Sivu 1/3

lämpöä moottorin kierrosta

Lähetetty: 27 Heinä 2007 00:03
Kirjoittaja Kolibri
Kertokaa ja neuvokaa aloittelijalle millainen urakka on ottaa lämminilmapuhallus tuulilaseille ja hyttiin moottorin vesikierrosta?

Löytyykö sivustoja aiheesta?

Lähetetty: 27 Heinä 2007 00:35
Kirjoittaja MS/LILLI
Lillissä ainakin lämmönvaihtimelle menevä jäähdytysletku kiertää jostain vanhasta autosta otetun lämmittimen kennon läpi. Lämmitin on kotelossa, jossa on puhallin ja lähtee putket ajohytin jalkatilaan, sekä tuulilasin alareunaan muutamaan kohtaan. En ole puhallinta päässyt kunnolla näkemään, kun edellinen omistaja, joka sen on sinne rakennellut, on jättänyt sen niin piiloon kalusteiden sisään, että ei voi kuin toivoa, että pelittää kauan. Hyvin ainakin nyt toimii.

Lähetetty: 03 Elo 2007 12:01
Kirjoittaja atros
Itseänikin kiinnostaa sama asia, lähinnä olisi kysymys itse lämmittimestä, koska moottorissa on jo lähtöliitännät valmiina. Myynnissä on valmiita
laitteita, mutta minkälainen on niiden teho ? Onko esim. auton lämmitys-
laitteen kennosto parempi ratkaisu ja miten puhallinsysteemi rakennetaan ?

Lähetetty: 03 Elo 2007 12:32
Kirjoittaja Kapu III
Itselläni on luultavasti vanhasta volvosta oleva "lämppäri", jossa on kuparinen kenno, joka on noin 20 * 20cm, ja siinä ympärillä peltinen kotelo, jossa on putki lähdöt molemmin puolin, sekä puhallinmoottori kotelon takaseinässä kiinni, lisäksi etuikkunoiden alla menee teräsputki, jossa on reikiä, ja lappärin toinen putki puhaltaa siihen putkeen ja toiseltapuolelta menee keulahyttiin putki, kohtuullisesti sieltä lämpöä tulee.

Näitän voi rakentaa mikälaisia vaan, ja puhaltimenkin voi soveltaa mistä vaan, mutta autosta otettuna saa usein valmiin paketin, ja miksei ne kaupan puhaltimetkin toimisi, ovat varmaan hyviä, ehkä pikkasen hinakkaita vaan.

Lähetetty: 03 Elo 2007 12:52
Kirjoittaja jtp
Mä olen nähnyt aika monessa vähän isommissa paateissa (> 8m) vanhoista linja-autojen lämmityslaitteista tehtyjä sydeemejä, tarkempaa teknistä tietämysta mulla ei ole, olen vain todennut että hyvin tuntuu lämpöä piisaavan. Ja noita varmaankin löytynee raskaaseen kalustoon keskittyviltä romiksilta. Hinnoista ei hajuakaan.

-Jukka-

... ehkä minullakin on joskus oikea puuvene... jahka lakkaan köyhtymästä ja alan rikastua...

Lähetetty: 03 Elo 2007 13:08
Kirjoittaja Kapu III
Juu ja maastureiden lisälämppäreistä saa kanssa hyvän näppärästi, ainakin toyotassa (hj) on sopivia

Lämpöä

Lähetetty: 03 Elo 2007 13:37
Kirjoittaja Northling
Moro

Mulla on tollanen Passad ja se on tosi tehokas. 4 uloslähtöä.
Siellä taitaa näkyä hintojakin, tutulta kauppiaalta noista hinnoista pitäis pudota 15-20 pojoo.
http://www.vestek.fi/vene/venetarvikkeet_frames.html

t:Aki

Lähetetty: 03 Elo 2007 14:22
Kirjoittaja Kolibri
Onkohan väliä pituudella? Eli jos moottorin läheltä ei löydy paikkaa ja joutuukin vetäämään menon ja tulon vaikka metrin parin päähän?

Lähetetty: 03 Elo 2007 15:03
Kirjoittaja Kapu III
Ei haittaa ja jos tuntuu että haittaa niin voihan letkut eristää vesijohdoissa käytettävällä uretaanivaahto eristeellä joka on kuin halkaistu putki

Lähetetty: 03 Elo 2007 15:31
Kirjoittaja Ande
Tein joskus itse vastaavanlaisen. Hain romikselta auton lämppärikennon sen taakse autoon flekti ja koteloin koko sydeemin Ainoa miinus tuli, että laite puhalsi niin pirun kuumaa Sitä käytettiin aina välillä vaan päällä :)
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)

Lähetetty: 03 Elo 2007 20:19
Kirjoittaja Kolibri
Ande kirjoitti:Tein joskus itse vastaavanlaisen. Hain romikselta auton lämppärikennon sen taakse autoon flekti ja koteloin koko sydeemin Ainoa miinus tuli, että laite puhalsi niin pirun kuumaa Sitä käytettiin aina välillä vaan päällä :)
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)
Eikö ton voisi toteuttaa niin, että vesi kiertää aina täysillä. Sitten portaaton virran säätö flektille kojelautaan?

Lähetetty: 03 Elo 2007 22:16
Kirjoittaja Ande
No joo voi kummallakin tavalla homma onnistunee :)

Lähetetty: 03 Elo 2007 22:56
Kirjoittaja Upponalle
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)
Ei kannata käyttää palloventtiiliä säätöventtiilinä. Parempi on neulaventtiili.

Lähetetty: 03 Elo 2007 23:08
Kirjoittaja Kolibri
Upponalle kirjoitti:
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)
Ei kannata käyttää palloventtiiliä säätöventtiilinä. Parempi on neulaventtiili.
Mutta eikö se samalla rajoita moottorin jäähdytysveden kiertoa?

Lähetetty: 04 Elo 2007 07:14
Kirjoittaja Ande
Ei koska ainakin silloisessa koneessani (vetus) tuo lähtö/paluu oli varattu pelkästään lämppärille ja normaalisti ne olivat tulpattuna.