w3 ja öljy + lämpö = savu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

w3 ja öljy + lämpö = savu

Viesti Kirjoittaja jucculio » 05 Kesä 2007 11:32

W3:n kiusaa.
Ostettu (yllättäen :) ) käytettynä ja öljyt tietenkin koneessa sisällä.
Kone paattin pultaten ja menoksi.
Kokonaiskulmaksi tuli joku 6 astetta.

Eilen oli kuuma päivä täällä Turussakin ja parin tunnin ajelun jälkeen lämmöt veneessä joku 90 astetta.
Sitten alkoi kova savuuminen.
Huohotinputkesta tuli jonnin verran kamalan käryistä savua ulos.

No öljyt jäähdyttyään ulos ja uutta 10W30 sisälle.
Pumppasin ulos 3,5l
Saman verran sisälle.
Kone pyörimaan viideksi minuutiksi ja mittasin öljyn määrän.
Se on ollut jo alusta asti 0,5 kertaa maksimäärän.

Paljonkohan tuohon sitä öljyä menee? Ohjekirjasta en löytänyt vastausta.
Kohtalaisen tyhjäksi mielestäni sen sain vanhoista öljyistä.
Vielä ainakin ihan kirkasta.

Mietiettyttää myös tuo savuaminen kun vanha öljykin oli kohtalaisen jämäkän tuntuista.

Osaisiko joku neuvoa?

Uskaltaisikohan tänään uusilla öljyillä merelle..
Ettei pala koko paatti. :(

-Jucculio
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 05 Kesä 2007 12:03

Terve

Soita Vaasan moottoriin, niiin kertovat kaiken tarvitsemasi tiedon / heti.
http://www.vaasanmoottori.fi/tmp_vaasan ... &s=1&sua=1

Risto

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 05 Kesä 2007 13:03

RistoA kirjoitti:Terve

Soita Vaasan moottoriin, niiin kertovat kaiken tarvitsemasi tiedon / heti.
http://www.vaasanmoottori.fi/tmp_vaasan ... &s=1&sua=1

Risto
Mielelläni en. :)
Olenkohan ainut jonka mielestä kyseinen putiikki tarjoaa galaksin huonointa asiakaspalvelua.
Kolmasti soittanut sinne ja kysellyt vempeleestä nimeltä W3 ja kerran jopa olisi ollut käteistä tarjolla heidän suuntaansa mutta jotenkin jokaisella kerralla ainut mitä olen sieltä saanut on miehen fallos otsaan.

Ennemmin nojaudun tämän foorumin asiantuntevaan joukkoon kuin sinne soittelen. Tietenkin tuo on se viimeinen oljenkorsi.
Kilauta "kaverille" korttia en mielellään vielä käytä. :)
Tietenkin ainahan voi olla että olen onnistunut soittamaan pahaan aikaan.
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 05 Kesä 2007 20:16

Elä hyvä mies riko moottoriasi 10w30 öljyillä. Se on vanhassa kuumana käyvässä koneessa kuin vettä. Käytä joko yksiasteöljyä tai 20w50.Terveisin heppu joka ajoi 10W30 öljyllä kunnes kampiakseli katkesi.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 05 Kesä 2007 23:06

Niin ja toivottavasti ei laakerit sulaneet. se selviää kyllä äänestä tai kokeilemalla vauhtipyörästä välykset...

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 06 Kesä 2007 08:46

äh, mitä olen mahtanut kirjoittaa, sae30 diesel öljyy siellä kiertää.

Eli ei pitäisi olla liian ohkasta.
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Kesä 2007 13:13

Jokin muu siellä on kampiakselin katkaissut kuin juuri 10W30 öljy. Taatusti olisi mennyt myös 20W50 öljylläkin...
Venekäytössä ei moniasteöljystä saa juurikaan hyötyä mutta eipä niistä ole juuri haittojakaan. Mulla on yli 40 vuotta vanhassa koneessa 5W40 ja hyvin pelittää. Paineet hiukan ohjekirjan lukua korkeammat kuumanakin, ei syö öljyä eikä tiputtele. Moniasteöljy vain sen takia että sitä sattuu olemaan verstaalla muutamia kanistereita...
Sen sijaan en menisi laittamaan vanhaan koneeseen synteettisiä öljyjä missään tapauksessa koska vanhat tiivistemateriaalit (lähinnä korkki ja paperi) ovat sellaisia että syntikkäöljy saattaa "lävistää" ne pikkuhiljaa.
Kaveri laittoi keppiveneen pikkudieselvolvoon synteettiset varoitteluista huolimatta ja niinhän siinä kävi että kone alkoi tiputtamaan jokaisesta mahdollisesta tiivisteestä kahden ajokauden jälkeen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 06 Kesä 2007 14:20

konekopassa kun ei ollut tuuletusta, niin vaikka bensakoneissa se olisi kai enemmän kuin suotavaa.
Rykäisen tuuletuksen "väärin" päin, eli imekööt konekopasta lämpimän ilman ylhäältä pihalle.
Samalla liitän siitä huohotinputkesta letkun imupuolelle, jospa sitten saisin käryt ulos.

Silti ihmetyttää miksi ne öljyt niin lämpivät että alkavat savuta.
koneen lämmöt pyörii siinä 70 - 90 asteen välillä.
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Kesä 2007 16:03

Liikaa öljyä joka sitten ottaa kuumiin mäntiin ja alkaa savuta?
Eipä ole koskaan ennen tullut vastaan semmoista että koneessa jossa vesi kiertää voi öljyt kihahtaa...
Käyntilämpötila on aivan kohdillaan. Tuuletus on ihan hyvä homma ja kannattaa laittaa mikäli on sähköä käytössä mutta toisaalta Suomessakin on ajeltu miljardeja merimaileja tuulettamattomilla konekopilla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 07 Kesä 2007 08:36

Olisiko kellään tiedossa sitä W3:n öljyn määrää?
3,5l siellä nyt on.
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 07 Kesä 2007 09:43

no soitin sinne vaasan moottoriinkin ja sanoivat että katso öljytikun mukaan, tarkkaa tietoa heillä ei ole.

Vähän jänniittää määrittää öljyn määrä sen tikun mukaan koska kone ei ole vaakatasossa, vaan pystyssä niin että öljyt makaavat enemmän siellä mittatikun puolella.
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07 Kesä 2007 23:05

Ohjekirjassa varmaan mainitaan koneen suurin sallittu asennuskulma. Eli vaikka öljyt sitten olisi koneen takapäässä, niin haitanneeko tuo mittään kunhan kone ei ole liikaa "pystyssä".

Sitäpaitsi, kai siinä on öljypumppu siellä takimmaisen sylinterin kohdalla? Meinaan että siinä tapauksessahan koneessa luulisi öljyn kiertävän kumminkin..?

Muutoinhan sen tosiaan näkee tikusta, josko öljyä on tai ei ole.

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 08 Kesä 2007 10:06

aivan.

Rykäsen siis pois sieltä öljyä ja jätän pikkasen yli maksimiviivan, jos kaltevuus hieman liian iso.
Jos kerran annetaan manuskassa maksimi kulma niin luulis öljynmäärän olevan tikun mukaan vielä toimiva.

olimpas ajattelematon!

Kiitos vinkistä, katotaan kuin ukon käy. :)
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 07 Huhti 2008 13:40

..Älä laita liikaa öljyä!


Varsinkin roiskevoitelussa ylimääräinen öljy karstottaa tulpat. Mulla (roiskevoitelu) kävi juuri niin. Wikumies sitte keksi karstottumisen syyn merellä: Liikaa öljyä (ja vielä väärää, edellinen omistaja taisi olla insinööri=))))). Nyt ei tule muuta kuin kaunista valkoista savua pakoputkesta ja tulppa (heh, ainakin toistaiseksi..) on pysyny puhtaana.

Ja joo, seos pitäisi olla kohdallaan.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 07 Huhti 2008 14:06

Teemuki kirjoitti:..Älä laita liikaa öljyä!

Liikaa öljyä (ja vielä väärää, edellinen omistaja taisi olla insinööri=))))).
Malttaisitko vielä sanoa mitä on oikea öljy - meille tietämättömille.
Viinamäenmiäs

Vastaa Viestiin