Sivu 1/1
Uusi heppu esittäytyy - paattina 5,5m moottoripursi W1:llä.
Lähetetty: 16 Loka 2006 10:44
Kirjoittaja Siganen
Hei kaikki,
Ilo ja autuus että tämmöinen keskustelupalsta löytyi. Menneenä viikonloppuna kävi jo mielessä että leikkaan sirkkelillä 58-Wikströmin ympärille aukon ja hyvästelen koko laitteen Saimaan pohjaan. No vihan tunne meni ohi ja nyt etsitään vinkkejä kaasari-ongelmiin. Ei lähde käyntiin, eikä taida saada bensaa. Ryyppykupillisella käydä putkuttaa jonkin aikaa mutta sitten hyytyy. Kipinä on. Purin Solexin viime kesänä ja putsailin ilman paineilmaa ja nakuttelin uudet tiivisteet. Toimi jonkin aikaa ihan hyvin. Mutta nyt 5 asteen lämmössä ei lähde niin ei lähde. Kun laitan kaasarin taas atomeiksi, niin mistä saisin tietoa miten säädöt tulisi laittaa "kylmiltään" niin, että peli rokkaisi siedettävästi? Entä olisiko jollain kuvaa kuristimesta, minulla koko viritys on vain rautalangalla ja hyvin heikosti säädettävissä. No kesällä sitä ei ole tarvinnutkaan mutta syksyllä taitaa olla hyvinkin tarpeen.
Ja sitten toinen kysymys. Miten ko. laite tulisi käynnistää niin, että ranne ei katkea. Itse olen varovasti polkaissut, mutta veivi on tosi kulunut ja liitos vauhtipyörään huono. Haaveilen sähköstartista, mutta taitaisi olla jonkun mielestä pyhäinhäväistys... Onko joku virittänyt starttia tähän yksipyttyiseen 3-5 hv laitteeseen?
Ostin koko komeuden viime keväänä sukulaiselta jonka kyyditsemänä olen taittanut matkaa ko moottorilla jo 80-luvun puolivälistä. Varalla on toinen mokoma, jonka perimätiedon mukaan pitäisi olla tikki-kunnossa. Mutta se otetaan käyttöön sitten kun tämä loppuu jos koskaan näillä tunneilla loppuu. Toivottavasti ei.
Lähetetty: 16 Loka 2006 12:50
Kirjoittaja Siganen
Niin ja vielä semmoinen jatkokysymys kun kerran kysyä saa, että mikä mättää kun vaihde vetää eteenpäin hiljalleen vapaallakin ollessaan. Raivostuttava piirre. Voiko tätä "merikytkintä" jotenkin säätää. Olen aivan vihreä näiden vehkeiden kanssa, mutta tuleva talvi onkin sitten aikaa opetella.
Lähetetty: 16 Loka 2006 16:17
Kirjoittaja MÖsteri
Onnitelut vaan mainion moottorin valinnasta! Älä ihmeessä sitä saimaan pohjaan tipauta...
Ensinnäkin tuon vedon saa kyllä kohdalleen, siis kytkintä voi tosiaan säätää. Mulla on sama juttu, eli vaikka vipu on vapaalla, niin se ottaa hiukkasen kiinni. Mää en oo sitä vielä viittinyt muuttaa, mutta kytkimen jäykkyyden aion talven aikana säätää. Nyt saa vaihteen eteenpäin tunkea kaksin käsin, niin jäykkä se on. Tästä vaihdejutusta on ohjetta wickströmmin manuaalissa, jonka siis voi ladata täältäkin alempaa keskusteluisa. Kokeile ensiapuna sitä että vaan vaihteen ollessa vapaalla tökkäät sitä vaihdekeppiä hiukkasen taaksepäin, mulla se jää sillon vapaalle. Mutta ei siis varsinaisesti pakkia päälle.
Käynnistämiseen hiukkasen vinkkiä: Käännä sytytys käynnistäessä myöhäiselle, sillon se ei tempaise väärään suuntaan. Sitten veivillä pyörität koneen valmiiksi puristusta vasten, siten että veivi osoittaa vasemmalle, suunnilleen klo 8:n tai 9:n suuntaan. Sitten vaan kaksin käsin nostat veivistä koneen puristuksen yli, jolloin magneetto napshtaa.
Jos sylinterissä on palava seos, niin siitähän se lähtee. Ja veivistä ei tarvitse irroittaa otetta, sillä JOS se on kunnossa ja JOS kone ei potki takaisin, niin veivi irtoaa kampiakselilta koneen pyörähtäessä.
Ja siihen pyöräytykseen ei tarvitse saada mitään hirmu vauhtiakaan, se riittää että kone menee varmasti puristuksen yli, laukaisumagneetto antaa kipinän vaikka paikaltaan laukaistuna.
Tuo jalalla potkiminen veivin päälle ei kuulosta oikein hallitulta suoritukselta...
Sellainen vinkki käynnitstykseen vielä, että kokeile hiukka niukemmalla ryypyttämisellä. Ainakin minun W1 saa helposti liikaa, jolloin se ei kuristinta käytettässä edes lupaa. Eli pidät kuristimen vaan muutaman kierroksen päällä, sitten koitat ilman, mutta kaasuläppää reilusti auki.
Mulla on tapana käynnistää seuraavasti:
1. Ryyppykuppi auki (ei kuitenkaan bensaa siihen, vaan auki)
2. Kuristin päälle
3. Kaasuvipua auki ainakin 10-15 millimetriä (siis vipua alas)
4. Pyörittää veivillä kunnes tsuhahtaa eli yrittää sytyttää kun ryyppykuppi on auki
5. Suljetaan ryyppykuppi
6. Kuristin pois
7. kone käyntiin yhdellä nostolla, joskus kahdella.
ja jos ei lähde niin takaisin alkuun. Pointti on siinä että sillon kun se tavara syttyy sylinterissä vaikka kuppi on auki, niin tietää että siinä on suunnilleen palava seos tulossa sylinteriin.
Tässä jotain vinkkejä, kysy lisää niin kerron. Nämä jutut on mun omia kokemuksia tältä kesältä, viisaammat auttakoon meitä lisää!
Lähetetty: 16 Loka 2006 16:52
Kirjoittaja Siganen
Heinoa, ja kiitos vastauksesta!
Jos magneeton liikkuvan kannen "varsi" sojottaa ylös, onko sytkä aikaisella? Mun malli liikkuu vauhtipyörältä katsoen (=veneen perää kohti) ehkä noin 1/10-osa kierroksen verran oikealle. Liikerata on siis noiden välissä. Lisäksi mua ihmetyttää kun se lyö kipinää joka kierroksella, siis joka toisen turhaan? Kuuluuko sen tehdä niin, ja jos kuuluu niin miksi?
Pikkasen arveluttaa siinä käsikäynnistyksessä se, että mulla nimenomaan kampi ja vauhtipyörän napa + siinä oleva poikittaistappi ei oikein ole hyvä. Malmin tattarisuolla toimiva Wikejäkin korjaava hitsaaja kusetti viime keväänä "korjaten" kampea 50 eurolla (lupasi kympillä!!) saaden sen ehkä huonompaan kuntoon kuin ennen käsittelyä. Ilmeisesti se pitää fixata ensimmäiseksi niin että liitos on tukeva. Muuten, se poikittaistappi vauhtipyörän navassa, minkä paksuinen se on milleissä? Ensi viikonloppuna on tarkoitus mennä nostamaan Savonlinnaan vene vedestä ja voisin hommata oiken paksuista rautaa siihen, koska tappikin on liian lyhyt. Unohtui mitata. Se on aikoinaan katkennut toiselta puolelta ja lyöty sen jälkeen vain keskelle.
Vaihde ei pysy vapaalla kuin käsin taaksepäin tukemalla. Sinänsä vaihteen eteen ja taakse menevät ihan nätistä päälle ilman suurempaa voimaa.
Lähetetty: 16 Loka 2006 18:32
Kirjoittaja pontso04
Multa pitäisi löytyä ehjä käynnistinkampi, kunhan saan nostettua veneen puoliupoksista kuiville.
Lähetetty: 16 Loka 2006 22:45
Kirjoittaja Siganen
Kiitti, mutta mulla on toinen kampi, joka kuuluu varamoottoriin. Se vain on kaukana itäsuomessa, mutta juuri pyysin sen matkahuollossa tänne päin. Putsailin sunnuntaina irtiotettua kaasaria ja huomasin että suuttimen neulaventtiili oli mielestäni kiinni tai lähes kiinni. Voisiko olla mahdollista että olen sen epähuomiossa kääntänyt enkä sitten ole enää osannut etsiä vikaa sieltä??! Että osaa mies olla nuija, mutta oppia ikä kaikki. Muuten kaikki näytti olevan ihan kunnossa ja reijät auki.
Muutama kysymys taas, jos joku jaksaa vastata. Imukanavan alaosassa on kaasarin vaipassa reikä. Kuuluisiko siinä olla tulppa, vai onko se tarkoitettu johonkin kuten jään (!) sulamisesta syntyvän veden poistoon? Pitäisikö se tulpata?
Toinen juttu, mitä tulppaa olette käyttäneet yksipyttyisessä? Mulla on näköjään NGK:n A-7 ja kun tarkistin kärkivälin, taisi se olla lähes millin.
Onkohan magneeton tuplakipinään syynä se, että samaa laitetta dokumenttien perusteella on käytetty kaksipyttyisessäkin? Loogista ainakin se olisi, mutta voisiko toisen tällin jotenkin eliminoida? Ja mistään en piru vie löytänyt tietoa siitä, kumpaan suuntaan magneeton kupua on käännettävä kun halutaan sytkä myöhäselle. No selviäähän se kun tarkistan sen säädöt ensi vikonloppuna, nyt kun löysin siihenkin ohjeet.
Sitten vielä yksi (tyhmä) kysymys, kohon en läpileikkauskuvista löytänyt varmaa vastausta. Johtaako ryyppykupin kanava suoraan palotilaan? Kysyn tätä siksi, että eräs heppu väitti sen johtavan imukanavaan. Rakennetta kun tarkastelee, ei minun kaaliini oikein mene että se voisi olla mahdollista. ja toivotavasti ei, sillä ainakin minun Wikistäni sieltä käy kova pihinä ulospäin pakotahdin aikana. Tai sitten on kai syytä huolestua imuventtiin kunnosta tai ainakin sen välyksestä.
Lähetetty: 17 Loka 2006 15:42
Kirjoittaja MÖsteri
Dodiin.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan epäselvyyttä asiassa..!
Kaasarissasi oleva reikä (imukanavassa siis) on ok. Siitä tosiaan on tarkoitus tilppua nesteet pois, uskoisin. Käynnin kannalta se on ihan se ja sama, sieltä isosta reiästähän kone imee ilmansa kuitenkin.
Magneeton kuuluukin antaa kipinä joka kierroksella, eli siinä ei ole mitään vikaa. Toinen kipinä tulee (muistaakseni) pakotahdin aikana, jolloin pytyssä on siis kaasunvaihto meneillään - eli siinähän napahuttaa!
Sytyksensäätö vivulla: (Säätäjän nenä eteenpäin!) Vipua oikealle = Aikainen sytytys, ajoasento. Vipua vasemmalle = Myöhäinen sytytys, käynnistysasento. Huomatt eron tyhjäkäynnillä: Myöhäisellä kierrokset laskee, eli tehot vähenevät verrattuna aikaiseen sytkään.
Tulppasi lienee suht ok, puhdistelet vaan jos on karstainen. Tulppa-asiasta löytyy haulla enemmän tietoa.
Ryyppykuppi johtaa palotilaan. Sitä ei tarvi tän enempää miettiä.
Koita saada se kampi kuntoon... ja varsinkin se lukitustappi. Toisaalta jos saat sen käsin kiertämällä irtoamaan tai hajoamaan, niin ei se (ehkä :=) ole niin hirveä nykäisy. Enemmän mua hirvittää se jalalla potkiminen, edelleenkin!
Jos teetät siihen kampeen uutta, niin muista kaksi asiaa: 1. Älä anna sen laittajan tuhota kampiakselin päätä = Suunnilleen kallein mahdollinen moka. 2. Älä maksa siitä noin suuria hintoja, esim 20 egeä on jo tosi raju hinta pikkurempasta.
Kyselehän lisää kun tarviit tietoa.
Lähetetty: 18 Loka 2006 08:35
Kirjoittaja Siganen
Kiitos taas tiedoista, käsitys koneen henkimaailmasta kehittyy koko ajan. Mutta vielä tarkennan kun en ole varma sojottaako meillä nenät veneessä samaan suuntaan.... Onko alla olevasta kuvassa magneetto aikaisella vai myöhäisellä. Liikerata ainakin minulla on tuosta kuvan ääriasennosta alkaen myötäpäivään kunnes kahva osoittaa ylös.

Lähetetty: 18 Loka 2006 09:31
Kirjoittaja dieselmoottori
Sinulla on nyt sytytys myöhäisellä eli käynnistys asennossa. Kannattaa merkitä vauhtipyörään ja lohkoon yläkuolokohdan merkki jotta voi ajotuslampulla tarkistaa missä kohtaa sytytys oikeasti on.
Lähetetty: 18 Loka 2006 16:05
Kirjoittaja MÖsteri
Hyvä!
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässäpä se nähtiin!
Onko siitä muuten olemassa jotain tarkkaa tietoa paljonko sytytysennakon kuuluisi olla? Nyt just en muista onko se kirjattu manuaaliin? Eli asteina tai sitten vaikkapa millimetreinä pitkin vauhtipyörän kehää.
Tuosta ajoituslampusta mulla ei olekkaan minkäänlaista kokemusta, oon aina laittanut sytkän kohdalleen vaan merkkien mukaan. Tosin ainoa vehje mihin olen sytyshetkeä päässyt säätelemään on vanha kunnon Sachs 50 -moponmoottori.. Nykyvempainten kärjettömät vehkeetän on aina kohdallaan, ainakin periaatteesa.
Hups, tää meni nyt vähän ladulta sivuun, eli off-topicciin.
Lähetetty: 18 Loka 2006 22:49
Kirjoittaja dieselmoottori
Kärkien pitäisi aueta eli sytytyksen tapahtua juuri kun mäntä tulee yläkuolokohtaan sytytysvivun ollessa myöhäisellä.
Minulla itsellä W2 kyllä käy parhaiten keskikierroksilla ja siitä kovemmilla kierroksilla kun magneetto on käännetty niin aikaiselle kun pultinreiät antaa periksi ja säätövipu käännetty aikaiselle.
Lähetetty: 16 Marras 2006 23:26
Kirjoittaja Puufiskari
dieselmoottori kirjoitti:Kärkien pitäisi aueta eli sytytyksen tapahtua juuri kun mäntä tulee yläkuolokohtaan sytytysvivun ollessa myöhäisellä.
Minulla itsellä W2 kyllä käy parhaiten keskikierroksilla ja siitä kovemmilla kierroksilla kun magneetto on käännetty niin aikaiselle kun pultinreiät antaa periksi ja säätövipu käännetty aikaiselle.
Kumpaan suuntaan magneetto pitää kääntää että sytytys on aikaisella?
Mulla puuttuu toi säätövipu.
Lähetetty: 19 Marras 2006 05:52
Kirjoittaja dieselmoottori
Vaikka vipu puuttuukin niin kärkien pohjalevyä pitäisi pystyä kääntämään vaikka pihdeillä kun yhtä ruuvia löystyttää kärkien pohjalevyn keskeltä.
Sytytys siirtyy aikaisemmalle kun magneettoa käännetään myötäpäivään.
Minulla paukkuminen isommilla kierroksilla loppui kun säädin sytytystä tarpeeksi aikaiselle.