akku ja aurinko
Lähetetty: 01 Loka 2007 23:54
Hankin keväällä 2005 (tai 2004, sillä ei ole väliä, sillä takuu on kuitenkin päättynyt) tunnetun valmistajan tekemän veneakun. Vuosi sitten elokuussa se alkoi temppuilla: virta loppui tilanteessa, jossa se aiemmin oli riittänyt. Sinnittelin vielä tämän kauden pitämällä konetta silloin tällöin käynnissä, mutta ensi keväänä akun tilalla on varmuudella toinen, mieluiten maahantuojan osittain sponsoroima.
Akun ei nimittäin kuuluisi käyttäytyä siten kuin se käyttäytyy. Myyjäliike teki sille keväällä kuormitustestin, josta tuli puhtaat paperit. Pitkäkestoinen kuormitus pienellä kuormalla on akulle myrkkyä. Viimeksi viikonlopun retkellä akku pyöritti lämmitintä (jonka olin ylösajanut pitäen konetta käynnissä). Kun lämmitin oli ollut sammutettuna n. 8 tuntia, laitoin radion laittoi päälle, jolloin jännite laski 12,6 voltista noin 10,5:een. Ja samanaikaisesti ominaispainomittari näytti reilusti vihreää!
Tekniikasta ja varsinkin henkimaailman asioista eli sähköistä vain vähän ymmärtävän päähän tuo ei mahdu. Minne "voltit" hukkuvat? Eikö akun kunnon kannalta ratkaisevaa ole ominaispaino?
En ymmärrä.
Olen satunnaisesti käyttänyt toisenmerkkistä kakkosakkua. Sen kanssa ilmiötä ei ole esiintynyt.
Sitten se varsinainen kysymys. Voisiko akun ehtyminen johtua aurinkokennosta? Välillä akku on ollut pitkänkin aikaa kennoon kytkettynä ilman että sitä on kuormitettu. Voisiko olla, että akku ei tykkää siitä?
Itse en teoriaan oikein usko, sillä kaikki virta kennolta akulle kulkee lataussäätimien kautta. Sen toimintaa en osaa kyseenalaistaa.
Asia kiinnostaa siksi, että aion ohittaa jälleenmyyjän ja ottaa yhteyttä maahantuojaan ja väittää, että akku ei ole täysin kuranttia tavaraa. Olen pitänyt siitä hyvää huolta (nestepinta, puhtaus, talvisäilytys), joten jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja.
Mainittakoon, että se kakkosakku ehti palvella ainakin yhden kauden edellisessä veneessäni, jonka myin 7 vuotta sitten, ja se toimii yhä kuten pitääkin. Sekin on ollut aurinkokennoon kytkettynä, mutta ongelma-akkua selvästi vähemmän.
Mitä mieltä, viisaammat, olette?
Akun ei nimittäin kuuluisi käyttäytyä siten kuin se käyttäytyy. Myyjäliike teki sille keväällä kuormitustestin, josta tuli puhtaat paperit. Pitkäkestoinen kuormitus pienellä kuormalla on akulle myrkkyä. Viimeksi viikonlopun retkellä akku pyöritti lämmitintä (jonka olin ylösajanut pitäen konetta käynnissä). Kun lämmitin oli ollut sammutettuna n. 8 tuntia, laitoin radion laittoi päälle, jolloin jännite laski 12,6 voltista noin 10,5:een. Ja samanaikaisesti ominaispainomittari näytti reilusti vihreää!
Tekniikasta ja varsinkin henkimaailman asioista eli sähköistä vain vähän ymmärtävän päähän tuo ei mahdu. Minne "voltit" hukkuvat? Eikö akun kunnon kannalta ratkaisevaa ole ominaispaino?
En ymmärrä.
Olen satunnaisesti käyttänyt toisenmerkkistä kakkosakkua. Sen kanssa ilmiötä ei ole esiintynyt.
Sitten se varsinainen kysymys. Voisiko akun ehtyminen johtua aurinkokennosta? Välillä akku on ollut pitkänkin aikaa kennoon kytkettynä ilman että sitä on kuormitettu. Voisiko olla, että akku ei tykkää siitä?
Itse en teoriaan oikein usko, sillä kaikki virta kennolta akulle kulkee lataussäätimien kautta. Sen toimintaa en osaa kyseenalaistaa.
Asia kiinnostaa siksi, että aion ohittaa jälleenmyyjän ja ottaa yhteyttä maahantuojaan ja väittää, että akku ei ole täysin kuranttia tavaraa. Olen pitänyt siitä hyvää huolta (nestepinta, puhtaus, talvisäilytys), joten jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja.
Mainittakoon, että se kakkosakku ehti palvella ainakin yhden kauden edellisessä veneessäni, jonka myin 7 vuotta sitten, ja se toimii yhä kuten pitääkin. Sekin on ollut aurinkokennoon kytkettynä, mutta ongelma-akkua selvästi vähemmän.
Mitä mieltä, viisaammat, olette?