Sivu 2/2

Lähetetty: 01.06.2007 13:32
Kirjoittaja ruuvari
Mulla on hiukan itellänikin ongemia ko. poksin kanssa ja kysynpä sellasta että onko akselirasvalla sellaista ominaisuutta että lämmenneenä on "juoksevampaa" ja kun jäähtyy niin tiivistysominaisuus paranee. Eli paksuuntuuko ja ohentuuko?????

Lähetetty: 01.06.2007 20:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä vaseliinilla on semmoinen ominaisuus. Lisäksi se vielä tuppaa laajenemaan lämmetessään jolloin poksista lentää ylimääräiset rasvat ulos pitkin venettä

Lähetetty: 10.06.2007 0:47
Kirjoittaja hapi
Ei jaksanut uutta aihetta vääntää joten liitetään tänne yksi kysymys, eli mahtaakohan käydä tuollainen nailoni poksinauha hyvin tuonne, elikkä tälläinen jota isommissa koneissa ilmeisesti laakeripesissä on.

Lähetetty: 12.11.2007 20:26
Kirjoittaja jouhok
Kuinka paljon on väliä taliboksin ja akselin (25 mm) välissä? Sain taisteltua perälaakerin irti ja potkuriakselin paikaltaan. Luulin, että veneessäni on normaali taliboksi, mutta rupesi arveluttamaan. Mitään nauhaa ei välissä ollut. Boksin etupäässä on kumitiiviste ja rasvanippa takaosassa. Samoin perälaakerin takana oli tiiviste. Boksi on kiinni vannasputkessa kierteellä. Systeemit on vuodelta jotain ja saattavat olla jonkun ihan omia patentteja. Rupesin miettimään, että olisiko tuo systeemi ollut tiivistetty vain kahdella stefalla ja vaseliinilla.

Jouni

Lähetetty: 14.12.2007 14:55
Kirjoittaja puuhevonen
Onko systeemi toiminut? Olen itse miettinyt samanlaista. (stefa, rasvaa, stefa) jos homma on pelittänyt ni laita ihmeessä uudet stefat ja jatka harjoituksia. Käsittääkseni tuo talinauhasysteemi, vaikka huollettuna hyvä onkin, on peruja ajalta jolloin stefoja ei vielä ollut.

Lähetetty: 14.12.2007 18:36
Kirjoittaja bonito
On stefabokseista ollut juttua ennenkin näillä sivuilla, itelläni on ollut sellainen systeemi vsta-86 lähtien, ensin 14v systeemi, jossa 2stefaa, laakeri johon tuli keskelle letku vaseliiniprässistä ja taas 2 stefaa, näissä merenpuoleisissa stefoissa oli ruostumattomat vieterit. Sen jälkeen ja vieläkin on käytössä samanlainen systeemi, mutta nyt stefojen välissä on perämoottorin vaihteistoöljy, jolle on tehty oma säiliö, n.0,5ltr. Pari kertaa olen öljyä lisännyt kesässä, ajotunteja kertyy n.175h/ kesä. Vesillelaskujen jälkeen olen uusinut kerran stefat molempiin paatteihin. Tuosta vaseliiniboksista tuli hiukan vettä pilssiin, jos peruutti oikein voimallisesti(6syl Ford), muuten vesi on pysynyt oikealla puolella, siinä vaiheessa laakeripinta oli jo saattanut kulua hieman soikeaksi.

Lähetetty: 16.12.2007 23:03
Kirjoittaja jouhok
puuhevonen kirjoitti:Onko systeemi toiminut? Olen itse miettinyt samanlaista. (stefa, rasvaa, stefa) jos homma on pelittänyt ni laita ihmeessä uudet stefat ja jatka harjoituksia. Käsittääkseni tuo talinauhasysteemi, vaikka huollettuna hyvä onkin, on peruja ajalta jolloin stefoja ei vielä ollut.
Kyllähän tuo vettä valutti. Aina ajon päätteeksi piti voidella. Tosin potkurin puoleinen stefa oli täysin viraton. Laakeria oli ilmeisesti yritetty joskus ottaa irti ja samalla stefakin saatu soikeaksi. Päätin uusia koko laakerin ja lähtihän se irti lähinnä särkemällä. Laakeri oli pronssiholkin sisällä. Pitää teettää uudet systeemit. Vielä on vähän suunnitteluasteella.
Jouni

Lähetetty: 17.12.2007 9:56
Kirjoittaja KS1030
Ehkä fiksuin on laittaa täysvesivoideltu jossa ei ole rasvaa missään.
mulla oli edellisessä veneessä semmonen ja hyvin pelitti. vesille laskun yhteydessä ainoastaan piti ilmata, muuten täysin huoltovapaa.
olen kirjoitellut siitä tänne aiemminkin ja jotain kuviakin tuli laitettua.
haulla löytyy.