Sivu 1/2

Männänrenkaat ??? Olympia 3,5HV moottoriin

Lähetetty: 25 Touko 2007 01:58
Kirjoittaja TeacDance
Mistä porukka on ostellut männänrenkaita. Autovaraosa / koneistamot eivät tunne tämmöistä juttua.

elikkä mistä saisi edullisesti männänrenkaat Olympia 3,5HV moottoriin johon on ehkä vaihdetty vw mäntä. Männässä seuraavia merkintöjä

VW
NORAL
7533
34

3210
8-67

Rengas saisi olla ehkä kokoa

Paksuu=3mm
Männänhalkaisija=75mm
2 rengasta + öljyrengas

jos jollain lojuu nurkassa ylimääräistä mäntää / uutta rengasta saa tarjota

Kuva moottorista

Lähetetty: 25 Touko 2007 08:02
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos siihen on vaihdettu WW mäntä niin siihen löytyy renkaat 100% varmasti autotarvikeliikkeestä. 75mm mäntään pystyy lyhentämään renkaat vielä n. 76,5mm renkaista joten uskoisin sopivia löytyvän.

Lähetetty: 25 Touko 2007 09:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuo WW:n mäntä rupesi vaivaamaan ja muisti alkoi palailemaan pätkittäin vähän niin kuin Uuno Turhapurolla; olen entisöinyt/peruskorjannut neljännesvuosisata sitten 3 tai 4 Olympian 2F45 konetta ja kaikkiin on laitettu WW Passat 1300 männät paitsi yhteen jota piti porata muistaakseni 1,8mm yli jolloin Passatin ylikoot loppuivat "kesken".
Mäntiä piti mataloittaa 4,3mm ( ? ) ja tappi muuttaa uivaksi.

Kiintoisaa.

Lähetetty: 25 Touko 2007 10:26
Kirjoittaja MÖsteri
Tekniikka on aina mielenkiintoista ;=)

Mitä tuo tarkoittaa, että männäntappi muutetaan "uivaksi"?

Entäpä mataloittaminen? Otettiinko pois helmasta vaiko päältä? Tulkitsin kyllä että päältä höylätään kupua matalammaksi?

Toimiiko olympia tuollaisella männä tyydyttävästi?

Lähetetty: 25 Touko 2007 13:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Mäntää sorvataan päältä matalammaksi suhteessa mittaan männäntapin keskelle. Muistaakseni ko. männissä oli sorvausvaraa 6mm tehdastakuun vielä menemättä ahtamattomissa bensiinimoottoreissa.
Uiva männäntappi liikkuu sekä männässä että veivissä. Muistaakseni noissa Mahlen tekemissä männissä tappi oli puristussovituksella männissä.
Mikäs siinä toiminnassa, nykyteknologialla valmistetut männät ovat jopa parempia kuin alkuperäiset Olympiamännät joissa saattaa olla mm. valuhuokosia

Lähetetty: 25 Touko 2007 14:15
Kirjoittaja MÖsteri
Vai sillä viisiin. Enpä tätä(kään) tiennyt aiemmin. Hiuakkasen arvelinkin männäntapin kelluvaa asennusta tuollaiseksi.

Juu eipä paljon epäilystä etteikö nykytekniikalla valetut männät ole entistä tasalaatuisempia.

Olisipa kivaa kun olisi käytössä metallisorvi - kai sitäkin oppisi käyttämään pienellä harjoittelulla...

:=)

Lähetetty: 26 Touko 2007 15:15
Kirjoittaja TeacDance
Veli-Matti kirjoitti:Jos siihen on vaihdettu WW mäntä niin siihen löytyy renkaat 100% varmasti autotarvikeliikkeestä. 75mm mäntään pystyy lyhentämään renkaat vielä n. 76,5mm renkaista joten uskoisin sopivia löytyvän.
Kävin kyseleen noita niin ei ollut noin paksua suosittelivat laittamaan 2kpl 1,5mm renkaita päällekkäin jotta sai tuon 3mm elikkä pitäisi ostaa kaksi sarjaa noita ja 25€kpl niin siitä tulisi 50€ kummastakin liian kallis tuommoiseen moottoriin kai niitä nyt jostain saa halvemmallakin. onko jotain putiikkia tiedossa mistä saa kpl tavarana noita renkaita niin kuin ennen vanhaa, tuostakin jäisi nyt 1 öljyrengas itselle ylimääräiseksi.

Lähetetty: 26 Touko 2007 23:25
Kirjoittaja MÖsteri
Heh!

Eihän 5 kypänderiä ole näissä harraste-retro-mobiili-esi-isäin woimakonehe -touhuissa hinta eikä mikään.

Enemmän ihmetyttää ohje laittaa kaksi männänrengasta päälletysten. Toki noitakin palikoita voi hiukan työstellä sopivaan suuntaa, mutta koskaan ei kannata poiketa Liian kauaksi alkup kontruktöörin ideasta.

Mutta mutta, kaksi erillistä ja irrallista männänrengasta samassa urassa?? Voi toimia, mutta voi olla toimimatta.

Mutta tosiaan, älä tuon hinnan perusteella tee minkäänlaisia ratkaisuja, jotka vaikutavat tai voivat vaikuttaa koneen toimintaan. Tämän ikäluokan vempaimissa on jo kyse museointityöstä, jolle ei voi kukaan hintaa lukea.

;=)

Lähetetty: 26 Touko 2007 23:29
Kirjoittaja TeacDance
MÖsteri kirjoitti:Heh!

Eihän 5 kypänderiä ole näissä harraste-retro-mobiili-esi-isäin woimakonehe -touhuissa hinta eikä mikään.

Enemmän ihmetyttää ohje laittaa kaksi männänrengasta päälletysten. Toki noitakin palikoita voi hiukan työstellä sopivaan suuntaa, mutta koskaan ei kannata poiketa Liian kauaksi alkup kontruktöörin ideasta.

Mutta mutta, kaksi erillistä ja irrallista männänrengasta samassa urassa?? Voi toimia, mutta voi olla toimimatta.

Mutta tosiaan, älä tuon hinnan perusteella tee minkäänlaisia ratkaisuja, jotka vaikutavat tai voivat vaikuttaa koneen toimintaan. Tämän ikäluokan vempaimissa on jo kyse museointityöstä, jolle ei voi kukaan hintaa lukea.

;=)
Eivät löytäneet mistään 3mm paksua regasta ei se sitten varmaan ole vw mäntä mistä tuommoista 3mm rengasta vois alkaa metsästään onko jotain venemoottori puljua mistä vois kysellä.

kyllä se 50€ on ihan liikaa jostain männän renkaista.. kun se moottori avattiin niin siellä ei ollut kuin 1 männän rengas toisessa ei ollut mitään, joten se voi olla että se ei ole alkuperäinen mäntä. Laitan jossain vaiheessa kuvan tänne jos joku on avannut joskus vastaavanlaisen moottorin niin saapi tunnistaa onko alkuperäinen vai joku muu.

Lähetetty: 26 Touko 2007 23:46
Kirjoittaja hb-77
toi on hyvä asenne jos haluaa osia vanhoihin moottoreihin. turha luulla et 30-50v koneisiin saa mitään osia ilmaiseksi. romu saa kyllä. noita ilmaisen osien hakijoita riittää riesaksi asti. eka nuijat soittavat ja haukkuvat kalliiksi ja viikon päästä ne ostaa ja maksaa kiltisti.
mä voin 150 eurolla sorvaa renkaat. se alle ei kannata tehdä.

Lähetetty: 27 Touko 2007 02:34
Kirjoittaja TeacDance
Tuossa kuva siitä männästä jos joku tunnistaa sen niin saa ilmoittaa siitä.

Kyllä se 50€ kolmesta renkaasta on liikaa 300 mummon markkaa tuommoiseen verkon painoon, kun ne ei ole edes suoraan 3mm renkaita. Ei näihin romuihin nyt kovin suuria summia vihti satsata. Hinta politiikka riippuu siltä kantilta miltä ottaa, jos tuossa säästäis sen parikymppiä niin sillä sais vaikka päällymaalin tuohon.

Mäntä

Suotta näihin suuria summia laittaa kun ne myy niin ei niistä kumminkaan paljoa makseta ja kun näitä olisi vielä monta kunnostettävää (18).
noita ilmaisen osien hakijoita riittää riesaksi asti.
Juuh tuttua hommaa nuita ilmaisijen moottoreiden ostajia kyllä löytyy aivan riesaksi asti.

Lähetetty: 27 Touko 2007 07:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Siinähän on Philipsin Whirlpool tositoimissa...
En tiedä mäntien nykyistä hintatasoa mutta ei kait uusi Nuralin mäntä maksa paljon 50€ enempää. Ja sen mataloittaminen ottaa sorvarilta sen vajaat 5 minuuttia jonka joku sorvari tekaisee kahvitunnilla munkkipossupalkalla...

Kaksi puristusrengasta päällekkäin ei ole mitenkään toimimaton ratkaisu. Sitä on käytetty iät ja ajat koneenkorjauksessa menetyksellisesti, aikoinaan kilpakoneissa ja ompa käytetty ihan uusissakin koneissa.

Lähetetty: 29 Touko 2007 11:09
Kirjoittaja Aatsi
Ainakin tämän http://www.ricambi.fvg.it/pistoni.htm mukaan kyseesä voisi olla 1100CC VW kuplan mäntä.

Marca auto | Modello auto | Marca | Riferimento | Diametro Mag/Std | Anno fabbricazione
Volkswagen | MAGGIOLINO 1100CC. | NÜRAL | 7533 | 75,46 | FINO AL 1953
| MAGGIOLINO 1100CC. | NÜRAL | 75,95

Lähetetty: 30 Touko 2007 12:57
Kirjoittaja Veli-Matti
Voi olla mutta se on se ja sama minkä auton tai kuuraketin mäntä siellä koneen sisällä on kunhan se on sopiva. Perinteisen mallisia (=pyöreitä ja tasalakisia) mäntiä ei loppujen lopuksi valmisteta kovinkaan montaa kokoa/mallia verrattuna kuinka paljon maailmassa on erilaisia mäntämoottoreita. Sama mäntä voi käydä aivan hyvin 6 tai 97 erilaiseen moottoriin...
Mäntä kouraan ja varaosaliikkeeseen. Siellä on myyjillä mauserit ja hyvät luettelot tuotteista ja niissä luetteloissa on myös mittapiirrokset. Koneistusvarat saa yleensä maahantuojalta.

Lähetetty: 30 Touko 2007 21:33
Kirjoittaja hb-77
nyt kuulkaas alkakaa jo havahtua tähän maalimaan. miilenium aika kauteen. et sää enää saa mitään osia varaosa kaupasta. tukut lopettaa jonkun mallin varaosat niin ne menee paalin ja Kuusankoskelle. tätä on nyky maalimaa. esim. Volvo B20 osat alkaa ollen kiven alla. esim. tarvike nokka akseli ei mistään ym.
ne myyvät vain eioota
mäntiä ei oikein löydy enää.