Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Viesti Kirjoittaja hannutt » 11.12.2006 19:48

Tuli hankittua tuollainen keskimoottorilla varustettu lasikuidutettu 6,2m puuvene. Olisi tarkoitus nauttia Suomen suvesta sisävesillä seilaamisesta rauhallista 12hv Mitsubishin K2C vauhdista. Nyt olisi heti alkuun pari kysymystä. Mitä pitäisi ottaa ko. moottorin kanssa ja kuka siitä tänäpäivänä vastaa/ja toimittaa varaosia. Kiitos etukäteen.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 11.12.2006 20:30

hannutt kirjoitti:Mitä pitäisi ottaa ko. moottorin kanssa ..... Kiitos etukäteen.
Tervetuloa foorumille! aina mahtuu mukaan uusia harrastajia.
...ja mitä tuohon kysymykseen tulee... niin minä otan yleensä koffia tai karjalaa, moottorille olen tarjoillut 10w40:stä (muistaakseni) ;)
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Re: Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Viesti Kirjoittaja hannutt » 11.12.2006 20:36

KS1030 kirjoitti:
hannutt kirjoitti:Mitä pitäisi ottaa ko. moottorin kanssa ..... Kiitos etukäteen.
Tervetuloa foorumille! aina mahtuu mukaan uusia harrastajia.
...ja mitä tuohon kysymykseen tulee... niin minä otan yleensä koffia tai karjalaa, moottorille olen tarjoillut 10w40:stä (muistaakseni) ;)
Nonniin aloitettiin ajatuskatkoksella. Piti kysyä mitä pitää ottaa HUOMIOON ko. koneen kanssa. Epäilen, että kyllä minullakin pari koffia menee tuon projektin kanssa, mutta mitä ei tekisi perheen hyväksi.

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Viesti Kirjoittaja Virva » 11.12.2006 22:21

hannutt kirjoitti:Mitä pitäisi ottaa ko. moottorin kanssa ja kuka siitä tänäpäivänä vastaa.
Tervetuloa foorumille omasta ja itseni puolesta. Kyllä kai se on kunkin itse vastattava tänäpäivänä ottamisistaan..........

terv. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Re: Ilmoittaudun uutena veneilijänä tälle foorumille

Viesti Kirjoittaja hannutt » 11.12.2006 23:02

Virva kirjoitti:
hannutt kirjoitti:Mitä pitäisi ottaa ko. moottorin kanssa ja kuka siitä tänäpäivänä vastaa.
Tervetuloa foorumille omasta ja itseni puolesta. Kyllä kai se on kunkin itse vastattava tänäpäivänä ottamisistaan..........

terv. Juha
Minä kyllä vastaan ostoksistani, mutta vieläkö Ekström vastaa Mitsubishin merimoottorista? On aika vähän keskustelua tuosta mitsun koneesta. On varmaan niin varmatoiminen, ettei tarvii keskustella, koska harvemmin puhutaan toimivista asioista, kun toimimattomuudesta.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 12.12.2006 9:01

Mitsuahan tehdään merimoottoreiksi ja myydään Sole-diesel merkillä.
Solea edustaa Tekno-Marine Espoossa.

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Viesti Kirjoittaja hannutt » 12.12.2006 20:08

Jenu kirjoitti:Mitsuahan tehdään merimoottoreiksi ja myydään Sole-diesel merkillä.
Solea edustaa Tekno-Marine Espoossa.
Kiitos Jenu, tämä oli hieno tieto, täytyy ruveta tarkistaan mitä tietoa sieltä irtoaa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.01.2007 21:21

eeeh eikös mitsu tee vetukselle myös lohkoja ainakin ittellä oli joskus semmonen oli mitsun laturit yms. ja isommat päälle 50 hp vetukset oo pösön lohkoja?
E mare libertas

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 05.01.2007 11:13

Venedieselien huollossa on kahta linjaa. Jos noudattaa dieselmiesten ohjeita, konetta pitäisi tarkastaa, huoltaa ja säätää perusteellisesti syksyin ja keväisin sekä lähettää suodattimet säännöllisesti analyysiin. Meren läheisyydessä venettä tai ainakaan konetta ei saa säilyttää uhkaavan suolan vuoksi. Ankarasta huoltamisesta huolimatta kone tulee vaihtaa uuteen ja luotettavampaan silloin tällöin.

Itse olen noudattanut toista vaihtoehtoa. Vuodelta 1962 olevaan Perkinsiin olen vaihtanut öljyt ja suodattimet about vuosittain ja tiivisteitä tarpeen tullen. Kohta puoli vuosisataa siis takana ja still going strong.

Mitä ottamiseen tulee, niin ei mielellään veneillessä. Merellä on mukavampi olla skarppina, kun mitä vain voi tulla vastaan. Eikä ainakaan nyt tammikuussa, kun vietetään tipatonta.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin