Volvo Penta MD 47 vm -49

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mattijko
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52

Volvo Penta MD 47 vm -49

Viesti Kirjoittaja mattijko » 10 Heinä 2007 15:06

Minulla on kyseinen moottori ja se käynnistyy ja käy todella hienosti.
Öljyä valuu kuitenkin pilssiin melkein litra tunnissa.

Öljynpaineet pysyy ihan ok lukemissa, kun lisää öljyä ja käynnistää koneen (montakin tuntia).
Kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen häviää öljynpaineet.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista ja kokemuksista tästä koneesta.
Löytyykö manuaaleja jostain?
Onko varaosia aivan toivotonta löytää?

En ole vielä onnistunut paikantamaan vuotokohtaa, mutta epäilen kampiakselin päässä olevaa liitosta...

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 10 Heinä 2007 16:16

Tämä on aika lähellä varmaankin

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/83D2E ... 957_en.pdf

Minkälaisessa laitteessa (lue veneessä) se onpi kiinni ?

mattijko
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52

Viesti Kirjoittaja mattijko » 10 Heinä 2007 16:55

Kiitos!
Vene on noin 11m vuoden 49 vanha teräspaatti.
(Toivottavasti ette pahastu, vaikka tämä onkin puuvenefoorumi.)
En löytänyt muita yhtä aktiivisia palstoja netistä...

Juppe
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
Paikkakunta: Helsinki

md-47

Viesti Kirjoittaja Juppe » 11 Tammi 2008 22:56

Tohon moottoriin ei paljon varaosia taida saada. Kansitiiviste on ehkä ainut, jonka voi saada tai sitten ei. Kanadasta saa yhestä firmasta männänrengassarjan halvalla. Mitä tulee teknisiin tietoihin ja korjausoppaisiin, niin minulla on vanhasta Teknos -kirjasta skannatut varsin seikkaperäisetkin ohjeet ja kuvat jossain CD:llä talletettuna. Kone sinänsä on hieno ja luja vehje, mutta varaosatuen puuttuminen tekee siitä jotensakin arvottoman. Jos se toimii, niin sillä voi ajaa vielä pitkään, mutta jos ei, niin siihen ei kannata paljon rahaa pistää.

Juppe
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juppe » 12 Tammi 2008 19:16

PS: Tosta osoitteesta voi ostaa käsikirjan ja varaosalistan hintaan 500kr.
Jos ja kun jostain löytyy vanhoja varaosia esim tiivisteitä niin tolla opuksella voi olla käyttöä. Vanhoja varaosia kun ei useinkaan voi tunnistaa kuin jonkin numerosarjan perusteella ja Volvolta tällaisia on turha kysellä. Miksi ne yleensäkään myisivät varaosia koneeseen, joka kestää 50 - 60 vuotta ilman varaosia. Uudemmat koneethan tuottaa paremmin, kun ne menee rikki nopeesti ja sitten ostetaan taas uusi.

Juppe
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juppe » 12 Tammi 2008 19:17

Niin ja se osoite vielä: http://www.muskovarvet.se/bocker.htm

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Tammi 2008 18:09

Onko se vuotokohta löytynyt?
Kampiakselin päässä oleva liitos?? tarkoitatko kampiakselin stefaa?? sen löytää melko varmasti ko alan kaupasta mittojen mukaan, ei siihen mitään alkuperäisvaraosaa tarvi?

Matti

PS Noista varaosahinnoista. Parhaita tähän asti; 20 nelitahtijammun trimmiyksikön pumpun moottorin o-rengas 29€ !!!! arvatkaa ostinko?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Tammi 2008 19:03

Et vaan hait joltain "knorringilta" hintaan 0,29€ ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mattijko
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52

Vika oli

Viesti Kirjoittaja mattijko » 14 Tammi 2008 17:39

..lopulta helpompi kuin uskalsin toivoakaan, eli rautaisissa öljyputkissa oli pienenpieniä reikiä, joista öljyä puski läpi koneen käydessä. Vaihdoin hydrauliikkaliikkessä tehdyt letkut tilalle ja hienosti toimii.

Tämän jälkeen ilmeni kuitenkin vielä toinen pienempi, mutta kiusallinen ongelma. Kun koneella on ajanut pidempään ja sen jälkeen vähentää kaasua tai pakittaa voimaakkaasti tulee jäähdytysveden mukana hieman öljyä. En ole varma onko se löpöä vai moottoriöljyä. Normaalissa ajossa öljyä ei tule ja vaikka laiturissa käyttää konetta vapaalla eri kierroksilla niin ongelmaa ei ole. Muutaman tunnin ajon jälkeen kun tulee laituriin ja vähentää kaasua ja jarruttaa niin silloin se räkäsee öljyä.

Kone käynnistyy aina heti eikä savuta joten väljä sen ei pitäisi olla. Ilmeisesti suuttimet pitäisi huollattaa tai yrittää löytää uudet jostain?

Muutama kaveri oli sitä mieltä ettei se mitään haittaa mutta laiturinaapuri muistaa aina huomauttaa asiasta.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 15 Tammi 2008 12:12

Tuleeko se öljy pakoputkesta vai pilssistä (pilssipumpun ulostulosta).

Tarkista tuo nyt ensin, vai oletko jo tarkistanut.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 15 Tammi 2008 16:33

Moi,

Kommentoin aivan tietämättömänä :)

MD2:ssa usein ainakin ollut ongelmana että öljyntarkistus tikun juuressaoleva kumitiiviste päästää paineet pihalle.

En tarkoita nyt varsinaista tikua vaan siivilää joka on tikun alla (aukeaa jakarilla tai lenkillä). Onkohan tässä samanlainen sydeemi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

mattijko
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Heinä 2007 14:52

Viesti Kirjoittaja mattijko » 15 Tammi 2008 20:50

Kyllä se pakoputkesta jäähdytysveden mukana tulee...

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Tammi 2008 20:55

Moottoriöljyä pakoventtilin varsista.

Jos siinä on joskus ollut venttilinvarsissa tiivisteet, niin nyt ne on niin kovettuneet, että päästää öljyn alas .

Matti

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 15 Tammi 2008 21:43

Juu, ääni Matin diagnoosille!

Ns "normaaliajossa" pakopuolella on pakokanavan puolella ylipainetta (suurimmaksi osaksi) ja öljy pysyy varrella. Kun kaasua vähentää nopeasti, syntyy auton moottorijarrutusta vastaava tilanne, jolloin pakopuolella vallitsee imu. Tämä imu imaisee venttiilinvarren kautta öljyä pakopuolelle.

Autossa homma on selkeä sininen pöllähdys moottorijarrutuksen jälkeen.
Veneessä pakoputken jäähdytysvesi estää ylenmääräisen sinerryksen pakokaasuissa, mutta öljy näkyy varmasti pakoputkesta loiskuvassa jäähdytysvedessä.

Saattais olla näin.. Pienillä koeajoharjoituksilla homman saa haarukoitua.

Saattais auttaa, jos vaihtais venttiilinvarrentiivisteet. Helppo homma, jos on ropastanut koneitten kanssa ja on paineilmaa saatavilla.

Risto

Juppe
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Heinä 2006 01:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juppe » 15 Tammi 2008 22:06

Entäs hydraulivaihteen lämmönvaihdin? En ole moottorimiehiä, mutta jos vain yrittää päätellä. Ja sit vielä, mulla on tästä moottorityypistä ei ihan pieni tietopaketti tiedostona + mitä sain muuten tietoo haalittuu kasaan. Että jos kiinnostaa, niin ne ei ole mitään ostetavia salaisuuksia vaan ota yhteyttä, jos tunnet tarvitsevasi.

Vastaa Viestiin