Ford Trader tietoisku

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Ford Trader tietoisku

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 23.07.2007 13:15

Ostoaikeitten kohteena olevassa veneessä on Ford Traderin moottori, diesel ja makeavesijäähdytin. Vuosimallista ei tietoa, hummia kaiketi noin 70 hv ja 4 pyttyä.

Jotkut asiantuntijat sanoivat minulle, että kaupallista arvoa ei koneelle voi laskea mitään.

Mitä tämä sitten minulle tarkoittaa? Onko minun varauduttava suoraan ostamaan uusi motti veneen oston jälkeen, eli jos kone on kunnossa onko kyseessä varma ja luotettava moottori?

Kannattaako moottoria vaihtaa, jos se on kunnossa eikä syö öljyä tai ei huohota?

Saako ko. koneeseen varaosia tai tarvitseeko nitä edes?

Kannattaako tuollaisen toimivan moottorin vaihtoa alkaa edes harkita?

Mielipiteitä ja neuvoja kaivataan, kaikki tieto tervetullutta.

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 23.07.2007 16:19

Moro,
Kyseisen koneen kanssa joitakin vuosia puuhanneena seuraavaa tuli mieleen aiheesta ja sen vierestä. Moottorin valmistusnumeron perusteella selviää koneen ikä. Jos koneen kunto arveluttaa niin johdatusta voi hakea myös teettämällä koneen ja myös vaihteiston öljynäytteestä kuntotestin. Se on ilmeisesti totta, ettei veneen hankinnan yhteydessä moottorille (millekään) kannata laskea arvoa. Tämä on ostajan näkökulma. Mitä hiukan on katsellut tilanteita niin jos kymppitonnin veneeseen ostaa uuden moottorin niin ei veneen arvo siitä kasva. Se voi helpottaa tai nopeuttaa veneen myymistä mutta arvo tuskin kasvaa. Myyjä ajattelee asiaa toisin.

Tällä palstalla on aiemminkin pohdittu ao. koneen ominaisuuksia, joten hakusanaa kannattaa käyttää.

Jotakin tilanteeseen vaikuttaa se haluatko kuitenkin sen veneen. Tämä on riskipitoinen motiivi. Jos kuitenkin budjetoi mukaan uuden koneen hinnan asennuskuluineen niin ei tule pahoja rahallisia ylläreitä. Ehkä se Trader toimiikin tyydyttävästi. Ja kavereille voi kertoa että olipa edullinen venehankinta. Maksoi vain puolet siitä mitä siihen varattiin.

Jos veneen/moottorin historia on tallella niin siitä voi tehdä johtopäätöksiä. Jos veneen/moottorin historia ei ole tallella niin siitä pitää tehdä johtopäätöksiä.

Varaosia koneeseen saa yllinkyllin jos niitä tarvitsee, koska konetta on tehty ja on käytössä runsaasti. Kone on luotettavan ja joskin äänekkään maineessa, kunhan perushuollot on huolehdittu. Myös ruiskutuspumpun. Perussääntö veneilyssä(kin) lienee, ettei toimivaan laitteeseen tai osaan kannata koskea. Jos kone toimii niin pitäisi olla jokin motiivi vaihtamiseen. Äänekkyys?

t.Hannu
Hannu

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 23.07.2007 19:09

Äänekkyys ei varmaan ole niin suuri ongelma, että olisi rahaa heittää uuden tai rempatun koneen verran (80 hv = 8000 euroa?)

Kone sijaitsee myös avotilassa..

Mille aikavälille noiden traadereitten valmistus osuu? Viimeiset 60-luvulla?

Paljonko muuten maksaisi hydraulisen kytkimen laitto ? Osaako sen itse vaihtaa?

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 23.07.2007 20:41

Minun tapauksessani valmistusvuosi on valmistenumeron perusteella 1975.
Hannu

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23.07.2007 22:22

Mulla puksuttaa vuosimallia -68 ja kyseessä 6-litrainen kutonen.
pakkosyöttökone.. aina ekalla käyntiin vaikka helmikuun paukkupakkasilla.
omilla 1700rpm matkanopeuskierroksilla pienikulutuksinenkin (mun mielestä ainakin) tankillisella vuoden ajot.

luotettavan oloinen mututuntuma mulla on.. eli ei vielä ollut mitään vikaa(kunhan muistaa pistää ruiskupumppuun silloin tällöin öljyä).

miinuksina:

-painava (mut ihan yks hailee uppoumarunkoisessa)
-tyhjäkäynnillä tippuu tekarit suusta (ehkä paranee kun vaihdan joskus 30v vanhat moottorityynyt.
-oma yksilö on helvetin ruma ja ruosteinen :D (mutta se ei näy minnekkään)


summa summarum:
ajamalla ei hajoa. älä vaihda jos toimii

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 24.07.2007 15:38

Mulla oli edellisessä paatissa K-mallin Traderin kuutoskone -67,eli 2703 E, ostin sen raatona romukauppiaalta ja tein siihen perusteellisen rempan, ajoin sillä 2910 tuntia ennen kuin se meni seuraavalle omistajalle(jolla toiminut jo 8v ja toimii edelleen), Foortti ei ole niitä parhaita käynnistyjiä(ilman pakkosyöttöä), joten sitä ei pidä pelästyä, jos on pitkähkö startti, ilman lämpötilan ollessa alle +10. Pienikulutuksinen, ihan hyvä kone. Kytkimenkin saa itse laitettua, jos omaa remontointi kykyä ja ymmärtää teknisiä laitteita. Tuskin siihen saa enää valmista kaavelia Suomesta(Enkuista voi saada), mutta ei se niin ihme homma ole sitä rakentaakaan. Ei kannata toimivaa konetta alkaa vaihtamaan.

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 24.07.2007 16:49

Miten tuosta sarjanumerosta voi päätellä vuosimallin?

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 24.07.2007 21:15

Minulla on sellainen merkintä sen ajan lokikirjassa että sain tiedon Masino Oy:ssä silloin olleelta henkilöltä nimeltään Mauri Uusiniemi, joka tiedon silloin minulle etsi. Muistelen, että Maurin puhe oli varsin asiantuntevaa. Tämä on kuuden - seitsemän vuoden takaista asiaa. Nyttemmin voi tuo tieto olla jo itsekin joltain nettisaitilta luettavissa. Tietääkö joku kollegoista asiasta enemmän?

t. Hannu
Hannu

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 26.07.2007 23:30

Mikä on muuten oikea käyntilämpötila ko. moottorille?

P.S Mistä tunnistaa makeavesijäähdytteisen moottorin päältäpäin ja maallikko?

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 27.07.2007 12:03

Helpoin tunnistus on paisuntasäiliö ja sitten lämmönvaihtimet sekä erillinen merivesipumppu moottorin oma pumppuhan pumppaa glykolivettä ja merivesipumppu taas "merivettä" joka voi siis olla järvivettäkin.

Tässä omaa selvitystä tuolta toiseltapalstalta:

Sanonta merivesijäähdytys tarkoittaa, että moottorin jäähdytykseen käytetään vettä jossa vene on, eli meri- tai järvivettä ihan sama.
Eli veneen pohjassa on pohjaventtiili josta vesi tulee vesipumpulle ja siitä moottorin kierron kautta ulos, joko pakoputken kautta kokonaan tai osittain tai vaan suoraan kyljestä ulos jos on kuivapakoputki.

Sanonta makeavesijäähdytys tarkoittaa, että moottorissa on glykolivesi (maistuu sokerille), jota jäähdytetään erillisessä lämmönvaihtimessa taas vedellä, jossa vene sattuu olemaan. Moottorissa on siis kaksoisvesikierto 1. glykolivesi 2. vesi jossa vene on (meri tai järvi). Järjestelmässä on kaksi vesipumppua moottorin oma 1. kierto ja ns. merivesipumppu 2. kierto (merivesipumppu pumppaa järvivettä ihan hytä hyvin). sekä lämmönvaitimia 1 tai useampia myös öljyn laudutin voi olla järjetelmässä (suositeltava varuste). Järjestelän etuna on moottorin suojaus korroosiolta ja jäätymiseltä, sillä meri/järvivesi kuluttaa vain moottoriin nähden edullista lämmönvaihdinta, eli moottori on pitempi ikäinen kuin suorassajäähdytyksessä (merivesijäähdytys).

Lisäksi on kölijäähdytys, jossa moottorissa on glykolivesi joka kiertää putkistossa, joka on veneen pohjassa tai kölissä, kuitenkin niin että se on veneen ulkopuolella ja moottorin jäähdytys vesi jäähtyy näin siis taas vedessä jossa vene on. Etuna tässä järjestelmässä on jäätymättömyys eli pitempi ajokausi. Veneissä jossa on kölijäähdytys on kuivapakoputki, joka on myös parempi kuin märkäpakoputki.

Näiden lisäksi on myös olemassa ilmajäähdytteisiä moottoreita mutta niiden ongelmana on kovaäänisyys, lisäksi ne ovat usein pieniä.
Sanot yksiselitteisesti, että kuiva pakoputki on parempi kuin märkä pakoputki.

En ole aivan samaa mieltä. Kuiva pakoputki on kuuma ja vaatii pienessä veneessä aivan liikaa tilaa ja on yleensä vielä äänekäs. Märässä pakoputkessa ei ole mitään noita ongelmia, mutta se edellyttää veden pumppausta pakosarjaan ja siitä aiheutuu syöpymistä. Molemmissa on siis hyviä ja huonoja puolia.
Äänet saa hallintaan ja veneen suunnittelussa jos on otettu huomioon kuivaputki niin sen saa yleensä aika huomaamattomaksi rakenteiden sisään.

Tärkein etu kuivalla putkella on että sinne ei jää vesihöyryä moottorin sammuttua niinkuin märkäänpakoputkeen joka hiipii sitten takaisen moottoriin ja venttiilikoneistoon sitä syövyttäen, korostuu etenkin merivedessä (suolasessavedessä).

No jotkut kiertävät tätäkin ongelmaa sulkemalla pakoputken vesikierron vähän ennen moottorin sammutusta ja näin "kuivaavat" pakoputken ennen moottorin sammutusta, en tiedä onko hyvä ratkaisu, auttaa varmaan jonkin verran.

Ja kyllä molempi parempi, siis tiedä häntä.
..ei sitä aina johdeta pakosarjaa syövyttämään, TDM40A ja siinä yhdistyy vasta turbon jälkeen..pakomutkaan...yms.samanlaiset
Siis jäähdytys vesihän "yleensä" johdetaan pakoputkeen vasta pakosarjan jälkeen jo erilliseen putkeen joka on pulttiliitoksella pakosarjanlaipassa, tässä taas pitää huomioida myös moottorin asema vesilinjaan nähden.

Eli jos yhde johon jäähdytysvesi tulee pakoputkeen on alle 200mm vedenpinnan yläpuolella, on suositeltavaa käyttää laponestoventtiiliä, joka tapahtuu seuraavasti ulosmenevä jäähdytysvesi kierrätetään laponestoventtiilin kautta joka sijaitsee min. 400mm vedenpinnan yläpuolella yhteeseen josta jäähdytysvesi menee pakoputkeen.

Eli heti kun merivesipumppu lakkaa pumppaamasta niin laponestoventtiili aukeaa ja päästää ilmaa letkuun, jolloin vesi valuu vedenpinnan tasolle ennen laponestoventtiliä ja sen jälkeisestä putkesta vesivaluu pakoputkeen, johon se mahtuu hyvin.

Ilman tätä on vaarana että moottorin sammuttamisen jälkeen tulee lappoilmiö, joka täyttää moottorin vedellä ja pikkuhiljaa myös koko veneen, kun ilmanputsarin kautta alkaa valumaan vettä veneensisälle.

Tästä mitään apua

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 27.07.2007 19:49

Millainen homma on muuten moottorin kumityynyjen vaihto, kun pikkaisen tuntuu täristävän? Penkki, on moottoritilan päällä.

Jostain muistan lukeneeni, että nuo kumityynyt ovat aika kalliita?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 27.07.2007 21:24

Kapu III, onko sulla omakohtaisia kokemuksia tuosta märän pakoputken syövyttämästä venttiilikoneistosta. Mulla ei ole ollut 2703 E koneella, joka oli ollut Armeijan K-veneessä 13v. ja minä ajoin 14v ja seuraavalla käyttäjällä on menossa 8s. vuosi, teoriaa sanoisin. Kaikki vesi putkeen vaan, riittävän iso paukkupönttö, eikä mitään hanoja, se jää joskus kuitenkin kiinni, polttaen kumiputkea. Kolibri, riippuu kumityynyistä, toisissa keskipulteissa on kiintoavaimelle paikka, jolloin sen saa helposti pois, kun laittaa tunkin koneen etupään alle kevittämään moottoria. Toisen sorttiset voi rälläkoidä poikki, edelleen tunkilla kevittäen. Kannattaa ostaa kunnon kumityynyt alan liikkeestä, ne tietävät minkälaiset kullekin moottorityypille kuuluvat. Nykyiset kumityynyt kestävät potkurin työnnön, ei tarvi rakennella mitään painelaakerisysteemejä, edellyttäen että vaihteistossa on painelaakeri(merikytkimissä on valmiina). Älä säästä väärässä paikassa.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 28.07.2007 1:42

Juu ei ole omakohtaisia kokemuksia märänpakoputken venttiilikoneistoa syövyttävästä vaikutuksesta, mutta monet ovat sitä mieltä ja olen päätynyt heidän näkökantaansa, vaikkakin se olisikin hyvin teoreettista.

Tosin omassani on märkäpakoputki ja pidän sitä hyvänä vaihtoehtona, mutta kuten sanoin, niin kuivaputki olisi paras / parempi kuin märkäpakoputki.

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Re: Ford Trader tietoisku

Viesti Kirjoittaja retkivene » 28.07.2007 11:52

[quote="Kolibri"]Ostoaikeitten kohteena olevassa veneessä on Ford Traderin moottori, diesel ja makeavesijäähdytin. Vuosimallista ei tietoa, hummia kaiketi noin 70 hv ja 4 pyttyä.

Moottori Ford Thames Trader 40 kuorma-autossa
4-sylinterinen, kansiventtiili rivimoottori, syl. halk. 100 mm, iskunpituus 155 mm, syl. tilav. 3.610 cm3, puristussuhde 16:1 . Enimmäisteho 4-syl. 65/2500 rpm. Enimmäisvääntö 4-syl. 21,8 kgm 1600 rpm. Sytytysjärjesty 4- syl. 1, 2, 4, 3 , sylinterin n:o 1 sijainti jäähdyttäjänvieressä.
NOKKA_AKSELI on erilainen kuin Majorien moottoreissa.
Kiertokanki. vaihtokelpoisuus= EI vaihdettavissa Sylinteriputket märkää tyyppiä, kiristyvät paikoilleen syl.kannen puristuksen avulla. Vauhtipyörän vaihtokelpoisuus= EI vaihdettavissa. käynnistinkehän vaihtokelpoisuus = Diesel = vain diesel. Öljypumpun paine = 2109 g/cm2 300 kierr/min.
Venttiilin välys - imu = 0,381 mm (0,015") säädä joutokäynti kuumana
-pako= 0,305 mm (0,012" ) säädä joutokäynti kuumana
Kiristystiukkuudet: sylinterin kansipultit ( merkitty 100) 11,75-12,44 kgm
( 85-90 ft.lb. )Termostaatti avutuu 77 astetta C-82 astetta C.
Voitelu, painevoitelu, toimii öljykaukalon pohjalla olevalla hammaspyöröpumpulla, täysvirtausöljysuodatin kiinnitetty sylinteriryhmään. Öljykaukalo, tilavuus 6,8 l. + 1,1 l suodattimen kanssa. Moottoriöljy + 30 astettaC, SAE 20/20 W

Kaikkia osia saatavissa , masinistit sivuilla paljon tietoa , asiallistakin!
Samoin marinointiosia saatavilla useistakin eri alan liikkeistä.

Perusmoottori, huollettuna ja käytettyna normi rajoissa on kestävä ja edullinen moottori .

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 28.07.2007 12:10

Jos sylinterin halkaisia on 100mm ja iskunpituus 155mm niin moottorin tilavuus on 1,22l * 4(sylinterien lukumäärä) eli 4,88 litraa

Vastaa Viestiin