Bernard W110 Zenith RX 22 (18,5 mm) kaasuttimen oikut
Lähetetty: 25 Heinä 2007 09:43
Vanha kaasutin tekee hieman temppuja. Jos polttoainehana on auki aavistusta pikkaisen enemmän pienillä kierroksella ajossa niin moottori alkaa savuttaa eli menee rikkaalle ja sammuu. Kulutus minimikierroksilla on puolisen litraa tunnissa. Täydellä höngällä hanaa kestää pitää paremmin auki. Tällöin kulutus on pari litraa tunnissa.
Aikaisemmin kaasutin tulvi helposti jos hana oli auki ja kone ei ollut käynnissä. Tässä on ilmanottoaukko käännetty alaspäin kun putsari puuttuu. Sieltä ainetta valui reilusti. Avasin kohokammion ja totesin, että koho jumitti turvonneeseen tiivisteesen ja ei päässyt yläasentoon. Korjasin tuon vian ja tarkistin myös neulaventtiilin joka yläasennossaan vaikutti tiiviiltä. Siitä en voi olla varma miten hyvin koho nykyisellään jaksaa venttiiliä nostaa. Koho on onttoa muovia.
Minulla on varaosakoneessa W110bis 5 hp melkein samanlainen kaasutin. Se tosin on 18 mm kun tämä W110 4 hp kaasutin on 18,5 mm. Pitänee kokeilla vaihtaa, mutta saa nähdä joutuuko ojasta allikkoon.
Onkohan näihin saatavilla varaosia enää mistään. Internetistä ei tästä nimen omaisesta kaasarista löydy juttuja kuin Bernardien ja ruotsalaisen Göta-motorin yhteydessä.
Tuolla sivulla 21 (19 sivulla alkuperäisen numeroinnin mukaan) on kaasuttimen poikkileikkauskuvat.
http://nf.broach.se/motorer/goeta-motor ... imerad.pdf
Tarvetta olisi moottorien ohjekirjoille. Ranskankielinen osaluettelo oldengine.org sivuilta on ainoa jonka olen löytänyt.
Aikaisemmin kaasutin tulvi helposti jos hana oli auki ja kone ei ollut käynnissä. Tässä on ilmanottoaukko käännetty alaspäin kun putsari puuttuu. Sieltä ainetta valui reilusti. Avasin kohokammion ja totesin, että koho jumitti turvonneeseen tiivisteesen ja ei päässyt yläasentoon. Korjasin tuon vian ja tarkistin myös neulaventtiilin joka yläasennossaan vaikutti tiiviiltä. Siitä en voi olla varma miten hyvin koho nykyisellään jaksaa venttiiliä nostaa. Koho on onttoa muovia.
Minulla on varaosakoneessa W110bis 5 hp melkein samanlainen kaasutin. Se tosin on 18 mm kun tämä W110 4 hp kaasutin on 18,5 mm. Pitänee kokeilla vaihtaa, mutta saa nähdä joutuuko ojasta allikkoon.
Onkohan näihin saatavilla varaosia enää mistään. Internetistä ei tästä nimen omaisesta kaasarista löydy juttuja kuin Bernardien ja ruotsalaisen Göta-motorin yhteydessä.
Tuolla sivulla 21 (19 sivulla alkuperäisen numeroinnin mukaan) on kaasuttimen poikkileikkauskuvat.
http://nf.broach.se/motorer/goeta-motor ... imerad.pdf
Tarvetta olisi moottorien ohjekirjoille. Ranskankielinen osaluettelo oldengine.org sivuilta on ainoa jonka olen löytänyt.