Sivu 1/1
Sähköö niin että piisaa
Lähetetty: 18 Marras 2007 18:51
Kirjoittaja TeddyDiver
Semmonen Pelle Peloton juttu ois ny mielessä että:
Laittas pääkoneen kylkeen kolmivaihegeneraattorin tuottaan verkkovirtaa. Vaikkapa 70 heppasen koneeseen 8kw tuottava.
(tolla tallin nurkassa ois itseasiassa 10kW ja 6,5kW ABB:t)
Välityssuhde sopivaks että marssivauhdilla (1/2 teho) tulee speksit täyttävää sähköö.
Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, vai onko ihan sieltä...
Lähetetty: 18 Marras 2007 21:43
Kirjoittaja AaPee
Eikai hommaan mitään estettä ole, ja onhan noita generaattoreita noin asennettukin. Ainoa ongelmahan tosiaan tulee siinä, että vaihtovirtageneraattorin pitäisi pyöriä jokseenkin 1500 tai 3000 rpm, että sähkö olisi käyttökelpoista.
Mutta kun järjestelmään rakentaa sopivasti automatiikkaa, siten että sähköä saadaan vain silloin kun kierrosalue on sopiva, niin ei tule laitevaurioita. Ja välitys tosiaan marssivauhtiin sovitettuna.
Ja jos oikein ruvetaan säätämään, niin rakennetaan sopiva kierrosluvun mukaan säätyvä välitys - esim säätyvillä kiilahihnapyörillä (variaattori) tai portaattomasti säädettävällä vaihteistolla, niin sähköä saadaan aina, tai ainakin suuremmalla kierrosalueella.
Lähetetty: 18 Marras 2007 22:42
Kirjoittaja keelson
Samaa joskus itsekin ajattelin, mutta sitten en keksinyt että mihin tarvitse 230V, koska nyt saan hyvien akkujan kanssa invertterillä myös seisonnassa 230V. Toki se kuluttaa, mutta....
Hommasin tyyppiä Claes Ohlsson invertterin ensin, koska sain sen niin halvalla niin kuin Sulo Vileeni aikoinaan, mutta en tajunnut että siitä tuleekin vain "kanttiaaltoa" ja mun läppäri ei tykännyt siitä. Meni rikki mokoma p***a ja takuukaan ei korvannut sitä.
Hommasin kunnon invertterin josta saa siistiä siniaaltoa ja myös jännitehäviö oli minimaallinen verrattuna Klasun invertteriin. Yllätys oli se, että virtaa kuluu vaikka ei sitä käytäkään, joten invertteri pitää erikseen katkaista pois päältä.
Kyllä sähkö on hienoo....
Lähetetty: 18 Marras 2007 22:46
Kirjoittaja RistoA
Eikun koneen laturilla tai muulla laittella tuotetaan tasasuunnatua sähköä akuille tai muuten ja vaihtovirtavehkeille sähkö tehdään invertterillä siitä.

Moderni ja järkevä konsti tehdä vaihtovirtavehekeille käypästä sähköä.
Jos yrittää saada koneen kierrosluvun sovitetua verkkovirran tuottamiseen, niin menee ennen hermo, ennenkuin taajuus pysyy kohdallaan vakiona.
Sitäpaitsi, missä tarvii vaihtovirtaa veneessä?
Risto
Lähetetty: 19 Marras 2007 21:22
Kirjoittaja TeddyDiver
RistoA kirjoitti:Sitäpaitsi, missä tarvii vaihtovirtaa veneessä?
Esimerkiks kompressorille (3,5kW 3-vaihe), ja voishan sitä nakata mukaan vaikka 500litrasen arkkupakastimen kun lähtee kalalle, ettei heti tartte lopettaa osuu ottipaikoille...
Lähetetty: 20 Marras 2007 08:47
Kirjoittaja vanhami
heh, olihan kerran yhdessä Charter käyttöön muutetussa hinaajassa, jossa olin kesähommissa, tuollainen systeemi.
Scanian pääkoneelta oli otettu kiilahihnalla voima generaattorille, jota pyöritettiin mossen vaihdelaatinkon kautta. Laatikko oli vielä nurin perin, jotta nosti kierroksia. Scania kun kävi niin pienillä kierroksilla. Sähköä tehtiin kaikille vehkeille. mm liedelle, valoille, televisiolle etc. Kun oli pokia mukana ja piti kokata, ajettiin rinkiä, että liettä saattoi käyttää. Okei, olihan siellä myös bensiinikäyttöinen varagenu.Ohjaamossa oli jännite ja taajuusmittari, jonka mukaan säöädettiin marssinopeus. Kippari sanoi välillä, ettävoisi ajaa lujempaa, käykää vaihtamassa vaihdetta. Sitten vaan konehuoneeseen, vaihdetta vaihtaen ja kierroksia taas lisää kunnes 220V oli saavutettu.
Volvolla on tuollainen vastaava systeemi omissa koneissaan. Genu tekee jännitettä x ja siellä on ohjausboxi joka hakkaa sitten 230 volttia riippumatta kierrosluvusta.
Lähetetty: 21 Marras 2007 17:33
Kirjoittaja AaPee
vanhami kirjoitti:heh, olihan kerran yhdessä Charter käyttöön muutetussa hinaajassa, jossa olin kesähommissa, tuollainen systeemi.
Scanian pääkoneelta oli otettu kiilahihnalla voima generaattorille, jota pyöritettiin mossen vaihdelaatinkon kautta. Laatikko oli vielä nurin perin, jotta nosti kierroksia. Scania kun kävi niin pienillä kierroksilla. Sähköä tehtiin kaikille vehkeille. mm liedelle, valoille, televisiolle etc. Kun oli pokia mukana ja piti kokata, ajettiin rinkiä, että liettä saattoi käyttää. Okei, olihan siellä myös bensiinikäyttöinen varagenu.Ohjaamossa oli jännite ja taajuusmittari, jonka mukaan säöädettiin marssinopeus. Kippari sanoi välillä, ettävoisi ajaa lujempaa, käykää vaihtamassa vaihdetta. Sitten vaan konehuoneeseen, vaihdetta vaihtaen ja kierroksia taas lisää kunnes 220V oli saavutettu.
Heh, ihan toimiva ja käyttökelpoinen kompromissi, joskin sähkön tuottaminen vaatii hieman viitseliäisyyttä.
Useimmat sähkölaitteet eivät loppuviimeksi ole kovin kriittisiä sähkön suhteen, esim lämmittimet ja muut vastaavat vain toimivat pienemmällä teholla jos jännite on alhainen, taajuudella ei ole väliä - ylijännitettäkin saa olla jonkin verran.
Myös joillekkin elektronisille laitteille voi kelvata hyvinkin kaukana normiarvoista oleva sähkö, joillekkin taas ei..
vanhami kirjoitti:
Volvolla on tuollainen vastaava systeemi omissa koneissaan. Genu tekee jännitettä x ja siellä on ohjausboxi joka hakkaa sitten 230 volttia riippumatta kierrosluvusta.
Muistaakseni tätä on saatavilla Volvolta ihan erillisenä pakettinakin.
Lähetetty: 21 Marras 2007 18:04
Kirjoittaja RistoA
Niin..
Vaihtosähkössä on nuo kolme oleellista asiaa: Jännite ja Taajuus Ja Virta.
Virta ja jännite on kivasti hanskatavissa, mutta tuo taajuushomma saattaa olla vaikeampi hoidettava, jos järjestelmässä on kranttuja laitteita.
Jos vaihtovirtazydeemissä on vain "ei kranttuja" vehkeitä, kuten moottoreita ja sensellaista, niin silloin taajuudella ei todellakan ole niin lukua. Vaihtovirtamoottoreitten pyörimisnopeus on näes kiinni juuri taajuudesta, eikä jännitteestä. (Tasavirtavehekillä jännittellä voi säätää pyörimisnopeutta) Alijännite tekee sen, että laite yrittää ottaa lisää virtaa ja voi niin tedessään kärähtää.
Olettaisin, että jos meinaat käyttää pakastinta, jossa on moottoripumppu, niin ei muuta kuin tarpeeksi järeä generaattori vaan potkuriakseliin kiinni. Jos pakastin ei meinaa kylmetä tarpeeksi nopeasti, niin jäähdyttimen tehoa voi säätää isommalle veneen kaasukahvasta.. Aika "low tech" viritys, mutta sattais toimia.
Risto
Lähetetty: 21 Marras 2007 20:10
Kirjoittaja riskila
Pakastimen ja jääkaapinhan saa kylmenemään mekaanisella remmivetoisella kopressorilla. Tällaisia systeemeitä saa valmiinkin ja ovat teholkkaita, kun on pari työvaihetta vähemmän.
Lähetetty: 22 Marras 2007 10:37
Kirjoittaja vanhami
riskila kirjoitti:Pakastimen ja jääkaapinhan saa kylmenemään mekaanisella remmivetoisella kopressorilla. Tällaisia systeemeitä saa valmiinkin ja ovat teholkkaita, kun on pari työvaihetta vähemmän.
Snovat ilmastointilaitteiksi niitä.
Remmiveto magneettikytkimelle, jota ohjataan termostaatilla, magneettikytkin kytkee kompuran pyörimään kun lämpötila pakkasessa nousee. Muuten kompura venailee issesseen.
Helppo juttu. Ei tarvi generaattoria.
Lähetetty: 27 Marras 2007 20:31
Kirjoittaja TeddyDiver
Tämmönen vekotin ois yks vaihtoehto
http://webedit.multitronic.fi/webed16/unipower.html . En tosin tiiä ollenkaan kuin pelaa, enkä hinnastakaan. On kuiten Etelä-Afrikasta (vissiinkin) kotosin. Kaipa aikas tarpeellinen jos poikkee pariks viikoks kalahariin...