Sivu 1/1

Diesel nokeaa

Lähetetty: 14 Loka 2007 18:07
Kirjoittaja Ambrosio
Ajattelinpa udella ihan tavallisesta ongelmasta, eli kun "vain" 20 vuotias pikkudieseli nokeaa veneen perää aikalailla. Valkoisessa (purje)veneessä homma vähän harmittaa, ja kysynkin onko todennäköistä että venttilit hiomalla homma helpottuisi vai kannattaisiko samalla vaihtaa männänrenkaat? Vai onko tyypillistä kyseiselle koneelle jokatapauksessa? Kone on BMWd12, ja nykyinen potkuri ei ole ainakaan liian raskas - pikemminkin hiukan kevyt, jotta jaksaa pakilla kunnolla (se ¤#% outo välitys)
Voisiko joku "motor flush"-tyyppinen aine auttaa esim. irroittamalla juuttuneita männänrenkaita?
Talvella olisi mukavasti aikaa pannuhuoneessa liata käsiä, mikäli hommasta on oletettavasti hyötyä.

Lähetetty: 14 Loka 2007 21:32
Kirjoittaja Mile
Olikos se vika varmasti niissä männänrenkaissa? Yleensä savuttaminen johtuu ( mustaa nokivasaran nokea) johtuu kuluneista ( suottaapi olla syöpyneitäkin venekäytössä) suuttimista. Suuttimien kuluminen / vikaantuminen johtaa siihen ettei suihku tule kunnon sumuna vaan pisaroina -> teho alenee, nokeaa ja savuttaa , kulutus lisääntyy .

Harvemmin niissä männänrenkaissa vikaa on ; toki voi olla ... etenkin jos seissyt vuosia paikoillaan, tai käyny ilman öljyjä.

Lähetetty: 14 Loka 2007 22:53
Kirjoittaja Ambrosio
No ainakin kone tarvitsee hehkutusta jotta lähtee käyntiin-paitsi ihan kunnolla lämmenneenä.BMW:ssä ei ole normaalisti hehkua vaan se on tähän käsittääkseni asennettu jälkeenpäin. Siitä ajattelin, että onkohan puristukset vähän löystyneet -venttiilit falskaa tai männänrenkaat.
Vaihdoin kesällä tehdaskunnostetun suuttimen jonka sain lahjaksi ystävälliseltä puuveneilijältä (en tiedä onko sinänsä uuden veroinen). Se vaikutti käyntiääntä pehmentävästi ja starttia helpottavasti, mutta edelleen hehkua tarvittiin ja nokea ilmestyi vähän veneen viereen startin jälkeen. Kannattaisko viedä suutin Tammer dieseliin tai vastaavaan pajaan testattavaksi?
Kone on ollut kyllä ajossa todennäköisesti joka kesä ja ainakin minun aikanani ollut hyvissä öljyissä. Minulla oli kansi auki kesällä muista syistä ja silloin katselin venttiilejä hieman huolestuneena mutta en ruvennut irroittelemaan kesken kauden. Ehkei tarvitsekaan.

Lähetetty: 15 Loka 2007 00:25
Kirjoittaja simo
Ota yhteyttä asiansa tuntevaan dieselhuoltoon, anna tarkistaa ruiskutuspumppu ja -suuttimet. Kun tiedät niiden olevan OK ja jos ongelma jatkuu mietitään lisää. Männänrengasongelmat ja kovettuneet/kuluneet ventiilinvarenkumit aiheuttaisivat savuttamista ja öljyn kulutusta, ei nokittamista.
Jos nuo "ihmeaineet" todella toimisivat, maailmassa tuskin olisi savuttavia ym moottoreita. Amerikan hömppää sanon minä.
Olen samaa mieltä Milen kanssa.
Tietysti jos on purjedittu 20v suurin osa "rautagenoalla" ja konetunteja on paljon, kone alkaa myös savuttaa muiden kulumisoireiden lisäksi. Mikä on paljon? mun mielestä 4000-5000h "pienillä" <2L ja 9000-10000h "isoilla">5L koneilla.
Yksi mikä myös aiheuttaa savuttamista erityisesti autoissa on tukkoinen ilmansuodatin.Tukkiutuneen polttoainesuodattimen autoissa tunnistaa kierrosten puuttumisesta ja vaaleasinisestä sauhusta jota koko maailma näyttää olevan täynnä. (Näkyy eka pakkasilla (-15C) kesälaadulla ajavien keskuudessa )

Lähetetty: 15 Loka 2007 09:10
Kirjoittaja Veli-Matti
Onko nokeaminen kuinka vakavaa?
Kyllä kunnossakin oleva kone, oli kysymys bensiini tai dieselsellaisesta, savuttaa aina sen verran että sen huomaa varsinkin valkoisesta pinnasta pakarin ympärillä jos putken päätä ei ole vedetty kauas perästä tai peräti veden alle. Veneissä tämä vielä tahtoo korostua pakarin sijainnin takia eli pakokaasut tahtovat pyöriä imussa.
Koska kone on keppiveneessä niin sillä ei mahda olla niin paljon tunteja takana että kysymys olisi väljyydestä vaan tosiaankin suuttimien kunnosta tai ruiskun huollon tarpeesta.
Venttiilivauriokin/juminen on aika kaukaa haettua koska dieselissä menee tosi harvoin venttiileitä voitelevasta polttoaineesta johtuen. Samoin männänrenkaiden kiinnitarttuminen.

Lähetetty: 15 Loka 2007 15:37
Kirjoittaja Ambrosio
Ei se ole olleenkaan vakava ongelma - lähinnä kipparin laiskuutta kun pitäisi pestä kylki pari kertaa kaudessa. Täytyy viedä suutin huoltoon näin alkajaisiksi. Jos se on iskussa siirryn pumpun kimppuun. Kiitos ohjeista-olisin turhaa avannut koneen!

Lähetetty: 15 Loka 2007 16:03
Kirjoittaja Vandrock
Pumpun irtiotto itsekseen on sekin riskaabelia puuhaa. Jos sitä ei saa millilleen samaan asentoon takaisin, ajoitus voi mennä pieleen ja silloin vasta nokeaa.

Lähetetty: 15 Loka 2007 21:27
Kirjoittaja baden2
Useimmiten selityksenä hyvin yksinkertainen vika,kone on liian tiukilla,koitappa ajettaessa ottaako hanat kaakossa valmistajan ilmoittaman max.kierrosluvun, vaikka itse ajattelet potkurin olevan liiankin kevyt.

Lähetetty: 16 Loka 2007 19:13
Kirjoittaja Ansis
Minulla savutusta aiheutti liian suuri ropeli; 15x9, vaikka sopiva olisi 14x7 tai 8.

Kuitenkin tekohengityksenä toimi varovainen tehon lisääminen sekä pakoputken jatkaminen letkulla parikymmentä senttiä veden alle. Vedenpäälliseen osaan porasin kaksi 3 mm reikää, joista näkee vedenkierron toiminnan. Myös meteli väheni huomattavasti.

Lähetetty: 17 Loka 2007 06:45
Kirjoittaja matti
Vandrock kirjoitti:Pumpun irtiotto itsekseen on sekin riskaabelia puuhaa. Jos sitä ei saa millilleen samaan asentoon takaisin, ajoitus voi mennä pieleen ja silloin vasta nokeaa.
Ylläoleva koskee koneita joissa on erillinen syöttöpumppu.
Muistaakseni noissa 1-3 syl. koneissa pumppyksikkö on lohkossa, joten ajoitus säätyy välilevyillä jotka on muistettava kaikki-eikä mitään muuta-laittaa takaisin asennettaessa pumppua paikoilleen.


Matti

Lähetetty: 17 Loka 2007 22:07
Kirjoittaja Ambrosio
ok. ok.
En luultavasti ryhdy ronkkimaan pumppua.
Kone käy ja kukkuu, niin mennään nyt näin. Suuttimen silti tarkistutan.
Se ropelli on 13x10 - en usko että on millään iso.
Kiitos vinkeistä!