W1 tyhjäkäyntiongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
flipper
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2006 13:56
Paikkakunta: Pori

W1 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja flipper » 16 Loka 2006 14:30

Kas kun en aiemmin tajunnut kysyä ongelmaani täältä vaikka olen lukenut sivustoa jo usemman vuoden. Minulla oli 5-metrinen vanerivene (3x5mm vaneri limittäin liimattuna) Koneena siinä oli W1 vuosimallia 75, bensakone. Vene oli isoisäni ja ostin sen ensimmäiseksi veneekseni mutta hermot pettivät neljän kesän ajon jälkeen ja vaihdoin ht-veneeseen. Nyt vene makaa jälleen isoisäni pihalla käyttämättömänä mutta minulla on kuitenkin vielä oikeudet siihen...
Kone toimii täydellisesti: Ei vaadi kesäisin ryyppyä - lähtee viimeistään toisella nykäisyllä käymään. Kaikki osat ovat kuin uusia, eikä kone ole kertaakaan pettänyt matkan varrella. Kuristintakaan ei ole tarvinnut käyttää. Ainoa ylitsepääsemätön ongelma on kuriton tyhjäkäynti! Kaasarista puuttuu näet kokonaan neulaventtiili, sen tilalla on pultti! Näin ollen bensa lähtöä kaasarista ei voi säädellä! Kylmänä kone käy siististi mutta kun ajon jälkeen (kone lämmennyt) vetää vaihteen vapaalle alkaa hirveä meteli - kone kuulostaa ruohonleikkurille - valtavat kierrokset ja jos isoa läppää mihin kaasunsäätö menee säätää vielä pienemmälle niin kone sammuu. Tyhjäkäyntisuuttimessa tai jossakin on siis pahasti vikaa!!!
Mitä tehdä? Hommaanko jostain kokonaan uuden kaasuttajan, jossa osat ovat kohdallaan? Ei muuten mutta se lämpimänä käynti on hirveää! Kuvitelkaa, kun W1 käy kuin ruohonleikkuri -> pohjalaudat pomppivat 10cm ilmaan. Silloin kun ajoin sillä oli kone sammutettava heti kun veti vapaalle, koska pelkäsin sen hajoavan!!!
Wickströmmi

Siganen
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Loka 2006 10:21
Paikkakunta: Vantaa / Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Siganen » 16 Loka 2006 22:55

Nyt tulee sellaisen miehen tekstiä, jolla ei oikeastaan ole hajuakaan koko jutusta. Mutta luinpahan vaan Wickströmin ohjekirjaa ja siinä mainittiin neulaventtiilin viraksi seuraavaa: " Pääsuurin on valittu siten, että saadaan taloudellinen tulos moottorin kilvessä mainitulla teholla... ...Mikäli halutaan ajaa taloudellisemmin ts mahd pitkälle määrätyllä polttoainemäärällä, voidaan polttoaineen kulutusta meripeninkulmaa kohden vähentää neulaventtiilillä, jota varovasti kuristamalla saadaan pääsuuttimelle läpivirtaava polttoainemäärä pienenemään."

Eli mun tulkinta on niin, että ko venttiili saa olla kokonaan auki, jos tyydytään pääsuuttimen tarjomaan annokseen eikä haluta pihistellä. Olisiko se pultti sittenkään syyllinen?

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 17 Loka 2006 16:29

Siis puuttuuko kaasarista tyhjäkäyntipiirin neulaventtiili vai pääsuutinpiirin neulaventtiili?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Kumpi vai kumpi..

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Loka 2006 16:44

Niin eli puuttuuko ylempi vai alempi.

Alempi on siis siellä kaasarin etuosassa alhaalla, kanta osoittaa eteenpäin. ==>> Pääsuutinpiirin neulaventtiili

Ylempi taas on siinä kaulassa, osoittaa myöskin eteenpäin, pieni ruuvikantainen neulaventtiili, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan säätää tyhjäkäynnin seoksen ilmamäärää.

Jos pääsuuttimen neulaventtiili on korvattu pultilla, niin se kai ehkä voisi vielä toimia, jos vaan se itse suutin runko on paikallaan. Siinähän ne bensan määrää säätävät reiätkin ovat. Mutta tietenkin olisi seos ihan täyttä arpapeliä..!

Jos siitä puuttuu se suutinrunkokin kokonaan, ja siinä on vain pultti reiän tukkeena, niin johan on ihme jos yhtään käy... Silloinhan kone saa polttoainetta ihan niin paljon kun vaan mahtuu siitä suuttimen kolosta virtaamaan...

flipper
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2006 13:56
Paikkakunta: Pori

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja flipper » 17 Loka 2006 17:22

Eli tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi on paikallaan ja sitä on pyöritelty joka suuntaan mutta käyntii ei ole ollut vaikutusta.
Pääsuutinpiirin neulaventtiilin tilalla on se pultti. Katselin koneen mukana tullutta kaikille tuttua ohjekirjaa ja siitä on vedetty mustekynällä yli kaikki neulaventtiiliin (M) viittaavat lauseet. Lisäksi se on vedetty yli kaasarin läpileikkauskuvasta. Tämä vahvistaa tarinaani...
Eikö pitäisi olla niin, että tyhjäkäynnin aikana pääsuuttimen kaasuläppä on täysin kiinni ja kone ottaa ilman ja polttoaineensa tyhjäkäyntisuuttimen kautta?!?
Wickströmmi

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

jaahas

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Loka 2006 17:32

No niin.

Ootko katsonut että onko siinä suuttimen kohdalla tosiaan pultti, vai tavallinen kiinteä suutin? Eli kun ruuvaat sen irti, niin tuleeko sieltä tosiaankin pultti??? No ilmeisesti kai olet varma tästä, mutta en siis tosiaankaan oikeen tajua miten kone voi käydä yhtään jos siinä on

Tosiaan se kaasupelti saisi olla kutakuinkin kiinni tyhjäkäynnillä. Ainakin omassani se tyhjäkäyntiseoksen ruuvi kyllä vaikuttaa, mutta saa sitä tarkkaan kuunnella että kummoinen se ero on... Tarkista ettei sen kaasuvivun vivusto estä peltiä menemästä kokonaan kiinni. Mun koneessa sinne jäi sokka kiinni johonkin reunaan, jolloin kaasu jäi oletetulla tyhjäkäynnillä kumminkin auki ==> kierroksia.

flipper
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2006 13:56
Paikkakunta: Pori

hmmm

Viesti Kirjoittaja flipper » 17 Loka 2006 19:49

No täytyypi kattoa koko homma uudelleen ja katsoa onko se tosiaan pultti ja kuinka kiinni iso läppä tosissaan menee. Meillä on toinen Wiku omassa veneessä, joka on vm. 34 ja siinä kaasuläppä menee kokonaan kiinni ja etulämmittäjään kulkee kaasarista isonröörin lisäksi täysin erillinen pieni putki, joka on varattu tyhjäkäyntiseokselle. Ja kone läähättää täydellisesti!!!
Wickströmmi

Vastaa Viestiin