Sivu 1/1

Potkurin vaihto edessä

Lähetetty: 12 Kesä 2007 14:30
Kirjoittaja jjude
Nykyinen potkuri 20/16R.
Koneen kierroksilla n. 1600, vene kulkee n. 6 solmua.
Miten lasken, paljonko kierroksia voi pudottaa samaan nopeuteen, jos potkuri olisi 20/18" tai 19" tai 20"?
Tässä ei siis oteta huomioon luistoa, eikä merikytkimen alentamia kierroksia.
Lähinnä siis näin teoriatasolla ja laskukaavalla.
Huippunopeutta ei oikein saa lisää, mutta jos kierroksia saisi alemmas, voisi kulutus ja äänitaso alentua.

Lähetetty: 18 Kesä 2007 11:53
Kirjoittaja atros
Koneen pitää ottaa täydellä kaasulla valmistajan ilmoittamat maksimikierrokset. Toisin sanoen konetta ei saa ylikuormittaa liian suurinousuisella tai halkaisijaltaan liian suurella potkurilla. Kannattaa kysyä sopivaa potkuria esim. Mepratuotteelta.

Lähetetty: 18 Kesä 2007 22:07
Kirjoittaja Toni_V
Periaatteessa ja karkeasti koneen kierrokset seuraavat tuota suhdetta.

Eli vaikkapa 16" -> 18" tuumaiseksi 1600*16/18 = 1420 rpm tai
16" -> 20" tuumaiseksi 1600*16/20 = 1280 rpm

Oikeastihan ihan näin ei käy. Uusi potkuri voi luistaa enemmin tai vähemmin kuin edellinen. Koneen tehokäyräkään ei liene tasainen joka vaikuttaa myös ratkaisevasti kierroksiin.

Sitten on vielä tuo tarina koneelle sopivista kierroksista voitelun ja muun toiminnan puoleen...

Lähetetty: 19 Kesä 2007 18:45
Kirjoittaja baden2
Koneen kuormitus ratkaisee polttoaineen kulutuksen ei pelkästään kierrosluku,eli halkaija ja nousu, kuten edellä mainittiin koneen tulisi ottaa valmistajan ilmoittamat kierrokset hanat kaakossa.