lämpöä moottorin kierrosta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kolibri

lämpöä moottorin kierrosta

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 27 Heinä 2007 00:03

Kertokaa ja neuvokaa aloittelijalle millainen urakka on ottaa lämminilmapuhallus tuulilaseille ja hyttiin moottorin vesikierrosta?

Löytyykö sivustoja aiheesta?

MS/LILLI

Viesti Kirjoittaja MS/LILLI » 27 Heinä 2007 00:35

Lillissä ainakin lämmönvaihtimelle menevä jäähdytysletku kiertää jostain vanhasta autosta otetun lämmittimen kennon läpi. Lämmitin on kotelossa, jossa on puhallin ja lähtee putket ajohytin jalkatilaan, sekä tuulilasin alareunaan muutamaan kohtaan. En ole puhallinta päässyt kunnolla näkemään, kun edellinen omistaja, joka sen on sinne rakennellut, on jättänyt sen niin piiloon kalusteiden sisään, että ei voi kuin toivoa, että pelittää kauan. Hyvin ainakin nyt toimii.
Kaikki on kivaa mikä pärisee...........

atros

Viesti Kirjoittaja atros » 03 Elo 2007 12:01

Itseänikin kiinnostaa sama asia, lähinnä olisi kysymys itse lämmittimestä, koska moottorissa on jo lähtöliitännät valmiina. Myynnissä on valmiita
laitteita, mutta minkälainen on niiden teho ? Onko esim. auton lämmitys-
laitteen kennosto parempi ratkaisu ja miten puhallinsysteemi rakennetaan ?

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03 Elo 2007 12:32

Itselläni on luultavasti vanhasta volvosta oleva "lämppäri", jossa on kuparinen kenno, joka on noin 20 * 20cm, ja siinä ympärillä peltinen kotelo, jossa on putki lähdöt molemmin puolin, sekä puhallinmoottori kotelon takaseinässä kiinni, lisäksi etuikkunoiden alla menee teräsputki, jossa on reikiä, ja lappärin toinen putki puhaltaa siihen putkeen ja toiseltapuolelta menee keulahyttiin putki, kohtuullisesti sieltä lämpöä tulee.

Näitän voi rakentaa mikälaisia vaan, ja puhaltimenkin voi soveltaa mistä vaan, mutta autosta otettuna saa usein valmiin paketin, ja miksei ne kaupan puhaltimetkin toimisi, ovat varmaan hyviä, ehkä pikkasen hinakkaita vaan.

jtp

Viesti Kirjoittaja jtp » 03 Elo 2007 12:52

Mä olen nähnyt aika monessa vähän isommissa paateissa (> 8m) vanhoista linja-autojen lämmityslaitteista tehtyjä sydeemejä, tarkempaa teknistä tietämysta mulla ei ole, olen vain todennut että hyvin tuntuu lämpöä piisaavan. Ja noita varmaankin löytynee raskaaseen kalustoon keskittyviltä romiksilta. Hinnoista ei hajuakaan.

-Jukka-

... ehkä minullakin on joskus oikea puuvene... jahka lakkaan köyhtymästä ja alan rikastua...

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03 Elo 2007 13:08

Juu ja maastureiden lisälämppäreistä saa kanssa hyvän näppärästi, ainakin toyotassa (hj) on sopivia

Northling
Viesti:

Lämpöä

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Elo 2007 13:37

Moro

Mulla on tollanen Passad ja se on tosi tehokas. 4 uloslähtöä.
Siellä taitaa näkyä hintojakin, tutulta kauppiaalta noista hinnoista pitäis pudota 15-20 pojoo.
http://www.vestek.fi/vene/venetarvikkeet_frames.html

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 03 Elo 2007 14:22

Onkohan väliä pituudella? Eli jos moottorin läheltä ei löydy paikkaa ja joutuukin vetäämään menon ja tulon vaikka metrin parin päähän?

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03 Elo 2007 15:03

Ei haittaa ja jos tuntuu että haittaa niin voihan letkut eristää vesijohdoissa käytettävällä uretaanivaahto eristeellä joka on kuin halkaistu putki

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 03 Elo 2007 15:31

Tein joskus itse vastaavanlaisen. Hain romikselta auton lämppärikennon sen taakse autoon flekti ja koteloin koko sydeemin Ainoa miinus tuli, että laite puhalsi niin pirun kuumaa Sitä käytettiin aina välillä vaan päällä :)
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)
E mare libertas

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 03 Elo 2007 20:19

Ande kirjoitti:Tein joskus itse vastaavanlaisen. Hain romikselta auton lämppärikennon sen taakse autoon flekti ja koteloin koko sydeemin Ainoa miinus tuli, että laite puhalsi niin pirun kuumaa Sitä käytettiin aina välillä vaan päällä :)
palloventtiilillähän siihen olisi saanut "säädön" mutta sitten vaihtui koko paatti :)
Eikö ton voisi toteuttaa niin, että vesi kiertää aina täysillä. Sitten portaaton virran säätö flektille kojelautaan?

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 03 Elo 2007 22:16

No joo voi kummallakin tavalla homma onnistunee :)
E mare libertas

Upponalle

Viesti Kirjoittaja Upponalle » 03 Elo 2007 22:56

Ei kannata käyttää palloventtiiliä säätöventtiilinä. Parempi on neulaventtiili.

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 03 Elo 2007 23:08

Upponalle kirjoitti:
Ei kannata käyttää palloventtiiliä säätöventtiilinä. Parempi on neulaventtiili.
Mutta eikö se samalla rajoita moottorin jäähdytysveden kiertoa?

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Elo 2007 07:14

Ei koska ainakin silloisessa koneessani (vetus) tuo lähtö/paluu oli varattu pelkästään lämppärille ja normaalisti ne olivat tulpattuna.
E mare libertas

Vastaa Viestiin