Volvo mb20 ei pysy vapaalla

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Volvo mb20 ei pysy vapaalla

Viesti Kirjoittaja hapi » 26.03.2007 12:14

Jossain mättää sen verran että ei pysy vapaa päällä joka vaikeuttaa aika paljon esim. rantautumista kun vaihde hyppii joko eteen tai pakille joten kyselisin että missä vika voisi mahdollisesti piileä?

Öljyä on kyllä kytkimessä ja kaikki toimii muuten hyvin ja kytkimen "levy" on muistaakseni edellisen omistajan mukaan joskus vaihdettukkin, joten voisi vika varmaan piileä siinä.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 28.03.2007 9:38

Vaihteessa ei ole kaukosäätöä vaan alkuperäinen vaihdevipu, voisikohan vika olla vaihde öljyssä? laitoin kylläkin sitä mitä volvo suositteli.

Jos vaihteessa on joku kytkimen säätö niin siitä voisi olla hyötyä jos pystyisi hakemaan balanssia vaihteelle, tuntuu kun ottaisi liian aikaisin kiinni ja alkaisi
pyörittää potkuria, eli heti kun liikutan vaihdetta kumpaan tahansa suuntaan nappaa se oitis kiinni eikä vasta sitten kun olen vaihdekepin työtänyt pohjaan asti.

Eli jos siinä on kytkin vaihdettu niin sen myötä ei olla säädetty sitä ja siksi myös pelaa liian herkästi.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26.04.2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Sama tauti

Viesti Kirjoittaja mark » 29.03.2007 9:09

Vastaavasti käyttäytyi myös minun veneeni, vapaalla pakki jäi päälle. Näin jälkeenpäin kun mietin, niin voi ehkä johtua öljyistä. Laitoin jäykenpää öljyä, kun laatikko vuoti öljyä. Vika on nyt korjattu ja tänä kesänä ajelen normaaliöljyillä, saa nähdä poistuuko vaihdeongelma?
odotan kuitenkin mielenkiinnolla muiden vastauksia alkuperäiseen kysymykseen.

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 03.05.2007 15:01

Mitä teit omalle vaihteellesi? ja joko on vene vesillä ja testaukset tehty?
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26.04.2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Vaihde

Viesti Kirjoittaja mark » 04.05.2007 8:14

Ei ole venettä vielä työnnetty veteen. Viikon kuluttua on viikon veneenlaskuloma, jolloin voin ajaa testikierroksen. Ilmoittelen sitten miten kävi, jos kaikki menee suunitelmien mukaan.
Jos käytit Volvon suosittelemaa öljyä, niin tuskin vika on sitten öljyssä. Minulla on laatikossa suositusöljyt nyt, tuleehan tuokin teoria testattua:)

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 04.05.2007 13:09

Mikä on kytkimen malli ?

Onko RB vai MS kytkin vai joku muu ?
HULLU itselleen töitä ostaa.

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 05.05.2007 21:14

ilmeisesti rb kytkin on, riippuu millasia eroja kytkimessä on niin sen perusteella voin kyllä yrittää sanoa.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10.10.2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 05.05.2007 23:37

Edellisessä veneessäni vaihdevipu itsessään painoi siinä määrin paljon, että se pyrki itsestään pois vapaalta. Voi myös olla, että vaihtajan mekanismi on kulunut.

Allan S.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 07.05.2007 8:55

Laakeroin nyt keväänä RB kytkimeni uudelleen ja se oli todella hellppo juttu. 40 euro maksoi stefa, orengas ja uudet laakerit kytkimeen.

Joka tapuksessa RB kytkimessa on kahdella mutterilla kiinni sellainen kämmeneen mahtuva mollukka (eli vaihdevivuusta hieman taaksepäin.). Tämän mollukan päällä on pieni talttapää ruuvi jolla voi kiristaa mollukan sisäpuolella olevaa pientä jousimekanismia, joka pitää vaihteen päällä.

Jos irrotat möykyn ei tarvitse pelätä, että mikään menisi vikaan tai että jousia lentää syliin. Se on vain yksi yhtenäinen möykky. Kun laitat vaihteen päälle niin liikutat metallista nuolta (\/) ja siinä moykyssä taas on vastakappale mallia (/\/\). Tämä vastakappale on jousella viritetty jäykkäksi. vapaalla nuoli on keskellä ja pakilla vasemmalla ja oikealla eteen.

Vika ei ole tässä möykyn jäykkyydessä jollei vaihde pysy vapaalla kun pidät vaihteen vaihtajasta kiinni (vapaa asennossa).

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 07.05.2007 10:27

Kiitoksia neuvoista, ne tulevat tarpeeseen.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

Vastaa Viestiin