Moottoripeti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 26 Huhti 2007 09:46

Nyt tarvitaan neuvoa moottoripedin tekemiseksi. Olen ajatellut tekeväni sen kahdesta pitkittäistuesta ja kolmesta poikittaistuesta. Onko jotain muita tekijöitä, joita tulisi huomioida koneen korkeusasemaa mitoitettaessa kuin luonnollisesti se, että koneen öljypohja mahtuu, potkuriakselin saa sopimaan laatikoon ja pakosarjan tulee olla 15 cm vesirajan yläpuolella? Mikä olisi optimaalinen asennuskulma veneen köliin nähden? Tuleeko koneen olla samassa linjassa kölin kanssa eli koneen pitkittäiskeskiviiva on yhtä ylhäällä kölistä etu- ja takapäästän vai sallitaanko koneen olla kallellaan ja kuinka paljon?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Konepedistä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26 Huhti 2007 13:09

Terve.

Olen puuhaillut konepetiä omaan paattiini tuossa talven mittaan. Ehkäpä jo vilkaisitkin aloittamaani tarinointia asiasta:
viewtopic.php?t=4119

Mitä konetta olet asentamassa? Ohjekirjasessa aika varmasti kerrotaan missä rajoissa kone voidaan asentaa kallelleen. Kyllä sitä varmaankin muutaman asteen 0~8 astetta voi kallistaa, tai sitten ei.

Käytännössä potkuriakselin linja, tai kallistus köliin nähden määrää myös koneen asennon. Paitsi, jos laitat siihen väliin jonkin kamalan kalliin nivelen, silloinhan kone voi olla vaikka vaakasuorassa, ja akseli kallellaan.

Muutoinhan se öljypohja tosiaan vaikuttaa asiaan, ja yleensäkin koneen mittasuhteet. Perusideahan vissiin on, että kuvittelet sen koneen potkuriakselin jatkoksi, ja sitten vaan rakennat sinne alle sen konepedin.

Ja konepeti kannattaa sitten kerralla tehdä järeäksi, ettei kone hyppele kesällä kuin varsa laitumella.. Kolme poikittaista pohjatukkia lienee melko minimi, usemmankin voi tehdä jos jaksaa nikkaroida ja veneeseen mahtuu. Kiinnikkeinä käytin omassani M12 kierretankoa muttereineen sekä suurimpia messinki/pronssiruuveja mitä sain mahtumaan. Käytännössä konepetiprojektin myötä uusiksi menivät myös pohjatrallit ja konekoppa.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Re: Konepedistä

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 26 Huhti 2007 14:11

Kiitoksia vastauksestasi. Olen lukenut aloittamasi aiheen mutta viimeistä kuvaa en ollut nähnyt, joka valotti asiaa. Kone on Volvon D2-40 4-sylinterinen, painoa laatikon kanssa kuivana 178 kg. Akseli lähtee 8 asteen kulmassa, joten se antaa jonkin verran pelivaraa. Niveltä en aio laitaa vaikka sellainen puolikuntoisena tallin lattialla makaakin.

Kone tulee asennettavaksi melko korkealle, kun pohjalla menee kaarien päällä "sikoköli", joka nostaa konetta noin 7 senttiä. 4 sylinterisen toivoisin käyvän niin tasaisesti, että ei tarvitsisi tärinän takia tehdä järeitä pulttauksia. Pohjatralleista ja konekopasta ei onneksi tarvitse olla murheissaan, kun kyseessä on ensiasennus.

Onko pitkittäistukien ulottamisella pohjaa vasten poikittaistukien tapaan mitään merkitystä vai voiko ne olla Mönsterin tapaan melko irti pohjasta?

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 02 Loka 2009 12:28

Nyt ilmeni lisäkysymys moottoripetiin liittyen. Voiko pedin ruuvata pohjalautojen läpi kiinni? Joidenkin väittämien mukaan ruuvit alkavat vuotaa ajan saatossa, kun kone täristää ruuvinreiät väljiksi. Onko tuossa mitään perää tai täytyykö ruuvit tiivistää tätä varten jotenkin?
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja Mile » 02 Loka 2009 17:19

Kone on kuitenkin melko painava, ei ihan mikään sylikone. => laita mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman pitkät ja tukevat petilankut kaarien varaan, sellaiset jotka ylettyisivät lähes perästä lähes keulaan , jos vaan saat mahtumaan. Tällä estät ettei koneen paino ajan mittaan paina liiaksi runkoa keskeltä notkolle. Kakkosnelosen kokoluokkaa vähintään. Mieluummin korkeat ja kapeat kuin matalat lattanat. Nämä tuetaan kölitukeilla ja kiinnitetään myös kaariin esim. kulmaraudoilla ja pulteilla.

Pohjan laudoituksen läpi ei kannata pultata! Kone ei elä kosteudesta, kuten patarauta yleensäkään, mutta puurunko sitäkin enemmän. Lisäksi vene ei aina kulje vaakasuorassa vaan keinuu aallokossa, joten koneen oma värinä ei ole ainoa huoli, vaan huomioitava myös keinunnasta ja aallokon hakkauksesta johtuvat pysty- ja sivuttaisvoimat. Ne pystyvoimat otetaan vastaan pitkillä petilankuilla ja jaetaan tasaisesti rungon kannettaviksi, ja sivuttaiset konetta kallistavat voimat pedin pystypulteilla - ei tee ainakaan rungon laudoitukselle mitenkään hyvää jos lautojen läpi vedetyt pultit jatkuvasti kiskovat sisään - ulos liikettä, ei ainakaan pidemmän päälle.

Tee kerralla hyvin tukevat, ei tarvitse katua jälkikäteen.
Mile

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 06 Loka 2009 14:33

Kiitoksia Milelle kattavasta vastauksesta. Konepedin poikittaiset neljä petilankkua ovat 8X2 lankkua ja pitkittäiset 8X3 lankkua. Asiaa sivusta katselleet ovat ihmetelleet pedin järeyttä mutta minusta ne ovat oikein mitoitetut.

Varsinainen ongelma on, että veistokaari, johon pedin voi pultata kiinni on naulattu kuparinauloilla pohjalautojen läpi. Epäilen, että naulat alkavat jossain vaiheessa vuotaa. Olisiko ratkaisu pellavaöljykitti vesilinjan alapuolella naulankantoihin? Tai vaihtaa naulat ruuveihin ja sitten kittaus. Ja ei ole huolta, että PÖ-kitti kuivuu, kun 8,5 metrin roviin on tässä vaiheessa mennyt noin 270 litraa pellavaöljyä;)
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Loka 2009 19:17

Mulla on tommonen peti. Itse moottori on omilla lankuilla,2kpl, jotka on pulteilla kii pitkittäistuissa. Aika järeää tekoa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottoripeti

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Loka 2009 19:39

Joo, kattelin jo aiemmin noit Japen kuvia. Eikun Nikolain ;-) Siro mutta vania rakenne :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin