Sivu 1/1
W1 potkurikysymys
Lähetetty: 25 Marras 2006 20:48
Kirjoittaja Puumio
Asentelen W1:stä 5,49m(!) runkoon jossa on ennestään 14,5x8 potkuri.
Manuaalit kertoo 13x6,5:n sopivaksi.
Tuossa nykyisessä lavat on kuin leipäveittet, siis kärjet ovat terävät.
Eli pinta-ala vähenee voimakkaasti kärkeen ja nousua on enemmän.
Uskaltaisko antaa olla vai pitäiskö vaihtaa?
Tuleeko vispilä, pikavene vai koneen ahdistus?
Hionko kamaa pois?
tai
Onko kellä 13x6,5 kokoista 2-lapaista tai 3-lapaista11x7
ja mitä maksaisi?
Lähetetty: 26 Marras 2006 00:17
Kirjoittaja MÖsteri
Helou.
Paatissani (pit. 5.23m..) W1 pyörittää kolmilapaista 10.25"x6.5" -kokoista potkuria. Tällä yhdistelmällä kone ottaa kierroksia 1650 /min ja vauhtia noin 5,8 solmua. Eli hiukkasen taitaa olla liian kevyesti pyörivä potkuri meikäläisellä...
Mittailin äsken yhden kaksilapaisen joka oli kokoa 10.5"x9". Olisi ollut todella kiintoisaa koeajaa vene sillä potkurilla, mutta akselinreikä oli aivan väärää kokoa... höh.
Sanoisin että aika isolta potkurilta tuo sinun 14.5x8" vaikuttaa, eli kone saa tehdä töitä ihan kelpolailla. Mutta jos se ottaa kierroksia sen 1500 niinkun kuuluukin niin kai se sitten on ok. Yksi keino potkurisi "keventämiseen" on sitten se, että sorvissa vetää lavankärjistä hiukan pois. Tällöin kone vetää kepeämmin, joskin työntövoima tietty pienenee. Toisaalta väliäkö sillä, vauhdinhan määrää kuitenkin vesilinjan pituus. Mutta kannattanee koeajaa ensin!
Lähetetty: 26 Marras 2006 14:04
Kirjoittaja Puumio
Hmm...
Laskettelin että jos sorvaisi tuon nykypotkurin päistä kamaa siten että tuloksena olisi 13,5; pinta-ala vähenisi yhteensä n. 12 neliösenttiä (pyöristykset mukana).
Eihän se ole edes tulitikkurasian verran.
Pinta-ala vastannee rauhallista melomista ( Pinta-ala/min)
Ja päissähän on vähemmän nousua
Toisaalta, jos "valmiin" potkurin päästä ottaa kamaa, eikös silloin periaatteessa "kokonaisnousu" kasva just sen takia...?
Olettaisin että W1 jaksaa nostaa tuollakin paatin runkonopeuteen.
Taidan ottaa huolellisesti tasapainoittaen ihan pikkuisen pois myöhemmin, jos ei joku tarjoa tosi edullisesti suositusten mukaista rusettia.
Lähetetty: 26 Marras 2006 18:08
Kirjoittaja MÖsteri
Potkurin nousun ei kyllä pitäisi siitä sorvauksesta muuttua.. Käsittääkseni nousun on oltava koko lavan alueella sama. Mutta lavan kallistus, siis tavallaan kohtauskulma muuttuu tietty loivemmaksi kärkeä kohden. Lapojen kärkiä kohti mentäessä kehänopeus kasvaa. Siksi sama "veto" saadaan aikaan loivemmalla kohtauskulmalla, kuin hitaammin vettä halkovassa lavan juuressa.
Eli potkurin nousu voidaan mitata lavan mistä tahansa kohdasta, tuloksen pitäisi olla aina sama.
Tässä mielessä potkurin nousun muuttaminen lapaa kiertämällä on suhteellisen huono homma. Parempi olisi päästä kääntämään koko lapaa, kuten esim perämoottoreihin saatavissa säädettävissä potkureissa voi tehdä.
Tosiaan varmaankin saavutat runkonopeuden nykyisellä rusetillasi, ja jos kierroksia jää kovasti uupumaan, niin sitten vaan sorvissa tavaraa pois kärjistä. Tuosta pinta-alan arvioinnista en oikein osaa sanoa mitään.. Meillä on yksi 15-heppainen perämoottori missä oli "pakko" sorvata lavoista pois noin 5 mm, kun oli yhdestä lavasta kivi vienyt palan...Vaikutus oli, että huippukierrokset nousi korvalla kuultavasti hiukan, ja vauthi gps:llä mitaten putosi ehkä 0,5 solmua...
Aika vaikea siis arvioida. Mutta luulisin että ei siitä tosiaan paljoa tarvitse sorvata pois.