Näinkin siis voi wiken w1:n asentaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Näinkin siis voi wiken w1:n asentaa

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 02.09.2007 16:37

Laitoin wikke w1:sen kumityynyjen päälle ja vedon potkurille vw lt28:n kardaanilla ja kahdella ristikkonivelellä. Tämä siksi ettei se motti sopinutkaan alkuperäiselle paikalle taakse (pikku-olympia oli kuulemma ollu). Ainoa ongelma on käsien lyhyys, sillä yhtäaikaa ei millään yllä peräsimelle, kaasulle ja vaihteelle. Tämä tekee laituriin tulosta jännää urheilua. Olen tosin kehittänyt jo"siirtosarjat", jotka on tarkoitus asentaa ens kesäks. Muuten tuollainen nivelakselihässäkkä toimii hyvin, vaikka vähän jännitti ku ekan kerran löi vaihteen päälle. Potkuri on 13"*9", tuntuu vähä jyrkältä 7m:n puttarissa

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.09.2007 21:07

Sillälailla. Varmaan wickströmmi viihtyy kumienkin päällä. Mihin siinä siis varsinaisesti kohdistuu akselin työntö?

Olisi tosi kiintoisaa nähdä kuv(i)a luomukestasi.

Mun veneessä on näppärä "kauko-ohjaus" eli peräsin on vaijerin ja vanerista sorvattujen kvadranttien avulla tuotu keskipenkille koneen viereen. Siitäpä kelpaa sorvatusta kepistä ohjailla ja samalla konetta käytellä. Systeemi on sellainen, että ohjaus onnistuu matka-ajossa ihan yhtä hyivin takapenkiltä.

Edullista ja toimivaa.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 254
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 02.09.2007 23:00

MÖsteri kirjoitti: Olisi tosi kiintoisaa nähdä kuv(i)a luomukestasi.

Mun veneessä on näppärä "kauko-ohjaus" eli peräsin on vaijerin ja vanerista sorvattujen kvadranttien avulla...
Tästä kauko-ohjauksesta olisi myös kiintoisaa nähdä (kaava)kuva.

Jonkinlaisen nivelakselisysteemin eteen joudun moottorin asentoa etsiessäni arvattavasti itsekin, mutta ohjauspuoli on myös miettimättä, joten kuvia esiin.
Viinamäenmiäs

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Kauko-ohjaus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.09.2007 22:26

Kuvia tulee kuule.

Ensin selostus:

- Peräsinakselin päässä on rautalevy, jossa ohjauspinna on kiinni. Kyseiseen rautaan pulttasin kiinni takakvadrantin

- Keskipenkin etureunassa on kiinni etukvadrantti ja siinä puinen ylöspäinosoittava sorvattu ohjauspinna.

- Ohjausliikkeet välittyvät kahdella vaijerilla, jotka kulkevat kaarien takaa pienten ohjausholkkien kautta veneen kumpaakin sisälaitaa myöten. Vaijeri on Bilteman muovipäällysteistä noin 2-3 mm vaijeria. (Naurettavan halpaa, 10 m = muutama euro).

- Kvadrantit: Noin 25 mm paksua vaneria, josta ensin kuviosahalla ja sitten sorvissa tein pyöreän kiekon. Kiekon reunaan vedin samalla uran, johon mahtuu kaksi vaijeria vierekkäin ja takeltelematta kulkemman. Seuraavaksi sahasin kiekon kahtia siten, että taakse tulevasta osasta tuli hiukan sirompi, kun taas etu osaan hiuakan suuremppi. (Eli en halkaissut ympyrää suoraan kahtia. Katso kuvasta :=)

- Keskipenkin päissä ja takapenkin kaarien jälkeen on pienet rissat jotka ohjaavat vaijerin kvadranttien uraan.

Pari kuvaa:

Kuva


Kuva

Ja sitten pari kehityskohdetta jotka olen kesällä huomannut:

1. Kvadrantteihin kannattaisi tehdä kaksi uraa vierekkäin, eli kumallekin vaijerille oma. Nyt kun ne ovat samassa urassa, menevät ne ristiin äärikulmilla, jolloin ne hiuakan takertelevat.

2. Topparit peräsimeen. Nyt jos pakittaessa vaijeri irtoaa/katkeaa, kääntyy peräsin veden vaikutuksesta potkuriin => ei hyvä.

(Koitan piirellä kaaviokuvankin, paremmalla ajalla. Koneesta loppuu akku ja opiskelijan nuqquaika meni jo kauan sitten.)

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 04.09.2007 11:56

Työntö kohdistuu v-laatikon päässä olevaan painelaakeriin kuten alunperinkin. tukilaakereina toimii vaihteen pään laakerointi ja vannasputken sisäpään hela. kumityynyt ihan yleismallia pyöreät 40*50 mm ja muistaakseni m10 kierteillä. Sovitelaipat sorvailin työpaikalla ylijäämäromuista. Pätevän näköinen vaijerisysteemi ja nätti vene. Mun paattiin on joskus leivottu kuitu pintaan ja maalattu jollain väärällä aineella sisältä, lahoa on vähän siellä ja täällä. En osaa laittaa kuvia tänne.

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 25.09.2007 13:51

Nettivene id279292 on muutama kuva. Työn jälki on karua mut systeemi vaikuttaa toimivan.

Vastaa Viestiin