Sivu 1/1

Penta MD6A kytkin ei ota kunnolla kiinni.

Lähetetty: 28 Syys 2007 22:28
Kirjoittaja Hyeena
No tervepä terve. Pari kesää on nyt totuteltu keskimoottori-ihanuuteen, moottorina siis Volvo Penta MD6A. Tänä kesänä kytkin on ruvennut temppuilemaan sillälailla, että se ei niinkuin ota vaihdetta silmään kunnolla, vaan nykii vimmatusti. Alkuun tuo vika esiintyi melko harvoin, siis ei edes joka veneilykerralla, nyt se on ruvennu tekemään sitä sitten lähes kokoajan, vaihdetta ei tahdo saada millään kytkettyä silmään, kun taas pakki toimii ihan kunnolla. Vene nostettiin sitten ylös ja asialle tarvis ruveta nyt jotain tekemään, että ens kesänä saadaan taas jatkaa keskimoottoriveneilystä nauttimista. Eli mikäköhän siinä kytkimessä saattaisi olla vikana ja onko mahdollisesti paha korjata, ei ole tuollaisiin kytkimiin tullut perehdyttyä vielä tässä elämässä ja ajattelin, että parempi hiukan kysellä ennen purkamiseen ryhtymistä.

Lähetetty: 28 Syys 2007 23:36
Kirjoittaja simo
jos moottorissasi http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/CC840 ... 972_en.pdf
on MS kytkin, kuulostaa siltä, että kytkimen kitkapinta on tullut tiensä päähän.
Oli edellisessä moottorissani samaa vikaa. Osia saa varaosina, tosin maksavat jonkin verran.
Laita tuonne yläosan hakuun sana "kitkapinta" niin saat aiemman (korhonen) keskustelun esiin.

täältä löytyy vanhoja myyntiesitteitä:
http://www.volvo.com/volvopenta/finland ... e/inboard/

"sisäperä"ihmisiä voi kiinnostaa tämä räjäytyskuva linkki:http://volvopentaparts.stemtostern.com/ ... _parts.asp

Mainitussa keskustelussa on myös vantaalaisen korjaamon osoite.

Lähetetty: 01 Loka 2007 19:42
Kirjoittaja Hyeena
Kiitoksia Simolle vastauksesta, MS-kytkinhän se siellä on. Täytyy sitten vaan koota viikonloppuna paljon asiantuntevia kavereita ja ruveta poikaporukalla kytkimen purkuun ja kitkapintaa tutkimaan.

Lähetetty: 01 Loka 2007 22:24
Kirjoittaja simo
jotain tämän näköistä sieltä voi pahimmassa tapauksessa löytyä:

Kuva
Kuva

Vaihde ei ole paha korjattava. Tuli harjoiteltua muutamaan kertaan, kun piti saada molemmat : Hyvä ja halpa.

Ensin koitettiin päästä halvalla ja annettiin paikallisen asiaan vihkiytymättömän pinnoittajan laittaa uudet kitkapinnat. Eihän ne kauaa kestäneet. Eivät ne kyllä paljoa maksaneetkaan.
Sitten sain hyvän kun hain alkuperäisosat €€££$$

Hommaa jostain räjäytyskuvat vaihteesta, ne auttavat.
Jos kitkapinnat ovat ehjät kannattaa tutkia voisiko pitoa saada uudelleen simmilevyillä rattaan paikkaa muuttamalla.

Toinen kulunut paikka voi olla siirtovipu mikä siirtää sitä kartioklunssia päin tätä kitkakartiota. Vivun saa purettua vaihteen päältä vaihdetta purkamatta. Päälikansi auki ja sieltä se löytyy.

Lähetetty: 22 Loka 2007 18:32
Kirjoittaja Hyeena
No, nyt on vihdoinkin kytkin purettuna pöydällä. Kitkapintaa ei siellä ollut yhtään havaittavissa, vain ja ainoastaan täysin kiiltävää paljasta metallia. Sinänsä ihme, että peruutusvaihteessa ei myöskään ollut yhtään kitkapintaa, toisin sanoen molemmat pinnat ainakin silmämääräisesti samassa kunnossa, vaikka peruutus on toiminut moitteettomasti. Ilmeisesti siinä on sitten metallia juuri senverran enemmän, että jaksaa juuri ja juuri ottaa kiinni. Siinä siirtovivussakin oli sellasta ihan lievää kulumaa juuri eteenpäinajon puolella, siis se kulma mikä on siinä sivusta katsottuna keskellä oli kulunut osittain pois, kuinkakohan suuri merkitys sillä sitten oikeastaan on.