Peräpeilin rakenne

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Peräpeilin rakenne

Viesti Kirjoittaja Virva » 13 Marras 2006 13:57

Aloittelijana kyselen mielipiteitänne perälaudan ja pitkittäisjäykisteiden
rakenteista.

Tarkoitus on laittaa 50-luvun tuulilasiveneeseen Mercury 700.

Kertokaa nyt kokeneet kuinka perälauta pitää oikeaoppisesti rakentaa,
jotta koneesta tuleva tower power saadaan viisaasti hallittua.

Neuvoja otetaan kiitollisena vastaa, ei kuitenkaan
välttämättä toteuteta.

Terv. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 13 Marras 2006 14:15

Moro!

Ainakin se kannattaa muistaa, että moottori painonsa lisäksi vetää perälautaa yläreunasta taaksepäin. Eli yläkulmiin kunnon tuet ja muista, että rasitus tulee nimenomaan näin päin.

t.Matti

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 13 Marras 2006 14:49

Tukeva sen olla pitää ( riittävän paksua tavaraa, vähintään 30 millistä mielellään). Ja kunnolla kiinni muussa rungossa ( kulmaraudoin tai vastaavin puisin kulmapolvikappalein läpipultattuna). Eipä muuta.

Kone paitsi kampeaa ( yläreunaa taakse, alareunasta eteen) - kokonaisuudessaan työntää venettä eteenpäin melko kovalla voimalla, myös ravistaa ja tärisee joskus melkoisesti.

Kunnolla kiinni niin ei käy vanhanaikaisesti.
Mile

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 13 Marras 2006 15:00

Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta sellainen seikka tuli heti mieleen, ettei -50 luvulla valmistettua venettä ole suunniteltu noin isolle koneelle varmaankaan. Jos on, niin oisihan se rakenne jo tehty.
Kun ajatellaan ison moottorin asentamista vanhaan veneeseen, joka on suunniteltu pienemmälle moottorille ja painolle ja vääntövoimille, niin miettisin kaksikin kertaa koko asentamista.
Itselläni on pulpettivene, jossa on ollut 25hv moottori. Kun tutkii veneen rakennetta, lautavahvuutta yms, niin on se erinomaisen riskaabelia asentaa isoa konetta tuollaiseen.
Vahvistan veneen perälautaa tukemalla sitä takatuhtoon. Sitä ei alunperin ole tehty ja se näkyy perälaudan muodossa 30 vuoden jälkeen. Vaikka vene on täysin ehyt, niin perälauta on vähän pullistunut keskeltä taaksepäin.
Omat ajatukseni moottorin suhteen pysähtyvät tuossa veneessäni 30hv:n tehoon. Näkisin niin, ettei vene tule kestämään isompaa konetta.

Tässä on nyt vain tällaisen reaalisen ajattelumallin mukainen näkemys. Jos vaarassa on se, että vene rikkoutuu liian isolla koneella, niin ei kannattaisi laittaa liian isoa "mosaa".
Onhan myös huomioitava veneen käyttäytyminen kovemmassa vauhdissa. Vaarassa on se, että vene lähtee "voblaamaan."
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Vastaa Viestiin