wickströmin talvisäilytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

wickströmin talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja santtu » 16 Syys 2007 20:44

nyt on vene nostettu ylös, pitäisikö laittaa koneeseen glykolit vai tyhjentää vesistä? onko w1 muualla tyhjennys proppuja kuin vesipumpussa ja termostaatin alla? mistä muuten voisi löytää uuden termostaatin?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Syys 2007 20:55

Kierrätä konetta jonkin aikaa makealla vedellä mikäli se on "merikone", laske vedet pois ja 50/50 pakkasnesteet sisälle. Tulpat irti ja monitoimi-, moottori tai säilytysöljyä sisälle ja pyöritä konetta ja sitten tulpat takaisin näppikireyteen. Ota magneetto irti ja vie sisälle tai jos jätät paikoilleen niin monitoimiöljyt sisuskaluihin ja kansi hiukan raolleen.
Kannattaa vielä sumuttaa sitä monitoimiöljyä koneen pintaan ja varsinkin mutterinkantoihin sekä johtoliittimiin tulpanhattuja unohtamatta jotta ne saavat edes pikkasen suojaa kosteusvaihteluiden varalta.
Itse laitan vielä koneen päälle (konekoppa pois talveksi) ohuen puuvillakankaan tasaamaan ilmankosteutta mutta siitäpä ollaankin jo sitten montaa mieltä että onko siitä haittaa vai hyötyä.
Mutta en kait minä sitä muuten laittaisi jos siitä ei olisi hyötyä ;-)
Mikäli konetta ei ole kovin paljon rusikoitu tai "modifoitu" niin yksi proppu pitäisi löytyä sylinterin kyljessä olevasta laipasta. Vaikka samahan se on lirauttaa vedet pois hiukan laippaa raottamalla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

säilytys

Viesti Kirjoittaja wikumies » 18 Maalis 2008 10:44

pikku pointti vielä veivaa venttiilit kiinni näät sen tulpan reijästä homma toimii 1-2w moottoreissa t.wikumies

Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 24 Maalis 2008 13:18

Hmm..


Mitäs mieltä olette, kannattaako moottoria säilyttää (kylmässä siis) niin että on pakkasnesteet sisässä vai sitte tyhjänä?


Tuossa yksi vanhempi isäntä sanoi, että parempi nesteet sisässä niin ei ruostu, mut mietin vaan että mitä glykoliseos tekee tiivisteille...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Maalis 2008 13:21

Ehdottomasti nesteet sisällä ja ei sen jäähdytysnesteen pitäisi pystyä tekemään tiivisteille mitään pahaa. Ja jos tekee niin sitten tiivisteet ovat aivan vääristä materiaaleista tehtyjä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin