Sivu 1/2
Dieselin savutus
Lähetetty: 15 Touko 2007 10:57
Kirjoittaja atros
Minulla on (puu)veneessä Ivecon 6-kone, jossa on ajotunteja alle 200. Kylmänä käynnistettäessä kone pölläyttää reilusti sinistä savua, mutta ei lämpimänä. Itselläni tulee mieleen mahdollinen suuttimien jälkitiputus.
Eikö vanhempien Volvojen ominaisuuksiin kuulunut samantapainen käynnistyssavutus, vaikka koneessa ei ollutkaan mitään vikaa ? Mitä
käyttökokemuksia muilla on ?
Lähetetty: 15 Touko 2007 12:34
Kirjoittaja Mile
Eikös sekin ole etukammiokone? Suoraruiskutuskoneet ei kai enää niin pahasti savuta kylmänäkään käynnistettäessä kuin vanhemman tekniikan etukammiodieselit ( joku kai kaivaa jostakin wikipediasta että etukammio on keksitty vasta suoran ruiskutuksen jälkeen tai jotakin vastaavaa - pienissä koneissa suora ruiskutus on kuitenkin yleistynyt vasta viime aikoina).
Etukammion idea on siinä, että polttoaine ruiskutetaan kammion seinille joilla se sitten syttyy ; silloin sumunkaan ei tarvitse olla yhtä hienoa kuin suorassa ja ruiskutuspaineet voivat olla alhaiset. Mutta kylmän raudan pinnalle ruiskutettu löpö ei syty kovin herkästi ; kylmäkäynnistyssavut johtuvat tästä ; ruisku antaa soppaa seinille joka sitten syttyy aikanaan . Kun kone lämpenee ja etukammion pintalämpötila sen mukana, niin syttyminenkin sitä mukaa helpottuu ja palaminen tehostuu savun samalla hälvetessä.
Eli ihan normaali ilmiö perinteisille nokivasaroille ....
Lähetetty: 15 Touko 2007 13:47
Kirjoittaja KS1030
Onkos ford trader -68 6-mukinen sitten etukammio vai suoraruisku?? näkeekö sitä jostain päältäpäin? jotenkin mulla on sellanen mututuntuma että etukammiomoteissa on hehkut ja ruiskussa välttämättä ei?? mulla ei ole hehkuja ja vaikka helmikuussa pakkasessa käynnistää niin ekalla pyörhdyksellä hörähtää käyntiin.
Lähetetty: 15 Touko 2007 14:44
Kirjoittaja Ansis
Trader ja lähes kaikki muutkin fordin traktorin moottorit ovat suoraruiskuja. Savuttamista vähentää jonkin verran, jos hehkuttaa pitempään. Minulla on Fiat 411 R traktori vuodelta 59, tunteja pirusti takana ja väljä, tosin rengastettu ja hoonattu parikymmentä vuotta sitten.
Lähtee käyntiin ilman savua hehkuttamalla pari minuuttia, muuten ei lähde ollenkaan. Ja on etukammiokone.
Lähetetty: 15 Touko 2007 15:26
Kirjoittaja atros
Iveco on tyyppiä 8061 ja vuosimalli on 2003 ilman hehkuja. Kone on
rakenteeltaan samankaltainen kuin Ford Trader, vuosimalli -68, jollainen minullakin oli veneessä kunnes työsopimus loppui. En ole suuri asiantuntija alalla, mutta mielestäni Iveco on suorasuihkutustyyppiä.
Lähetetty: 15 Touko 2007 16:09
Kirjoittaja Mile
jos suoraruisku savuttaa pahasti ( vaikka käynnistyksen jälkeen) , niin se voi kieliä suuttimien kulumisesta tai alkavasta ( vaihda uusiin tai huollata dieselkorjaamossa) , mikä johtaa pisaroitumiseen ja pisaroiden syttymiseen vasta männän laella . siinäkin toimii sama kuin etukammion kanssa, kun kone lämpiää niin lämpiää myös männän laki , jolloin palaminen tehostuu , ja savu vähenee ..
voi myös olla noiden vanhemman polven suorien ruiskujen ominaisuus eikä vika ; toimivat samalla periaatteella kuin etukammioiset, palokammio vain männässä kannen sijaan.
onko puristukset mitattu ?
Lähetetty: 15 Touko 2007 16:23
Kirjoittaja baden2
Iveco ja kaikki muutkin suuremmat koneet ovat suoraruiskuja, niin uudet kuin vanhat.
Lähetetty: 15 Touko 2007 17:52
Kirjoittaja KS1030
Tässähän viisastuu ihan humisten ;)
Onko ominaisuus että suoraruiskuinen on yleensä parempi lähtemään käyntiin kuin etukammiomoottori?(vai liittyykö edes siihen). edellisen veneen 42heponen mercedes ei lähtenyt millään käyntiin ilman kunnon hehkutusta, traaderi taas lähtee samantien.
mersu oli kyllä aivan kunnossa oleva.. eikai nyt ole niin että foorrtti on parempi kuin mersu

Lähetetty: 15 Touko 2007 19:17
Kirjoittaja baden2
Suorasuihku lähtee paremmin ei tarvii hehkuja, aikoinaan ei osattu rakentaa hiljaista ,nythän niitä on käytössä henkilöautoissakin ,ilmeisesti kuitenkin hehkuilla.
Lähetetty: 15 Touko 2007 21:13
Kirjoittaja vanhami
Voima se siellä vaan savuaa.
Jos kone käy ja kukkuu, eikä ryttyile kummemmin, niin antaa palaa.
Tälle ihan omalle ohjeelle en kyllä anna mitään takuuta....
Lähetetty: 16 Touko 2007 00:05
Kirjoittaja dieselmoottori
Lievä ilmavuoto sekoitti käynnin PSA:n koneessa käynnistettäessä jolloin poltti sinertävää joka yleensä kielii palavasta öljystä. No kun ilmavuoto meni pahaksi ja vika löytyi ja korjattiin niin savutuskin lakkasi .
Anna mennä vaan jos ei savuttele kuin kylmänä.
Lähetetty: 18 Touko 2007 15:02
Kirjoittaja atros
Kiitokset aihetta kommentoineille. Taidan syksyllä varmuuden vuoksi
tarkastastuttaa suuttimet. Palataan aiheeseen myöhemmin, niin saadaan
tietoa muidenkin hyödynnettäväksi.
Lähetetty: 18 Touko 2007 18:49
Kirjoittaja bonito
Mulla on Sisu 620 DSI, sekin pölläyttää, varsinkin kylmällä ilmalla. Muistaakseni Sisun syöttöpumpussa(Bosch) on sellainen toiminta, että kun pysäyttää moottorin, pakkosyöttö menee aina päälle. Onko Ivecossa Boschin syöttöpumppu. Siihen pölläykseen voi vaikuttaa myös ahtimen akselitiivisteiden kunto.
Lähetetty: 18 Touko 2007 22:44
Kirjoittaja baden2
Ei noilla tunneilla vielä tiivisteet mene tai sitten on maanantaipäivän kone.Minulla -60 luvun Volvo 70A eikä pölläyttele vieläkään.
Lähetetty: 19 Touko 2007 08:43
Kirjoittaja bonito
En hokannutkaan, että Ivecolla oli noin vähän tunteja takana, ei siinä ole ehtinyt ahtimen tiivisteet kulahtaa eikä suuttimet alkaa kusemaan, turhaa hommaa, jos alat irrottelemaan suuttimia. Ivecossa ei muuten ole venttiilinvarren kumeja, öljytkin ovat varmaan valmistajan suosittelemaa notkeudeltaan. Ei savua ilman tulta.