Wickström W2 vauhtipyörä + magneetto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Wickström W2 vauhtipyörä + magneetto

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 01.04.2007 9:21

Tyhmä kysyy, antakee anteeksi. Vauhtipyörän päässä on valtaisa mutteri, onko kierre oikeakätinen vai vasenkätinen, ennenkuin rupean murjomaan auki?

W2:seni on vm. 1975. Onko koneen runko alumiinia? Moottorin kiinnikkeet ainakin ovat. Lohjenneen maalin alta paljastuu puhdas metalli, joka minusta näyttää alumiinilta, eikä siinä ainakaan magneetti pysy....eikä näytä näköjään maalikaan pysyvän...vai olisko vaan galvanoitu teräs?

Kolmas kysymys. SEM magneetto on ilmeisesti "heikko kohta" moottorin tekniikassa. Omani pitäisi olla kyllä kunnossa, mutta luin jostain forumilta, että jonkun Opelin virranjakaja käy suoraan moottoriin (ja on varmatoiminen!?). Minkä Opelin jakaja? Kannattaako virittäminen, jos magneetto on toimiva?...Moottorin sähköntuojana on vaihtovirtalaturi ja koneessa on erillinen sähköstartti (ei dynastart).

Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 01.04.2007 13:34

Miten irroitan sen vauhtipyörän? Aloitetaan siitä.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01.04.2007 16:11

pyörintäsuuntaa vastenhan mutterit kiristyy eli aukee myötäpäivään.Itse tein pyörölaipasta jotain alle 20 cm halk.ulosvetimen , eli keskelle jenka josta pultti läpi ja vauhtipyörän keskikehällä on paikat kiinnityspulteille joille reiät laippaan,keskipultilla vedetään vauhtipyötä ulos....Muistaakseni wickströmmin sorvari sanoi alumiinilohkoisia tehdyn joskus 60 luvun keskivaiheilla muutamana vuonna.Valun joukkoon kaikki mahd.alum.romu eli laatu oli jotain...Kyllä rautalohkosessa ruostetta pitäis jostain näkyä.Ne kiinnikkeet on kai aina alumiinia.
Nii ja happopohjamaali on hyvä alumiiniin ennen pintamaalia.o Oman alumiinilohkosen maalasin 5v sitten ja on vielä virheetön.

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02.12.2003 19:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

magneetto

Viesti Kirjoittaja wikumies » 01.04.2007 19:30

moi olympiaan 4.syl. viritettiin pikku corollan jakaja mutta wikkessä bosh mutta sem magneetto on hyvä löytyy jopa uusia osiakin puolia ym,t,wikumies

Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 01.04.2007 20:14

Kiitoksia vastauksista, tästä on hyvä jatkaa. Hioin tänään lohkon lähes puhtaaksi, kyl se alumiinia näytti olevan. Tod. näk. alkuperäinen pohjamaali oli kuin ammuttuna kiinni.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 02.04.2007 9:10

Maalaa moottorin pohja paksulti ,se kun lilluu pilsissä ja syöpyy reippaasti.Millä oot aatellu maalata. Ite tilasin mobitiveltä engine enamelia (buickin vihreetä) Kyllä pysyy.

Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 02.04.2007 16:37

Kiitos vinkistä, taidan tilata samaa tavaraa omaanikin. Tuosta vauhtipyörän mutterista vielä. Se ei inahtanutkaan, vaikka kytkin käyttöön turboahdetun hauikseni ja avarretut ohimosuonet valjastettuna ja käänsin myötäpäivään.

Onko tavallista, että mutteri on jämähtänyt tosiaan tiukasti kiinni ja tarjoanko tohotinta apuun? Jos kuuma auttaa ja saan mutterin irti, niin miten vauhtipyörän takaisinlaitto? Tarviiko se muuta kuin kiinni naputtelemista?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 02.04.2007 21:25

Tuollaisten mutterien avaaminen on oma taitolajinsa, josta tämän palstan konkareilla on varmaan paljon juttuja. Itsekään en viitsi järeipiä kertoa. Ainhan niitä irrotus-spräytä voi alueelle ruiskuttaa, mutta ei ne paljoin auta. Sitten yksi ikivanha konsti on hakata mutteria joka puolelta vasaralla. Mikä on vasaran koko, onkin sitten makuasia.
Ja sitten avainten koko. Jos mutteri on tiukassa, ei tavalliset lenkkiavaimet riitä. 3/4 osa tai tuuman hylsykamat vain esille. Vauhtipyörä tiukasti isoilla raudoilla kiinni ja vääntövartta putkella jatkaen vaikka kolmeen metriin.
No sitten on se "Agan jakoavain". Kaasulla mutteria kuumaksi. Mutterin karkaisut (ja kiertokangen päästä) siinä kyllä menee, mutta sellaista mutteria ei olekaan, joka ei tällä tavoin aukene. Sen lievenmpi ilmiö on mutterin kevyt lämmittäminen. Laajeneehan se vähän. -Suosittelen aluksi yleistä koputtelua ja hyviä avaimia. Mitäköhän Veli-Matti tuumaa ohjeistani.
-Vauhtipyörän takaisinlaitto ei ole yleensä ongelma.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 03.04.2007 15:19

pajavasaralla ja järeellä taltalla piikkaamalla auki. Jos lämmittää tarpeeksi, saa huonolla tuurilla sanoa stefalle hyvästit. Yksi keino, ottaa lohko kyytiin ja viedä johkin "rekkakorjaamolle" jossa tehokkaat paineilmapyssyt ja isot hylsyt.

Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 03.04.2007 20:37

Mutterin koko on 55 mm sivusta sivuun (vakio?...ei kokemusta). Teen just sellaista "kiintoavainta", reilu metrin varrella. Sit ajattelin vetää kiristysremmin vauhtipyörän ympäri ja alustaan kiinni. Remmin ja vauhtipyörän väliin kumia pidikkeeksi. Tos on linkki vauhtipyörästä -->
http://personal.inet.fi/koti/athome/ . Kumipatja on suojana, kun kone ilman laippoja, ettei mene pöly pilaamaan.

Jos ei toimi, niin sit toi "rekkakorjaamo" vois olla seuraava vaihe.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 03.04.2007 22:04

yhtenä vaihtoehtona on mutterin halkaisiminen, mulla saattaa olla vielä ylimääräinen mutteri tallessa. Saattaa olla, että joutuu tekeen vielä ulosvetimen vauhtipyörälle, on aika lujassa yleensä.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 03.04.2007 23:05

Kuvien mukaan tuossa näyttäisi olevan vasen kierre, joten valmistamallesi avaimelle annat kunnon lekaiskun oikealle päin, sanoisin että aukeaa. Tuo aikaisemmassa viestissä mainittu mutterin takominen sopivaa vasaraa käyttäen ja myös toista vasaraa alasimena vastapuolella pitäen pitäisi kyllä autaa, mikä hienointa tuo mutteri näytää olevan vielä ehjä, joten maltti ainakin on säilynyt.
Ihmiskäsi on sen asettanut, joten samoilla käsillä se aukeaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.04.2007 6:17

Simonilla on ainoa oikea asenne mutterin aukaisuun: "ihmiskäsi on sen asettanut joten samoilla käsillä se aukeaa..."
Jos aukeaminen ei tapahdu heti kiintoavaimella ja lyijyvasaralla niin en arpoisi pätkääkään vaan löisin mutterin suorilta halki sillä se on muistaakseni vakiokamaa mitä saa pulttiliikkeistä. Toki se kannattaa ensin varmistaa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jon-De
Viestit: 10
Liittynyt: 13.02.2007 14:10
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jon-De » 04.04.2007 16:52

Tuota....se mutteri aukeaa vastapäivään.

H...moisen työkalujen rakentelun ja moottorin kiinnitysyritysten jälkeen päädyin vanhan kunnon puusepän vehkeeseen, eli rälläkkään. Mutteri kakaksi.

No lähtihän se viimein. Sit ajattelin sovittaa sitä huvikseni uudelleen ja yritin tietysti kääntää vastapäivään ja huomasin tyrmistyksekseni, että kierre onkin aivan normaali....pari ajatusta kävi mielessä.

Yksinkertainen ulosvetäjänä toimi u-palkista katkastu palanen, johon rälläkällä vein ruuvia varten urat päihin. Sitten sopivan mittaiset ruuvit ja varovasti vuoronperään kiristin. Kun ruuvit oli aikas kireellä, napautus akselin päähän ja vauhtipyörä pomppas pois.

Tätä ennen olin kerennyt tuhota typeryydessäni "normaalilla" ulosvetäjällä vauhtipyörän hammastuksen, että siinä meni sit starttihampulit.
Kaikki muut paitsi purjehtiminen on harhaa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 04.04.2007 18:22

Sori olisin voinut melkein vann..., että vasen, mutta hienoa kun sait irti. Nyt soitto Vaasan Moottoriin ja tilaat osan no: 206, toki Leif Wester osaa hyllystä hakea vauhtipyörän mutterinakin. Hintaa taitaa tuolla mutterilla olla jonkin verran, koska 1981 hinnaston mukaan maksoi 45 markkaa. Vahinko että tärvelit sen starttikehän, mutta tuohan oli siihen jälkikäteen asennettukin. Onko startin sijoitus vauhtipyörän etupuolella ja kuinka kiinnitetty?
Ei kun hyviä työintoja.

Vastaa Viestiin