W1: Pakosarjan paikkausta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
WikumoW2
Viestit: 4
Liittynyt: 27.02.2017 21:39

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja WikumoW2 » 27.02.2017 22:05

Sama ongelma W2 kanssa. Rautatyöt tehty, tosin 6mm pulteilla kiinni. Kuvanmukainen korjaus on onnistunut oikein hyvin . Työ tekijäänsä kiittää!

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.03.2017 15:11

Terve,

Näin on. Tosiaan viime kesänä tein uuden paikkauksen, ja kyllä sillä taas ajeli oikein mallikkaasti. Näyttää olevan niin, että paikkaus irtoilee ajan myötä valuraudan hapertuessa sauman vierestä. Mutta uutta puikkoa vaan sekaan, niin taas toimii.

Muutama muisto aiheesta:

Biltemasta ei enää saa samoja valurautapuikkoja, kuin tuolloin alkuperäisen korjauksen aikoihin. Muissa rautakaupoissa on valurautapuikot 10 kpl pusseissa ja hintaa tosi paljon. Tein niin, että käytin ensin ne muutaman vanhan valurautapuikon pois, ja sitten loput tein jollain Esabin OK-puikoilla. Hyvin toimi näköjään niinkin. Ei nekään kai mitään halpoja ole, mutta omani ostin Turussa yhdeltä hyllykirppikseltä muutamalla eurolla - siinä oli avattu Esabin puikkolaatikko, josta oli varmaan ihan pari käytetty. Ja hinta alle vitosen :))

Esilämmitys tai oikeammin hitsauksen aikainen apulämmitys ja lämpimänä pito on ihan a ja o koko touhun onnistumisen kannalta. Tein lämmityksen nyt mökillä avotakassa, semmoisella pienehköllä hiilloksella. Annoin palan lämmitä vähitellen, ja kääntelin sitä että lämpiää tasaisesti. Sitten juoksutin hitsauspaikan ja takan väliä monta kertaa. Lopuksi jätin palan takkaan jäähtymään samaa tahtia hiilloksen ja takan kanssa, hitaasti.

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03.03.2017 19:11

Onko hettää tosta pakosarjasta jonkinsortin ristileikkauskuva? Mahtaako olla mahdotton rakenta moinen rosterimutkia hyötyttaen ihan ikuiseksi.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 03.03.2017 23:38

Ruostuu muu moottori nopeammin jos lykkäät jalompaa metallia kylkeen...Hitsaamisesta tuli mieleen,että turha valurautapuikkoja käyttää jos hitsaa "räkärautaa" valurautaan,eri asia jos molemmat kappaleet on valua.

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.03.2017 1:53

Moi.

Taisin kokeellisesti huomata puikkoasian olevan juuri noin, ei ole pakko olla valupuikko pellillä paikatessa. Siis ehkä :))

Kyllä tuommoisen voisi hitsailla putkenpätkistä ja laatasta kokoon. Vaikeusastetta nostaa, jos vekottimen haluaa edes jotenkin alkuperäisen henkiseksi näöltään. Pakokanava kiertää imukanavan ympäri, jotta esilämmitys toimisi. Tämä tekee putkistosta väkisin vähän tyhmän näköisen. Sitten on erikseen mietittävä, että pitäisikö imukanavan viereen saada joku vesivaippa jäähdytykseksi. Minäkin teksisin sen mustasta raudasta, koska muuten häipyy muu moottori. Ja uusi rauta kumminkin kestäisi todella pitkään. Jos kolme tekisi, niin viimeistä pakosarjaa ajaessa voisi jo ikä painaa huviveneilijää...

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 04.03.2017 22:14

Viitiskö joku selittaa mullekki sen loogikkaan siinä" häviää mu moottori" osiossa. Merivesipumppu ja kaikki putkisto on kuparia/pronssia. Miten se pätkä rosteri nyt wikkelle enemmään vaikuttaa, kun volvolle, cumminsille tai yanmarille?
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 06.03.2017 0:42

Rosteri ja varsinkin haponkestävä teräs on jalousasteikolla paljon kauempana valuraudasta,kuin kupari ja messinki...

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.03.2017 9:15

jahhsoo? Jalousasteikkojutut on vedeen upotettuissa laitteissa varmaasti ihan selvä homma. Pakosarjassa ei oikein siesova vettä pitäis olla. Mutta sitä että valurauta on teräksestä kaukana jalousasteikkolla kuulen kyllä ensi kertaa. Mistä se haponkestävä sit tehtään:D
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.03.2017 16:42

Moro,

Suurimmat ongelmat varmaan tulisivat siellä, missä rosteripakosarja liittyy johonkin muuhun. Sylinterin seinämää vasten kovilla on tiivistepinta ja vesikanavan reiän ympärystä. Samoin pakoputken laippa taaksepäin, tosin voihan senkin tehdä rosterista.
Esimerkiksi kannentiivisteen kuparirenkaat syövät kannesta ja sylinterinyläpäästä vesikanavan ympärystää vähitellen. Sylinterin vesivaippa ja kansi ovat kumminkin jo vähintään 40 vuotta vanhoja, joten siellä ei ole yhtään ylimääräistä metallia uhrattavaksi. Kokonaisuuden kannalta on varminta, että ylimääräistä jalometallia ei tuo koneen kylkeen ja varsinkaan vesiosaan. Sinänsä muuten ei liene muuta syytä käyttää mustaa rautaa, kuin hinta, saatavuus ja ehkä jonkin verran helpompi työstettävyys.

Toki rosterinen on ruosteettomana ja ehkä vähän kiillotettuna näyttävän näköinen. Mutta pari mustasta raudasta tehtyä antavat ehkä enemmän käyttötunteja. Mene ja tiedä, kummankaan ei ole pakko olla ehdottoman oikein.

Entäpä jos tuommoisen valaisi alumiinista? Tai pronssista?

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.03.2017 18:48

Elikkä kenellakkaan ei ole oikein kemiallista tiedämusta asiasta. Kaikkii liitospinnat syöpyy enemmän kun keskeltä moottorin osaa, siellä välissä käytettavalla materjaalilla on melko vähän merkitysta, jos käytännön havaintoon on uskomista. Yanmareissa on todella yksinkertaiset rosteriset pakomutkat, pysyy nätisti ehjänä se pakosarja. Volvopenta isommissa turbomoottorwissa on pakokmutkassa prässätty valuraudan sisään rosterihilut ja en kyllä sanois, että ne siellä mtään erityista korroosiota aiheuttais.
Edelleen on ainakin minulle hämärän peitossa, mista se huhu johtuu, että rosteri tappaa muita osia.
Vedenalaisten osien koorroosiosion olen jo ymmärtänyt, nyt jos viisastusin enemmän siinä moottorin puolellakin. Ei tietoja eikä mielipiteitä ja huhuja.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Simon » 07.03.2017 1:09

Joopa joo. Olen tässä ketjussa aikaisemminkin jo maininnut W 1 pakosarjan "uusvalmistettamisesta" ja viittasinkin niitä tehtävän "rosterista", mikä mielestäni on hyvä materiaali työstää ja hitsatakkin. Toki tuon uusvalmistuksen voi tehdä myös aivan normi raudastakin hitsattavia putkikäyriä hyödyntämällä.
Kummallakin materiaalilla valmistettaessa saadaan se todellinen etuus: tuo etulämmitys poistettua, mikä petroolikäytössä oli hyvinki tärkeää.
Enkä oikei jaksa uskoa tuota rosterin "vikiä syövään" voimaan, kuten Qubik jo aiemmin mainitsikin, kuparin / pronssin, niin onhan vikeissä tuota materiaalia laidasta laitaan: alumiinista ...valuraudan...kautta pronssiin, joten pieni rosterilisäys tuskin tuota / kaan putputtajaa tuhoaa.

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.03.2017 13:53

Tekee kummasta vaan, sillähän selviää materiaalien edut, jos sitten mahdolliset haitatkin. Pääasia, että Wickström käy ja kukkuu. Kaikenkaikkiaan helpointa on minulle ollut tuon vanhan paikkailu. Jos jostain saisi sopivan aihion, niin voisi toisenkin hitsailla.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Simon » 09.03.2017 1:23

Niinhän se "Österi" onkin, siis tuo pakosarja. Olemme kovasti huolissaamme Vikin ruostumisesta!!! Ja huolestumme jopa siitä mistä aineesta pakosarja on tehty / tehdään, Ettei se vain ruostuttaisi Vikiemme sylinterinlohkoa, siis sitä keskeisintä ydintä, sitä kalleintamme.

Halutaan ostaa palstoilla on useasti mainittu W-1, W-2, pakosarja, niistä on puutetta koska valmistus on lopetettu, joten on luonnollista, että niitä korjataan tai tehdään uusiakin.

En kuitenkaan useasti ole huomannut, että sylinterilohkoja olisi kovasti kaivattu, vaikka niitä varmasti olisi saatavilla, siis niitä mitä kovastikki koitamme korroosiolta suojella. Vaikkapa nyt pakosarjojen materiaaleilla.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.03.2017 14:52

oiskoos tuollainen löntti sitte paha valaa?
Joku innokas varmaan tekee muotin ja valaa jos sais vaikka tätä kautta esitilauksia tarpeeksi..

Maa
Viestit: 105
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: W1: Pakosarjan paikkausta

Viesti Kirjoittaja Maa » 09.03.2017 20:22

Moi , mulla oli 2 pyttynen wicström jonka kannen vein nuorenamiehenä hämeen dieseliin oiottavaksi , naureskelujen ja ivallisten kommenntien saattelemana sai sielta poistua , haukkuivat sitä hienoa kantta " pahkaksi " jota heidän uusiin laitteisiinsa ei voisi kiinnittää ! Olen jo 30 vuoden jälkeen antanut heille anteeksi !
Muuten kerran mulla oli haljennut 6,2 gm dieselin valurautainen jäähdytetty pakosarja , niin meidän kyläseppä juotti sen hopealla !
Ja se kyllä piti .

Vastaa Viestiin