lämmitysjärjestelmät ja niiden vertailu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 02.09.2007 17:43

Itse olen polttoöljykaminan kannattaja:

Kuva

Aiempi omistaja oli itse värkännyt tuon kuparikierukan tuonne kaminan ja suojavaipan väliin. Järjestelmässä on 4 patteria ja pieni JohnssonPumpin kiertovesipumppu.

Itse laajensin systeemiä niin, että moottorin jäähdytysveden saa kiertämään järjestelmässä ajon aikana ts. patteriverkosto ja kamiina toimivat ajolamppärinä. Patteriventtiili auki ja vesi kiertää. En viitsinyt laittaa termostaattiventtiiliä. Yksinkertainen on toimintavarmempaa.
Toimii myös päinvastoin eli kaminalla voi lämmittää moottorin syyskylmällä ennen käynnistystä.
Kaminalla on oma tankki n.50 litraa. Tankki on asennettu keulaan moottoritankin yläpuolelle. Lisäsin kaminan polttoainelinjaan t-haaran, palloventtiilin ja linjan moottorin tankkiin. Eli kaminantankki on varatankkina. venttiili auki ja kaminatankki tyhjenee moottoritankkiin.

Mulla oli asuntoautossa tuollainen kaasulämmitin, lämmitti hyvin, rämisi ajossa ja puhallus kierrätti kaikki pölyt hyvin. Seuraavaan autoon valitsen vesikeskuslämmityksen.

Hyviä puolia: lähes äänetön, lämpö tasaista, ei sähkön kulutusta, voi jättää syksyllä päälle vaikka viikoksi. Jos siitä hakisi huonoja puolia: savutorvi on joidenkin mielestä epäesteettisen näköinen, sytyttäminen voi joskus vaatia jopa viisi tulitikkua
Syttyy yhdelläkin tikulla seuraavasti: Avaa polttoaineventtiili ja varmista että polttoainetta valuu kaminan pohjalle. Kaada korkillinen spriitä kaminan pohjalle ja tiputa tikku perään.

Ei piippu paattia pahenna: Omatekoinen,

Kuva

tai kaupan malli:

http://refleks-olieovne.dk/default.asp?pagenumber=1563


Kaasulämmittimestä:
Kyllä siitäkin palokaasut ulos johdetaan.
Millainen mahtaa olla korroosion kestävyys? Meri-ilmasto ainakin on aika ankara ja kondenssi kosteus syksyllä kovaa.

Sukulaismiehellä on Safire ja on erittäin tyytyväinen. Se varmaankin olisi minunkin valintani jos tupperwaarella ajelisin.

Puupaattiin valitsen ehdottomasti reflex kaminan.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 02.09.2007 20:18

nordling kirjoitti:Moro

Kolibrille: vene eroaa asuntovaunusta ym siinä että vene on vesi ja kaasutiivis. Jos kaasua vuotaa veneeseen se ei pääse pois, koska on ilmaa raskaampaa ja siten se muodostaa veneen sisälle tappavan kaasupatjan ja koska veneessä nukutaan yleensä aika alhaalla nukkuja voi tukehtua kaasuun. Tai jos veneessä on kaasua ja kone käynnistetään vene räjähtää.
Eräästäkin scyllasta lensi kippari mereen ja kansi irtosi kaasuräjähdyksen seurauksena konetta käynnistettäessä. Kaasupullon kotelon tuuletus veneen ulkopuolelle on erittäin tärkeää, koska aina kun kaasupullo suljetaan se päästää letkusta paineen eli kaasun koteloon. Kaasu valuu ilmaa raskaampana alaspäin eli veneen sisälle jos ei ole kunnon tuuletusta kotelon alareunasta ulos.

t:Aki

Mulla on avotilassa tällä hetkellä kaasupullo. avotilan kotelo on muuten tiivis paitsi saranoitu luukku sisäpuolelle avotilaan. Ajohytissä liesi, jonne kaasu tulee letkussa avotilasta.

Ei ole vielä räjähtänyt...mutta uskaltaako enää kaasua käyttääkään...

Tosin noita kaasupulloja on paljon veneissä ja suurin osa jossain muualla kuin takauimatasolla veneen ulkopuolella. Eroaako siis liesi+kaasupullo -yhdistelmä lämmityssysteemistä?

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 02.09.2007 20:20

simo kirjoitti:Itse olen polttoöljykaminan kannattaja:

Kuva

Aiempi omistaja oli itse värkännyt tuon kuparikierukan tuonne kaminan ja suojavaipan väliin. Järjestelmässä on 4 patteria ja pieni JohnssonPumpin kiertovesipumppu.

Itse laajensin systeemiä niin, että moottorin jäähdytysveden saa kiertämään järjestelmässä ajon aikana ts. patteriverkosto ja kamiina toimivat ajolamppärinä. Patteriventtiili auki ja vesi kiertää. En viitsinyt laittaa termostaattiventtiiliä. Yksinkertainen on toimintavarmempaa.
Toimii myös päinvastoin eli kaminalla voi lämmittää moottorin syyskylmällä ennen käynnistystä.
Minkähintainen systeemi on valmiina jos edes saa?


Hieno vene, kenen veistämä, mittoja?[/quote]

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 02.09.2007 21:25

venetarvikekuvastoista löytyy reflexin hinnat:

esim. meredin
http://www.meredin.fi/

täällä päin reflexiä myy myös Turun Lukko.
http://www.turunlukko.fi/

kannattaa kilpailuttaa myyjät.

Koko järjestelmän hintaa en pysty arvioimaan.
Tee lista tarpeista ja laita myyjät töihin.

Kaasusta: Mulla on liesi, uuni ja jääkaappi kaasulla. Avotilaan on tehty molemmille reunoille kaaspullolle kotelo penkin alle (pullo + varapullo)
Kotelo on tiivis vanerikotelo, pohjassa letkuyhde josta letkunpätkä paatin kylkeen porattuun läpivientiin. Jos kaasua vuotaa se valuu veneen ulkopuolelle. Veneessä on kaksi kaasulinjaa toinen jääkaapille toinen hellaan/uuniin.Molemmissa oma sulkuventtiili. Linjat on tehty 8mm kupariputkesta. Ei jatkoja. putkien päissä tarkoitukseen tehty letkuliitin kaasuletkulle. Letkut liitetty kojeisiin. Letkuja ei saa viedä seinien ym läpi rikkihankautumisvaaran takia.
Järjestelmä on koeponnistettu ennen käyttöönottoa kaasufirman toimesta.(Kaasu Virtanen).
Ihmisen toimet siitä kaasusta tekee vaarallisen.

Veneestä: Summassa veistetty (Suortti) 1977, 10,3x2,95m 3200kg keväällä tankattuna ilman varusteita.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kaasu

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.09.2007 21:46

TeddyDiver kirjoitti:
nordling kirjoitti:vene eroaa asuntovaunusta ym siinä että vene on vesi ja kaasutiivis.
Kaasutiivis vain ilmaa raskaammilla kaasuilla. Esim metaani ja vety haihtuis ylöspäin, eikö vaaraa olis. Etaani taas sekoittuis ilmaan ja siitä seurais ihan muita ongelmia esim. tavallisen kaasuräjähdyksen sijasta vois lähtee koko marina kerralla taivaan tuuliin.
Eiköhän tässä keskustelussa ollut kyse vain kaasusta nimeltä nestekaasu eli propaani, joka tietääkseni on ilmaa raskaampaa. Vai???
"Propaani on palava, väritön ja voimakkaasti hajustettu kaasu. Propaani ei ole myrkyllistä, mutta suurina pitoisuuksina se on tukahduttavaa. Se on 1,5 kertaa ilmaa raskaampaa." Lainaus AGA:n sivuilta
Saivartelut sikseen.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 03.09.2007 7:19

simo kirjoitti:venetarvikekuvastoista löytyy reflexin hinnat:

esim. meredin
http://www.meredin.fi/

täällä päin reflexiä myy myös Turun Lukko.
http://www.turunlukko.fi/

kannattaa kilpailuttaa myyjät.

Koko järjestelmän hintaa en pysty arvioimaan.
Tee lista tarpeista ja laita myyjät töihin.

Kaasusta: Mulla on liesi, uuni ja jääkaappi kaasulla. Avotilaan on tehty molemmille reunoille kaaspullolle kotelo penkin alle (pullo + varapullo)
Kotelo on tiivis vanerikotelo, pohjassa letkuyhde josta letkunpätkä paatin kylkeen porattuun läpivientiin. Jos kaasua vuotaa se valuu veneen ulkopuolelle. Veneessä on kaksi kaasulinjaa toinen jääkaapille toinen hellaan/uuniin.Molemmissa oma sulkuventtiili. Linjat on tehty 8mm kupariputkesta. Ei jatkoja. putkien päissä tarkoitukseen tehty letkuliitin kaasuletkulle. Letkut liitetty kojeisiin. Letkuja ei saa viedä seinien ym läpi rikkihankautumisvaaran takia.
Järjestelmä on koeponnistettu ennen käyttöönottoa kaasufirman toimesta.(Kaasu Virtanen).
Ihmisen toimet siitä kaasusta tekee vaarallisen.

Veneestä: Summassa veistetty (Suortti) 1977, 10,3x2,95m 3200kg keväällä tankattuna ilman varusteita.

Kalliimpia siis kuin jopa wallakset ym :(

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 03.09.2007 8:25

Se hinta on se valitettava puoli asiassa. Toisaalta jos vene on hyvä vene ja sitä aikoo pitää pitkään, suurempikaan rahallinen satsaus ei mene niinsanotusti hukkaan.
Wallakset ja safiret on helppo siirtää seuraavaan veneeseen jos usein niitä vaihtelee. Refleks on "kiinteä kaluste" varsinkin jos polttoainetoimisen vesikeskuslämmityksen haluaa.

Kaasu/sähkötoimisen vesikeskuslämmityksen voi toteuttaa esim ALDE merkkisillä vehkeillä:

http://www.alde.se/

Rahaa kyllä on tod.näk. varattava siihenkin rakenteluun.

Käytettyjä laitteita löytyisi varmasti vanhoista asuntovaunuista. Ei vaan parane kertoa myyjälle, että vanhan työmaaparakkivaunun lämmitysjärjestelmä vain kiinnostaa eikä vaunu. Saattaa hinta pompsahtaa. Potkii vain kummeja ja taivastelee vaunun huonoa kuntoa.

Parempi, kun ei sekoita "järkeä" tuohon veneen varusteluun, tekee vain mieleisen ja keksii itsellen perustelut miksi siihen noin paljon rahaa laitoin kiinni. :))


Hyvä ja halpa eivät mahdu samaan yhtälöön.

Jos haluat molemmat, osta ensin se halpa ja sitten se hyvä. (pätee erityisen hyvin työkaluihin)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Kaasu

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 03.09.2007 9:49

nordling kirjoitti:[Eiköhän tässä keskustelussa ollut kyse vain kaasusta nimeltä nestekaasu eli propaani, joka tietääkseni on ilmaa raskaampaa. Vai??? Saivartelut sikseen.
Älä hyvä mies vedä hernettä heti nenään. Jos aihe on veneitten lämmitysjärjestelmät, niin voi kai sitä muustakin kun propaanista puhua. Tarkotin sitä paitsi sitä, että miksei muita kaasuja käytetä veneissä propaanin ilmeisen ongelmallisuuden vuoksi???

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 03.09.2007 11:24

Kovin vähän on muita kaasuja, kuin propaania saatavana huoltoasemilta. Maakaasukin tekee vasta tuloa automaailmaan.
Siitä vasta soppa syntyisi jos muunlaisiakin kaasuja olisi tavalliselle kuluttajalle tarjolla yleisesti.
Taitais mökkejä ja kulkuneuvoja räjähdellä aina silloin tällöin.
Oikealla asenteella nestekaasu on turvallista.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 03.09.2007 12:26

Maakaasuhan (=metaania pitkälti) voisi olla ihan ok vaihtoehto, ehkä näitäkin systeemejä sitten joskus tulisi käyttöön. Tiedä sitten turvallisuudesta että onko yhtään siltä puolen parempaa. Jos propaanin ongelmia pelkää niin äkkiäkös sitä virittelee pienen putken/letkunpätkän ja 12V ropeli puhaltamaan ilmaa pois veneen matalimmasta kohtaa.

Vety kuulostaa aika riskialttiilta, vaikka onhan sekin loppujen lopuksi suht turvallista.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 03.09.2007 15:53

Hätäisesti lukien en huomannut paria tärkeää seikkaa liittyen nestekaasulaitteiden käyttöön veneessä;
kaasuvaroittimen lisäksi häkävaroitin on ehdottoman tärkeä, ja tietenkin riittävä korvausilman saanti. Nestekaasu kun palaessaan on tehokas hapen poistaja. Ja se kaasuvaroitin sitten pilssiin.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 03.09.2007 17:51

Jenu kirjoitti:kaasuvaroittimen lisäksi häkävaroitin on ehdottoman tärkeä, ja tietenkin riittävä korvausilman saanti.
Häkävaroitin ois ihan hyvä käytettiin ihan mitä tahansa polttoainetta niinkin suljetussa ympäristössä kuin vene..

P.E.T.
Viestit: 7
Liittynyt: 28.01.2007 23:49
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja P.E.T. » 03.09.2007 21:18

Jenu kirjoitti:Hätäisesti lukien en huomannut paria tärkeää seikkaa liittyen nestekaasulaitteiden käyttöön veneessä;
kaasuvaroittimen lisäksi häkävaroitin on ehdottoman tärkeä, ja tietenkin riittävä korvausilman saanti. Nestekaasu kun palaessaan on tehokas hapen poistaja. Ja se kaasuvaroitin sitten pilssiin.
Siinähän se ylhäällä lukee mutta on vielä varmistettava. Siis häkävaroitin ilmoittaa hapen loppumisesta/hiilidioksidin "lisääntymisestä"??

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 04.09.2007 7:20

P.E.T. kirjoitti:
Jenu kirjoitti:Hätäisesti lukien en huomannut paria tärkeää seikkaa liittyen nestekaasulaitteiden käyttöön veneessä;
kaasuvaroittimen lisäksi häkävaroitin on ehdottoman tärkeä, ja tietenkin riittävä korvausilman saanti. Nestekaasu kun palaessaan on tehokas hapen poistaja. Ja se kaasuvaroitin sitten pilssiin.
Siinähän se ylhäällä lukee mutta on vielä varmistettava. Siis häkävaroitin ilmoittaa hapen loppumisesta/hiilidioksidin "lisääntymisestä"??
Käsittääkseni varoitin nimenomaan mittaa hiilidioksidipitoisuutta ja hälyttää pitoisuuden noustessa.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Häkä eli hiiliMONOKSIDI

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.09.2007 10:29

Moro
Häkä eli hiilimonoksidi on hajuton, mauton ja näkymätön kaasu. Sitä ei voi havaita ihmisen aisteilla. Näin ollen et voi koskaan tietää altistuvasi häkäkaasuille. Häkä on erittäin vaarallista. Jo 0,2% pitoisuus tappaa välittömästi. Häkä sitoutuu vereen 240 kertaa happea hanakammin. Siksi niin pieni pitoisuus voi olla vaarallinen.

Häkää syntyy epätäydellisen palamisen seurauksena, esimerkiksi kytemällä. Häkää syntyy myös kaikissa tulipalossa ja hyvin usein palokuolemissa kuolinsyy on pikemminkin häkämyrkytys kuin suoranainen palaminen.

Häkään ei kannata suhtautua välinpitämättömästi. Jos tilassa on häkää, hapen määrällä ei ole suurtakaan merkitystä niin kauan kuin häkää riittää, koska häkä syrjäyttää hapen. Hään havaitsemiseksi on kehitetty häkävaroitin, joka ilmoittaa vaarallisista häkäpitoisuuksista
t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin