Sivu 1/1
Penta 22bm:n Käynnistysapua/ vinkkejä
Lähetetty: 05 Touko 2007 20:33
Kirjoittaja ylva1937
Moi.
Nyt kun nahat alkaa palailla kämmeniin muutaman tunnin veivauksen jälkeen olis mukava saada kone oikeasti tulille. Kone on tosiaan 50-luvun PENTA K22 & SEM magneetto K-2 ja solex:in kaasari. Kipinää tuli ja bensaa uitin ryyppykupeista mut ei luvannutkaan. Vene tuli hankittua viime syksynä ja pitäis tänä kesänä päästä 70-vuotiaan "neitsytmatkalle"! Esim.SEM:n ohjekirjassa puhutaan takuusta elikkäs pitäiskö vain ottaa yhteyttä "AB svenska elektromagneter" firmaan=)? Mutta oikeasti vinkkejä kaivattaisiin tai jos Turun seudulla olis joku joka tulisi konsultoimaan korvausta vastaan.
Sami
Lähetetty: 06 Touko 2007 07:37
Kirjoittaja matti
Osta hanskat! :)
En juurikaan mitään noista koneista tiedä, mut kuitenkin; onko siinä puristukset tallella?? =pitäisi tuntua selvä vastus kun mäntä nousee puristustahdin aikana ja veivin pitäisi "lähteä kädestä" yläkuolokohdan jälkeen=kone pyörähtää itsekseen eteenpäin ??
Laita moottoriöljyä sylintereihin ryyppykupista=tiivistää männän sylintereihin jos vaikka renkaat ovat jumittuneet, jos ei vaikutusta, niin vois kuvitella, että venttiili(t) takertelee/tiivistepinta vuotaa.
Matti
Lähetetty: 06 Touko 2007 20:31
Kirjoittaja ylva1937
KIITOS vastauksesta! Kyllä siinä kyllä vastus tuntuu ja veivikin pyörähtää "itsekseen" jonkin verran mutta on tietty kovin vaikea sanoa ilman kunnon kokemusta että onko vastusta tarpeeksi( Ei siis pysty pyörittämään kuin tahkoa...). Pistin ennen pyöritystä kyllä bensan ja öljyn seosta mutta ehkä laitan vielä rohkeammin öljyä seokseen ja uitan sitä koneeseen ja ostan siannahka hanskat?!
Sami
Lähetetty: 07 Touko 2007 12:01
Kirjoittaja MÖsteri
Lisää lusikoita soppaan..
Ei varmaan kannata kyllä lotrata sitä öljyä sinne sylinteriin siinä uskossa, että sen ja bensiinin seoksen saisi palamaan.
Öljyä voi tuossa kohtaa käyttää A. Juuttuneiden osien irroitukseen (tuskin tarpeen kohdallasi) B. Männänrenkaiden+männän väliaikaiseen tiivistämiseen sylinterin seinämää vasten. Tällä haetaan sitä, että jos puristusta ei ole yhtään tai sitä on hyvin vähän, voidaan saada selko vuotaako männän&sylinterin välinen rako vaiko venttiilit.
(Öljy nimittäin saattaa hetkeksi tiivistää väljän männän, jolloin puristus voidaan tuntea. Tällöin vika voi olla kuluneessa männässä. Jos taas tiivistystä ei huomata, vika voi olla ventiileissä, siis voi olla.)
Minusta kannattaisi kokeilla seuraavaa: Peitä tulpanreikä peukulla, ja koita pyöräyttää niin, että kyseinen sylinteri menee oletetun puristuksen yli. Jos peukun alla tuntuu painetta, tai ehkäpä et saa peukkuasi edes pysymään reiän tukkeena, niin kyllä puristus riittää! Ihan yhtä hyvin puristuksen havaitsee ryyppykuppien huohotuksesta.
Palamiseen ja käymiseen tarvitaan kolme asiaa, jos puristusta on:
A. Bensaa (Jos saat tulpan märäksi, tai ryyppykupista/tulpanreiästä tuntuu bensan lemu, niin pitäisi riittää. Onko Solexissa kanavat auki?)
B. Ilmaa (Eiköhän se mene sentään solexista läpi?)
C. Kipinä (näet tulpista konetta pyörittäessäsi, onko kipinää?)
Ainakin wickstömissäni pätee se, että konetta ei kannata käynnistäessä mitenkään uittaa bensassa. Vanhat väittävät, että wickström vaatii tuhdit ryypyt, mutta kyllä mun yksilö pikemminkin keskittyy sitten ryyppyjen pokkailuun käynnin sijaan. Eli miedolla otteella sitä ryyppyä sinne, eikä edes ehkä joka sylinteriin. Olen useammin nähnyt koneita sammutettavan kuin käynnistettävän ylenpalttisella ryypyttämisellä.
Onnea yrityksiin, ja nahkahan kasvaa sitten taas syksyllä huoltojen jälkeen takaisin!
Lähetetty: 07 Touko 2007 19:38
Kirjoittaja ylva1937
OK. Kiitoksia paljon taas tästäkin vastauksesta!
Kokeilin nimittäin pyörittää silloinkin myös ryyppykupit auki jolloin kone pussautti bensan kunnon "pilvinä" kupeista(puristus siis todennäköisesti ok). Kipinän tosiaan testasin pitämällä molempia tulppia lohkossa kiinni ja kipinäkin tuli hyvin. Toi solexin kanavat taitaa olla sitte "hyvä vaihtoehto" ja toi ensimmäisenä etten ainakaan ryypytä liikaa. Meinas vaan usko loppua että mistä vikaa etsii...mutta sanoihan jo Sulo Vilenkin ettei noin pieneen koneeseen voi isoa vikaa mahtuakkaan....
Sami
Lähetetty: 07 Touko 2007 20:11
Kirjoittaja MÖsteri
Juu Sulon Vilen oli kyllä aikamoinen tietäjä...
Tuo kuvaamasi pössäytys ryyppykupista on vielä parempi merkki siitä, että puristusta kyllä löytyy.
Kipinäkin löytyy, hyvä.
Siispä sinne sylinteriin tarvitsee enää saada palava seos ilmaa ja bensaa. Kokeile nyt sitten niukempaa ryypyttämistä, ja jos se ei auta, niin sitten muita konsteja. Koska kone jossain vaiheessa poltti ryypyt, mutta sitten sammui, niin vahva veikkaus voisi olla liian rikas seos. Solexissa ainakin uudemmissa 26-malleissa on se eteenpäin osoittava seosruuvi. Siitä kiinni kiertämällä saa seoksen laihemmaksi. Mutta säätö kannattaa tehdä varoen, vaikkapa 1/4 kierrosta kerrallaan, ja aina välissä monta parasta mahdollista yritystä. Ja eipä ole kiellettyä vaikkapa kirjata muistiin, paljonko sitä ruuvia on pyöritellyt.
Liian laiha seos aiheuttaa ns paukkuja kaasariin, eli kone tsuhauttelee takaisin kaasariin. Ja käyminen joko loppuu tai on surkeaa.
Jos ei säätö auta, niin sitten kannattaa (viimeistään) varmistaa kaasuttimen puhtaus. Ja siinä puoliskojen välissä olevan tiivisteen pitää olla ehjä, melko ehjän näköinen ei riitä.
Lähetetty: 07 Touko 2007 21:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Laita se ryyppy sinne koneeseen oikeaoppisesti eli imutahdin alussa että moottori imee sen sisäänsä kammesta kääntämällä. Näin bensiini osittain jo höyrystyy sisään mennessään eikä vain lorahda männän päälle ja imeydy karstoihin.
Yksi mahdollisuus on magneeton heikko kipinä joka voi johtua magnetoinnin heikkenemisestä. Kunnossa olevan laukaisumagneeton pitäisi pystyä antamaan jopa 10mm pitkä kipinä. Pelkkä kokeilu että antaako tulppa kipinää ei kerro vielä mitään kipinän voimakkuudesta ainoastaan sen että että edes jotakin elämää on, mikä tosin sekin on jo paljon.
Jos epäilee kipinän olevan heikko niin tulpan kärkiväliä voi koemielessä pienentää johonkin 0,3mm tietämille. Jos magneetto on heikko niin se voi olla ainoa konsti saada kone käymään edes jotenkuten.
Yksi varma konsti on antaa kunnon ryypyt ja käskeä kaveria tusauttamaan imuaukkoon pyörityksen aikana hieman pilottia. Bensiinin ja eetterin (?) seos on semmoista ärhäppiä että varmaan jysähtää käymään sen muutaman kierroksen verran. Eikä muuten särje konetta...
Joo-o.
Lähetetty: 08 Touko 2007 00:58
Kirjoittaja MÖsteri
Tuo on ihan totta, että se ryyppy tarvitsisi saada sinne oikealla tahdilla. Muuten sen pyöräyttää jopa suoraan pakoputkeen, jolloin menee kalliit aineet harakoille ;=) Täytyy sanoa, että tuo ryyppykupista ryypyttäminen vaatii taustaltaan kaksitahtimopomiehelle kovasti pohtimista. Menneenä kesänä sitä opetellessa tuli useammatkin ryypyt naamalle.. No käytännössä käytänkin mieluummin sitä ns. rikastinta, sillä lähtee varmemmin wickströmmi tulille.
Mutta teinpä uuteen konekoppaan toki kupariselle ryyppykannulle oman lokeron, onhan siinä "sitä jotain"!
Tuosta laukaisumangeeton kipinänannosta en kyllä oikeen osaa sanoa. Tokihan sillä on suuri merkitys koneen römpöttämiselle, että se kipinä on kunnollinen ja riittävä. Mutta mutta, eiköhän käytännössä riitä, jos sen kipinän silmin näkee tulpan kärkien välissä. Ja eikö tuo nyt sitten ole melko helppo koklata, lengottaa kärkivälin valtavaksi ~1.5mm, ja koklaa vieläkö tulee kipinää.. Ei, jotenkin mä kyllä hakisin ongelmaa seospuolelta, kun kerran ne ryypyt oli jo alunperin palaneet. Silloinhan kone sytyttää, muttei jaksa pysyä pidempään käymisen toimessa. Ongelma olisi siis siinä mitä sieltä kaasarista tulee.
Eetteriä voisi kannattaa kokeilla, eihän se ongelmaa poista mutta saisipa lisää tietoa koneen käynnistä.
Jaajuu, se pentahan oli Turussa? Voisi olla hauskaa nähdä moinen käymishaluton mylly, sillä oleilen viikoilla Aurajoen rantamilla. (Tästä voi varmaan YV:tä kirjoitella, jos on aihetta.)
Lähetetty: 08 Touko 2007 13:44
Kirjoittaja Veli-Matti
"Kipinää tuli ja bensaa uitin ryyppykupeista mut ei luvannutkaan..."
Minä taas fundeerasin ongelmaa tämän perusteella
Oikein annettua ja mitoitettua ryyppyä ja kunnossa olevaa laukaisumagneettoa ei voita mikään sähköstartti eikä imusydeemi. Kun ryypyttää oikein ja hiimailee koneen hetkelle juuri ennen laukaisua ja asettaa sytkän oikein niin koneen voi kikkailla käyntiin vaikka siten että tarvitsee vain hypätä tasakäpälää koneen vieressä tai kannella.
Tai manailla näyttävästi yleisön edessä että on nämä paskoja vehkeitä ja täräyttää kunnolla nyrkillä konekoppaan jolloin seos posahtaa ja kone on "yllättäen" tulilla.
Ei se ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun kunnossa oleva lättäpää (varsinkin 1 pyttyset ovat herkkiä siihen, vastaavasti 3 tai 4 pyttystä ei saa vahingossa käyntiin) lähtee käyntiin vahingossa vaikkapa sytkää tai venttiileitä säädellessä
Lähetetty: 08 Touko 2007 21:47
Kirjoittaja ylva1937
Kiitos ja kumarrus taas vastauksista!
Alkaa varmasti pian "polttaa" kun pääsen taas veivin ääreen! Voisin nyt testata vielä kerran leppoisasti & eetterin kera ja jos ei tärppää niin vaikka pistelen YV:ä...Voi kyllä helposti olla samaa mieltä muiden vasta-alkajien kanssa että on hienoa saada asiantuntevia/asiallisia vastauksia ns. "tyhmiinkin kysymyksiin" Mietin tossa että mistä esim. 10 vuotta sitten rookiet olis saanu apua? Soitti vaikka numerotiedusteluun? "Jos yhdistät jollekin sellaiselle jolla on ollut wiku 15-vuotta...jaa nimi?
Lähetetty: 08 Touko 2007 22:26
Kirjoittaja MÖsteri
Jepjep..
Joo luetaan ne alkupäänkin viestit kokonaan ;=D
Kuinka mää nyt katsoin että ne ryypyt oli palaneet? Keskellä viikkoa on nuorempikin silmä hätäinen - varsinkin ilman ryyppyä..
Joo no, kumminkin, eiköhän tuossa ole aika tuhti vinkkipaketti tarjolla. Niin, mitenköhän ne koneet ennen saatiin käyntiin? No ensinnäkin ne oli kaikki sen kymmenen vuotta uudempia, ja kymmenen pykälää paremmassa kunnossa. Toisaalta ainakin mun yksilö oli silloin vielä edellistä edellisellä omistajalla joka oli sen uutena maitokaupasta ostanut. Ja niin edelleen...
Toivotan lujaa uskoa koneen käynnistämiseen. Onnella ei niinkän ole veivitouhuissa sijaa, kyllä se on uskosta kiinni. Jos kone ei kohtuullisella veivaamislla ollenkaan lupaa, niin sitten mieluummin lihakset lepoon ja ajatustoiminta liikkeelle. Kyllä se pensiini on sen verran tulenarkaa lientä, että pitäisi kipinän avulla syttyä.
Lähetetty: 09 Touko 2007 08:23
Kirjoittaja Veli-Matti
10 vuotta sitten oli elossa vielä x-määrä semmoisia äijiä jotka joivat toukkana tuttipullosta moottoripetroolia, tuttina oli Bosc M45-T1 ja ensimmäisenä leluna SEMin magneetto (eikä sitä oltu naulattu lattiaan). Toisena leluja sitten olikin 7m fiskari.
Enää ei ole montaa...
Nyky neideillä tuttipullossa on korvaavaa "maitoa" joka ei aiheuta laktoosi-intoleranssia, tutti kestää konepesun 6x/vrk pöpöjen takia ja eka leluna on digipoksin kaukosäädin ja toisena näppis.
Ja näitä sitten riittää...

Lähetetty: 09 Touko 2007 12:37
Kirjoittaja Puumio
Veli-Matti kirjoitti:Nyky neideillä tuttipullossa on korvaavaa "maitoa" joka ei aiheuta laktoosi-intoleranssia, tutti kestää konepesun 6x/vrk pöpöjen takia ja eka leluna on digipoksin kaukosäädin ja toisena näppis.
Ja näitä sitten riittää...
Jos omenat putoovat kauas puusta, silloin puun on oltava korkealla mäellä...
On vaan tullu niin tekniseksi tämä aika, että vikaa aina ensin hakee tekniikasta ja vaikeemmasta päästä. Purkaa koko koneen ja vika löytyykin ihan sieltä alusta: parhaimmassa tapauksessa bensahana on vain vähän auki, ilmanottoaukossa on joku trasseli, johto on hapettunut, joku alkupään (ja oman) ruuvi on jäänyt kiristämättä.
Tuossa vaan tuli mieleen ruohonleikkurikokemus: antoi kipinää lohkosta mutta kun tulpan laittoi koneeseen, ei mitään. Tulpan johto oli hapettunut poikki sillai että normaaliasennossa ei toiminut, mutta irrallaan väännöksissä toimi. Huomasin sen kun ei aina tullut kipinää ja aloin vääntelemään johtoa. Irroitin johdon ja yleismittarin kanssa vääntelemällä totesin asian.
Ylvalla ei ole tästä varmaan kysymys vaan voisi olla jostakin samankaltaisesta "piilokiusasta"
Magneetollehan ei muuten tee hyvää jos se ei pääse laukeamaan "oikeasti".
Eli nämä nykyajan nettinörtit sanoo sen sillai: "onko töpseli varmasti kii?"
Täytyy tunnustaa kenvennykseksi: vanhan taksimiehen kanssa sen mersun tutkimiseen ilmastomuutoskevätsäässä kului useita tunteja: kumma kolina etupäässä: koeajoa, kaks ukkoo auton alla kummallisissa asennoissa öljyssä ja kurassa, kääntelee rattia, ajaa ympyrää molempiin suuntiin; jarruttaessa ei kuulu niin kovaa, ettii netistä räjäytyskuvia, jne... Syytä ei löydy => Pakko viedä korjaamolle.
Sitten äkkäsin kattoo etupyörää, oli jäänyt rengasliikkeessä ammattimiehiltä loppukiristykset tekemättä...
Siinä jos olis tullu joku sanomaan että "minä ainakin olisin heti katsonut nämä perusasiat, että ovat varmasti oikein ja..." - olis saanu lähöt silloin se semmoinen tyyppi.