Sivu 1/1

Mulineksia rihtaamaan

Lähetetty: 03 Heinä 2007 12:04
Kirjoittaja websters
Keväästä lähtien olen kunnostanut 7m fiskariani vesirajan alapuolelta, mm. kyllästämällä sen uudelleen. Siihen hommaan meni 40 L pö:ä, tosin ainakin kymmenen litraa maahan ja itseni päälle.

Rempan kruunajaiseksi vaihdoin vannasputken, vesivoidellun perälaakerin, kaksi metriä pitkän 25mm rosteriakselin, puoleenväliin laitoin joustavan tukilaakerin ja vielä joustavan manecraftin kumisen tiivistesysteemin.

Kun tämä komistus piti saada kiinni koneeseen niin siitähän se päänrapsutus alkoi! Kokeilumielessä laitoin uuden järjestelmän kiinni moottoriin ja eikun koeajolle. Akseli vatkasi kuin mulineksi ja kolinaa kuului! Äkkiä takaisin rantaan.

Rihtaaminen olisi tarpeen, mutta:

Moottori seisoo kumitassuilla. Vanhan akselin ja vaihteiston välillä on joustava laippa. Joustavasta laipasta tulee pultit ulos, jotka menevät akselin laipassa olevien reikien läpi ja muttereilla kiinni. Eli akselin joutuu vetämään 40mm ulos ennen kuin se on irti joustavasta laipasta jolloin perinteinen rihtaaminen (rakotulkki, paperinpalat ym) tuntuu mahdottomalta.

Miten rihtaaminen voisi onnistua tällaisen joustavan laipan kanssa?

Ja olisiko sittenkin parempi että akseli olisi kiinteästi kiinni koneessa - ilman mitään joustoa välissä - kun kerran tuota joustavuutta tuntuu riittävän matkan varrella?

Arvostaisin neuvojanne, koska olisi niinku aika kiva saada paatti liikkeelle!

Lähetetty: 03 Heinä 2007 13:40
Kirjoittaja Mile
Mites pitkä väli on akselin tukilaakereillä : koneen laippa - takalaakeri ?

25 mm akseli on aika lerppa , siinä sais olla tukilaakereita alle metrin välein ; pitää ottaa sekin huomioon että ManeCraft tiiviste ei sisällä minkäänlaista laakeria kuten on talibokseissa - todennäköisesti akseli itsessään alkaa vatkaamaan vemputtamaan pyöriessään .

Lääkitys: korjauta ensin hampaan paikat jos lähteneet tärinästä ; joustava laippa pois, suora laippa-laippa liitos hyvin rihdattuna on tässä nyt parempi, sitten yksi tukilaakeri akselin puolivälin tienoille niin vatkaus on kurissa .

tarkista myös akselin suoruus , se onko akselin laippa tarkasti suorakulmassa kaikissa suunnissa akselia pyöritellen

Lähetetty: 03 Heinä 2007 22:20
Kirjoittaja websters
Laipan ja perälaakerin väli on tuo akselin pituus eli 2 metriä. Kätevin paikka laittaa tukilaakeri on noin puoli metriä laipasta.

Re: Mulineksia rihtaamaan

Lähetetty: 05 Heinä 2007 07:50
Kirjoittaja matti
websters kirjoitti:
Rihtaaminen olisi tarpeen, mutta:

Miten rihtaaminen voisi onnistua tällaisen joustavan laipan kanssa?


Arvostaisin neuvojanne, koska olisi niinku aika kiva saada paatti liikkeelle!
Heittokellolla. Kello kiinni akseliin mittaaamaan aksiaalista heittoa kytkimen laippaan-näkee koneen/akselin suuntauksen. Jos joustava laippa peittää koko kytkimen laipan, niin laittamalla pellinpalan tms laipan pulttiin referenssitasoksi ja kello klemmarilla/täytepalikalla kiinni akseliin, nin pitäis onnistua- kun lukema on sama ylh. alhl. oik. vas. on akseli suorassa= sama systeemi kuin rakotulkilla.
Ainoa hankaluus on yleensä lukeminen, mutta peilin avulla sekin onnistuu.

Matti

Lähetetty: 07 Heinä 2007 13:23
Kirjoittaja websters
Kiitoksia neuvoistanne!

Otin vanhan kumilaipan pois ja sain koneen hyvin rihdattua rakotulkilla. Heittokellosta oli toisaan avuksi kun liikutteli koneen kumitassuja - mittarista näki aina kuinka paljon kone liikkui pienimmästäkin korkeusmutterin väännöstä. Tästä oli varsinkin apua kun mutterit laitettiin lopuksi tasaisesti kiinni.

Ja kuten näissä hommissa yleensä: aina kun saa yhden vian korjattu niin uusi ilmenee. Tällä kertaa vanhassa potkurissa: potkurin ja akselin välillä on noin millin verran klappia. Ilmeisesti vanha akseli/potkuriyhdistelmä oli rasittanut potkuria sen verran että kantista (kölin puoleisesta) oli kulunut reunaa pois. Potkuri liikkuu akselilla eikä perämutterin kiristyksestä ole apua.

Onkohan tästä haittaa? Eikö se työnny nätisti akselia vasten ajettaessa? Vai täristääkö tällainen klappi paikat rikki?

Lähetetty: 10 Heinä 2007 09:01
Kirjoittaja matti
Olen kauheasti hämmästynyt!!
Eikö siinä potkuriakselissa/potkurissa olekkaan kartiota?? Normaalisti potkuri on kartiolla ja kiilalla akselissa. Nykyisin vakiokartio on 1/10, aiemmin saattoi olla melkein"mitävaan".
Potkurin tulee olla kiinteästi akselilla siinä ei saa olla mitään löysää.
Olen yleensä laittanut potkurin lämmittämällä kartioon mahdollisen tarkistuskaavauksen jälkeen.
Lämmittämiseen voi käyttää esim. kuumaa vettä-kosania tms

Matti