MS-B lämmöt?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

MS-B lämmöt?

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Elo 2007 23:10

Juuri kun kaikki tuntui olevan ookoo ja kesäkin vihdoin alkoi - alkoi myös mietityttämään Penta MD-5:n MS-B vaihteen lämpötila...

Moottori makaa omilla gummityynyillään. Vaihteen ja akselin välissä on vakionopeusnivel ja vaihteen pää on vielä lisäksi rihdattu. Paineen ottaa vastaan potkurinakselin molemmissa päissä olevat liukulaakerit. Eli toisinsanoen kone ja vaihde toimivat täysin omillaan, ilman mitään ulkopuolista painetta/vääntöä.

Kysymykseen: onko normaalia että vaihteen "akseli" siis vaihteen päädystä akseliin kiinnittyvä järeä akseli/laippa on ajon jälkeen niin kuuma että tuskin kädellä uskaltaa koskea???

Jäähdytysvesi kulkee vaihteen kautta ja ulostuloletku vaihteesta on aivan viileä. Eli vesi kulkee vaihteesta varmasti läpi.

Missä vika vai onko missään vikaa:) ?

Kiitos etukäteen jos joku kesänvietoltaan ja veneilyiltään jaksaa vastata!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 08 Elo 2007 07:40

Moro

Minulla taitaa olla MS vaihde MD2B koneessa ja kyseistä ilmiötä ei kyllä minulla ainakaan esiinny. Tosin minulla ei mitään laakereita ole, taliboxi ja takaholkki löytyy ja tietysti vaihteiston läpi menevä jäähdytysvesi. Kyllä siinä nyt varmaan pitää aloittaa homma tutkimustyöllä, toinen ajaa venettä ja toinen tunnustelee mistä alkaa lämpeäminen. Eihän se suurtakaan laakerivauriota tarvitse että lämpöä alkaa syntymään.


t. Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 08 Elo 2007 10:01

Onko vaihteessa oikea määrä oikeaa oljyä?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 08 Elo 2007 22:12

Helepotus oli kun hiffasin mistä kiikastaa...

Vaihteessa tosiaankin oli laihanlaisesti öljyä. Taitaa ruiskautella sitä pois eteen/taakse säätimen tiivisteen kautta. No tulipa tarkistettua:)

Vaihdoin samalla koko myllyyn öljyt. Ihme homma oli että sanoivat valtuutetusta Pentan huollosta että Pentan oma 15-40 synteettinen on se mitä käytetään nykyään kaikissa koneissa. Kysyin varmaan kolme kertaa että on aivan, siis AIVAN varma, että tuota öljyä voi käyttää myös vanhemmissa diisseleissä. Vastaus oli myönteinen. Onko kenelläkään tästä kokemusta?

No asiaan. Vastaus onkelmaan löytyi jäähdytyksestä. Termostaatti oli varmaankin sökö. Otin sen meinaan pois kokonaan ja kokeilin alkaako jäähdytystä piisaamaan. Huomasi heti kuinka lohkon läpi alkoi virtaamaan vilpoista tavaraa! Ja kytkinkin pysyy järkevissä lämmöissä kun kone ei käy niin kuumana. Taitaa meinaan koneen lämpö siirtyä sinne kytkimeen päin myöskin.

Tuossa teekoo olit oikeassa, että jos öljyn määrä on vähäinen niin vaihteessa oleva öljynlauhdutin ei luonnollisesti pysty hoitamaan jäähdytystä riittävän hyvin koska ei ole nestettä mitä lauhdutin jäähdyttäisi:)

Hymy palasi suun pieliin!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 09 Elo 2007 15:49

Aika liukasta öljyä tarjoavat vanhaan koneeseen, ei käsikirja ainakaan (tietenkään) tunne mitään moderneja moniasteöljyjä. Huolto vissiin tilaa vain Volvon merkillä hinnoiteltuja öljyjä ;-( ja tyrkyttää niitä - sopii tai sitten ei.

Itse etsin omaan MD5 öljyä monesta paikasta, lopulta motonetista löytyi 30 l päinikkä juuri niin sakeaa nesteen öljyä mitä ohjekirjassa suositeltiin.
Sillä olen konetta hoivannut.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 12 Elo 2007 20:30

Niinpä... 20 tuntia päristelin menemään nuo luikkaat öljyt tankissa nyt viikonloppuna. Vaikea sanoa miten toimivat, mutta täytyy vielä kysyä toisesta Pentahuollosta onko tuo kyseinen marine öljy suositeltavaa vanhempiinkin koneisiin. Totuus lienee tietysti että ei nuo pelkät synteettisyysarvot anna kuin alapään ja yläpään lämmönkeston arvot ja itse öljy voi sisältää vaikka mitä konetta suojaavia ainesosia, mistä me turistit emme tiedä mitään:(

Mutta mutta, kyllä se vaihteen akseli/laippa kuumenee kyllä edelleenkin! Jos ei oireile niin oletan sen olevan normaalia. Tosin jos jaksan niin ruuvaan vaihteen palasiksi talvella ja katson onko se öljynlauhdutin ookoo kunnossa. Lämpö tuntuu johtuvan sieltä koneen lohkosta käsin sinne vaihteelle. Jäähdytysvesi kun kulkee vain pytyn läpi tuossa koneessa ja sillä lämmönjohtumisella viilennetään venttiilikoneisto myös hieman alemmaksi. Alapää saakin sitten olla aivan omassa rauhassaan ilman kiertoa. Kivoja nämä vanhat - yksikertaiset - myllyt:)

Rami
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin