Sivu 1/1
Olympia malli K
Lähetetty: 29 Huhti 2007 21:43
Kirjoittaja Simon
Olympia malli K vuosimallia 1933.
Muistan kun kaasuuttajan luonnonkorkista tehty koho oli aina talvet piirongin päällä kuivumassa ja keväällä "sellakalla" pinnoiteltiin petroolin kestäväksi, mutta mikä pinnoite olisi kestävä nyt kun ajellaan eri seoksilla, kuten tärpäteillä ja valopetrooleilla ym. korvikeaineilla? Mitenkähän epoksi soveltuisi? Vai tinaanko messinkimellasta aivan uden kohon.
100 vuotiaaseen suunnittelen, kun kerta hyllyssä on, toki pienihän tuo Olympia on, mutta juhannusajelu ja pari muutakin kesäretkeä silläkin voisi nautiskella.
Lähetetty: 30 Huhti 2007 09:47
Kirjoittaja Puumio
Sellakka käy vieläkin, jos et käytä pirtujohdannaisia (esm etanolia) tai jäänestoa polttoaineissa.
Sellakkaa saat siis siten että liuotat esm Sinoliin sellakkahiutaleita: 25-30% pilttipurkin pohjalle ja loput sinolia. Ravistele silloin tällöin, n. vrk ja siilaa kahvinsuodatin paperin läpi (tarttet useita suodattimia, koska suodattamalla poistettava vaha tukkii paperin) Sellakkahiutaleita saat askartelu&taiteilijatarvikekaupoista...
Lähetetty: 01 Touko 2007 18:43
Kirjoittaja hkhk
Onkos vanhan aikainen tiivisteliima sellakkaa? Minä maalasin sillä samaisen kohon muutama vuosi sitten. "joku sanoi näin". - Pitää katsoa, missä kunnossa koho on.
Muuten on tuossa kohossa aikamoinen juottelu, muoto kun on melkein ympyrä.
Onks sulla noin vanha Olympia käytössä. Mulla oli samanlainen, ajelin sillä paljon; ruostui puhki. Nyt on taas melkein samanlainen, mutta uudempi. (Venttiilin nostimet suojattu)
Lähetetty: 01 Touko 2007 19:52
Kirjoittaja Simon
No ei vielä ole käytössä, mutta koekäytetty on ja saatan videonpätkänkin tänne linkittää, kunhan opin nämä bittiyhteyksien kiemurat.
No joo tuo Olympia on ollut 25 vuotta rekvisiittana pöydälle asennettuna ja totesin kylmän tosiasian, ettei kuukauden ensipäivänä tuleva eläke riitäkkään Volvoon tai Albiniin, niin päätinkin asentaa tuon Olympian entisöidyn 100 vuotiaan voimanlähteeksi.
Konehan pitää vielä avata ja uusia kaikki tiivisteet huopa, ym. koska noinkin pitkä piirongilla pitäminen on kuivannut ja kovettanut kaikki tuon ajan "hyvät"materiaalit.
Eipä tuo kohon tinaaminen lopulta ole niinkään iso juttu, jos vain päättää, että tuon minä teen. Ihmiskäsillähän tuo korkkikin oli tehty ja siitä saa kyllä aika hyvän mallin. Vaimo harrastaa tiffanytöitä, jospa vain heppaan kiinni ja hän tinaa systeemin umpioksi.
Kiitos myös puumiolle, näinhän se vanha kevätrituaali toimi.
Lähetetty: 01 Touko 2007 20:03
Kirjoittaja AaPee
Tässäpä on toissapäivänä kuvattu video tuosta Simonin Olympiasta
Äänenlaatu on vähän kehno, ei HP:n mikrofoni näköjään kestä matalaa jyskytystä

Livenä kuulostaa paljon kauniimmalta.
http://gamma.nic.fi/~askope/Olympia/Olympia.MPG (9.5Mt)
Lähetetty: 01 Touko 2007 20:49
Kirjoittaja Veli-Matti
Äänenlaatu on tosi kehno mutta mitä "silimällä mulukasemalla" tuosta pakokaasunvirtauksesta sai selvää niin joko ilmaruuvi on aivan päin peetä tai sitten läppäakseli on hemmetin väljä. Mutta taitaa olla vasta virittelyvaiheessa...
Tai sitten video nyki

Lähetetty: 01 Touko 2007 21:45
Kirjoittaja AaPee
Veli-Matti kirjoitti:Äänenlaatu on tosi kehno mutta mitä "silimällä mulukasemalla" tuosta pakokaasunvirtauksesta sai selvää niin joko ilmaruuvi on aivan päin peetä tai sitten läppäakseli on hemmetin väljä. Mutta taitaa olla vasta virittelyvaiheessa...
Tai sitten video nyki

Tuota videoa kuvatessa kone oli juuri saatu käyntiin noin 30vuoden seisonnan jälkeen. Kone on tosiaan ollut koristeena, ja sitä on yksi sun toinen asiasta kiinnostunut varmasti ruuvaillut sieltä täältä. Eli säädöt oli tässä saatu jo niin, että kone saatiin yleensäkkin käyntiin.
Kiitokset jokatapauksessa säätövinkeistä.
Kone otetaan tässä kohtapuoliin auki ja kaikki tiivisteet ja muut vastaavat uusitaan, ennenkuin sitä ruvetaan mahdollisesti asentelemaan 100-vuotiaan woimanlähteeksi.
Tässä 100-vuotiaan entisöintiprojektissa on työnjako jakautunut niin, että moottoriasiat on osaksi toisen polven harteilla, eli allekirjoittaneella.
- Ei toki siksi, ettei Simon moottoreista ymmärtäisi, mutta ei se eläkeläinenkään kaikkea kerkeä

Lähetetty: 02 Touko 2007 19:44
Kirjoittaja hkhk
Tasaisesti kuitenkin kävi, ei pomppinut. Onks teillä joku erillinen vaihdelaatikko, vai eikö se kuulu ollenkaan tähän koneeseen? Hieno esitys. Käy paremmin kuin minun kone tällä hetkellä.
Tässä on muuten malli "ämpäri-putki-kytkennöistä" sille palstalaiselle, joka kerran kysyi, miten selvittäisi koneen käynnin. Hän aikoi rempata konetta ennen koepyöritystä.
Lähetetty: 26 Tammi 2009 17:27
Kirjoittaja TapsaR
Sellakka käy vieläkin, jos et käytä pirtujohdannaisia (esm etanolia) tai jäänestoa polttoaineissa.
Sellakkaa saat siis siten että liuotat esm Sinoliin sellakkahiutaleita: 25-30% pilttipurkin pohjalle ja loput sinolia. Ravistele silloin tällöin, n. vrk ja siilaa kahvinsuodatin paperin läpi (tarttet useita suodattimia, koska suodattamalla poistettava vaha tukkii paperin) Sellakkahiutaleita saat askartelu&taiteilijatarvikekaupoista...
Mitenkäs nykyään kun polttoaineisiin on lisätty sitä etanolia, joten toimiiko tuo sellakka vielä kohon lakkauksessa?
Kuinka nuo halvat spray lakat kestää polttoaineita?
Lähetetty: 26 Tammi 2009 21:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Tässä on nyt kerrankin semmoinen paikka että epoksi on ainoa oikea pinnoitusaine sille korkkikoholle. Jos ei ole liian raskasta...