Sivu 1/1

Vettä Wickströmin sylinteriin

Lähetetty: 18 Kesä 2007 00:39
Kirjoittaja kahveli
Ongelma: Veneeseen asennetun W-2:n taaempaan sylinteriin tulee moottorin käydessä jostain sen verran vettä, että tyhjäkäynnillä tahtoo ko. sylinterin sytytystulppa kastua - sen sijaan vähänkin isommilla kierroksilla moottori käy ongelmitta (pisin yhtäjaksoinen ajorupeama n. 10 tuntia). Ennen asennusta moottori oli purettu alkutekijöihinsä ja todettu yllättävän hyväkuntoiseksi (vm. -61, käytetty vain makeassa vedessä). Kuivalla maalla tehdyssä koekäytössä toimi moitteitta.

Toimenpiteet: Kansi ja sylinteri tarkistettu (koneistamolla). Ei löydetty vikaa. Kannet koneistettu. Palotilaa lähinnä olevan vesikanavan hieman syöpynyt suuaukko varmuuden vuoksi holkitettu, ettei sitä kautta pääsisi vettä. Kannentiiviste uusittu. Imu/pakosarjan mahdollisia syöpymiä tai halkeamia etsitty paineilmalla ja täyttämällä kanavat bensalla - ei löydetty vikaa.

Koska moottori on varsin syvällä pilssissä (imusarja aika lähellä vesirajaa), asennettiin varmuuden vuoksi lappoventtiili. Pakoputken alimmassa kohdassa on vesilukko-äänenvaimennin. Pakoputki on melko pitkä ja moottorin sijainnista johtuen pakostikin lievästi perään päin nouseva eikä laskeva, kuten käyttöohje suosittelisi.

Ongelma säilyi, mutta tein havainnon: Wiku käy nätisti, jos ei avaa hanaa, joka päästää osan jäähdytysvedestä pakoputkeen (kuminen pakoputki ei kyllä tykkää). Jonkin aikaa hanan avaamisesta taaempi sylinteri putoaa pelistä pois. Kone suostuu kyllä toimimaan, jos hana on vain juuri ja juuri avattu niin, että pakoputkesta tulee lähinnä vesihöyryä muttei näkyviä vesiroiskeita. Kun lähtee liikkeelle ja nostaa kierroksia, voi hanan avata vaikka täysin auki ilman, että se vaikuttaisi käyntiin (tiedän: käyttöohjeen mukaan hanaa tulisi avata muistaakseni n. puoli kierrosta). Tein lisätestin: paikallaan ollessa veneen keulakannelle pari satakiloista miestä, ja taas alkaa Wiku yskiä ja viimein käydä yhdellä sylinterillä. Sillä, onko moottori kylmä tai kuuma, ei ole vaikutusta asiaan.

Voisiko olla niin, että pitkään ja hieman taaksepäin nousevaan pakoputkeen kertyy vanhanaikaisen moottorin hitailla tyhjäkäyntikierroksilla niin paljon vettä, että lopulta taaempaan sylinteriin (joka koneen asennuskulmasta johtuen on hieman etummaista alempana) ehtii lirahtamaan pakoventtiilin kautta vettä? Lähes kaikissa näkemissäni sisämoottorisissa veneissä pakoputki tyhjenee vedestä säännöllisin väliajoin toistuvin roiskaisuin, mutta tässä yksilössä vesi valuu pakoputken päästä melko tasaisena virtana. Olen kysynyt asiaa useammalta "ammattilaiselta", mutta he eivät pidä teoriaani kovinkaan todennäköisenä (mutta eivät toisaalta osaa tarjota mitään muutakaan syytä ongelmalle).

Ajattelin jo kokeilla tilavuudeltaan isompaa vesilukkoakin, mutta sellaiselle ei tahdo löytyä tilaa. Onko vedettävä pakoputki perän sijasta heti koneen jälkeen kyljestä ulos, jotta saisi siitä lyhyemmän, vai onko vaarana, että toimenpiteestä ei olekaan hyötyä ja että sen jälkeen minulla on veneessäni ylimääräinen reikä, jolle ei ole mitään järjellistä
käyttöä?