Kirjoittaja Teemuki
Elikkä kannattaa varmaan jättää lutraamiset ja pitäytyä tavallisessa bensassa + suoja-aineessa. Kustannussyistä en rupea lutrailemaan, säästö on mun ajotunneilla olematon.
Lähinnä ajattelin moottorin hyvinvointia.. Vaikka moottorissa on käytetty bensiiniä, ei ole hajuakaan kansien tyypistä. Hyvin vaikuttaa pelittävän. En tiedä masiinan vuosimallia, mutta vanhemmasta päästä se on. Siinä on esimerkiksi kiinteä, taittuva käynnistysveivi.
Suositteko 95 vai 98 oktaanista muuten? Sitte on tietty sitä 99 okt V-poweriakin!
Lähetetty: 21 Marras 2007 19:37
Kirjoittaja MÖsteri
Morjens.
Tästä aiheesta on tahkottu ennenkin:
viewtopic.php?t=2006
Täytyy sanoa, että kuulostaa aika hurjalta touhulta poiketa 95-bensalinjalta tässä polttoaineasiassa. En oikein ole ikinä ymmärtänyt, miksi pitäisi tankata W1 tankkiin jotain muuta kuin bensaa. Tavoitellaanko siinä nyt sitten jotenkin kivampaa käyntiä? Ainakin mun mötikän saa läähättämään sellaista 300 kierrosta minuutissa tyhjäkäyntiä ihan hyvin bensalla. Ja hyvin lähtee käyntiin, eikä mitään ryi. Ainoa juttu, mitä voisi säätää jos oikein viitsisi, olisi pääsuuttimen hienoinen säätäminen kierrosten mukaan. Siinä voisi säästää kesässä parikin bensalitraa, vaan eipä viitsi.
Eikös nuo bensaa "huonommat" eli vähempioktaaniset seokset ala karstaamaan kantta ja männänpäätä? Jokakesäinen nuohous kuului ainakin petroolilla ajelijoiden huolto-ohjelmaan.
Aikanaan petrooli oli verotussyistä bensaa halvempaa. Siksi kannatti ajaa matka-ajot sillä ja säästää bensa käynnistystouhuihin. Salakuljettaja Algot Niska suosi silloisissa wickströmmeissään bensaa ajoaineena, sillä siitä lähti enenmmän tehoa ja vauhtia. Rahahan ei ollut ongelma, kun oli kyseessä salakuljettajan leipä. (Tai siis se toinen viljatuote).
Ajan 95-bensalla.
Venttiilinsuoja-ainetta voisin harkita, jos joku lyö faktaa tiskiin: Näin ja näin monen merimailin ja litran jälkeen wickströmmistä hajosi osa X, koska en käyttänyt venttiilinsuoja-ainetta Y.
:=)
Lähetetty: 21 Marras 2007 21:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Wikun ja muiden lättäpäiden bensiinin oktaaniluvuksi riittää kunhan niitä on siellä 70 päällä. Kaikki sen yli on liikaa mutta toisaalta niistä ei ole mitään haittaakaan.
Ei petroolikoneita tarvitse sen kummemmin nuohota kuin bensiinilläkään käyviä koneita kunhan sen säädöt ja ennen kaikkea käyntilämpötila on kohdillaan - mutta tyypillisestihän suurimmasta osasta koneita on termostaatit syötetty ahvenille ja käyntilämpötilat siellä 50-60 huiteilla joka on liian alhainen jopa bensiinille.
Tuo lyijyn korvaavan lisäaineen käyttö on semmoista varmistelua. Mutta ainakin itse käytin sitä kun ei siitä käytännössä ole juuri mitään kuluja. Viimeksi kun ostin sitä niin kuutioon bensiiniä riittävä satsi maksoi muistaakseni 4,5€.
On olemassa semmoinen harhakäsitys että venttiilit palavat mikäli ei käytä lisäainetta mutta itse asiassa ongelma onkin seetien ja lautasten nopeampi kuluminen matalakierroksissa ja -puristeisissa lättäpäissä. Mikä on se raja missä se huomataan?
Jos ajaa 25h/v niin ei sitä huomaa vielä 10 vuodessa mutta jos ajaa 250h/v niin sen varmasti jo viidessä vuodessa.
Ja useimmiten siitäkin ongelmasta selviää venttiilien säädöllä - tuurilla.
Minulla oli tuohon kerosiinin käyttöön aika lapsellinen syy - itse asiassa hemmetin onnellinen lapsuus jolloin sain viettää paljon aikaa merellä. Siihen liittyy olennaisesti petroolintuoksu jota kerosiini matkii ehkä parhaiten.
Lähetetty: 21 Marras 2007 22:23
Kirjoittaja jansix
omassa volvon lättäpäässä (mb10a) edellinen omistaja ei ollu käyttäny ja kun ostin paatin muistaakseni seuraavana kesänä toisesta pytystä häipy puristukset ja kun purin kannen pos ja venttiilit oli kulunu lautasiltaan soikeeksi niin koneistus hommat oli edessä. onnesi sain hoommattua semmoisen sähkömagneetilla kiinnitettävän seetikairan niin ei tarttenu irrotta konetta vaan seetit onnistu koneistaa venessä. venat käytin kaverin pajalla joka ajo uudet pinnat sitte tahnalla sovitus ja pensa pysyi venttilien päällä toista tuntia ilman jousia. sitte venttiilien lyhennys koska muuta säätöä ei volvossa ole. nyt on pelittäny 3kes'ää vallan hyvin ja ainetta oon käyttäny.
Lähetetty: 21 Marras 2007 22:30
Kirjoittaja Veli-Matti
Mitä todennäköisimmin venttiilin kulumisen soikeaksi aiheuttaa se ettei se jostakin syystä pääse pyörimään.
Se voi olla tai ei voi olla lisäaineen käyttämättömyyden syy mutta kun siitä ei juurikaan ole kustannuksia niin mielestäni sitä kannattaa käyttää.
Jotkut metalliseokset ovat herkempiä lisäaineen puuttumiselle kuin toiset ja toisaalta ei ne moottorivalmistajinekaan suositukset aina pidä paikkaansa. Minä ajoin tietämättömyyttäni vm -82 Corsalla 6-7 vuotta (140-150t km) ilman lisäaineita kun tehtaan mukaan siinä olisi ollut aivan pakko käyttää sitä

Lähetetty: 21 Marras 2007 23:41
Kirjoittaja MÖsteri
Minulla oli tuohon kerosiinin käyttöön aika lapsellinen syy - itse asiassa hemmetin onnellinen lapsuus jolloin sain viettää paljon aikaa merellä. Siihen liittyy olennaisesti petroolintuoksu jota kerosiini matkii ehkä parhaiten.
Tuo on kyllä hyvä syy käyttää juuri tiettyä polttoainetta, piipputupakkaa ja tietyn näköisiä keskaripulloja :=D
No eihän se venttiilinsuoja-aine ihmeitä maksa. Mun paatissa vaan kun on 8,8 litran "polttoainebunkkeri" ja varakannu on 10 litraa, niin on aika lutraamista tuon venttiililiemen kanssa. Saas nähdä, ainakin on tietysti tarkistettava ne venttiilinvälykset koneesta. Se onnistuukin helposti sitten kun irroitan etulämmittäjän uusintamaalausta varten.
(joo ei se haljennut ole, niinkuin keväällä väittivät sen tekevän... mutta halpishellahopiat on pintaruoste pullauttanut irti. ;=)
Corsa taitaa olla hyvä kärry. Japekin videoista löytyy mainio pätkä:
http://www.youtube.com/watch?v=hafJOQtWFXw
Tuossa taisi jokin suojaus pettää...
Lähetetty: 22 Marras 2007 00:27
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
MÖsteri kirjoitti:
No eihän se venttiilinsuoja-aine ihmeitä maksa. Mun paatissa vaan kun on 8,8 litran "polttoainebunkkeri" ja varakannu on 10 litraa, niin on aika lutraamista tuon venttiililiemen kanssa.
Kyllä se 250 ml pakkaus on ihan kätevä käyttää ei se lutraamista ole. Käytän sekä autossa, että veneessä. Molemmissa ranskisten väsäämät koneet.
Purkkia puristetaan ja suojaaine nousee ylempään säiliöön, jossa on mittasteikko. Kun tavaraa on tarpeeksi niin korkki auki ja kaato tankkiin. Purkin asteikko on auton moottoreille. Veneissä jotkut käyttää 2-3 kertaista annostusta. Itse käytän tuplaa ja koneena Bernard W110.
Lähetetty: 22 Marras 2007 15:25
Kirjoittaja Veli-Matti
Laittaa samalla sen lisäaineen kanisteriin kun tankkaa huoltoasemalla niin sitten on aina lisäainetta tankissa jos siellä on ylipäänsä tavaraa. Minulla kun on välillä huono muisti tai sitten joskus liikaa vauhtia monen raudan kanssa niin on pitänyt ottaa sama tavaksi kakstahtiöljynkin kanssa. Eli jos nostan kanisterin perämoottoriveneeseen niin siinä on 100% öljyt mukana...
Tai on ainakin tähän asti ollut

Eko ym bensat
Lähetetty: 22 Marras 2007 20:05
Kirjoittaja Viinamäenmiäs
Teemuki kirjoitti:Suositteko 95 vai 98 oktaanista muuten? Sitte on tietty sitä 99 okt V-poweriakin!
Sittenhän on vielä nämä vihreät "ekobensiinit" eli alkylaatti- eli pienmoottoribensat joita aika kovaan hintaan myydään päniköissä rautakaupoissa ja huoltoasemilla. "Hanastakin" sitä saa ainakin helssingistä eläintarhan asemalta. Hanahinta oli keväällä muistaakseni jotain 1,70 / litra.
Itse olen siirtynyt moottori- ja raivaussahahommissa vallan tähän tuotteeseen, sillä se ei palaessaan juurikaan haise tai jätä vaatteisiin tympeää katkua. Vastakasatun Wikuni ensisavut otettiin tällä tuotteella.
Veteraanimoottoripyöräilijät kirjoittavat aineesta näin:
"Pienkonebensiini (Futura Green):
- Ei aromaatteja
- ei happea
- suositeltava säilytysbensiini. Haihtuu täydellisesti koska ei sisällä carrier-oljyjä.
- Ei haise eikä savuta
- Myydään 5L astioissa >10 mk/l. Pumpusta Eläintarhan Nesteeltä ja Rovaniemeltä.
- Palamisnopeus hitaampi kuin normaalilaadulla, sytytystä voi aikaistaa."
No hintatieto ainakin on jo veteraaneilta.
Ruotsalaiset sitten saavatkin jo tankata etanolipohjaista E85? - vai mitä se nyt olikaan. Sellaisella sopisi alekirjoittaneenkin ajella, ettei ihan mene tuolla 40%:lla.
Lähetetty: 22 Marras 2007 20:53
Kirjoittaja Ande
Toi "viherpensa" haisee muuten sitte aivan ******een pahalta!