Aiempi omistaja oli itse värkännyt tuon kuparikierukan tuonne kaminan ja suojavaipan väliin. Järjestelmässä on 4 patteria ja pieni JohnssonPumpin kiertovesipumppu.
Itse laajensin systeemiä niin, että moottorin jäähdytysveden saa kiertämään järjestelmässä ajon aikana ts. patteriverkosto ja kamiina toimivat ajolamppärinä. Patteriventtiili auki ja vesi kiertää. En viitsinyt laittaa termostaattiventtiiliä. Yksinkertainen on toimintavarmempaa.
Toimii myös päinvastoin eli kaminalla voi lämmittää moottorin syyskylmällä ennen käynnistystä.
Kaminalla on oma tankki n.50 litraa. Tankki on asennettu keulaan moottoritankin yläpuolelle. Lisäsin kaminan polttoainelinjaan t-haaran, palloventtiilin ja linjan moottorin tankkiin. Eli kaminantankki on varatankkina. venttiili auki ja kaminatankki tyhjenee moottoritankkiin.
Mulla oli asuntoautossa tuollainen kaasulämmitin, lämmitti hyvin, rämisi ajossa ja puhallus kierrätti kaikki pölyt hyvin. Seuraavaan autoon valitsen vesikeskuslämmityksen.
Syttyy yhdelläkin tikulla seuraavasti: Avaa polttoaineventtiili ja varmista että polttoainetta valuu kaminan pohjalle. Kaada korkillinen spriitä kaminan pohjalle ja tiputa tikku perään.Hyviä puolia: lähes äänetön, lämpö tasaista, ei sähkön kulutusta, voi jättää syksyllä päälle vaikka viikoksi. Jos siitä hakisi huonoja puolia: savutorvi on joidenkin mielestä epäesteettisen näköinen, sytyttäminen voi joskus vaatia jopa viisi tulitikkua
Ei piippu paattia pahenna: Omatekoinen,
tai kaupan malli:
http://refleks-olieovne.dk/default.asp?pagenumber=1563
Kaasulämmittimestä:
Kyllä siitäkin palokaasut ulos johdetaan.
Millainen mahtaa olla korroosion kestävyys? Meri-ilmasto ainakin on aika ankara ja kondenssi kosteus syksyllä kovaa.
Sukulaismiehellä on Safire ja on erittäin tyytyväinen. Se varmaankin olisi minunkin valintani jos tupperwaarella ajelisin.
Puupaattiin valitsen ehdottomasti reflex kaminan.