Sivu 1/2
Hydrauliohjauksesta
Lähetetty: 20 Elo 2007 13:16
Kirjoittaja Kolibri
Jos jollain on kokemusta hydrauliohjauksesta ja sen asentamisesta, niin kertokaa onko kova homma asentaa itse?
Lisäksi olisi kiva tietää, onko mitään edullista paikkaa mistä saisi osata tai voiko esim tuota pumppua korvata edullisemmalla, joka lienee kallein osa?
Nykyisessä ohjauksessa hieman klappia, joka on simpukassa. Poistuuko tuo klappi hydrauliohjauksen myötä, eli tuleeko siinä se uusi simpukka mukaan? Entä huolto, kuinka vaatii ko. ohjaus huoltotoimenpiteitä?
Pumppu
Lähetetty: 20 Elo 2007 13:39
Kirjoittaja kallee
Tällainen tuli tuolla vastaan;
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=273992
Ja tervehdys kaikille foorumilaisille, tätä on mukava lueskella.
kalle
hydrauli ohjaus
Lähetetty: 20 Elo 2007 14:03
Kirjoittaja Northling
Moro
Haku toiminnolla löytyi tuollainen vanha keskustelu:
viewtopic.php?t=2304&highlight=hydrauliohjaus
Katseleppa siitä ensin niin palataan sitten asiaan jos on vielä kysyttävää.
Tuolla meidän kotisivulla on jotain meidän veneen ohjauksen asentamisesta.
t:Akin
Re: hydrauli ohjaus
Lähetetty: 20 Elo 2007 22:24
Kirjoittaja Kolibri
nordling kirjoitti:Moro
Haku toiminnolla löytyi tuollainen vanha keskustelu:
viewtopic.php?t=2304&highlight=hydrauliohjaus
Katseleppa siitä ensin niin palataan sitten asiaan jos on vielä kysyttävää.
Tuolla meidän kotisivulla on jotain meidän veneen ohjauksen asentamisesta.
t:Akin
Harmi ettei tuo kuvalinkki toiminut, ehkä sulla on vielä se jossain, onnistuisiko linkitys?
Re: Pumppu
Lähetetty: 20 Elo 2007 22:30
Kirjoittaja Kolibri
Mitäköhän tuosta pitäisi tietää että voisi ostaa sen pois? Ulkomitat, ilmeisesti tuo mötikkä tulee peräsimen viereen?
Lähetetty: 20 Elo 2007 23:43
Kirjoittaja KS1030
eikös tuo ole ruorin taakse tuleva osa? ..kuvasta päätellen.
mulla on vetuksen saman kaltainen ruorissa, keskusyksikkö, sähköhydraulinen sylinteri ja peräsimen asentotunnistin.
kun autopilotti on pois päältä niin toimii tavallisena hydrauliohjauksena.
vanhassa veneessä oli myös H.ohjaus ja siinä oli vain tuo kuvankaltanen mötikkä, letkut ja sylinteri perässä
Lähetetty: 21 Elo 2007 07:02
Kirjoittaja Kolibri
KS1030 kirjoitti:eikös tuo ole ruorin taakse tuleva osa? ..kuvasta päätellen.
mulla on vetuksen saman kaltainen ruorissa, keskusyksikkö, sähköhydraulinen sylinteri ja peräsimen asentotunnistin.
kun autopilotti on pois päältä niin toimii tavallisena hydrauliohjauksena.
vanhassa veneessä oli myös H.ohjaus ja siinä oli vain tuo kuvankaltanen mötikkä, letkut ja sylinteri perässä
No sitten ei taida olla mitään jakoa saada sopimaan sitä mun veneeseen, näyttää tuo vaan aika järkäleeltä. Ei ole ruorin takana tilaa.
Lähetetty: 21 Elo 2007 07:55
Kirjoittaja KS1030
No ei ole ihme että on järeä, jos kerran on merivartioston 25metrisestä teräsveneestä ja mahdollisesti ilman tehostajaa... pitäähän sen kestääkkin.
ruoriakselikin oli näemmä jopa 40mm
Lähetetty: 21 Elo 2007 22:44
Kirjoittaja bonito
Minkälaiseen veneeseen ohjaus tulee, yks mahdollisuus on hammasrataspumppu,orbitrooli ja tunkki, löytyy käytettynä ainakin puimureista, trukeista ja traktoreista
Lähetetty: 21 Elo 2007 22:50
Kirjoittaja Kolibri
bonito kirjoitti:Minkälaiseen veneeseen ohjaus tulee, yks mahdollisuus on hammasrataspumppu,orbitrooli ja tunkki, löytyy käytettynä ainakin puimureista, trukeista ja traktoreista
9 m pitkä, uppoumarunkoinen ja vähintään 2500 kg painoa..Traderin painosta en tiedä, varmaa aika painava ehkä pitäis kaikkine tarvikkeineen laskea 3000 kg.
Lähetetty: 22 Elo 2007 07:17
Kirjoittaja matti
Kaikkein helpoin (ja paras) tapa on ostaa uusi sydeemi. Pumppu-johon ruori kiinnitetään, sekä työsylinteri ja putket. esim. Vetuksella on laaja valikoima.Sylinterin tilavuus riippuu veneen koosta.
Maksannee n. 450€. (hintatieto viime syksyltä)Asennusaika riippuu kädentaidoista, oman asennukseen meni kolmisen tuntia(jouduin rakentelemaan sylinterin molempien päiden kiinnitykset.)
Asennus on suht yksinkertainen juttu.
Esim. se Vetuksen ruoripumppu on sellainen 0,75l maalipurkin kokoinen-luulis mahtuvan kojelautaan.
Matti
Lähetetty: 22 Elo 2007 07:32
Kirjoittaja Kolibri
matti kirjoitti:Kaikkein helpoin (ja paras) tapa on ostaa uusi sydeemi. Pumppu-johon ruori kiinnitetään, sekä työsylinteri ja putket. esim. Vetuksella on laaja valikoima.Sylinterin tilavuus riippuu veneen koosta.
Maksannee n. 450€. (hintatieto viime syksyltä)Asennusaika riippuu kädentaidoista, oman asennukseen meni kolmisen tuntia(jouduin rakentelemaan sylinterin molempien päiden kiinnitykset.)
Asennus on suht yksinkertainen juttu.
Esim. se Vetuksen ruoripumppu on sellainen 0,75l maalipurkin kokoinen-luulis mahtuvan kojelautaan.
Matti
Parista paikasta kysynyt, tarjoavat noin tonnin pakettia...hinta tuplaantunut :(
Lähetetty: 22 Elo 2007 09:08
Kirjoittaja Kapu III
Lähetetty: 22 Elo 2007 20:39
Kirjoittaja Kolibri
Kävin nyt oikeastaan pistämään jäitä hattuun. Tarvinkohan edes noin pieneen veneeseen hydrauliohjausta? Eli mulla on 9 m pitkä ja varmaan 3000 kg painava vene. Mitä siitä oikein hyödyn loppupeleissä?
Kaverilta ruoripumppu 300
liikkeestä peräsinsylinteri 265
letkut varmaan noin 10 metriä 50 euroa ja liittimet ehkä 20 euroa
Yhteensä noin vähän yli 600 euroa, onko hintansa väärtti?
Nykyisessä ohjauksessa simpukassa klappia, jos sen saisi jotenkin pois?
Lähetetty: 22 Elo 2007 23:52
Kirjoittaja kare
Riippuu vähän mitä ohjaukselta haluaa.Kaikki eivät vaadi siltä juuri mitään ominaisuuksia,kunhan edes jotenkin vene joskus kääntyy,klappia saa olla vaikka puoli kierrosta.
Itse laitoin kiilahihnalla koneen pyörittämään auton ohjaustehostajan pumppua (+ öljysäiliö) ja orbitrol venttiiliin ruori kiinni,letkut väliin ja tarpeeksi iso tunkki vääntämään peräsin akselia.Tunkissa on oltava sama öljytilavuus männän molemmin puolin eli varsi tulee toisesta päästä ulos.Tehostajanpumppu kantsii etsiä mallia,jossa säiliö samassa,esim.vanhoissa jenkkiautoissa on tosi hyvä ja tehokas.Pistin vielä lauhduttajan öljyn/veden kiertoon,ettei ole ylikuumentumis vaaraa.
Jos haluaa,niin tähän systeemiin voi vielä lisätä pikaohjauksenkin.
Suuntaventtiili (oltava myös vapaakierto)väliin ja "joistikki" koelautaan.Peräsin kääntyy noin 3 sekuntia laidasta laitaan,pikku hipaisulla.Eipä tule hiki manoveeratessa ja on vaivatonta.
HUOM! Ajon aikana siihen joistikkiin ei saa koskea,tai tulee tosi hätäisiä liikkeitä.Kaikkien osien on tietenkin sovittava tehoiltaan,tilavuuksiltaan yms.yhteen.Jos ei itse tiedä,niin parempi kysyä asiantuntevasta hydraulialan liikkeestä.
Kyllähän tuohon systeemiin hintaa tule aika roimasti,ainakin jos kaikki on uutta kunnollista kamaa,mutta on se hyväkin.Ihan rauhassa voi käydä jääkaapilla tai kusella,paatti menee suoraan,ei kääntyile ruori ilman käskyä,on kevyt käännellä ja herkkä,eikä ole klappia.
Minun mielestäni "ainoa oikea" ohjaus,isohkoon uppoumarunkoiseen.
Tuo valmis,täydellinen ruoripumppu/sylinteri paketti on halvempi,helpompi asentaa jne.Aika hyvä sekin on,kunhan on sopivan kokoinen kaikin puolin.Liian pientä systeemiä ei kannata ostaa.Muistaakseni Mepratuote ilmoitteli niitä aika sopivaan hintaan.Ja kokoja löytyy joka alukseen.