Volvo Penta MD 47 vm -49
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52
Volvo Penta MD 47 vm -49
Minulla on kyseinen moottori ja se käynnistyy ja käy todella hienosti.
Öljyä valuu kuitenkin pilssiin melkein litra tunnissa.
Öljynpaineet pysyy ihan ok lukemissa, kun lisää öljyä ja käynnistää koneen (montakin tuntia).
Kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen häviää öljynpaineet.
Olisin kiitollinen kaikista neuvoista ja kokemuksista tästä koneesta.
Löytyykö manuaaleja jostain?
Onko varaosia aivan toivotonta löytää?
En ole vielä onnistunut paikantamaan vuotokohtaa, mutta epäilen kampiakselin päässä olevaa liitosta...
Öljyä valuu kuitenkin pilssiin melkein litra tunnissa.
Öljynpaineet pysyy ihan ok lukemissa, kun lisää öljyä ja käynnistää koneen (montakin tuntia).
Kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen häviää öljynpaineet.
Olisin kiitollinen kaikista neuvoista ja kokemuksista tästä koneesta.
Löytyykö manuaaleja jostain?
Onko varaosia aivan toivotonta löytää?
En ole vielä onnistunut paikantamaan vuotokohtaa, mutta epäilen kampiakselin päässä olevaa liitosta...
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Tämä on aika lähellä varmaankin
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/83D2E ... 957_en.pdf
Minkälaisessa laitteessa (lue veneessä) se onpi kiinni ?
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/83D2E ... 957_en.pdf
Minkälaisessa laitteessa (lue veneessä) se onpi kiinni ?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
- Paikkakunta: Helsinki
md-47
Tohon moottoriin ei paljon varaosia taida saada. Kansitiiviste on ehkä ainut, jonka voi saada tai sitten ei. Kanadasta saa yhestä firmasta männänrengassarjan halvalla. Mitä tulee teknisiin tietoihin ja korjausoppaisiin, niin minulla on vanhasta Teknos -kirjasta skannatut varsin seikkaperäisetkin ohjeet ja kuvat jossain CD:llä talletettuna. Kone sinänsä on hieno ja luja vehje, mutta varaosatuen puuttuminen tekee siitä jotensakin arvottoman. Jos se toimii, niin sillä voi ajaa vielä pitkään, mutta jos ei, niin siihen ei kannata paljon rahaa pistää.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
- Paikkakunta: Helsinki
PS: Tosta osoitteesta voi ostaa käsikirjan ja varaosalistan hintaan 500kr.
Jos ja kun jostain löytyy vanhoja varaosia esim tiivisteitä niin tolla opuksella voi olla käyttöä. Vanhoja varaosia kun ei useinkaan voi tunnistaa kuin jonkin numerosarjan perusteella ja Volvolta tällaisia on turha kysellä. Miksi ne yleensäkään myisivät varaosia koneeseen, joka kestää 50 - 60 vuotta ilman varaosia. Uudemmat koneethan tuottaa paremmin, kun ne menee rikki nopeesti ja sitten ostetaan taas uusi.
Jos ja kun jostain löytyy vanhoja varaosia esim tiivisteitä niin tolla opuksella voi olla käyttöä. Vanhoja varaosia kun ei useinkaan voi tunnistaa kuin jonkin numerosarjan perusteella ja Volvolta tällaisia on turha kysellä. Miksi ne yleensäkään myisivät varaosia koneeseen, joka kestää 50 - 60 vuotta ilman varaosia. Uudemmat koneethan tuottaa paremmin, kun ne menee rikki nopeesti ja sitten ostetaan taas uusi.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
- Paikkakunta: Helsinki
Niin ja se osoite vielä: http://www.muskovarvet.se/bocker.htm
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Onko se vuotokohta löytynyt?
Kampiakselin päässä oleva liitos?? tarkoitatko kampiakselin stefaa?? sen löytää melko varmasti ko alan kaupasta mittojen mukaan, ei siihen mitään alkuperäisvaraosaa tarvi?
Matti
PS Noista varaosahinnoista. Parhaita tähän asti; 20 nelitahtijammun trimmiyksikön pumpun moottorin o-rengas 29€ !!!! arvatkaa ostinko?
Kampiakselin päässä oleva liitos?? tarkoitatko kampiakselin stefaa?? sen löytää melko varmasti ko alan kaupasta mittojen mukaan, ei siihen mitään alkuperäisvaraosaa tarvi?
Matti
PS Noista varaosahinnoista. Parhaita tähän asti; 20 nelitahtijammun trimmiyksikön pumpun moottorin o-rengas 29€ !!!! arvatkaa ostinko?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Et vaan hait joltain "knorringilta" hintaan 0,29€ 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52
Vika oli
..lopulta helpompi kuin uskalsin toivoakaan, eli rautaisissa öljyputkissa oli pienenpieniä reikiä, joista öljyä puski läpi koneen käydessä. Vaihdoin hydrauliikkaliikkessä tehdyt letkut tilalle ja hienosti toimii.
Tämän jälkeen ilmeni kuitenkin vielä toinen pienempi, mutta kiusallinen ongelma. Kun koneella on ajanut pidempään ja sen jälkeen vähentää kaasua tai pakittaa voimaakkaasti tulee jäähdytysveden mukana hieman öljyä. En ole varma onko se löpöä vai moottoriöljyä. Normaalissa ajossa öljyä ei tule ja vaikka laiturissa käyttää konetta vapaalla eri kierroksilla niin ongelmaa ei ole. Muutaman tunnin ajon jälkeen kun tulee laituriin ja vähentää kaasua ja jarruttaa niin silloin se räkäsee öljyä.
Kone käynnistyy aina heti eikä savuta joten väljä sen ei pitäisi olla. Ilmeisesti suuttimet pitäisi huollattaa tai yrittää löytää uudet jostain?
Muutama kaveri oli sitä mieltä ettei se mitään haittaa mutta laiturinaapuri muistaa aina huomauttaa asiasta.
Tämän jälkeen ilmeni kuitenkin vielä toinen pienempi, mutta kiusallinen ongelma. Kun koneella on ajanut pidempään ja sen jälkeen vähentää kaasua tai pakittaa voimaakkaasti tulee jäähdytysveden mukana hieman öljyä. En ole varma onko se löpöä vai moottoriöljyä. Normaalissa ajossa öljyä ei tule ja vaikka laiturissa käyttää konetta vapaalla eri kierroksilla niin ongelmaa ei ole. Muutaman tunnin ajon jälkeen kun tulee laituriin ja vähentää kaasua ja jarruttaa niin silloin se räkäsee öljyä.
Kone käynnistyy aina heti eikä savuta joten väljä sen ei pitäisi olla. Ilmeisesti suuttimet pitäisi huollattaa tai yrittää löytää uudet jostain?
Muutama kaveri oli sitä mieltä ettei se mitään haittaa mutta laiturinaapuri muistaa aina huomauttaa asiasta.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Moi,
Kommentoin aivan tietämättömänä
MD2:ssa usein ainakin ollut ongelmana että öljyntarkistus tikun juuressaoleva kumitiiviste päästää paineet pihalle.
En tarkoita nyt varsinaista tikua vaan siivilää joka on tikun alla (aukeaa jakarilla tai lenkillä). Onkohan tässä samanlainen sydeemi.
-Matti
Kommentoin aivan tietämättömänä

MD2:ssa usein ainakin ollut ongelmana että öljyntarkistus tikun juuressaoleva kumitiiviste päästää paineet pihalle.
En tarkoita nyt varsinaista tikua vaan siivilää joka on tikun alla (aukeaa jakarilla tai lenkillä). Onkohan tässä samanlainen sydeemi.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Juu, ääni Matin diagnoosille!
Ns "normaaliajossa" pakopuolella on pakokanavan puolella ylipainetta (suurimmaksi osaksi) ja öljy pysyy varrella. Kun kaasua vähentää nopeasti, syntyy auton moottorijarrutusta vastaava tilanne, jolloin pakopuolella vallitsee imu. Tämä imu imaisee venttiilinvarren kautta öljyä pakopuolelle.
Autossa homma on selkeä sininen pöllähdys moottorijarrutuksen jälkeen.
Veneessä pakoputken jäähdytysvesi estää ylenmääräisen sinerryksen pakokaasuissa, mutta öljy näkyy varmasti pakoputkesta loiskuvassa jäähdytysvedessä.
Saattais olla näin.. Pienillä koeajoharjoituksilla homman saa haarukoitua.
Saattais auttaa, jos vaihtais venttiilinvarrentiivisteet. Helppo homma, jos on ropastanut koneitten kanssa ja on paineilmaa saatavilla.
Risto
Ns "normaaliajossa" pakopuolella on pakokanavan puolella ylipainetta (suurimmaksi osaksi) ja öljy pysyy varrella. Kun kaasua vähentää nopeasti, syntyy auton moottorijarrutusta vastaava tilanne, jolloin pakopuolella vallitsee imu. Tämä imu imaisee venttiilinvarren kautta öljyä pakopuolelle.
Autossa homma on selkeä sininen pöllähdys moottorijarrutuksen jälkeen.
Veneessä pakoputken jäähdytysvesi estää ylenmääräisen sinerryksen pakokaasuissa, mutta öljy näkyy varmasti pakoputkesta loiskuvassa jäähdytysvedessä.
Saattais olla näin.. Pienillä koeajoharjoituksilla homman saa haarukoitua.
Saattais auttaa, jos vaihtais venttiilinvarrentiivisteet. Helppo homma, jos on ropastanut koneitten kanssa ja on paineilmaa saatavilla.
Risto
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
- Paikkakunta: Helsinki
Entäs hydraulivaihteen lämmönvaihdin? En ole moottorimiehiä, mutta jos vain yrittää päätellä. Ja sit vielä, mulla on tästä moottorityypistä ei ihan pieni tietopaketti tiedostona + mitä sain muuten tietoo haalittuu kasaan. Että jos kiinnostaa, niin ne ei ole mitään ostetavia salaisuuksia vaan ota yhteyttä, jos tunnet tarvitsevasi.