Sivu 1/1
Lämmönvaihtimesta
Lähetetty: 27 Kesä 2007 12:55
Kirjoittaja Ambrosio
Olen vaihtamassa vuotavan lämmönvaihtimeni uuteen, ja tarjolla olisi aika iso Hiacesta purettu vaihdin(mitat 41x15). Oma koneeni on 10hp BMW, ja kysynkin, että onko siitä jotain haittaa jos vaihdin on turhan tehokas - itse ajattelisin että ei ole, mutta kertokaa te viisaammat miten asia on.
T: Panu
Lähetetty: 27 Kesä 2007 19:40
Kirjoittaja Nuts
Moro
No juh, kun kerran suuremmassa lämmönvaihtimessa lämmönluovutuskyky on parempi niin siinä kyllä käy niin että makeavesijäähdytyksen lämpötila alkaa soutamaan. Asian voi tietysti korjata niin että lämmönvaihtimen meriveden poistoputkeen asentaa sulun millä sitten hakee oikean virtauksen niin että moottori saavuttaa optimi käyttölämpötilan.
t. n
Hä
Lähetetty: 27 Kesä 2007 19:45
Kirjoittaja Kapu III
Eikös termostaatti hoitele lämmön tasauksen

Lähetetty: 27 Kesä 2007 21:46
Kirjoittaja Ambrosio
Aattelin vaan, että kun koneessa oli alunperin raakavesijäähdytys, niin silloinhan koko ajan pukkaa kylmää vettä letkun täydeltä koneeseen. Jos termostaatti hoitaa lämmöt silloin niin...
Lähetetty: 28 Kesä 2007 13:27
Kirjoittaja Nuts
Moro
Kyllähän se termostaatti periaatteessa hoitaa asian mutta kuitenkin ei. Eli liian suurella jäähdytysteholla termostaatti aukeaa ja sulkeutuu jatkuvasti koska lämmönvaihtimen teho on moninkertainen tarvittavaan kokoon.
Lähetetty: 29 Heinä 2007 21:04
Kirjoittaja TeddyDiver
Nuts kirjoitti:Kyllähän se termostaatti periaatteessa hoitaa asian mutta kuitenkin ei. Eli liian suurella jäähdytysteholla termostaatti aukeaa ja sulkeutuu jatkuvasti koska lämmönvaihtimen teho on moninkertainen tarvittavaan kokoon.
Se teho ei tosin tule pelkästään lämmönvaihtimen koosta, vaan merivesipumpun teho vaikuttaa apaut yhtäpaljon.
Jos viittii askarrella niin toisen, kylmemmän termarin (merivedenkestävä!) voi laittaa merivesi poistoon, niin eipähän kierräliikaa.
Lähetetty: 13 Elo 2007 22:47
Kirjoittaja bonito
Termostaatti hoitaa oikean lämmön, jos on tehokas lämmönvauhdin ,termostaatti on vain hieman auki, eikä lämmöt souda. Eihän noita lämmönvaihtimia rakenneta niin, että ne ovat juuri ja juuri tehon ylärajan yli. Samoilla moottoreilla ajellaan Hong Kongissa tai Pohjoisella Jäämerellä. Lämmönvaihdin/termostaatti toimivat aivan samalla lailla kuin autoissa, saa olla melkoinen halla ennenkuin pitää laittaa pahvia syylerin eteen, eikä lämmöt souda silloinkaan. Asia on varmaan jo ratkennut, mutta kirjoitin kommenttini kuitenkin.