Sivu 1/1

akku ja aurinko

Lähetetty: 01 Loka 2007 23:54
Kirjoittaja g.perkka
Hankin keväällä 2005 (tai 2004, sillä ei ole väliä, sillä takuu on kuitenkin päättynyt) tunnetun valmistajan tekemän veneakun. Vuosi sitten elokuussa se alkoi temppuilla: virta loppui tilanteessa, jossa se aiemmin oli riittänyt. Sinnittelin vielä tämän kauden pitämällä konetta silloin tällöin käynnissä, mutta ensi keväänä akun tilalla on varmuudella toinen, mieluiten maahantuojan osittain sponsoroima.
Akun ei nimittäin kuuluisi käyttäytyä siten kuin se käyttäytyy. Myyjäliike teki sille keväällä kuormitustestin, josta tuli puhtaat paperit. Pitkäkestoinen kuormitus pienellä kuormalla on akulle myrkkyä. Viimeksi viikonlopun retkellä akku pyöritti lämmitintä (jonka olin ylösajanut pitäen konetta käynnissä). Kun lämmitin oli ollut sammutettuna n. 8 tuntia, laitoin radion laittoi päälle, jolloin jännite laski 12,6 voltista noin 10,5:een. Ja samanaikaisesti ominaispainomittari näytti reilusti vihreää!
Tekniikasta ja varsinkin henkimaailman asioista eli sähköistä vain vähän ymmärtävän päähän tuo ei mahdu. Minne "voltit" hukkuvat? Eikö akun kunnon kannalta ratkaisevaa ole ominaispaino?
En ymmärrä.
Olen satunnaisesti käyttänyt toisenmerkkistä kakkosakkua. Sen kanssa ilmiötä ei ole esiintynyt.
Sitten se varsinainen kysymys. Voisiko akun ehtyminen johtua aurinkokennosta? Välillä akku on ollut pitkänkin aikaa kennoon kytkettynä ilman että sitä on kuormitettu. Voisiko olla, että akku ei tykkää siitä?
Itse en teoriaan oikein usko, sillä kaikki virta kennolta akulle kulkee lataussäätimien kautta. Sen toimintaa en osaa kyseenalaistaa.
Asia kiinnostaa siksi, että aion ohittaa jälleenmyyjän ja ottaa yhteyttä maahantuojaan ja väittää, että akku ei ole täysin kuranttia tavaraa. Olen pitänyt siitä hyvää huolta (nestepinta, puhtaus, talvisäilytys), joten jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja.
Mainittakoon, että se kakkosakku ehti palvella ainakin yhden kauden edellisessä veneessäni, jonka myin 7 vuotta sitten, ja se toimii yhä kuten pitääkin. Sekin on ollut aurinkokennoon kytkettynä, mutta ongelma-akkua selvästi vähemmän.
Mitä mieltä, viisaammat, olette?

Akkumulaattori

Lähetetty: 02 Loka 2007 13:32
Kirjoittaja jstrang
Terve

Vaikuttaa siltä että joku kenno on pois pelistä jos siitä häviää 2V yhtä-äkkiä.
Jos kenno on oikosulussa, niin luulisi että myös sen hapot on menny alas...

Eli voi olla että akussa on katkos joka silloin tällöin katkoo. Vaikea homma varsinkin jos se pelaa kun testerillä testaa. Silloin kun katkos on päällä, sieltä ei pitäs saada virtaa ulos juurikaan. Eli jännite kyykkää heti, pienelläkin virralla. Esim. tuo radio. Hapot näyttää silti hyviltä.

Tämmösiä tapauksia on ollut ja on vaan pitänyt odottaa sitä tilannetta että katkos on päällä ja saa vietyä akun testaukseen sitä täristelemättä. Kaverille vaihdettiin Audiin akku, useiden testauksien jälkeen. Testeri näytti aina että turvallista matkaa, kunnes sattui vika päälle ja huoltomies uskoi.

Lähetetty: 02 Loka 2007 14:15
Kirjoittaja Matti Laurila
Joo, valitettavasti on niin, että akut ovat nykyään selvästi huonompaa (lue: halvempaa) tekoa kuin aikaisemmin. Levyt ovat ohuempia aineen säästämisen vuoksi, lähempänä toisiaan, jne. Tämän takia akut ovat myös herkempiä oikosuluille, koska levyt vääntyvät helpommin.
Jenkkiautoja harrastava kaveri kertoi, että joutuu käytännössä ostamaan uusia akkuja joka kevät. Akun laadun huomaa aika hyvin painostakin, nykyakut ovat selvästi kevyempiä kuin vanhemmat.

Sinunkin tapauksessasi saattaa olla niin, että levyjen pinnasta on irronnut materiaalia, joka lilluu akun pohjalla ja aina sopivalla hetkellä oikosulkee kennon ja sitä kautta tyhjentää.

Joskus tällaisia on väliaikaisesti korjattu niin, että akku on tyhjennetty nesteistä, huuhdeltu vedellä ja hapotettu uudelleen, jolloin akku voi hyvässä lykyssä toimia vielä muutaman vuoden. Yleensä irronnut materiaali kyllä kertoo siitä, että akku on muutenkin jo viimeisillään. Huuhtelu ei kyllä ole hätäisen miehen hommaa akun rakenteesta johtuen.

t.Matti

Lähetetty: 03 Loka 2007 13:15
Kirjoittaja louhi
Minulla on ollut aurinkopaneeli ja säädin kytkettynä akkuun 6 v. Ei ole ollut
ongelmia.

Lähetetty: 03 Loka 2007 21:12
Kirjoittaja Toni_V
...laitoin radion laittoi päälle, jolloin jännite laski 12,6 voltista noin 10,5:een. Ja samanaikaisesti ominaispainomittari näytti reilusti vihreää!
Vaikken paljoa akuista tiedäkään, niin tuo tuntuu kovasti erikoiselta. Napajännite ja ominaispaino kertovat akun olevan hyvässä latinkissa, jännitteen tippuminen kuormalla kertoo että akku on ihan tyhjänä.

Eikös ole niin että jos akun levyt olisivat sisällä koskeneet toisiinsa, niin kuormaamaton jännite olisi jäänyt alemmas?

Itse vielä tarkaistaisin sähkölaitteiden toimivuuden, ei ole mitenkään erikoista että joku laite syökin enemmän virtaa kuin pitäisi. Ennen pitkää ne diodit sun muut siellä kuolevat. Eli virtamittari lenkkiin kun testaa eri laitteita. Voihan sitä sähköä sitten purkautua myös liitoksista tai moskaan akun pinnassa. Ainiin, ja sellainen vielä että mittaappa se jännite sitten oikeasti akultakin. Voihan olla niin että vaikka akulla jännitettä olisikin, joku katkaisija tai liitos on hapettunut ja voltit jää matkalle.

Lähetetty: 09 Loka 2007 15:04
Kirjoittaja Ansis
Minulla on akut alkaneet oireilemaan pari viikkoa noston jälkeen, kun veneen heiluminen on loppunut. Akku on saatu taas vähäksi aikaa toimimaan ravistelemalla sitä ylösalaisin, jolloin paskat lähtevät taas liikenteeseen. Sama ilmiö voi olla syynä siihen, että huoltoliikkeessä akku toimii vaikkei se ole täysin kunnossa.