Mahdoinko saada dieselin särki?
Lähetetty: 28 Touko 2007 20:47
Kevättä,
Paatissa on OM 352, 5,7 l. mersun kutoskone, suoraruiskutteinen. Vaihdoin siihen öljyt ja kaikki suodattimet. Asensin kolmitiehanan varatankkia varten, vedin imuilman hieman kauempaa ja asensin sitten äänenvaimentajan. Se starttasi, mutta kävin muutaman sekunnin, eikä kestänyt kaasua lisätä. Kone vaan hyytyi ja sammui. Sama tapahtui kolme kertaa. Pö ainakin näytti tulevan pumpulle ja pääsuodattimelle. Viimeisellä käyntikerralla mielestäni kone kävi vajailla pytyillä. Sitten se sammui ja kuului kilahdus.
Jos se saa riittävästi pö:ä ja ilmaa, niin voisiko olla pulma sitten tuossa äänenvaimentajassa, joka itse asiassa taitaa olla huomattavasti pienempitilavuuksiselle moottorille. Koneessa on tosin kölijäähdytys, mutta pakosarja ja merivaihde saa jäähdytysveden erilliseltä pumpulta. Eli huoli on nyt se, että onkohan se täyttänyt pakoputken vedellä pakosarjaan asti ja sitten siitä eteenpäin ja jotenkin sitten "kilauttanut" koneen (ventiili? kiertokanki? männänrengas?). Vesi ei kai oikein tonne dieseliin sovi.
Kun en ole itse dieseleiden kanssa oikein koskaan pelannut, niin mitäs tuumitte? Miten tästä eteenpäin? Puristuksien mittaaminen? Edelleen ilmaamista? Riittääkö ilmaaminen pumpulla, vai täytyykö mennä suuttimiin asti? Kansi pois? Kone pois? Vene pois? Muuttaminen vuorelle? Rupeaminen munkiksi?
Tai jotain...
Allan
Paatissa on OM 352, 5,7 l. mersun kutoskone, suoraruiskutteinen. Vaihdoin siihen öljyt ja kaikki suodattimet. Asensin kolmitiehanan varatankkia varten, vedin imuilman hieman kauempaa ja asensin sitten äänenvaimentajan. Se starttasi, mutta kävin muutaman sekunnin, eikä kestänyt kaasua lisätä. Kone vaan hyytyi ja sammui. Sama tapahtui kolme kertaa. Pö ainakin näytti tulevan pumpulle ja pääsuodattimelle. Viimeisellä käyntikerralla mielestäni kone kävi vajailla pytyillä. Sitten se sammui ja kuului kilahdus.
Jos se saa riittävästi pö:ä ja ilmaa, niin voisiko olla pulma sitten tuossa äänenvaimentajassa, joka itse asiassa taitaa olla huomattavasti pienempitilavuuksiselle moottorille. Koneessa on tosin kölijäähdytys, mutta pakosarja ja merivaihde saa jäähdytysveden erilliseltä pumpulta. Eli huoli on nyt se, että onkohan se täyttänyt pakoputken vedellä pakosarjaan asti ja sitten siitä eteenpäin ja jotenkin sitten "kilauttanut" koneen (ventiili? kiertokanki? männänrengas?). Vesi ei kai oikein tonne dieseliin sovi.
Kun en ole itse dieseleiden kanssa oikein koskaan pelannut, niin mitäs tuumitte? Miten tästä eteenpäin? Puristuksien mittaaminen? Edelleen ilmaamista? Riittääkö ilmaaminen pumpulla, vai täytyykö mennä suuttimiin asti? Kansi pois? Kone pois? Vene pois? Muuttaminen vuorelle? Rupeaminen munkiksi?
Tai jotain...
Allan