Sivu 1/1

Pakkasnesteet ...

Lähetetty: 04 Loka 2007 18:21
Kirjoittaja pikeero
Tervehdys

Veneeni nostetaan 6.10.
Kysymys: Onko lauhdittimen jäähdytysputkistoon pantava pakkaskauden ajaksi pakkasnesteet, kun putkisto on rosteria ja kumiletkuja? Moottorissa, lauhduttimessa ja sen putkistossa on tietenkin oikeat nesteet talvenkin varalle. Veneeni on ollut järvivedessä kuluneen kauden.

Lähetetty: 04 Loka 2007 19:58
Kirjoittaja matti
Ei , kunhan olet VARMA, että järjestelmä tyhjenenee-tyhjennetään siten, että sinne ei jää vettä joka jäätyessään aiheuttaa vahinkoa.
Jos olet asiasta epävarma-jos jossakin on sen näköinen mutka-kuoppa-potero jonne voi jäädä vettä-tehdastekoiset yleensä on suunniteltu siten. että ne tyhjenevät???, niin pakkasneste järjestelmässä varmistaa ettei jäätymisvaurioita pääse tapahtumaan.
Jos vaakaputkeen jää vettä alle puolen korkeuden se ei vaurioidu.
Letkut eivät kärsi jäätymisestä.

Matti

Kun en alunperin muistanut; SULJETTU PALLOVENTTIILI HALKEAA JÄÄTYESSÄÄN= jos palloventtiili suljetaan putkessa/letkussa joka on täyteen vettä, niin sen sisään jää vesitulppa joka jäätyessään halkaisee venttiilin rungon.
Suomeksi=pidä kaikki vesiventtiilit auki-asennossa talven ajan!!

Lähetetty: 05 Loka 2007 08:23
Kirjoittaja Nuts
Mårå

Sanoisin tässä että pakkasneste on niiiin halpa vakuutus vaurioiden estämiseen että eikun mars mars ostamaan. Miksi leikkiä vakavalla asialla josta saattaa syntyä valtavat kustannukset. Sitä paitsi pakkasneste suojaa samalla korroosiolta talven aikana.


t. n

Lähetetty: 05 Loka 2007 12:31
Kirjoittaja Veli-Matti
Åmen!

Lähetetty: 07 Loka 2007 20:16
Kirjoittaja kare
Itsellä halkesi talvenaikana torpan ulkoseinässä oleva palloventtiili,vaikka oli auki asennossa.Putkiliikkeessä kehotettiin jättämään puoliksi auki/kiinni asentoon,jolloin venttiilin "poskiin" ei jää vettä niin että menisi rikki.
Veneessä ajan aina pakkasnesteet läpi koko systeemistä,kun pakoputkesta tulee nestettä,niin tietää sitä siellä myös olevan.

Lähetetty: 14 Loka 2007 17:33
Kirjoittaja mjmaki
Kun ajaa pakkasnesteen koneeseen, olisi koneen varminta olla lämmin että termari päästää nesteen myös koneeseen. Tästä syystä olen tavannut tehdä nesteytyksen ennen nostoa rannassa, kun kone on varmasti ajosta tullessa kuumana.
MJM

Lähetetty: 14 Loka 2007 22:14
Kirjoittaja KS1030
mjmaki kirjoitti:Kun ajaa pakkasnesteen koneeseen, olisi koneen varminta olla lämmin että termari päästää nesteen myös koneeseen. Tästä syystä olen tavannut tehdä nesteytyksen ennen nostoa rannassa, kun kone on varmasti ajosta tullessa kuumana.
MJM
Tarkoitat varmaan että kun on raakavesijäähdytteinen "merikone" niin toimittaisiin noin.

uskon että suurimmalla osalla on makeavesikone jolloin (ainakin luulisi) kaikilla on aina pakkasnesteet sisällä. tällöin pakkasnesteellä "huuhdellaan" vain lauhdutinpuoli.