Sivu 1/1

Wickström vesiesileikki ?

Lähetetty: 23 Huhti 2007 09:13
Kirjoittaja jucculio
Hei.

Wikke käy ja kukkuu. Päänsärkyä aiheuttaa jäähdytysvesi.
Koneessa (W3) ymmärtääkseni on kaksi veden ulostuloa, pakosarjaan tai sitten siitä erillisestä putkesta.

Vaikka kuinka hanasta kääntelen, räkäisee wikke sen veden ulos siitä putkesta. Pakosarjaan pääseen vettä vain vähän.

Mikä tehtävä tällä hanalla? Kuuluuko veden tulla aina siitä erillisestä putken pätkästä vai pitäisikö hanan muuttaa kulkusuuntaa?

(edit) niin mahtavasta inteerweeistä osui 2 kuvaa silmiin.
Molemmista koneista on tuosta letkusta rykästy letku eteen päin. Taitaa siis siitä aina tulla vesi ulos. Valintaisena saa lisäksi vettä pakoputkeen.
Ja onhan se pakosarjassa oleva reikä kohtalaisen pieni ulos tulevaan vesimäärään ajateltuna. Ja koneen räjäytyskuvaa katsellessani veden kiertosuunta on koneelta siihen hanalle ja se "ylimääräinen" putki on ennen hanaa.

Mutta mieleen tulikin heti lisäkysymys.
Mitä jos veden liittää pakoputkeen ja puskee sinne?
Pakoputki on koneesta 50cm korkeammalla, mahtaako vesi tulla takaisin "levossa" koneeseen vai onko siellä jokin takaiskuventtiili putkivettä ajatellen?

Tässä vielä kuva tuosta koneesta, jossa näyttäisi siltä että vesi viety pakoputkeen.
http://image.nettiauto.com/extra/boatim ... 0dd057.jpg

Auttakaahan te taitajat!

Näin se on.

Lähetetty: 23 Huhti 2007 17:02
Kirjoittaja MÖsteri
Hei!

Vesi menee siis ulos sitä putkea myöten. Pakoputkeen lykätään vapaavalintainen määrä vettä, jotta se pysyy märkänä eikä kärähdä. Tämä vesimäärä valitaan justiinsa sillä kyseisellä pyöritettävällä hanikalla. Sitä ei oikeasti tarvitse avata muuta kun muutama kierros, sillä pakoputken tarvitsee vain olla märkä. Tosiaan se pakosarjan vesireikä on hyvin pieni, W1:ssä vain noin pari millimetriä halkaisijaltaan. Eihän siitä mahdu missään oloissa kaikki jäähdytysvesi ulos..

Miksi vettä ei sitten ajeta kokonaan pakoputkeen? No varmaankin siksi, että wikströmmin hyvä vesipumppu lykkää sitä vettä koneen lävitse vallan kelpolailla. Kaikki se vesi ei millään mahtuisi sinne pakorööriin, vaan ahtaumaahan siitä tulisi, jolloin koneen pakokaasut eivät pääsisi vapaasti kulkemaan.

Erityisesti W1:lle mainitaan ohjekirjassa, että veden meno pakoputkeen estetään hiukan ennen koneen sammuttamista. Syynä on se, että teoriassa, siis t-e-o-r-i-a-s-s-a, kone voi pyörähtää takaisinpäin viime vedollaan, ja imaista vettä sylinteriin. Käytännössä melko epätodennäköistä, mutta minusta on kivaa käsitellä sitä(kin) hanikkaa konetta käytellessä. Tulee sellainen konemestarillinen fiilinki..!

Niin siinä kuvassa se putki tosiaan näyttää menevän pakosarjaan, mutta aika varmasti se menee sen vierestä pohjatrallien alle ja sieltä jatkuu letkuna laidassa olevaan läpivientiin.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa.

Lähetetty: 23 Huhti 2007 18:10
Kirjoittaja jerkkuli
1.5 kierrosta max auki vedensäätöhanaa ettei liika vesihöyry pääse venttiileille.Samasta syystä hyvissä ajoin ennen rantautumista hana kiinni ettei jää putkeen vettä lillumaan ja höyrystymään.Eikä tule venttiilionkelmia.

Lähetetty: 23 Huhti 2007 21:58
Kirjoittaja Simon
Jos todella epäilet, ettei pakoputkeen tule vettä, niin tarkista ihmeessä tuo pakosarjassa "kraanan" alapuolella oleva pieni vesireikä.
Hyvin usein ja varsinkin talvisäilytyksen jälkeen, ruoste ja muut epämääräiset ainekset tuppaavat tukkimaan tuon pakoputkelle tuiki tärkeän veden lähteen, varsinkin usein käytetty kumiletku pakoputkessa, ei kovin kauan kestä kuumana ajoa.
Nimim. kokemusta on.

Lähetetty: 24 Huhti 2007 09:14
Kirjoittaja jucculio
Hienoa.

Eli letkulla pihalle vaan.

PALJON kiitoksia neuvoista / tiedoista!