mercury käy kolmella

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jomppe
Viestit: 28
Liittynyt: 01.04.2007 23:26

mercury käy kolmella

Viesti Kirjoittaja jomppe » 19.06.2007 23:38

Mistähän lähtisin etsimään vikaa, kun -79 merc 50 (4 syl) käy kolmella pytyllä? Ylin on pois pelistä, eikä saa kipinää. Kokeilin kolmella eri puolalla, parilla tulpalla ja johdolla. Vika lienee maalaisjärjellä pääteltynä siis jossain muualla. Amerikankielisiltä saiteilta löysin muutaman vinkin: vika saattaa ehkä olla in the stator, in the switchbox tai in the trigger. Mitäs nuo ovat suomeksi? Ja mikähän niistä olisi se josta kannataisi tutkinta alkaa?

Nimim. epätietoinen

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 20.06.2007 8:34

staattori on sökö. se on se vauhtipyörän alla oleva renkula mistä lähtee johdot poksille ja tasasuuntaajalle.

jomppe
Viestit: 28
Liittynyt: 01.04.2007 23:26

Viesti Kirjoittaja jomppe » 20.06.2007 13:16

all right,

täytynee käydä ostamassa korjausmanuaali. Siinä vissiin on ohjeet, kuinka tuo staattori testataan, että se varmasti on rikki. Jos staattori on ehjä niin, sitten ilmeisesti tuo sytkäboksi on mennyt. Mercuryn huoltomies kun sanoi että se on sökö. Mutta kohtahan tuo toivottavasti selviää.

jomppe
Viestit: 28
Liittynyt: 01.04.2007 23:26

Viesti Kirjoittaja jomppe » 20.06.2007 20:51

Nyt tulikin tenkkapoo,

mitenkäs testaan staattorin, kun tuossa korjausmanuskassa neuvotaan vain sähköstartillisen version testaus. Hyvän aikaa metsästin koneesta rectifieria, kunnes ymmärsin ettei tässä sellaista olekaan... Staattorilta switchboksiin tulevista johdoista kai, mutta mistä niistä?

Edit: Niin, siis rectifier on tietysti tuo tasasuuntaaja suameksi.

jomppe
Viestit: 28
Liittynyt: 01.04.2007 23:26

Viesti Kirjoittaja jomppe » 08.08.2007 11:34

Nostelenpa tätä vanhaa kysymystäni ylös. Kävi nähkääs niin, että eilen käynnistettyäni koneen, se kävi yllätyksekseni kuin unelma - eli kaikilla neljällä pytyllä. Kun taas tänä aamuna kokeilin, josko se vieläkin kävisi yhtä nätisti, niin eipä se taas antanutkaan kipinää ykköspytylle.

Ennen kuin lähden varaosaa metsästämään, niin osaako joku viisas sanoa mikä osa on tuollainen joka välillä toimii ja välillä ei? Osuvatko tällaiset oireet enemmän staattoriin kuin sytkäboksiin? Sitten kun vielä joka toinen sanoo, että jos staattori on rikki, niin kone ei käy ollenkaan?

Toivoisin että vika olisi boksissa, staattorin vaihto ei vaikuta kovin hauskalta puuhalta...

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2008 23:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 19.11.2008 1:10

Huomasin vanhan keskustelun,johon varmaan on jo löytynyt ratkaisu,mutta ajatelin vastata,jos joitain vaivaa samat viat.Ko vika voi olla jopa tulpissa,mutta.99% vika johtuu sytytysboksista.Valetun eristeen sisään pääsee ajanmyötä happea,kosteutta,tai vain komponenttien juotokset alkavat pätkiä.Kylmä tai kuuma -ilma saattavat yhdistää,hetkeksi katkenneen yhteyden,jolloin kone toimii moitteeta,vähän aikaa.Tosin:Epäkuntoinen staattorikin,voi johtaa tähän em asiaan.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

kalarauta
Viestit: 3
Liittynyt: 27.11.2008 22:59

mercuryn käyntionkelmat

Viesti Kirjoittaja kalarauta » 27.11.2008 23:13

Saatta olla pikkuvikakin. Staattorin alle/sisälle kertynyt jostain syystä likaa. EI TARVITSE olla paljoakaan, kun alkaa pätkiä, tai jopa kokonaan sytyttämätöntä aluetta. Kumminkin positiivista, että aina samassa sylinterissä. Voisi olla aivan OIKEASTI maavika. Tuntuu hullulta, mutta se on juri se vika joka korjaantuu itsestään. Mikäli ymmärsin oikein, vika poistui, mutta palasi samanlaisena. Katso www.outboardmotor.blogspot.com siellä linkkejä moneen asiaan.

JuhaL
Viestit: 71
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 01.02.2009 14:54

Pitkästä aikaa taas eksyin tälle foorumille.
Saman tapaista vaivaa löytyy myös meikäläisen merkkuurista, tosin vuosimalli -87 3-syl 50hv. Vika ilmeni muutamana kertana viimekesänä, muutamina kertoina kävi kylmänä 2 pytyllä hetkisen aikaa. Noin sadan metrin jälkeen rupes käymään kaikilla ja toimi muutenkin hienosti. Syksystä kuitenkaan ei lähtenyt ollenkaan tulille, kipinää ei tullu. Pihassa tutkiskelin sähköjä ja kokeilinpa siinä startata, lähtihän se mutta 2 pytyllä vain kävi. No kokeilin sammuttaa koneen ja uudelleen käynnistää, eipä taas lähtenyt. Maadotuksia ja sähköjä on tutkittu perusteellisesti, mutta mitäpä se automaatioasentaja tälläsistä vehkeistä ymmärtää :) Helppiä otan mielelläni vastaan, mistä vikaa etsiä ja miten?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.02.2009 16:20

Jos sattuis olemaan tuttuja Valloissa, niin sieltä saa sopuhintaan, ostin joskus täältä 20 hp Marinerin CDI-poksin: http://www.boatpartstore.com/mandmsearc ... 23&val=123 , eikö eteläpohjalaisilla kaikilla ole sukua siellä?

Vastaa Viestiin