Sivu 1/7
lämmitysjärjestelmät ja niiden vertailu
Lähetetty: 31 Elo 2007 21:58
Kirjoittaja Kolibri
Olen jonkun aikaa etsinyt lämppäriä veneeseen ja onneksi en ehtinyt käytettyä Wallasta ostaa, sillä tein omasta mielestäni hyvän löydoön.
Nimittäin: kaasulämmitys. Katselin uusia vehkeitä tuolta
www.vapaa-aika.com in sivuilta ja alustavassa tutkimuksessa selvisi seuraavaa: kaasulämmitin 250 e, puhallinmoottori kytkintauluineen 100 e ja letkut + suuttimet päälle. Tämähän jää Webaston tms uuden hinnasta neljäsosaan!?
Lisäplussana tuollaisessa kaasulämmityksessä tulee ilmeisesti pieni virrankulutus, mikä kuulemma diesellämppäreissä on ongelma?
Kertokaa kokemuksianne tai vastustavia mielipiteitänne asiasta.
Lähetetty: 31 Elo 2007 22:36
Kirjoittaja KS1030
musta kuulostaa ihan fiksulta.
itse olen ajatustasolla funtsinut että heivais kompressorijääkaapin , origon ja wallaksen autuaammille kalastusvesille ja pistäis kaikki toimiin nestekaasulla.
silloin kaikki toimisi samalla tökötillä, joka olisi myös suhteellisen halpaa, voisi pitää huoletta jääkaappia koko viikonlopun päällä (saarenlaiturissa), jne jne.
lämmittin täytyy olla vain senkaltainen että toimii lämmönvaihtimella eikä infrapunalämmitintyyppinen ettei delaa pienessä hytissä.
Lähetetty: 31 Elo 2007 22:49
Kirjoittaja Ansis
Jotenkin en jaksa luottaa nestekaasuun vedessä olevassa kuopassa, vaikka se halpaa onkin. Enemmän mielenkiintoa olen uhrannut vesiWebastoon tai johonkin muuhun lämmittimeen, joka antaisi suurimman tehonsa veden lämmitykseen. Webastossa tms. vain sähkönkulutus on ongelma tehonsäätö mukaan luettuna.
Tosin puolen tunnin päivittäisellä päristelyllä saa akut latinkiin ja jonkin verran lämmintä varaajaan, ainoastaan meteli ja tärinä on ongelma.
Lähetetty: 31 Elo 2007 23:36
Kirjoittaja KS1030
mulla ajot vain tuppaa olemaan 8km (=n.40min) päristely saareen ja sunnuntai iltaisin takas, mökin kaasujääkaappiin kun pitää mukamas laittaaa ruokaa pääsääntöisesti ja kaljat on lämpösessä. voisi sitten pitää veneessä viikonlopun yli kaapin täynnä olutta eikä akku olisi tyhjä. nimittäin eihän sitä mitään voi mökillä tehdä jos ei samalla tissuttele kylmää bisseä... ;)
Lähetetty: 01 Syys 2007 07:05
Kirjoittaja Kolibri
KS1030 kirjoitti:
lämmittin täytyy olla vain senkaltainen että toimii lämmönvaihtimella eikä infrapunalämmitintyyppinen ettei delaa pienessä hytissä.
Meinaatko että siis puhallinlämmitys olisi ok? Eli tuo linkin lämmitin varustettuna puhaltimella ja jakoputkistolla.
http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis ... nus=110580
Lähetetty: 01 Syys 2007 11:02
Kirjoittaja TeddyDiver
Vai onko palokaasujen poistosarja riittävä varuste?
Lähetetty: 01 Syys 2007 11:12
Kirjoittaja KS1030
muutama vuosi sitten vaasassa kuoli saaristossa olevassa pienessä "tiiviissä" mökissä joku pariskunta kun oli tietääkseni kaasukäyttöinen infrapunalämmitin.hapen vissiin voi polttaa kaiken jos ei ole ilman vaihtoa tarpeeksi, luulisin.. ..jotenkin kuitenkin liittyi lämmittimeen (ilman tulipaloa)
Lähetetty: 01 Syys 2007 12:29
Kirjoittaja Kapu III
Kaverin Teräsveneen peräpeilissä on asuntoauton vesikeskuslämmitin nestekaasu käyttöinen siis. Kaasu pullo on uimatasolla kotelossa ja lämmitin sen yläpuolella ja vain vesiletkut menevät veneen sisälle mielestäni hyvä systeemi hiljainen ja lämpöä piisaa.
Kaasua komisaario Palmu
Lähetetty: 01 Syys 2007 13:09
Kirjoittaja Northling
Moro
Kaasu on veneessä kyllä pikkasen riskialtis, mutta jos tekee letkutukset kunnolla ja pullokoteloon kunnon tuuletukset, niin minimoi vaarat. ehdottomasti kannattaa hommata myös kaasuhälytin. (se kyllä kuluttaa sitten sähköä jonkin verran.)
Mulla on kyllä kaasuliesi, mutta lämmitys on dieselillä. Safiren diesellämmitin on tehokas, hiljainen ja sähköpihi. Se ei ole halvin, mutta se on hyvä.
Mikä fiksuinta niin siinä en esim. hehkutulppana käytetty samaa tulppaa kuin Hiacessa ja sellainen löytyy joka autotarvikeliikkeestä, eikä maksa paljon mitään. Hehkutulppa on ns. kulutus osa joka pitää aina silloin tällöin vaihtaa.
Mulla kesti 5 kesää ennen kuin eka kertaa jouduin avaamaan koko vehkeen.
http://www.mikavanhala.fi/venesivut/lam ... re2200.pdf
http://www.solarfriends.com/Safire/Safire.htm
Wallaksen kanssa harjoiteltiin pura ja kokoa leikkiä useamman kerran kesässä ja silloin päätinkin ettei ko. firman vekotuksiin enää sekaannu.
t:Aki
Lähetetty: 01 Syys 2007 18:11
Kirjoittaja bonito
Mulla on ollut viimeiset 20v(kaksi venettä) polttöljykamiina, joihin oli laitettu vapaalla kierrolla toimiva vesipatterisysteemi. Ensimmäisessä oli neljä patteria, omatekoinen Kabolatyyppinen, toinen on pienemmässä veneessä oleva Refleks, vain yksi patteri. Hyviä puolia: lähes äänetön, lämpö tasaista, ei sähkön kulutusta, voi jättää syksyllä päälle vaikka viikoksi. Jos siitä hakisi huonoja puolia: savutorvi on joidenkin mielestä epäesteettisen näköinen, sytyttäminen voi joskus vaatia jopa viisi tulitikkua, nuohous(vain kerran vuodessa), jonkunlaisia termostaatteja on jo kehitelty, ilman termostaattia voi olla kuuma, jos jättää pilvisellä ilmalla lämmön päälle ja pilvet haihtuvat. Tuosta savutorven epäesteettisyydestä sen verran, ollessani joskus -80 luvulla Norjassa hitsaamassa, näin monessa kalliissa luksusveneessä lämmityksen savutorven, he eivät pitäneet sitä mitenkään rumana, lämpö ja käytännöllisyys olivat etusijalla.
Re: Kaasua komisaario Palmu
Lähetetty: 01 Syys 2007 20:08
Kirjoittaja Kolibri
nordling kirjoitti:Moro
Kaasu on veneessä kyllä pikkasen riskialtis, mutta jos tekee letkutukset kunnolla ja pullokoteloon kunnon tuuletukset, niin minimoi vaarat. ehdottomasti kannattaa hommata myös kaasuhälytin. (se kyllä kuluttaa sitten sähköä jonkin verran.)
Eiköhän tuo ole aika yleinen asuntovaunuissa ja -autoissa. Ei kai sitä käytettäisi jos olisi ongelmia? Miten em. kohde eroaa veneestä tuon suhteen, ei kai mitenkään...
Aika edullinen systeemi, jos ei haittapuoliakaan löydy. Varmaan Safirekin olisi hyvä, mutta hinta on aika törkeä.
Lähetetty: 01 Syys 2007 21:01
Kirjoittaja baden2
Joku mainitsi että nestekaasu halpaa,kyllä se on löpöön verrattuna vähintäin tuplahintaista.
Lähetetty: 01 Syys 2007 22:26
Kirjoittaja KS1030
baden2 kirjoitti:Joku mainitsi että nestekaasu halpaa,kyllä se on löpöön verrattuna vähintäin tuplahintaista.
päällimmäisenä mulla oli se jääkaappi mielessä, ja kyllä 11kg:n pullolla saa todella pitkään jäähdytettyä kaappia, kun taas saa sähkökäyttösellä hyvin helposti akun tyhjäksi. diesel-käyttöstä jääkaappia ei vissiin ole olemassa... vai tietääkö joku? mulla piisaisi hyvin toimiva moottorista tuleva lämmitys koska tuskin koskaan venettä tarvii lämmittää.
Lähetetty: 02 Syys 2007 11:52
Kirjoittaja Northling
Moro
Kolibrille: vene eroaa asuntovaunusta ym siinä että vene on vesi ja kaasutiivis. Jos kaasua vuotaa veneeseen se ei pääse pois, koska on ilmaa raskaampaa ja siten se muodostaa veneen sisälle tappavan kaasupatjan ja koska veneessä nukutaan yleensä aika alhaalla nukkuja voi tukehtua kaasuun. Tai jos veneessä on kaasua ja kone käynnistetään vene räjähtää.
Eräästäkin scyllasta lensi kippari mereen ja kansi irtosi kaasuräjähdyksen seurauksena konetta käynnistettäessä. Kaasupullon kotelon tuuletus veneen ulkopuolelle on erittäin tärkeää, koska aina kun kaasupullo suljetaan se päästää letkusta paineen eli kaasun koteloon. Kaasu valuu ilmaa raskaampana alaspäin eli veneen sisälle jos ei ole kunnon tuuletusta kotelon alareunasta ulos.
t:Aki
Lähetetty: 02 Syys 2007 15:00
Kirjoittaja TeddyDiver
nordling kirjoitti:vene eroaa asuntovaunusta ym siinä että vene on vesi ja kaasutiivis.
Kaasutiivis vain ilmaa raskaammilla kaasuilla. Esim metaani ja vety haihtuis ylöspäin, eikö vaaraa olis. Etaani taas sekoittuis ilmaan ja siitä seurais ihan muita ongelmia esim. tavallisen kaasuräjähdyksen sijasta vois lähtee koko marina kerralla taivaan tuuliin.