moottoriöljyn jäähdytys
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16 Tammi 2006 00:26
- Paikkakunta: Pirkkala
moottoriöljyn jäähdytys
Veneessäni on Transitin diesel moottorista,(York 2,4,-82) marinoitu voimala.Kone tuntuu käyvän
kovin kuumana, vaikka jäähdyttimen lämpö pysyy 80 asteessa.Öljyn lämmön
päättelen öljynpainemittarin putoamisesta ajon aikana lähes pohjalukemiin.Öljynlämpömittaria minulla ei ole, mutta senkin voisin asentaa, kun tietäisin anturille sijoituspaikan.
Suunnittelen vesikierukan asentamista öljypohjan sisään säiliön pohjalle.Kierukan ei ole tarkoitus olla iso, vaan pohjalle mukavasti mahtuva.
Ajattelin laittaa kierukan menopuolelle vielä hanan, jolla voisi vähän säätää
virtausta. Öljypohjaan jäähdyttämiseen olen päätynyt, koska moottorissa on
öljynsuodatinpatruuna kotelossa, eikä öljynjäähdyttimen asennussarjaa voi
öljynputsarin alle asentaa. Voisiko suunnitelmani toimia ja onko siitä kokemuksia? Näitä neuvoja nöyrästi kyselen.terv. pilviida
kovin kuumana, vaikka jäähdyttimen lämpö pysyy 80 asteessa.Öljyn lämmön
päättelen öljynpainemittarin putoamisesta ajon aikana lähes pohjalukemiin.Öljynlämpömittaria minulla ei ole, mutta senkin voisin asentaa, kun tietäisin anturille sijoituspaikan.
Suunnittelen vesikierukan asentamista öljypohjan sisään säiliön pohjalle.Kierukan ei ole tarkoitus olla iso, vaan pohjalle mukavasti mahtuva.
Ajattelin laittaa kierukan menopuolelle vielä hanan, jolla voisi vähän säätää
virtausta. Öljypohjaan jäähdyttämiseen olen päätynyt, koska moottorissa on
öljynsuodatinpatruuna kotelossa, eikä öljynjäähdyttimen asennussarjaa voi
öljynputsarin alle asentaa. Voisiko suunnitelmani toimia ja onko siitä kokemuksia? Näitä neuvoja nöyrästi kyselen.terv. pilviida
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47
Tervehdys
Aluksi, oma kokemukseni perustuu autojen ja moottoripyörien ympärille.
80 astetta on kutakuinkin optimi käyntilämpötila moottorille. Alle tämän moottori ei toimi niin kuin tehtaalla on alunperin ajateltu. Kylmempi moottorin käyttölämpötila aiheuttaa käyntiongelmia ja turhaa kulumista. Itse asiassa bensiini auton termostaatin aukeamislämpötila taitaa liikkua siellä 90 asteen tietämillä. Diesel on vielä tarkempi tämän kanssa jo pelkästään karstottumisen takia.
Jos öljypaineet putoaa noinkin dramaattisesti moottorin lämmettyä niin kuvaamasi korjauksia ei missään nimessä saa tehdä. Ongelmana on joko kulunut moottori tai kulunut öljypumppu. Mikäli "korjaat" ongelman kuvaamallasi tavalla niin on aivan varmaa että kone rikkoutuu ennemmin tai myöhemmin. Öljypaineen putoaminen johtuu öljyn viskositeetin muutoksesta öljyn lämmetessä.
Jos kone ei juurikaan savuta niin lähtisin öljypumpun korjauksesta.
terv. s
Aluksi, oma kokemukseni perustuu autojen ja moottoripyörien ympärille.
80 astetta on kutakuinkin optimi käyntilämpötila moottorille. Alle tämän moottori ei toimi niin kuin tehtaalla on alunperin ajateltu. Kylmempi moottorin käyttölämpötila aiheuttaa käyntiongelmia ja turhaa kulumista. Itse asiassa bensiini auton termostaatin aukeamislämpötila taitaa liikkua siellä 90 asteen tietämillä. Diesel on vielä tarkempi tämän kanssa jo pelkästään karstottumisen takia.
Jos öljypaineet putoaa noinkin dramaattisesti moottorin lämmettyä niin kuvaamasi korjauksia ei missään nimessä saa tehdä. Ongelmana on joko kulunut moottori tai kulunut öljypumppu. Mikäli "korjaat" ongelman kuvaamallasi tavalla niin on aivan varmaa että kone rikkoutuu ennemmin tai myöhemmin. Öljypaineen putoaminen johtuu öljyn viskositeetin muutoksesta öljyn lämmetessä.
Jos kone ei juurikaan savuta niin lähtisin öljypumpun korjauksesta.
terv. s
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: moottoriöljyn jäähdytys
En nyt ymmärrä miksi ei voi asentaa- tosin en nyt muista millainen se ransitin ö-suodin on. Käsittääkseni lähes kaikkiin koneisiin on saatavissa-tehtävissä ö-suotimen jalan tilalle jalka jossa on letkuille yhteet joista saa öljynjäähdyttimen sarjaan suotimen kanssa.??pilviida kirjoitti:Öljypohjaan jäähdyttämiseen olen päätynyt, koska moottorissa on
öljynsuodatinpatruuna kotelossa, eikä öljynjäähdyttimen asennussarjaa voi
öljynputsarin alle asentaa. Voisiko suunnitelmani toimia ja onko siitä kokemuksia? Näitä neuvoja nöyrästi kyselen.terv. pilviida
(Ainaskin perkinssiin on saatavissa ja muistelen että olen jopa jossain nähnyt foordissa.)
Pitäisin öljyn jäähdytintä välttämättömänä venekoneessa, koska ajoviima ei jäähdytä ö-pohjaa
Enkä ymmärrä myöskään Stefun vastausta- jos ö-paine laskee tosi alas =viskositeetti alenee sen vuoksi koska öljy on liian kuumaa, niin miksi sitä öljyä ei saisi jäähdyttää ettei se viskositeetti laskisi???
Liiallisen öljyn kuumenemisen voi käsittääkseni päätellä siitä, että jos heti öljynvaihdon jälkeen ö-paine on käyntilämpöisessä koneessa korkeampi kuin muutaman käyttötunnin kuluttua- eli öljy "väsyy" nopeasti ylikuumenemisen seurauksena. jos tätä eroa ei ole on Stefun diaknoosi oikea-joko ö-pumppu tai-ja koneen laakerit on väljät.
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Öljy pelittää parhaiten jossain 110-130 asteen lämpötiloissa. Jos koneen lämpö pysyy hyppysissä eli alle 95 asteen niin harvoin öljynlämpötila pääse nousemaan liiaksi. Poikkeuksena tietysti suuritehoiset moottorit, joissa haetaan tehoa kovalla polttoainemäärän tehokkalla poltolla, joihin moottoreihin Transitin York ei todellakaan kuulu.
Mutta toisaalta onkos siitä öljynjäähdytyksestä kauheaa haittakaan sillä viileä öljy pudottaa myös käyntilämpötilaa jota taas sitten säädellään vesikierron termostaatilla...
Mutta toisaalta kylläs Stefu on oikeassa, jotakin häikkäähän siellä on jos öljynpaineet katoaa pikaisesti (= alle 1-1,5h matka-ajoa) mutta lämmöt pysyvät aisoissa. Edellyttäen tietenkin että moottoritilan tuuletus on päällä.
Bertta-Lotan hytikkavaihteessa meinasi nousta lämmöt vaikka vesijäähdytystä suositellaan vasta yli 20hp tehoille. Nousi vaikka matka-ajokierokset ovat 1500-1700 eli tehot 8-12hp luokkaa. Ratkaisin sen yksinkertaisesti ottamalla moottoritilan tuuletuksen ilmanoton alumiinikuorisen vaihteiston vierestä. Nyt sitten pitääkin harkita pitääkö öljyjä vaihteistossa ruveta lämmittämään vai siirränkö putken päätä 10cm
Mutta toisaalta onkos siitä öljynjäähdytyksestä kauheaa haittakaan sillä viileä öljy pudottaa myös käyntilämpötilaa jota taas sitten säädellään vesikierron termostaatilla...
Mutta toisaalta kylläs Stefu on oikeassa, jotakin häikkäähän siellä on jos öljynpaineet katoaa pikaisesti (= alle 1-1,5h matka-ajoa) mutta lämmöt pysyvät aisoissa. Edellyttäen tietenkin että moottoritilan tuuletus on päällä.
Bertta-Lotan hytikkavaihteessa meinasi nousta lämmöt vaikka vesijäähdytystä suositellaan vasta yli 20hp tehoille. Nousi vaikka matka-ajokierokset ovat 1500-1700 eli tehot 8-12hp luokkaa. Ratkaisin sen yksinkertaisesti ottamalla moottoritilan tuuletuksen ilmanoton alumiinikuorisen vaihteiston vierestä. Nyt sitten pitääkin harkita pitääkö öljyjä vaihteistossa ruveta lämmittämään vai siirränkö putken päätä 10cm

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku