Sivu 1/2
Taliboxi
Lähetetty: 22 Touko 2007 14:27
Kirjoittaja jjude
Moro.
Kuinkas "kireälle" tuo boxi pitää kiristää?
Ihna vain käsivoimin "mutterista vääntämällä", vai hieman
työkalulla avittaen?
Lähetetty: 22 Touko 2007 14:36
Kirjoittaja Dolphin
Ei missään tapauksessa liian kireälle, vaan mieluummin löysälle. Talinauha "palaa" herkästi, jos kitkaa on liikaa - ja sen jälkeen auttaa vain nauhan uusinta. Jonkinlaisena ohjeena voisi pitää, että poksista tippuu vettä n. 6-10 tippaa minuutissa.
Kiristämisen yhteydessä, ja varsinkin nauhanvaihdon jälkeen kannattaa tarkkailla poksia ajossa, jos vettä ei lainkaan tule ja etenkin jos poksi tuntuu kädellä koitellen lämpimältä, niin avataan hieman. Jos taas ajossa lorottaa ihan solkenaan, niin kiristellään. Loogista
Mielestäni hyvin säädetty poksi vuotaa ajossa sen verran, että voitelu toimii - ja tiputtelee laiturissa ollessa vain silloin tällöin tai lopettaa kokonaan jonkin ajan kuluttua pysähtymisestä.
Lähetetty: 22 Touko 2007 15:24
Kirjoittaja jjude
Dolphin kirjoitti:Mielestäni hyvin säädetty poksi vuotaa ajossa sen verran, että voitelu toimii - ja tiputtelee laiturissa ollessa vain silloin tällöin tai lopettaa kokonaan jonkin ajan kuluttua pysähtymisestä.
Eiköhän tuolla pääse alkuun.
Onko muuten tuo teflonnauha "parasta"?
Aiemmin käytössä ollut joku grafiittipohjainen, nyt laitan teflonia.
Lähetetty: 22 Touko 2007 21:24
Kirjoittaja teekoo
Teflon-nauha kestää enemmän kuumuutta yms. ja sitä ei tarvitse poistaa kuten talinauhaa, vaan sitä voi lisätä poksiin tarpeen vaatiessa.
Katsoppa ominaisuuksia
www.meredin.fi
Itse en ainakaan paremmasta ole kuullut.
Lähetetty: 24 Touko 2007 16:18
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos Bertta-Lotassa kiristää poksin liian tiukalle se alkaa jostakin kumman syystä antamaan lievää jyrinää ja lämpenee.
Talipoksi on oikeilla välyksillä ja oikealla nauhalla todella huoleton peli ja edullinen hankkia ja huoltaa. Itse tarkistan keväällä vesillelaskun yhteydessä poksin kireyden ja unohdan sen sitten koko kesäksi. Ei vuoda eikä tiputtele yhtään ajossa eikä laiturissa. Välykset vaikuttavat poksin toimintaan. Olen viritellyt simmeillä poksiin n. 0,3mm välyksen. Monesti näkee uusiakin pokseja joiden välys on millin luokkaa.
Veneliikkeissä myytävä talinauha on aivan onnetonta "Mirame huulirasvalla voideltua villalankaa". Lipeä yms pumpuissa käytettävä/käytetty poksinauha on hyvää ja kestävää tavaraa.
Lähetetty: 27 Touko 2007 17:22
Kirjoittaja Poteri
Paljastava kysymys, mutta mistä tuo taliboxi löytyy?
Kaverin kertoman mukaan ymmärsin että se on lähellä peräsintä, mutta eipä löydy.
Mistä boxi siis löytyy ja kuinka pääsee tarkastamaan talinauhan?
t. Poteri
Vannasputken päässä
Lähetetty: 27 Touko 2007 18:00
Kirjoittaja Jude
Poteri kirjoitti:Paljastava kysymys, mutta mistä tuo taliboxi löytyy?
Kaverin kertoman mukaan ymmärsin että se on lähellä peräsintä, mutta eipä löydy.
Mistä boxi siis löytyy ja kuinka pääsee tarkastamaan talinauhan?
t. Poteri
Se taliboxi on yleensä vannasputken moottorin puoleisessa päässä. Vannasputken sisällä pyörii potkuriakseli. Vannasputken potkurin puoleisessa päässä on yleensä liukulaakeri.
Boxitiivisteet pääsee tarkistamaan kiertämällä kiristysholkin kiinnitysmutterit auki ja vetämällä holkin ulos. Sitten on vuorossa vaikeampi vaihe eli talinauhan sorkkiminen esille.
Lähetetty: 27 Touko 2007 21:16
Kirjoittaja Poteri
Jos taliboxi on vannasputken mootorin puoleisessa päässä, niin mikä talinauhan merkitys on?
Olin ymmärtävinäni että talinauha estää meriveden tulon veneeseen, mutta jos taliboxi on vannasputken moottorinpuoleisessa päässä niin en ymmärrä kuinka se estäisi veden tulon, eli toimisi tiivisteenä.
Vai toimiiko se ylipäätään tiivisteenä?
t. Poteri
Lähetetty: 27 Touko 2007 22:13
Kirjoittaja teekoo
talinauhojen ominanisuuksia löytyy hakusanalla "tiivistenauha":
www.meredin.fi
Lähetetty: 27 Touko 2007 23:24
Kirjoittaja KS1030
Poteri kirjoitti:Jos taliboxi on vannasputken mootorin puoleisessa päässä, niin mikä talinauhan merkitys on?
Olin ymmärtävinäni että talinauha estää meriveden tulon veneeseen, mutta jos taliboxi on vannasputken moottorinpuoleisessa päässä niin en ymmärrä kuinka se estäisi veden tulon, eli toimisi tiivisteenä.
Vai toimiiko se ylipäätään tiivisteenä?
t. Poteri
mä en tajua tota kysymystä....... siis olettaen että kysyjä on nähnyt vannasputken
Kun veneeseen tulee "putki" vedenalla, kai se on sama kummassa päässä "tulppa" on, niin estää veden tulon.
yleensä potkurinpäässä on vesivoitelu ja motin päässä taliboxi. edellisessä veneessä tosin oli kumpikin pää vesivoideltu, eli täysin huoltovapaa.
Lähetetty: 28 Touko 2007 08:24
Kirjoittaja Poteri
En tainnut ymmärtää vannasputken toimintaperiaatetta edellisessä viestissäni.
Hieman plärättyäni sivustoa hakusanalla vannasputki tulin seuraavaan johtopäätökseen.
Vesi voitelee potkuripään ja vesivaseliini mottorinpuoleisen pään.
Jos talinauha on kulunut, pääsee merivesi vannasputkea pitkin pilssiin.
Tällöin ei siis olisi merkitystä kummassa päässä vannasputkea talinauha on, kuten KS1030 totesi.
Olenko ymmärtänyt oikein?
t. Poteri
Lähetetty: 28 Touko 2007 11:25
Kirjoittaja KS1030
Poteri kirjoitti:En tainnut ymmärtää vannasputken toimintaperiaatetta edellisessä viestissäni.
Hieman plärättyäni sivustoa hakusanalla vannasputki tulin seuraavaan johtopäätökseen.
Vesi voitelee potkuripään ja vesivaseliini mottorinpuoleisen pään.
Jos talinauha on kulunut, pääsee merivesi vannasputkea pitkin pilssiin.
Tällöin ei siis olisi merkitystä kummassa päässä vannasputkea talinauha on, kuten KS1030 totesi.
Olenko ymmärtänyt oikein?
t. Poteri
Niin siis siinämielessä että vettä ei tule sisään.
nauha kuitenkin on moottorinpäässä koska potkurinpäässä on vesivoitelu.
oheisesta kuvasta näkee vähän periaatetta. tosin "vanhanaikainen" taliboxi on korvattu vesivoitelulla (kuvassa vesivoitelu siis kummassakin päässä) mutta taliboxi päällepäin saman näköinen(kuva4).
Tässä kuvassa oman veneeni taliboxi etärasvaus systeemillä.

Lähetetty: 28 Touko 2007 13:30
Kirjoittaja jjude
Tuleeko tuo rasvanippa olla ennen vai jälkeen boxin?
Siis jos lähdetään veneen sisältä ulospäin.
Itselläni on boxi-pronssilaakeri jonka jälkeen on rasvanippa.
Näin kai sen on hyvä. Rasvaa sekä laakerin, että narun.
Lähetetty: 28 Touko 2007 13:48
Kirjoittaja KS1030
Eikös se ole siinä valmiina se nippa? eli heti narun jälkeen potkuriinpäin.
Itsellä on kajuutan alla boxi jolloin joutui rämpimään ahtaassa tilassa perälle ja pimeässä sihtailla nippaan. loisto idea oli laittaa tuo kuvassa näkyvä kiinteä letku ja prässi seinään kiinni. eikä ole kallis... suosittelen!
kuvasta muuten näkyy hyvin kuinka mukavasti sotkee kun talinaru on kulunut loppuun ja säätövara mennyt.... viimmekesänä tihkutti kunnolla vettä että mennen tullen sai prässätä n.10 kertaa vesivaseliinia. pikkuhiljaa pursuaa akselinvälistä ja roiskuu kyljille. on sitä seinillä ja pilssissä varmaan pari tuubillista :D
no nyt tänä keväänä on narut,klemmarit ja pultit vaihdettu ja asennettu "etäprässäys". pilssin putsaus ei vielä kuvaan ehtinyt.
Lähetetty: 28 Touko 2007 23:10
Kirjoittaja teekoo
Vielä semmonen pointti, että kyllä se taliboksi pitää motin päässä olla. Jos veneen vedessä ollessa pitää talinauha vaihtaa tai teflonnauhaa lisätä boksiin, niin motin päässä on tilaa sille operaatiolle.
Kaipa teoriassa taliboksi voisi olla aivan veneen perässäkin, kohdassa jossa vannasputki päättyy peräseinään, ja seuraavana on vesivoideltu perälaakeri veneen ulkopuolella. Tälläistä en ole koskaan nähnyt, syynä varmasti se, että peräpilssi on yleensä niin ahdas, että siellä ei ole tilaa tehdä mitään saati sitten avata 40mm boksin mutteria.