Mulineksia rihtaamaan
Lähetetty: 03 Heinä 2007 12:04
Keväästä lähtien olen kunnostanut 7m fiskariani vesirajan alapuolelta, mm. kyllästämällä sen uudelleen. Siihen hommaan meni 40 L pö:ä, tosin ainakin kymmenen litraa maahan ja itseni päälle.
Rempan kruunajaiseksi vaihdoin vannasputken, vesivoidellun perälaakerin, kaksi metriä pitkän 25mm rosteriakselin, puoleenväliin laitoin joustavan tukilaakerin ja vielä joustavan manecraftin kumisen tiivistesysteemin.
Kun tämä komistus piti saada kiinni koneeseen niin siitähän se päänrapsutus alkoi! Kokeilumielessä laitoin uuden järjestelmän kiinni moottoriin ja eikun koeajolle. Akseli vatkasi kuin mulineksi ja kolinaa kuului! Äkkiä takaisin rantaan.
Rihtaaminen olisi tarpeen, mutta:
Moottori seisoo kumitassuilla. Vanhan akselin ja vaihteiston välillä on joustava laippa. Joustavasta laipasta tulee pultit ulos, jotka menevät akselin laipassa olevien reikien läpi ja muttereilla kiinni. Eli akselin joutuu vetämään 40mm ulos ennen kuin se on irti joustavasta laipasta jolloin perinteinen rihtaaminen (rakotulkki, paperinpalat ym) tuntuu mahdottomalta.
Miten rihtaaminen voisi onnistua tällaisen joustavan laipan kanssa?
Ja olisiko sittenkin parempi että akseli olisi kiinteästi kiinni koneessa - ilman mitään joustoa välissä - kun kerran tuota joustavuutta tuntuu riittävän matkan varrella?
Arvostaisin neuvojanne, koska olisi niinku aika kiva saada paatti liikkeelle!
Rempan kruunajaiseksi vaihdoin vannasputken, vesivoidellun perälaakerin, kaksi metriä pitkän 25mm rosteriakselin, puoleenväliin laitoin joustavan tukilaakerin ja vielä joustavan manecraftin kumisen tiivistesysteemin.
Kun tämä komistus piti saada kiinni koneeseen niin siitähän se päänrapsutus alkoi! Kokeilumielessä laitoin uuden järjestelmän kiinni moottoriin ja eikun koeajolle. Akseli vatkasi kuin mulineksi ja kolinaa kuului! Äkkiä takaisin rantaan.
Rihtaaminen olisi tarpeen, mutta:
Moottori seisoo kumitassuilla. Vanhan akselin ja vaihteiston välillä on joustava laippa. Joustavasta laipasta tulee pultit ulos, jotka menevät akselin laipassa olevien reikien läpi ja muttereilla kiinni. Eli akselin joutuu vetämään 40mm ulos ennen kuin se on irti joustavasta laipasta jolloin perinteinen rihtaaminen (rakotulkki, paperinpalat ym) tuntuu mahdottomalta.
Miten rihtaaminen voisi onnistua tällaisen joustavan laipan kanssa?
Ja olisiko sittenkin parempi että akseli olisi kiinteästi kiinni koneessa - ilman mitään joustoa välissä - kun kerran tuota joustavuutta tuntuu riittävän matkan varrella?
Arvostaisin neuvojanne, koska olisi niinku aika kiva saada paatti liikkeelle!