Sivu 1/2

Perustyhmä Wickström 1 kysymys

Lähetetty: 07 Maalis 2007 01:21
Kirjoittaja Puumio
Jo pitkään (alusta asti) puuvenekeskustelua seuranneena (mutta vasta myöhemmin sitä haitanneena) minulla on tyhmä/laiska kysymys/toivomus:
1)Olen laittamassa/turaamassa W1:stä paattiin, jossa on valmiina vannasputkiakselisydeemi, joka on ollut ilmeisesti vuonna nakki&tparta kiinni ehke W2:ssa.
- akselistossa on päässä laippa, jossa 4 reikää.
- W1:ssä on laippa, jossa niinikään 4 reikää.
: mutta W1:n laipassa keskellä on kuusiokolo tappi, joka kiinnittäää laipan jne... töröttää siinä iha keskellä....
(ei niitä voi nuin liittää toisiinsa pelekästään ja mun mielestä)

2) Tarvitaanko väliin jotain palikkaa/holkkia, mitä lienee siihe väliin, jota en ole ymmärtänyt/löytänyt täältä/muualta? (oon kattonu kaikki ohjekirjat, mut en ymmärtäny)

Ajatuksenani NYT on ollut laittaa siihen muokkailtu kumilaippa (ns. joustosydeemi), ja myös ajatuksena edelleen laittaa myös samalla kamalla konekki kiinni paatin runkoon (joustaen).
Tuota kumikamaa on jostain vuosien saatosta eksynyt kokoelmiini, paksuus n 18mm

Josta: Oon siis tyhmä (ei yllätys)
1- kertokaa kaikkein paras Wikun liittosysteemi:
2) laittakaa kuvia/linkkejä & selitys siitä miten se on tehty ja miten se ois paras tehdä - ja miks
3 - antakee anteeks laiskuus/tyhmyys/vanhuus/väsymys

Lähetetty: 07 Maalis 2007 06:51
Kirjoittaja matti
En ole mikään wikströmmiasiantuntija, mutta joskus rautojen kanssa ropailleena-

Jos ne laipat ovat pulttijaoltaan ja olakkeeltaan-niissähän on tai ainakin pitäisi olla olake joka keskittää laipat toisiinsa -samankokoiset-toisiinsa sopivat, niin yksinkertaisinta olisi porata siihen akselilaipan keskiöön reikä/syvennys sille koneen laipan kiiinnitysruuville?? joksi kuvittelisin sitä kuusiokolotappia.
Pulttijako on helppo tehdä uusiksi jos olake on sama- puristimilla yhteen ja poralla reijät läpi siten että käyttää tosen laipan pulttijakoa ja asettaa sen mihin poraa uudet siten, että reijät tulee "kokonaiset"-ei sivua vanhoja. Eli jos itsellä ei ole sopivia työkaluja, niin paras ottaa laipat kassiin ja hipsiä sorvarin tms puheille- homma on ns "ammattikoulutasoa"-eli äärimmäisen helppo jayksinkerainen.

Seuraava vaihtoehto on se kakkonen sorvari pyöräyttää sopivan täytelaipan väliin johon em tappi mahtuu.

Nämät joustolaipat on semmoisia, että vastakkainen pari pulttia on kinni toisessa laipassa ja toinen pari toisessa ja lisäksi niissä on se tärkeä keskitysolake- omatekoisen "rättilaipan" suuurin ongelma lienee akselin keskitys!?? Mielestäni edellistä huonompi vaihtoehto. Paino sanalla mielestäni. :)

Matti

Lähetetty: 07 Maalis 2007 08:46
Kirjoittaja Ande
Jos oikein muistan mulla oli siinä akselin päässä olevassa laipassa syvennys johon se kuusiokolo mahtui
Sorvari sellaisen siihen äkkiä sorvaa.. Joskus tuli myös ihan "ittetehtyä" joustolaippaa kokeiltua eli pirun paksu gummimaton palanen laippojen väliin.. Ei ollut hyvä! :)

Lähetetty: 07 Maalis 2007 12:18
Kirjoittaja Puumio
matti kirjoitti:Seuraava vaihtoehto on se kakkonen sorvari pyöräyttää sopivan täytelaipan väliin johon em tappi mahtuu.
Pulttijako on sama laipoissa, ensmäisenä ajatuksena olikin tehdä tuo täytelaippa, mutta kumista (tai vast.) siihen väliin.

Just tuota keskitystä mietin kans ja mielessä kävi "kovamuovi"; valkoista, vihreetä tai mustaa ja jonka nimeä en nyt just muista (joku nailoni?) Sitähän saa eri paksuisena. Joustais varmaan paremmin kuin metalli. (Ja näyttäis olevan merikytkimissä yms vast.)

Mielestäni (paino edelleen sanalla mielestäni) tuommoinen pitkä, yhtä mötikkää oleva kokonaisuus ei voi pysyä vanhemmassa veltossa paatissa ilman vääntöjä ja "turhia" tärinäseuraamuksia. Vaikka rihtais kuinka hyvin, niin turpoileva,välillä kuivava rovi vääntelee sitä joka tapauksessa, paikallaan ja liikkeessä. Siinä menettää mauserit merkityksensä, kun muutokset ovat useita millejä.
Niin - myös siksi ja tässä - "tarvittais joustoa"
ande kirjoitti:Joskus tuli myös ihan "ittetehtyä" joustolaippaa kokeiltua eli pirun paksu gummimaton palanen laippojen väliin.. Ei ollut hyvä! :)
Kun noita rättilaippoja on ihan oikeitakin, niin mitenkähän paksu se on ja miten niissä tuo keskitys sitten pelaa?

Niin, eikö kellään hienolla ja mahtavalla tyypillä sattus oleen kuvaa laittaa moisesta liitoksesta?
Saattais muitakin wikuroijia kiinnostaa, ehke?

Lähetetty: 07 Maalis 2007 19:58
Kirjoittaja matti
Olen huono siirtään kuvia,saati sitten kooklettaan, mutta kuitenkin löysin- teknomarinen sivuilla-asennusvarusteet on ainakin kuva pienestä joustolaipasta-teho enint. 30 hv sen paksuus lienee jotain 30 mm siis pituussuuntainen tilantarve.
Kuten edellä kirjoitin, niin kaksi pulttia kiinni akselilaippaan ja toiset kaksi kytkimen laippaan, yleensä niissä on olake molemmin puolin joka keskittää laipan vastaavaan olakkeeseen. Joku osaaja vois linkittää kuvan tahan topikkiin.

Siitä vanhasta ja veltosta- kuten "kaikki" tietävät, niin puuveneen akseli tulee rihdata/rihtaus tarkistaa pari-kolme viikkoa vesillelaskun jälkeen kun vene on turvonnut ja aseetunut kesäelämään. Tietenkin "jokainen asian osaava venemies" päästää telakoinnin yhteydessä laipan pultit löysälle???!! ettei akseli ole kampeuksissa koko talvea mahd. painuman/vääntymän johdosta jonka telakointipukit aiheuttavat?? em koskee puuveneitä joissa jäykkä akseliasennus.
Toisaalta wikuissa olen nähnyt olevan melko yleisesti sellaisen peukalon paksuisen useasti mustasta raudasta olevan potkuriakselin joka on melkoisen notkea-anteeksiantava asennus/linjausvirheitten suhteen.
Ja siitä rihtauksesta vielä, vanhan miehen neuvo-jätä alta auki.

Matti

Lähetetty: 07 Maalis 2007 23:29
Kirjoittaja Puumio
Kiitellen vaivannäöstänne kuitenkin jankutan vielä:

Ne teistä, joilla on toimiva W1 veneessä:
Miten teillä on liitos tehty?
- saa laittaa linkkiä, jos näilllä sivuilla on liitoksesta joku kuva; en onnistunut löytämään.

Koneen päässä näyttää tuolta kuin nuissa kuvissa:
viewtopic.php?t=4292
ja potkuriakselin laipassa keskellä myös 2mm korkuinen, lieriönmuotoinen kohouma

En usko että Wickströmmin inssit on tarkottaneet että pitää porailemaan ruveta, ;-)
Luulen että mulla on alkuperäiset osat, (vai onko?) mutta niiden (eikä pelkästään korvieni) välistä puuttuukö ehkä jotain ...?

Ja taas pälkähti päähän kysymys/idea sekä adminstraattoreille että palstalaisille:
Jos tänne linkitetyt omat kuvat olisivat tästä lähtien nimeltään sitä mitä kuvissa on, (esim. "W2vedenkierto.jpg...tms)
niin olisiko silloin tai yleensä mahdollista sisällyttää hakuun myös kuvahaku?

Mietin vaan itsekkäästi miten helppoa olisi laittaa kuvahakuun esm "kansi ja saumaus" ja het lävähtäis kaikki ne hienot kuvalinkit, nuista mitä ovat toiset jo tehneet. Ei tarttis kysyä ja vastailla viiteen kertaan samoja asioita ja ehkä säästyis palstatilaaki...

Tiedän että vapaaehtoisharrastuspohjalta toimivat palveluntarjoajat ovat työllistyneitä ja työlääntyneitä ja että fundamentalistit haluaa pitää palstan yksinkertaisena ja että maito kiehuu yli ja kainalokarvat taas palaa jossain, mutta: ei maalima kaavu jos tuo ei lähe. plus ne hymiöt ;-)

Lähetetty: 07 Maalis 2007 23:41
Kirjoittaja Ande
No mulla ainakin on alkuperäiset laipat ja omassa akselinlaipassa on syvennys tuolle mutterille.. Eli sulla varmaankaan ei ole alkuperäistä laippaa.. Mulla jossain voisi olla yksi "ylimääräinen" tämän pystyn kyllä tarkistamaan vasta parinviikon päästä :(

Lähetetty: 08 Maalis 2007 11:27
Kirjoittaja Puumio
Ande kirjoitti:No mulla ainakin on alkuperäiset laipat ja omassa akselinlaipassa on syvennys tuolle mutterille.. Eli sulla varmaankaan ei ole alkuperäistä laippaa.. Mulla jossain voisi olla yksi "ylimääräinen" tämän pystyn kyllä tarkistamaan vasta parinviikon päästä :(
Se olis hieno homma tarkastaa. Itse häviän tavoittamattomiin (toivottavasti), enkä siten ole täällä ittekkään ehkä pariin viikkoon tinkaamassa :)
Sitä voi pohtia sitten kaikessa rauhassa myöhemmin...
- eli lepo vaan ja kiitos.

Lähetetty: 26 Maalis 2007 12:02
Kirjoittaja Puumio
Ruodussa taas, kysyen:

Onnistuuko W1:n vaihdekepin puolen vaihto ja ihavvaa heittämällä?
Kun ois meininki ajaa oikealta puolelta konetta ruoritse eikä perinteisen perämisimitse.
Että onko minkämoinen prosessi ja onko joku tehny, niin että osais ennakolta varottaa miten EI pidä tehdä.
Pakoputki tunkee eteen, mutta siitä selvinnee lyhentämällä

Ja Andelle laitoin laippakyselyn YV:nä.

"Minkähän takia sopivien veneenlaittokelien tullessa ilmaantuu just het kaikkea pakollista tyhjänpäiväistä (työtä + remonttia + reissua + rahapulaa), joita olis ollut aikaa kokea talvipimeillä?"

Lähetetty: 30 Maalis 2007 10:46
Kirjoittaja Puumio
Haloo Wikulaiset ja muut,

Onko siis missä ohjetta tuon W1:n vaihdekepin puolenvaihtoon, jankutan...

Lähetetty: 10 Huhti 2007 23:12
Kirjoittaja Puumio
Puumio kirjoitti:Ruodussa taas, kysyen:

Onnistuuko W1:n vaihdekepin puolen vaihto ja ihavvaa heittämällä?
Kun ois meininki ajaa oikealta puolelta konetta ruoritse eikä perinteisen perämisimitse.
Että onko minkämoinen prosessi ja onko joku tehny, niin että osais ennakolta varottaa miten EI pidä tehdä.
Pakoputki tunkee eteen, mutta siitä selvinnee lyhentämällä

Ja Andelle laitoin laippakyselyn YV:nä.
Täytyy lainata itseään ja uudistaa tuo kysely & muistutus Andelle...
- pitää vissiin vaihtaa nimimerkki et joku viittis vastata...¿-)

Jotain jorinaa...

Lähetetty: 11 Huhti 2007 10:56
Kirjoittaja MÖsteri
Vaihdekeppihän on kiinni siinä pyöreässä tapissa, joka kulkee sen koneen takaosan läpi. Eli se tappi on näkyvillä, joten kai siihen voisi kiinnittää jatkopalan vaikka hitsaamalla? Tai ruuvaamalla, tai jotenkin muuten konetta tuhoamatta. Itse en kyllä oikeen ole taipuvainen uskomaan, että sen tapin voisi noin vain kääntää.

Olisiko vaihteen, eli kytkimen käyttöön mahdollinen jonkinlainen "kauko-ohjaus"? Eli jos vaihtaisit sitä puolta mieluummin vaikka jollain vivustolla tai vaikka tekemällä vaijeri-kuori -yhdistelmällä kauko-ohjauksen? Ei tulisi se pakoputkikaan sillä tavalla tielle...

Laippa-asiaa: Omassani on siinä koneen laipan keskellä tosiaan kuusiokoloruuvin kanta törröttämässä. Se jää sinne potkuriakselin laipan sisään, sinne akselinreikään. Lisäksi siinä tarttisi olla kolo ohjauspaksunnokselle (mikä sana! ;), joka on koneen laipassa.
Siitä on kuulemma suunnaton apu koneen ja akselin linjaamisessa.

Tuossa on kuvassa vasemmalla alkuperäinen vaasalainen laippa. Se toinen taas on ohuemmalle akselille sorvaamossa teetetty vastaava.

Kuva

Lähetetty: 16 Huhti 2007 10:50
Kirjoittaja Puumio
Kiitoksia...

Näkyy olevan mulla 22mm potkuriakseli ja sen päässä kiilalla heiveröisempi laippa.
W1:een pitäis se saada joteski liitettyä.

Oisko kellä tarjota wiku<->22mm sovitinta, laippaa, välikappaletta, niveltä, mvt.
-halavalla? (yllättäen talo söi sen vähäsenki venebudjetin ja -ajan)

Tuo mun vaihdekepin puolenvaihtohullutus on lähtöisin jostain W1-kuvasta vuosien takaa, jossa keppi oli toisella (oikealla) puolen. Siitä jäi semmonen olo että kait se ois ollu valinnainen.
Kyllä tuohon löytyy ratkaisu avaamattakin.
Jotenkin tuntuis kanavia kolunneena että olis järkevää ohjata oikealta puolen ja siksi kaikki hallintavärmeet olis hyvä olla koneen vasemmalla puolen. Aavan meren wikuja ei oo kait suunniteltu sisävesikanaviin...

Mielenkiintoiseen W1:een törmäsin sattumalta haulla (nettivene 260907)
tyhmänä mietin että paljonkohan tuossa jää kaikkien noiden nivelten ja lisien jälkeen hevosia potkurille, mutta ihan äijätuunattu peli... ; )

Totta maar ruori on oikealla..

Lähetetty: 16 Huhti 2007 22:03
Kirjoittaja MÖsteri
Voi pojat että on tosiaan äijätuunattu w1 nettiveneessä.. ;=)

Mihin ihmeeseen sitä starttia tarvitaan tässä moottorissa?? Siis oikeasti, siinähän on se veivi, tai sitten jos on vauhtipyörä esillä, niin sen voi vaikka potkaista siitä käyntiin. Ja neitikin sen koneen vempahuttaa yli puristusten!

No sille kahdentoista voltin laturille, taisiis sille sähkölle voisi jo jotain käyttöä keksiäkin. Saisi valot ja vaikkapa jonkinlaisen pumpun speelaamaan näppärästi. Mutta mutta.. Yhtä hyödyllistä olisi kytkeä potkuriakseliin kiilahihnalla erilaisia vempaimia pyörimään - vaikka puusorvista lähtien :=D

Siis jos akseli on tosiaan 22 mm, niin kannattaisi kokeilla, josko se laippa tarttuisi siihen akseliin kumminkin? Ns. Alkuperäinen akseli, eli siis Vaasan moottorin "virallinen" oli kait sen 23 mm. Ja jos siinä laipassasi sopii se pulttijakokin, niin mikä se ongelma oikeastaan on? Se koneen päässä tönöttävä kuusiokoloruuvikin pitäisi jäädä sinne akselin reikään.

Ja hei, jos siihen koneen ja akselin välille tarvii väliä saada, niin ehkäpä siihen voisi viilailla väliprikan esimerkiksi noin 5 millin teräslevystä? Eli pyöreä lätkä; ulkohalkaisija sama kuin laipoissa, pulttijako sama, ja olakkeen (ohjauspaksunnos ;=) kolo riittäväksi. Ainoa vaan, että silloin siitä ei ole mitään apua linjaamisessa..! Tällaisen lätkän tekee parissa illassa, ja hintaa tulee muutama euro.

Vanhemmissa 1-sylinterisissä wikuissa taisi vaihdekeppi ollakin toisella puolella, mutta ne oli ennen w-sarjaa.. Toisaalta myös Olympiassa oli keppi oikealla.

Lähetetty: 17 Huhti 2007 00:43
Kirjoittaja Puumio
Ohhoijaa...

Kävin mittaamassa laipat. Olivatkin erikokoisia. Tana.
Akselissa oleva laipan läpimitta on vain pari milliä pienempi mutta reikäjako keskeltä keskelle (ne 4kpl) wikussa 55mm mutta akselin päässä 50mm. Akselissa on 8mm:n reijät ja Wikun laipassa 6 ja risat.
-Näissä ijissä pitää ottaa dementiasuodatin käyttöön, (myös toisten puheissa) kun vielä vanhempi ed.om. sanoo jotain että "minun muistaakseni..."
Ja kun tuo mun wiku kun ei oo ollu vielä ikuna 12m lähempänä tuota paattia, ni niitä ei oo voinu vertailla, näytti ihan sopivilta pimeessä.

Mittasin laipanryökäleet ja tekasin piirustukset;
a) ittelleni että poraan akselilaippaan uudet reijät, tai
b) sitten vien sorvarille ja teetätän ihan mieleisen laipan.

(Jos nyt ei jollain sattuis oleen takan päällä joutilasta 22mm:n akselin laippaa Wikun jaolla?)
Akseli on ihan tarkka 22mm.

Tuosta nettiveneen wikusta vielä, että on siinä mielenkiintoinen välityskin. Josko tuommosta aattelis nukkumaan mennessään?