Sivu 2/2

Kumilaakerista en tiedä

Lähetetty: 25.11.2007 21:02
Kirjoittaja Jude
Kumilaakeroinnista en tiedä. Liitän tähän kuitenkin karkean ja alkeellisen periaatekuvan tavallisen potkuriakselin rakenteesta. Kuvasta puuttuu mm. rasvanipat ja poksin kiristusholkin ruuvit ja mutteri.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1271208.jpg

Lähetetty: 14.12.2007 14:39
Kirjoittaja puuhevonen
Kumilaakeroidussa vannasputkessa on yleens aukot holkin etupäässä josta vesi pääsee voitelemaan laakerin.
Kokkolan Akku-tehosta sain ainakin itelleni ostettua käytetyn vannasputken ja akselin. Vanhoissahan siellä potkurinpuolipäässä on valkometallilaakeri. (valettu) Mulla tämä oli entinen, ja kun ei osattu valaa uutta ni päädyttiin sorvaamaan vannasputken päätyä vähän suuremmaks ja painettiin sinne jotku 2 hyllytavaraa olevaa liukulaakeria joissa oli muovipinnoite. (teflon?) Ainaki viimekesän muutamat ajotunnit toimi kivasti. Olen kuullut nyttemmin et sen voisi valaa siten että akseli on reijässä "keernana" ja se "voidellaan" tuhkalla. Sit valetaan valkometalli, ja jäähtymisen jälkeen? pyöräytetään akselia väkisin, jonka jälkeen homma pitäs pelittää. Tämä on kuulopuhetta, korjatkaa jos olen kovin väärässä. Toinen,"oikeampi" tapa valaa tuo valkometallilaakeri on (jälleen kuulopuhetta) sorvata "öljykyllästetty" puukeerna joka jättää työvaran akselin reikään, valaa metalli ja ajaa reikä esim kalvaimella mittaan. Korjatkaa jälleen jos puhun ..skaa. Ja se kannattaa muistaa että vannasputki ei saa ottaa mitään voimia akselin suunnassa vastaan, se toimii ainoastaan tukilaakerina akselille..