Sivu 1/1

Bernard W110 Zenith RX 22 (18,5 mm) kaasuttimen oikut

Lähetetty: 25 Heinä 2007 09:43
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Vanha kaasutin tekee hieman temppuja. Jos polttoainehana on auki aavistusta pikkaisen enemmän pienillä kierroksella ajossa niin moottori alkaa savuttaa eli menee rikkaalle ja sammuu. Kulutus minimikierroksilla on puolisen litraa tunnissa. Täydellä höngällä hanaa kestää pitää paremmin auki. Tällöin kulutus on pari litraa tunnissa.

Aikaisemmin kaasutin tulvi helposti jos hana oli auki ja kone ei ollut käynnissä. Tässä on ilmanottoaukko käännetty alaspäin kun putsari puuttuu. Sieltä ainetta valui reilusti. Avasin kohokammion ja totesin, että koho jumitti turvonneeseen tiivisteesen ja ei päässyt yläasentoon. Korjasin tuon vian ja tarkistin myös neulaventtiilin joka yläasennossaan vaikutti tiiviiltä. Siitä en voi olla varma miten hyvin koho nykyisellään jaksaa venttiiliä nostaa. Koho on onttoa muovia.

Minulla on varaosakoneessa W110bis 5 hp melkein samanlainen kaasutin. Se tosin on 18 mm kun tämä W110 4 hp kaasutin on 18,5 mm. Pitänee kokeilla vaihtaa, mutta saa nähdä joutuuko ojasta allikkoon.

Onkohan näihin saatavilla varaosia enää mistään. Internetistä ei tästä nimen omaisesta kaasarista löydy juttuja kuin Bernardien ja ruotsalaisen Göta-motorin yhteydessä.

Tuolla sivulla 21 (19 sivulla alkuperäisen numeroinnin mukaan) on kaasuttimen poikkileikkauskuvat.

http://nf.broach.se/motorer/goeta-motor ... imerad.pdf

Tarvetta olisi moottorien ohjekirjoille. Ranskankielinen osaluettelo oldengine.org sivuilta on ainoa jonka olen löytänyt.

Lähetetty: 25 Heinä 2007 14:08
Kirjoittaja dieselmoottori
Jos neulaventtiili sulkee ja bensanpinta on suunnilleen oikea niin olisko vain tyhjäkäynnin seosruuvin säätö pielessä.

Lähetetty: 20 Elo 2007 12:45
Kirjoittaja Pekka Huhta
Tää oli lipsahtanut multa lukematta.

Ainakin aiemmin Bernardeihin sai varaosia jostain Turun Agri-marketista, en tosin oo melkein kymmeneen vuoteen kysynyt.

Skannasin manuaalit omasta koneestani, löytyvät

http://puuvene.net/apu/BernardW110Kayttoohje.pdf ja
http://puuvene.net/apu/BernardW110Manual.pdf

Itse vehkeen sielunelämään en paljon osaa sanoa, mulla on eri kaasutin. Ja mulla ois kyllä yksi ylimääräinen W110 kytkimellä, jos joku haluaa kartuttaa arsenaaliaan. Hankin varaosakoneeksi, mutta kun tuokin on toimiva peli niin ei siitä ole oikein hennonut ruveta osia kannibalisoimaan.

Pekka

Lähetetty: 20 Elo 2007 22:17
Kirjoittaja dieselmoottori
Reta myynti Oulusta on ainakin vuosi kaksi sitten toimittanut minulle Bernardin osia.
Kaasuttimeksi vaihtaisin kyllä uuden moottoripyörän luistikaasuttimen jotka maksaa noin 50 euroa.

Lähetetty: 23 Elo 2007 11:31
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Pekka Huhta kirjoitti:Tää oli lipsahtanut multa lukematta.

Ainakin aiemmin Bernardeihin sai varaosia jostain Turun Agri-marketista, en tosin oo melkein kymmeneen vuoteen kysynyt.

Pekka
Reta-myynti mainittiin ja se on maahantuojienkin listassa.

http://www.bernard-moteurs.com/agents.htm

valmistaja on siis yhä olemassa ei kylläkään enää Pariisissa.
Pekka Huhta kirjoitti:
Itse vehkeen sielunelämään en paljon osaa sanoa, mulla on eri kaasutin. Ja mulla ois kyllä yksi ylimääräinen W110 kytkimellä, jos joku haluaa kartuttaa arsenaaliaan. Hankin varaosakoneeksi, mutta kun tuokin on toimiva peli niin ei siitä ole oikein hennonut ruveta osia kannibalisoimaan.

Pekka
Itsellä ei ole vapaakytkintä joten se kiinnostaisi. Mikäs olisi sen mukavampaa kuin antaa penun käydä sulkukanavassa seistessä. Totta puhuen kyllä sen siinä mielellään kytkimenkin kanssa sammuttaa, mutta mukavampi olisi kun sen voisi ennen vihreää pistää takaisin käyntiin.

Omassa veneessä on siivapyörä paikallaan jo jos sen jättää pois niin mielestäni vapaakytkin mahtuu väliin ilman muutoksia. Kone siis kiinnostaa minua.

Lähetetty: 24 Elo 2007 14:45
Kirjoittaja Pekka Huhta
Voi olla että voit joutua purkamaan enempikin että saat sen vapaakytkimen kiinni. Mä avasin kaksi Bernardia vapaakytkimineen kun ajattelin että kytkimen olis voinut laittaa suoraan omaan koneeseen. Eka oli uudempaa vuosimallia ja akselinpää oli erilainen, toinen oli samaa mallia kuin oma ...mutta siinä oli sama juuttaan akselinpää kuin uudemmassa.

Eli varmaan sen saa lisättyä vanhaan koneeseen, mutta voi joutua vaihtaan kampiakselin tai sorvaamaan väliholkin.

Mutta voihan sen vaihtaa vaikka koko koneen. Meillä ei isoisän moottoria haluttu hävittää niin jäi koko projekti, mutta jos haluat, niin kyllähän tuo matkahuollolla sulle liikahtaa. Ei viitisenkymmentä kiloa ole kuin kolmenkympin rahti, ja tässä on vielä puut alla niin että se kulkee ihan turvallisesti. Itse koneesta vois vaikka inua viittäkymppiä?

Jatketaanko s-postilla, pekka.huhta @ puuvene.net?

Pekka

Lähetetty: 25 Elo 2007 07:41
Kirjoittaja maalto
Selailin tätä juttua, kun itelläkin on kaasuttimen kanssa ongelmaa samanlaisessa koneessa. Minun kaasuttimeni käyttövipu tiputti bensaa eli siis kaasutin tulvi. Kun pyörittelin kohokammion neulaventtiiliä istukkaansa vasten, niin vika hävisi. Varmaankin bensasta irronnut hartsi oli aiheuttanut sen, että kohokammion neulaventtiili päästi liikaa polttoainetta läpi.

P.S.
Kiitos Pekka Huhta Bernardin räjäytyskuvista tuossa ylempänä viestiketjussa. Olen jo pitkään janonnut sellaisia.