Sivu 1/1

Wikström w-2 höyrykone... (käy kuumana, kohta myynnissä)

Lähetetty: 28 Touko 2007 21:55
Kirjoittaja Aki74
Terve

Puuveneprojekti yrittää taas vesille mutta wikström haraa vastaan. Etummainen sylinteri kuumenee, hanasta tulee höyryä. Pumpulta tulevia putkia tutkin ja päätin sitten vaihtaa ne niinpäin että vesi tulee molemmille sylintereille kanteen. Se oli niin että pumpulta tuli vesi taempaan sylinteriin ja molemmista kansista poistoputkeen/pakosarjaan. Onkohan se nytkään oikein? Termostaatit on nyt pois kokonaan mutta etummaiselle ei tule silti vettä läheskään tarpeeksi.

Luin mitä haulla forumilta löysin mutta tuntuu etten vieläkään tidä miten se vesi koneessa oikeasti kirtää. Jotenkin tuntuu oikeammalta että kylmää vettä on tarjolla molempiin kansiin termostaattien kautta. Muutenhan vesi jäähdyttää ensin taemman pytyn ja jo kuumenneena menee etummaiselle... eikun? Täh?

Tämä on kai pakko purkaa osiksi, nuohota kanavat ja yrittää viisastua samalla veden kierrosta. Etummaisen sylinterin vesitilan puhdistin viime kesänä ja avarsin pakosarjan tiivisteen reiät (n.6mm) kanavien kokoisiksi (n.15x7mm). Luulin että se korjaa tilanteen mutta ei se niin helppoa ollutkaan.

Kuva

Lähetetty: 28 Touko 2007 22:17
Kirjoittaja Veli-Matti
Putsaa ne kanavat ja palauta kaikki alkuperäiseen malliin niin toimii parhaiten.

Lähetetty: 29 Touko 2007 08:48
Kirjoittaja Aki74
Se tässä vähän mietityttää että mikä on alkuperäistä. Kone on muutamia vuosia sitten maalattu/kiillotettu muiden toimesta ja en ole varma siitä että kone on edes ollut alkuperäisessä kokoonpanossa meille tullessaan. Siksi haluan todella ymmärtää että mitä vesikierrossa kuuluu tapahtua.

Pumppu imee veden ja puskee sen putkea pitkin mutta vain taemmalle (jos palautan putket niinkuin ne oli) sylinterille? Silloin veden pitäisi kiertää jotain kautta etummaiselle. Poisto sitten termostaattien rajoittamana molemmista kansista?

Lähetetty: 29 Touko 2007 10:57
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Olen yhden W2:sen lämpöongelman ratkaissut.

Silloin ongelma oli helppo. Kannet irti ja samoin alapään nuo alapäässä olevat nelilskantiset luukut.

Melommissa kansissa puoldesiä irtoruostetta ja kaikki sylinterin sivuissa menevät lyijykynän vahvuiset vesikanavat aivan tukossa.

Vähän rautalankaa reikiin ja paineilmaa perään.

Sitten uudet kannentiivisteet ja kannet paikaallen ja eikun kovaa ajoa.

-Matti

Lähetetty: 29 Touko 2007 12:19
Kirjoittaja Jape
Jos putket on noin niin vesi menee pumpulta kakkospytyn termostaattikoppaan ja siitä suoraan poistoputkea pitkin pois, eli ei mene koneen kautta ollenkaan, eikä siten myöskään ykköspytylle. Sylinterien vesikanavat kyllä täyttyy vedellä, mutta se ei kierrä mihinkään.

Veden kuuluu mennä pumpulta suoraan imu/pakosarjalle, ei muualle. Eli alempi putki pois ja siihen tulppa. Tai jos alempi putki jää paikalleen niin siinä pitää olla silloin pienempi reikä kun pakosarjassa olevat. Pakosarjan läpi vesi menee sitten sylintereille ja nousee sieltä kansiin, ja termostaattien kautta poistoputkeen. Eli se pitkä putki tulee termostaattien ylempiin reikiin. Alemmmat reiät voi tulpata. Ylemmästä putkesta vesi menee hanalle jolla säädetään pakoputkeen menevä veden määrä ja loput menee sittn putkesta pihalle. Ja etummaisen termostaatin voi ottaa pois niin vesi kiertää sitten varmasti ykköspytyn kautta, eikä pelkästään kakkospytyn, josta on lyhempi matka.
Näin jäähdytyssysteemit on yksinkertaisimmillaan ja toimii varmasti jos vaan imu/pakosarjan vesikanavat on auki

Lähetetty: 30 Touko 2007 08:55
Kirjoittaja Aki74
Purin koneen eilen ja melko turhaan loppujen lopuksi. Kanavat on ihan siistit ja auki. Nyt tarvitaan uudet kannentiivisteet...

Tuo putkitus oli alunperin niinpäin että pumpulta tuleva putki meni kakkosen termostaattikoteloon ja siitähän se on päässyt paluuputkeen suoraan joten koneen vesikierto on jäänyt vähemmälle. Yritin rannassa kokeilla putkien paikkaa vaihtamalla saada muutoksen aikaan mutta ei se mitään auttanut kuten tuosta kuvasta on nähty.

Termostaattikoteloissa oli toisessa kuristin ja se oli ykkösen kannessa kiinni. Luulisin että se olisi enemmän kotonaan kakkosen kannessa jotta veden kierto toimisi hyvin myös ykkösellä jonne matkaa on enemmän.

Kyllä se kesä tästä lähtee. Tiivisteet tulee matkahuollolla kai jo huomenna .

Lähetetty: 30 Touko 2007 09:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Mitä todennäköisimmin sinun ei tarvitse niitä tiivisteitä uusia vaan mellaa ne sähkölevyllä uudestaan. Mellaaminen tarkoittaa kuparin lämpökäsittelyä joka kuulostaa hienommalta kuin tosiasiassa on.
Mikäli tiivisteissä ei ole mitään isompia mekaanisia vaurioita niin puhdista tiivisteet kunnolla ja kuumenna sähkölevyllä niin paljon että pinta muuttuu sinivihreäksi. Sitten vaan paikoilleen ja pultit ohjeen mukaiseen momenttiin.
Matalapuristeisen lättäpään kannentiivisteen pystyy käyttämään 4-5 kertaa (ei tarvitse tiivistää paineellisia öljykanavia) jos niitä käsittelee varovaisesti eikä laita väliin mitään mömmöjä väliin "varmuuden vuoksi"...
Varsinkin peltiWikströmmien kansitiivisteiden uusiokäyttö on helppoa kun kannet ovat erillisiä ja helppoja irrottaa. Jossain 4 pyttyisessä se on jo huomattavasti vaikeampaa.
Minä en kyllä suosittele sitä termostaatin pois jättämistä sillä kyllä ne sinne on ihan varta vasten suunniteltu ja vieläpä taatusti koekäytetty niin paljon että toiminta ja käyntilämpötilat ovat paremmat kuin ilman termostatteja.
Muistaakseni wkakkosen ja -kolmosen putkissa on tuiki tärkeät kuristusrenkaat ennen termareita. Ilman niitä tai jos niitä on itse viritelty homma ei myöskään toimi kunnolla.
Se on aivan yhtä paha jos pytty käy kylmänä kuin se että se käy kuumana sillä jossain 50-60 asteen lämpötilassa metalli syö toista kuin rotta miestä. Meinaan että jos on tarkoitus ajella veneellä useampi kesä ilman ongelmia...

Lähetetty: 30 Touko 2007 10:10
Kirjoittaja Aki74
Juu, jo aiemmin on tullut lueskeltua tuosta tiivisteiden uusiokäytöstä. Muuten olisin näin tehnytkin mutta pelti ja massa oli aika pahasti irti toisistaan, vesikanavien kuparikaulukset (tiivisteessä) osin irti ym. Lisäksi massaa jäi liikaa kansiin kun veistelin tiivisteitä irti. Eikä ne nyt niin kauhean kalliita ole jos ei heti kohta tavitse uudestaan aukoa, 19e/kpl Vaasasta.

Termarit on tallella. Olen niiden avautumisenkin todennut ja Fluken lämpöpäällä mitannut. Tuli vaan otettua pois kun se vesi ei kunnolla kiertänyt.

Kaikki tämä sähläys ilmeisesti periytyy "koriste-entisöinnistä" jossa tuon kakkossylinterin ylimääräisen paluuputken kuristin on jäänyt pois ja vesikierto sylintereissä jäi siksi olemattomaksi.

höyry

Lähetetty: 31 Touko 2007 13:19
Kirjoittaja wikumies
tutki vesipumpun akselin kiila rattaassa ylensä syöpyy pois t.wikumies

Lähetetty: 03 Kesä 2007 21:44
Kirjoittaja Aki74
Avasin pumpun ja todellakin kiila oli onneton murunen. jälkiä ympäripyörimisestä oli mutta ne eivät näyttäneet tuoreilta. Koska pumpun akselikin oli kierteellä, kiilaura venynyt ja rattaassa jälkiä on joskus ehkä kärsitty jäätymisestä tai vieraasta esineestä pumpun rattaiden välissä.

Tein nyt koeajon mutta tilanne ei ole oleellisesti muuttunut. Sittemmin etsin termostaatit varastosta ja lykkäsin paikalleen. uudet koeajot huomenna. Sitten sen on pakko jo toimia. Ilman termostaattia tuo ohivirtaus (kakkossylinterin alempi putki) menee kanteen ja sotkee virtaussuunnan. Alan nyt vihdoin tajuta miten tyhmä olen ollut!

Purin tuossa samalla kaasuttimen ja pesin mujut kohokammiosta pois. Läppä-akselitkin oli irti kun maalasin vipuja ja tarkistin akselivälyksiä.
Nyt kone viheltää tyhjäkäynnillä ihan pirusti. Aiemmin vinkuna oli vähäisempää, nyt menee hermo aika nopeasti. Jotenkin se ilmavirtaus kaasuläpän ohi on nyt siis erilainen. Onkos tällaisesta kukaan muu kärsinyt?

kaasari

Lähetetty: 04 Kesä 2007 15:48
Kirjoittaja jerkkuli
Onkosta sulla alumiinikaasari,jos on niin olisit varmaan itekkin huomannut jos tiivistepinnat on syöpyneet tai taittuneet ja ottaa ilmaa välistä;käykö hyvin matalaa tyhjäkäyntiä(korvakuulolla)vai "ryntääkö"Läppäakselit eivät siis olleet väljät?Niin ja se tiivistekin on aika vempula saada pysymään osien välissä ,ainakin käytettynä...

Lähetetty: 04 Kesä 2007 21:46
Kirjoittaja Aki74
Kyllä siinä imusarjan laippa on suora ja tein uuden tiivisteen. En mielestäni vetänyt kaasaria liian tiukkaan. En kyllä nyt vieläkään tiedä ihan tarkkaan mistä se ääni tulee kun ei se hävinnyt vaikka miten piti kättä ilmanputsarin edessä yms. Joku muu siellä kai nyt parkuu. Vesipumppu oli irti mutta ei sitä mielestäni voi saada väärin takaisin paikoilleen.

Ykkönen käy vieläkin kuumana. Jos sylinterin hanaa raottaa tulee sieltä vettä sylkäisyinä, ei koko ajan ollenkaan.

Uusia öljyvuotoja löytyi ja tiivistesulkeisia on edessä. olisi kai parempi pistää kokonaan paloiksi ja käydä kaikki paikat läpi.

Kyllä kohta myyn tuon pois, ei vaan jaksa. Täytyy keskittyä purjehtimiseen.

Lähetetty: 04 Kesä 2007 22:09
Kirjoittaja petrooli
Mulla oli wikessä kaasutin rempan jälkeen kans melkoinen vihellys ja vähän niinkuin olis kirskunut. ajattelin että kiekukoon peijooni ja ajelin koko kesän. sitten syksylla jotenkin tuli mieleen kokoilla kaasuttimen kiinnitys ruuveja niin ne oli aivan löysällä, ihmettelin et miten se kone yleensäkkin oli voinut toimia. vaihoin tiivisteen kunnolliseen ja kirrasin ruuvit ni loppu se vihellys.

tarviiko vikke ees kaasutinta. aivan turha osa. :)