Millaisen invertterin, akun ja kytkennät tarvitsen?
P.S. Osaan vaihtaa hehkulampun, kertoo mun sähkötieteellisestä tietämyksestä.
Joku sanoi mulle, että tuollainen kahvinkeitin on armottoman hidas, onko?tevisu kirjoitti:Puuttumatta itse kysymykseen, ehdotan valaistukseen nykyaikaisia tehokkaita LEDejä. Nyt en puhu mistään saunatuikuista vaan hehkulamppuakin valovoimaisimmista tuotteista. Kahvinkeitto sujuu hyvin esim. Waecon matkailuautoon suunnitellulla kahvinkeittimellä, joka kestää keikutusta.
Invertteri on mielestäni melko huono vaihtoehto jos asiat voi hoitaa 12/24V tasajännitteellä.
Toki jos akku on pieni ja laturin teho onneton - asia muuttuu.
kuten tiedetään niin ledien käyttöjännite on tarkka jos niiden haluaa kestävän pitkään tyypillisen lämminhenkisen valkoisen kynnysjännite on 3,2VDC ja itse mitoittaisin jännitteen maksimissa 4,5 volttiin niin ainakin kestää.tevisu kirjoitti:Mitä tuolla regulaattorilla haet?KS1030 kirjoitti:kytken sarjaan ja rinnan regulaattorin kera, ohjaus katkaisijoilla ja syöttö veneen akuista.
Kyllä ledistä turvallisesti voi helposti pistää vaikka 30mA. itse laittaisin vähintään 25mA. 5mA:n nosto vaikuttaa paljon kirkkauteen.tevisu kirjoitti:Juu, nyt aukeni. ;) Itse mitoitin etuvastukset laturin suurimman jännitteen (14,5V) mukaan, joten ei pitäisi olla ongelmia. Virran olen rajoittanut 20mA:iin. Havaittavaa himmenemistä ei tapahdu, vaikka kone on sammuksissa.
Olen ottanut nykyisin tavaksi laittaa jokaiselle LEDille oman etuvastuksen. Kynnysjännitteissä on sen verran eroja, että pitkissä "ketjuissa" alkaa kestoikä olemaan heikompi. 10000uF:n konkka rinnan virransyötön alussa tekee valojen sammutuksesta pehmeän - mukava lisä jonkun mielestä. Valot siis himmenevät pois n. sekunnissa.
Ei ehkä yleisesti uusi keksintö mutta itse en ole aiemmin nähnyt, bongasin äsken paikallisessa sähköliikkeessä 12V ns. energiasäästölampun "tavallisella" eli E27 kannalla. Sopii siis sinne mihin perinteinen hehkulamppukin. Tehoa 11W ja värisävy 830 eli kohtalaisen lämminsävyinen valo.Kolibri kirjoitti: ja laittaa ehkä hytteihin pari tavallista seinälamppua.
Pitäisikö tuollaiseen tavalliseen lamppuun mielummin askarrella ledivalo sisälle? 11 w kuulostaa aika paljolta niihin verrattuna..Jenu kirjoitti:Ei ehkä yleisesti uusi keksintö mutta itse en ole aiemmin nähnyt, bongasin äsken paikallisessa sähköliikkeessä 12V ns. energiasäästölampun "tavallisella" eli E27 kannalla. Sopii siis sinne mihin perinteinen hehkulamppukin. Tehoa 11W ja värisävy 830 eli kohtalaisen lämminsävyinen valo.Kolibri kirjoitti: ja laittaa ehkä hytteihin pari tavallista seinälamppua.